Obudowa filtra powietrza kompresora: Budowa, zasada działania i konserwacja

Sprężarka powietrza jest złożonym urządzeniem, którego prawidłowe działanie zależy od wielu podzespołów. Awaria któregokolwiek z nich może skutkować nie tylko obniżoną sprawnością kompresora, ale także pogorszeniem jakości sprężonego powietrza, co negatywnie wpłynie na maszyny i narzędzia zasilane tym gazem. Dlatego ważne jest zrozumienie budowy, zasady działania oraz potencjalnych problemów związanych z obudową filtra powietrza kompresora.

Rola filtra sprężonego powietrza

Filtr sprężonego powietrza jest elementem odpowiedzialnym za blokowanie cząstek zanieczyszczeń o ściśle zdefiniowanej wielkości, które znajdują się w przepływającym przez niego sprężonym powietrzu. Filtry chronią narzędzia, niwelują koszty serwisowe oraz podnoszą wydajność.

Rodzaje filtrów ciśnieniowych

Pneumat System dysponuje szeroką grupą filtrów ciśnieniowych do powietrza, które możemy podzielić na:

  • Filtry powietrza wstępne - szeroka grupa filtrów powietrznych dostępnych w 7 zróżnicowanych seriach. Filtry sprężonego powietrza o montażu pionowym w wielu wersjach gwintowych: od najmniejszych G1/8 do dużych G1. Filtry do powietrza o zakresie filtracji między 5 a 20 mikrometrów. Wszystkie wstępne filtry powietrza poza najmniejszymi rozmiarami zostały wyposażone w pojemnik ochronny. W zależności od wielkości, filtry powietrzne cechują różnymi parametrami przesyłu: od 500 do 11500 l/min. Filtry do powietrza różnią się także temperaturą pracy - najczęściej maksymalna temperatura pracy wynosi 60°C. Zakres ciśnienia maksymalnego filtrów bywa zależny od użytej obudowy, lecz nie przekracza 20 bar.
  • Filtry powietrza dokładne - w skład tej grupy filtrów powietrznych wchodzą pre-filtry, mikro-filtry oraz filtry węglowe. Każda z tych podgrup dostępna jest w seriach. Filtry powietrza dokładne wyróżniają się przede wszystkim wysokim poziomem filtracji równym 0,3 i 0,01 um ! Filtry ciśnieniowe występują w pełnym przedziale gwintów. Filtry dokładne są nazywane także filtrami sprężonego powietrza precyzyjnymi, gdyż dokładność filtracji wynosi 99,999% ! Ze względu na wartości przepływu możemy wybrać filtry ciśnieniowe z przedziału między 130 a 4500 l/min. Zakres ciśnienia zasilania dla wszystkich filtrów sprężonego powietrza nie powinien przekroczyć 16 bar. Standardowy również jest zakres temperatur pracy oraz uszczelnień, wykonanych z NBR. Filtr powietrza dokładny posiada połowicznie zautomatyzowany zrzut kondensatu. Filtracji na poziomie 0,01 mikrona wymaga m.in. przemysł elektroniczny np. przy procesach związanych z produkcją struktur półprzewodnikowych. Aby zmierzyć zanieczyszczenie wkładu filtracyjnego mikrofiltra należy pomierzyć spadek ciśnienia na samym wkładzie.
  • Filtry powietrza wysokociśnieniowe - filtry do sprężonego powietrza o zwiększonym ponad dwukrotnie ciśnieniu maksymalnym równym 40 bar. Filtr powietrzny z ręcznym zrzutem kondensatu, temperaturze medium max. 60°C i max. temperaturze pracy równej 90°C. Filtracja na poziomie 50 mikrometrów. Filtr do sprężonego powietrza dedykowany wysokim ciśnieniom oferowany jest w przyłączach gwintowych od G3/8 do G2. Relatywny przepływ od 2650 do 20000 l/min. Wszystkie filtry sprężonego powietrza posiadają aluminiowy korpus, jednak materiał zbiornika może być mosiężny - w zależności od preferencji klienta i dostępności pod względem gwintów.
  • Filtry powietrza liniowe - Ciśnieniowy filtr do powietrza pokryty mosiądzem z filtracją na poziomie 20 um. Stalowa sprężyna filtra do sprężonego powietrza zapewnia pracę przy maksymalnym ciśnieniu pracy 18 bar. Filtr powietrzny dedykowany jest pracy w temperaturze między 0°C a 80°C. Ponadto filtry ciśnieniowe liniowe dostępne są w średnicach od 17 do 30 mm, z gwintem wewnętrznym jak i zewnętrznym od G1/8 do G1/2.
  • Filtry powietrza ze stali szlachetnej - filtr do sprężonego powietrza stalowy o bardzo dobrym uszczelnieniu viton. Wykonany ze stali nierdzewnej filtr do powietrza dostępny w sprzedaży w 2 wersjach gwintowych: G1/2 i G1/4. Nominalna wartość przepływu wynosi odpowiednio 3400 i 2500 l/min. Wysoka jakość wykonania filtra ciśnieniowego sprawia że maksymalna wartość ciśnienia została zwiększona o ponad połowę i wynosi 30 bar. Zwiększeniu uległa także maksymalna temperatura medium i pracy, która wynosi obecnie 80°C.
  • Filtry ciśnieniowe do wody - oferta filtrów ciśnieniowych do wody pitnej i cieczy dostępna w 2 seriach. Filtr ciśnieniowy obu serii przeszedł stosowane atesty i posiada stosowne rekomendacje. Filtracja wynosi 90 um, gwinty od G3/4 do nawet G2. Nasze filtry ciśnieniowe do wody zapewniają pełną protekcję przed działaniami korozyjnymi, skutecznie chronią armaturę w instalacjach wodnych. Mosiężny filtr ciśnieniowy do wody w obu seriach z maksymalnym ciśnieniem pracy równym 16 bar. Przepływ jaki uzyskują filtry ciśnieniowe do wody wynosi nawet do 32 m3/h.

Budowa i zasada działania filtrów powietrza

Sprężone powietrze dochodzi do filtra przez kanał wlotowy i jest kierowany na kierownicę, która pełni rolę rozdzielacza i rozdysponowuje je na kilka strumieni i wprawia w ruch wirowy. W skutek tego cząsteczki wody, oleju i inne zanieczyszczenia stałe odprowadzone zostają przez osłonę, ściankę zbiornika aż do osadnika, gdzie przez zawór mogą być wyrzucone na zewnątrz. Komponentem filtracyjnym filtra jest wkład filtracyjny, który znajduje się w zbiorniku. Filtry powietrzne wykorzystują w tym samym czasie obie metody filtracji. Filtr ciśnieniowy oczyszcza się poprzez wykorzystanie automatycznego spustu kondensatu. Kiedy przekroczony zostanie poziom warunkowy, wykroplony kondensat unosi pływak, przez co otwarty zostaje dopływ sprężonego powietrza przez dyszę do komory nad membraną. Skutkuje to odsunięciem w dół grzybka i wypływanie zanieczyszczeń otworem aż do sytuacji, kiedy to wspomniany pływak ponownie zamknie dyszę.

Dobór filtrów sprężonego powietrza

Przy doborze filtra ciśnieniowego należy uwzględnić kilka charakterystycznych parