Obudowa Filtra Powietrza Actros: Budowa, Zasada Działania i Najczęstsze Usterki
- Szczegóły
Sprężarka powietrza jest złożonym urządzeniem, które posiada kilka podzespołów. Awaria któregokolwiek z nich może skutkować nie tylko obniżoną sprawnością kompresora, ale także pogorszeniem jakości sprężonego powietrza. To z kolei będzie miało negatywny wpływ na każdą maszynę i narzędzie zasilane skompresowanym gazem. Ważne jest więc, by znać nie tylko sposób działania sprężarki powietrza. Najczęstsze usterki także nie powinny być dla nikogo tajemnicą. Dowiedz się, kiedy należy skorzystać z usług serwisu kompresorów.
Najczęstsze Problemy ze Sprężarkami Powietrza
Zdarzają się m.in. uszkodzenia mechaniczne, zatarcia, pogorszenie się jakości sprężonego powietrza przez zużycie filtrów, zalanie ciekłym czynnikiem chłodniczym, wady fabryczne, rozszczelnienie układu, korozja i inne.
Problem z Syczeniem Spod Presostatu
Problem z kompresorem, który pojawia się dość często nawet w stosunkowo nowych sprężarkach, dotyczy uciekającego spod presostatu powietrza, które wydaje przy tym charakterystyczny syczący dźwięk. Jak dochodzi do tej usterki?
Presostat w sprężarce, zwany też wyłącznikiem ciśnieniowym, jest odpowiedzialny za odcinanie napięcia zasilania, kiedy sprężony gaz w zbiorniku osiągnie maksymalne ciśnienie. Natomiast kiedy ciśnienie spada poniżej wartości minimalnej, presostat ponownie załącza napięcie zasilania i kompresor zaczyna sprężać gaz. Z kolei zawór zwrotny to element zapobiegający cofaniu się sprężonego powietrza ze zbiornika oraz transportujący je do presostatu. Działanie tych dwóch elementów powoduje, że po wyłączeniu sprężarki słychać przez kilka sekund syczenie pod presostatem, które jest następstwem odpowietrzenia pompy.
Może się natomiast zdarzyć, że zawór zwrotny jest niesprawny i pompa zaczyna pracę pod obciążeniem. Wówczas silnikowi elektrycznemu grozi przeciążenie, a elementowi sprężającemu (pompie tłoka, śrubom lub łopatkom) obniżenie żywotności. Syczenie, które nie ustaje tak jak zawsze, tylko jest słyszalne cały czas, może być spowodowane odkształceniem lub rozpadem uszczelki przez zbyt długie cykle pracy kompresora.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Warto dodać kwestię uszkodzonego zaworu zwrotnego - objawy to nie tylko nieustanne syczenie. Może pojawić się również brak możliwości utrzymania ciśnienia w zbiorniku po zatrzymaniu sprężarki lub problem, z tym że silnik kompresora nie startuje. Dodatkowo nasuwa się kwestia uszkodzonego wyłącznika ciśnieniowego - objawy to brak reakcji urządzenia na wzrost ciśnienia - kompresor nie wyłącza się automatycznie, co prowadzi do przegrzania i nadmiernego ciśnienia w zbiorniku.
Problemy Związane z Olejem w Sprężarkach Powietrza
Olej w np. sprężarce śrubowej powietrza służy głównie do smarowania jej ruchomych części oraz do odprowadzania ciepła z urządzenia. Jego rolą jest ochrona elementów kompresora przed nadmiernym zużyciem, a także usprawnianie procesu sprężania powietrza. Dzięki zawartym w jego składzie przeciwutleniaczom może zachować właściwości smarne na długi czas.
Poziom oleju należy systematycznie kontrolować. Zbyt mała ilość tej substancji w kompresorze może bowiem spowodować poważne uszkodzenia mechaniczne, ponieważ elementy sprężarki, które nie będą odpowiednio nasmarowane olejem, są narażone na zatarcie. Może to prowadzić do tak zaawansowanych usterek jak awaria elektryczna. Przyczyną nie zawsze jest nasze zaniedbanie w kontrolowaniu poziomu oleju w sprężarce. Jeśli instalacja jest skomplikowanym systemem złożonym z kilku kompresorów, ilość oleju może zbytnio spaść wskutek przemieszczenia się emulsji między urządzeniami.
Awaria może być wywołana także zbyt dużą ilością oleju w sprężarce, dlatego nie należy przesadzać z jego uzupełnianiem. Ponadto ważne jest, by zawsze stosować wysokiej jakości oleje rekomendowane przez specjalistów, a nie najtańsze produkty na rynku, które i tak mogą wiązać się z dodatkowymi kosztami, ponieważ częściej wywołują awarie.
Jeśli kompresor pracuje w wilgotnym środowisku, dodatkowo zwiększa się ryzyko degradacji oleju i powstawania korozji. Szczególnie istotne jest sprawdzanie poziomu oleju przy regularnych przeglądach - niski poziom prowadzi do szybkiego zużycia tłoków, łożysk i uszczelek.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Kompresor Nie Pompuje Powietrza Tak, Jak Należy
Niestety zdarza się, że zakupiony przez nas kompresor będzie miał ukryte wady, których nie sposób wykryć od razu - dopiero po jakimś czasie używania urządzenia pojawiają się pierwsze objawy nieprawidłowego funkcjonowania. Mogą one dotyczyć np. złego montażu poszczególnych komponentów lub użycia uszkodzonego materiału. Sposobem na uniknięcie takiej sytuacji, która wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz przestojem w pracy, jest wybierane sprzedawców, którzy posiadają kompresory oraz ich części od renomowanych producentów (np. BOGE, Hankison).
Wady fabryczne mogą także objawiać się niskim ciśnieniem mimo ciągłej pracy urządzenia - wówczas kompresor nie pompuje powietrza tak, jak należy, a to może prowadzić do przeciążenia silnika i przegrzania głowicy. Dodatkowo w przypadku błędów konstrukcyjnych częściej dochodzi do nieszczelności w przewodach olejowych i powietrznych.
Problemy z Układem Filtracji
Nieodłącznym elementem każdej sprężarki są filtry. Ich rolą jest oczyszczanie sprężonego powietrza poprzez usunięcie z niego zanieczyszczeń stałych i płynnych. Dzięki temu kompresor może dostarczać sprężone powietrze najwyższej jakości, które będzie spełniać standardy wymagane w zakładach przemysłowych.
Niesprawności w pracy filtrów w sprężarce mogą spowodować znaczny spadek wydajności urządzenia, a także szybsze zużycie jego roboczych komponentów (łopatek, cylindrów czy tłoków). W najgorszym wypadku sprężarka może się nawet całkowicie zniszczyć w wyniku zatarcia. Awaria filtra prowadzi do pogorszenia jakości sprężonego powietrza, a to skutkuje obniżeniem sprawności wszystkich urządzeń, które je odbierają. Zanieczyszczenia, które nie zostają odfiltrowane, mogą także powodować korozję.
Jak Uniknąć Problemów z Filtrami?
Przede wszystkim należy pamiętać o regularnej wymianie filtrów, która zależy od tego, w jakim środowisku sprężarka pracuje, w jaki sposób i jak często sprężarka załącza się i wyłącza, a także od żywotności filtra - każdy model może mieć inną. Częstotliwość wymiany będzie zależeć także od jakości oleju.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
- Wymiana filtra powietrza - z reguły za najlepszy moment uważa się od dwóch do trzech tysięcy przepracowanych godzin, ale nie rzadziej niż raz w roku;
- Wymiana filtra oleju - powinno się ją wykonać nie rzadziej niż po przepracowaniu dwóch tysięcy godzin.
Pozostałe Usterki w Układzie Sprężonego Powietrza
Kompresor to skomplikowane urządzenie, składające się z wielu komponentów, dlatego istnieje wiele czynników, które mogą spowodować jego awarię. Oprócz wymienionych wyżej usterek i objawów możliwe jest także:
- Nieprawidłowe działanie chłodnicy - może doprowadzić do przegrzania i pogorszenia sprawności kompresora;
- Uszkodzenie bądź obluzowanie przewodu sprężarki - powietrznego, olejowego, przewodu chłodnicy wodnej lub innego bądź przyłącza przewodów - może objawiać się charakterystycznym syczeniem i powodować spadek ciśnienia w kompresorze;
- Wyraźne zwiększenie głośności pracy sprężarki - może być objawem zużycia się elementu mechanicznego;
- Brak maksymalnego ciśnienia - jeżeli sprężarka pracuje bardzo długo, ale nie jest w stanie napompować zbiornika do pełna, czyli osiągnąć największego możliwego ciśnienia, może to doprowadzić do szybkiego zużycia i przegrzania urządzenia, a w rezultacie do poważnej awarii;
- Zanieczyszczenie głowicy lub nieprawidłowa regulacja zaworów - skutkuje zbyt wysoką temperaturą pracy sprężarki, a w konsekwencji jej przegrzaniem;
- Odgłos stukania podczas pracy - może się pojawić, jeśli tłoki pokryte zbyt dużą ilością spalonego oleju zaczną uderzać o powierzchnię głowicy;
- Nieszczelna obudowa filtra powietrza - objawy to m.in. obniżenie ciśnienia oraz pogorszenie przepływu powietrza przez cały układ.
Uszkodzona Sprężarka Powietrza - Usterka Usterce Nierówna
Awaria kompresora może mieć wiele przyczyn i wpływać na pracę urządzenia w różnym stopniu. Nie warto jednak bagatelizować żadnych nieprawidłowości w pracy sprężarki, ponieważ nawet niewielka usterka może mieć zasadniczy wpływ na jakość sprężonego powietrza, a co za tym idzie - maszyn i narzędzi, które są nim zasilane. Nawet drobne objawy, takie jak wyraźna zmiana dźwięku pracy urządzenia czy opóźnione osiąganie wymaganego ciśnienia, mogą wskazywać na poważniejsze problemy wewnątrz całego układu.
W zależności od źródła problemu - czy będzie to wyłącznik automatyczny, nieszczelność w zaworach, uszkodzenie uszczelek, czy też zużycie elementów tłokowych - skutki dla działania systemu pneumatycznego mogą być zupełnie różne. Dodatkowo niektóre awarie pogłębiają się stopniowo i są trudne do wychwycenia bez dokładnej diagnostyki.
Po wystąpieniu któregokolwiek z opisanych w artykule przypadków najlepiej skontaktować się z serwisem sprężarek, który dysponuje częściami zamiennymi przeznaczonymi do danego modelu oraz doświadczeniem w rozpoznawaniu przyczyn zakłóceń. Naprawy wykonywane bez wcześniejszej analizy mogą prowadzić do pogorszenia stanu urządzenia, dlatego działania naprawcze powinny być poprzedzone kontrolą parametrów pracy kompresora i jego podzespołów. Warto pamiętać, że wielu awarii można uniknąć, ale niezbędna jest regularna regeneracja kompresorów, a także kontrola zaworów, filtrów oraz poziomu oleju. Wczesne wykrycie objawów takich jak zbyt wysoka temperatura, niskie ciśnienie lub spadek wydajności pozwala nie tylko przedłużyć żywotność sprężarki, ale również uniknąć kosztownych przestojów w pracy.
Jak Zapobiegać Usterkom Kompresora?
Przede wszystkim należy regularnie kontrolować sprawność urządzenia i wykonywać jego regenerację. Należy zwracać uwagę na używany olej i systematycznie go uzupełniać, ale nie przelewać. Ważne jest także przestrzeganie zasad wymiany filtrów.
Jak Poradzić Sobie z Awarią Sprężarki?
Najlepszym wyjściem jest zasięgnięcie pomocy w renomowanym serwisie kompresorów.
Jak Rozpoznać, że Wyłącznik Ciśnieniowy Jest Uszkodzony?
Objawy to brak wyłączania sprężarki po osiągnięciu ciśnienia lub to, że kompresor nie dobija ciśnienia. Może to prowadzić do przeciążenia i uszkodzenia silnika.
Dlaczego Kompresor Wyrzuca Olej Przez Odpowietrznik?
Najczęściej winny jest nadmiar oleju, niewłaściwy olej lub zapchany zawór odpowietrzający.
Jak Często Należy Sprawdzać Poziom Oleju w Kompresorze?
Należy regularnie sprawdzać poziom oleju - przynajmniej raz na kilka dni pracy, a w trybie ciągłym - codziennie.
Co Oznacza, Gdy Kompresor Nie Nabija Powietrza, Jak Należy?
Filtry kabinowe oczyszczają powietrze, którym w kabinie samochodu oddychają pasażerowie i kierowca. Ich działanie jest niezwykle ważne, ponieważ zanieczyszczone powietrze wpływa znacząco na nasze zdrowie oraz na koncentrację podczas jazdy.
Cyrkulacja Powietrza w Samochodzie
Cyrkulowanie powietrza w kabinie pojazdu może odbywać się na dwa sposoby:
- Obieg otwarty: dmuchawa zasysa powietrze z otoczenia. Kratka wentylacyjna zatrzymuje liście, owady i inne duże cząstki. Zainstalowany dalej filtr kabinowy filtruje pył, pyłki, sadzę i inne zanieczyszczenia, po czym oczyszczone powietrze trafia na parownik. Tutaj jest chłodzone, przy czym zawarta w nim woda skrapla się i zostaje wyprowadzona przez węże na zewnątrz układu. Suche i chłodne powietrze ogrzewa się następnie przy wymienniku ciepła do temperatury wybranej przez kierowcę. Stąd dostaje się przez różne przepustnice i dysze do odpowiednich miejsc wnętrza pojazdu.
- Obieg zamknięty: w tym trybie powietrze zasysane jest tylko z kabiny pojazdu. Przez filtr kabinowy i parownik oczyszczone powietrze dostaje się następnie z powrotem do wnętrza. Tego trybu używa się głównie w korkach albo tunelach.
Filtry Kabinowe Filtron - Budowa Zewnętrzna
Filtry kabinowe instalowane są w kanale powietrza zasysanego przez dmuchawę. Pochłaniają lotne cząstki ciał obcych. Powszechnie stosowanymi są filtry kabinowe Filtron, które od długiego czasu montuje się w pojazdach, zapewniając dopływ świeżego powietrza użytkownikom samochodów. Filtry kabinowe Filtron są dostępne w najróżniejszych formach i wersjach, zależnych od marki i modelu pojazdu: ich asortyment obejmuje filtry prostokątne, trapezowe i okrągłe z obudową z tworzywa sztucznego, z pianką uszczelniającą lub bez.
Filtry Kabinowe - Klasy Skuteczności
Rozwijająca się technologia produkcji umożliwia wprowadzanie coraz to nowszych i skuteczniejszych rozwiązań w zakresie materiałów, z których filtry kabinowe Filtron są wykonywane. W chwili obecnej największą chłonnością i zarazem najmniejszą podatnością na wilgoć cechują się filtry tworzone z włóknin kilkuwarstwowych. Ze względu na ilość tych warstw oraz ich budowę rozróżniamy dwie klasy filtrów:
- Filtry kabinowe standardowe
- Filtry kabinowe węglowe
Filtry Kabinowe Standardowe
Filtry kabinowe Filtron standardowe absorbują z otaczającego powietrza głównie cząstki stałe, czyli pyłki, zarodniki, sadzę, cząstki pyłu, ścier z opon itd. Jest to zapewniane przez stosowanie specjalnego medium filtracyjnego. Standardowe filtry kabinowe Filtron złożone są z trzech warstw filtrujących:
- warstwa podstawowa, odpowiedzialna za najłatwiej wychwytywane cząstki brudu i kurzu, a także pyłki kwiatowe,
- warstwa środkowa (mikrofaza), zatrzymująca zarodniki grzybów, bakterie i drobiny sadzy,
- warstwa nośna, stabilizująca konstrukcję całego filtra.
Alternatywą filtra standardowego jest tak zwany filtr łączony. Pojazdy zawierające dotychczas tylko filtr standardowy można dzięki temu bez problemu wyposażyć w filtr węglowy o identycznej konstrukcji i gabarytach. Ze względu na większy zakres filtracji, coraz więcej nowych pojazdów seryjnie wyposaża się dziś w takie właśnie filtry.
Filtry Kabinowe Węglowe
Filtry kabinowe Filtron węglowe wykorzystują do oczyszczania powietrza węgiel aktywny. Oprócz cząstek stałych, filtrują także szkodliwe gazy, takie jak tlenki azotu, dwutlenek siarki, ozon i węglowodory, w 95% chroniąc przed nimi wnętrze pojazdu. Składają się z czterech następujących warstw:
- warstwa podstawowa, wychwytująca największe stałe,
- warstwa środkowa, zatrzymuje drobne cząstki stałe i bakterie,
- warstwa nasycona węglem aktywnym - chroni wnętrze kabiny samochodu przed szkodliwymi gazami, takimi jak: ozon, tlenek węgla, tlenek azotu,
- warstwa nośna, stabilizująca konstrukcję całego filtra.
Filtry kabinowe Filtron zaopatrzone w warstwę filtrującą z węglem aktywnym usuwają również nieprzyjemne zapachy, co redukuje do minimum dyskomfort podczas przejazdów przez tunele czy podczas postojów w korkach ulicznych.
Zasada filtracji w przypadku filtra węglowego jest całkiem prosta: w trakcie przepływu powietrza medium filtracyjne zatrzymuje substancje stałe, podczas gdy warstwa węgla aktywnego wiąże zapachy i gazy.
Co to jest Węgiel Aktywny?
Węgiel aktywny to produkt całkowicie naturalny, wytwarzany z węgla, torfu, drewna albo łupin orzechów kokosowych. Struktura porów charakteryzująca ten mechaniczny filtr uzyskiwana jest w procesie aktywacji: podczas zwęglania surowców powstają bardzo małe otworki, które są zatkane przez substancje smołowate. Pod działaniem pary (500-800 °C) substancje te ulatniają się, co otwiera i odpowiednio powiększa te pory. Uzyskana w ten sposób porowata struktura zapewnia znacznie większą powierzchnię filtracji niż porównywane materiały filtracyjne.
Dodatkowa Ochrona - Protect+
Filtry kabinowe Filtron standardowo pokrywane są w trakcie produkcji powłoką mikrocząsteczek na stałe wiązaną z ich powierzchnią. Ochrona Protect+ zatrzymuje alergeny oraz zapobiega rozwojowi bakterii i pleśni na filtrze.
Ta innowacyjna powłoka przyciąga do siebie zarówno gram-dodatnie, jak i gram-ujemne drobnoustroje, a następnie uszkadza ich ściany komórkowe. Powoduje to zaburzenie mechanizmu utrzymania równowagi jonowej szkodliwych komórek i prowadzi do zahamowania metabolizmu oraz ich śmierci.
Konieczność Wymiany Filtrów
Każdy filtr kabinowy ma ograniczoną żywotność eksploatacyjną, ważna jest więc jego regularna wymiana. Po upływie określonego czasu filtr nie może już pochłaniać żadnych nowych cząstek i traci przydatność. Producenci pojazdów określają rok lub 15000 km przebiegu jako wartość orientacyjną okresu wymiany.
Kiedy filtry kabinowe osiągną maksymalną chłonność nie jest możliwe doprowadzanie do wnętrza pojazdu normalnej ilości powietrza z powodu znacznej redukcji przepływu - mimo ustawienia dmuchawy na wyższy poziom pracy szyby zaparowują i powstają na nich smugi. Ma to też ujemny wpływ na samą dmuchawę, która musi pokonywać zwiększony opór zatkanego filtra. Filtry nasycone cząstkami pyłu i zanieczyszczeń generują we wnętrzu pojazdu nieprzyjemny zapach stęchlizny i stanowią idealne miejsce rozwoju dla szkodliwych mikroorganizmów, takich jak bakterie i grzyby. Jeżeli dodatkowo filtr jest uszkodzony, parownik ulega silniejszemu zanieczyszczeniu, co redukuje skuteczność chłodzenia klimatyzacji i może spowodować jej awarię.
Objawy Sygnalizujące Potrzebę Wymiany Filtra:
- zaparowane szyby mimo wysokiego stopnia pracy dmuchawy,
- niska wydajność klimatyzacji albo dmuchawy,
- zapach stęchlizny,
- uczucie zmęczenia kierowcy i pasażerów,
- zanieczyszczenie kokpitu i tapicerki.
Montowanie Filtra
Filtry kabinowe są zainstalowane przeważnie w łatwo dostępnym miejscu w komorze silnika, w okolicy zbiornika płynu chłodzącego. W nowoczesnych pojazdach znajdują się też często w strefie kokpitu. Zaleca się, by wymiany dokonywał wykwalifikowany specjalista.
Uwaga: Filtrów kabinowych w samochodach osobowych nie powinno się czyścić sprężonym powietrzem ani przez opukiwanie. Wskutek takiego działania mikroskopijne cząstki zanieczyszczeń zostaną jeszcze głębiej wtłoczone w strukturę papieru filtracyjnego, może też dojść do zniszczenia warstwy węgla aktywnego.
Filtry Kabinowe Filtron - Zastosowanie
Poniższa tabela przedstawia zastosowanie filtrów kabinowych Filtron w różnych modelach samochodów:
Rodzaj Filtra | Samochód | Marka / Model |
---|---|---|
Standardowy | K 1000 | Opel Astra Classic, Astra F/Astra F Cabrio, Calibra, Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Astra-F, Calibra, Combo A, Corsa MK1, Tigra I |
Węglowy | K 1000A | Opel Astra Classic, Astra F/Astra F Cabrio, Calibra, Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Astra-F, Calibra, Combo A, Corsa MK1, Tigra I |
Standardowy | K 1001 | Opel Omega B, Vauxhall Omega B |
Węglowy | K 1001A | Opel Omega B, Vauxhall Omega B |
Standardowy | K 1042 | Mercedes Actros I, Actros II, Actros III, Sisu Rock, Timber, Steyr (Steyr-Daimler-Puch AG) 8 S (Br 92) |
Węglowy | K 1042A | Mercedes Actros I, Actros II, Actros III, Sisu Rock, Timber, Steyr (Steyr-Daimler-Puch AG) 8 S (Br 92) |
Standardowy | K 1106 | Mercedes C (W203/C203/T203), CLC (CL203), CLK (A/C209) |
Węglowy | K 1106A | Mercedes C (W203/C203/T203), CLC (CL203), CLK (A/C209) |
tags: #obudowa #filtra #powietrza #actros #budowa #zasada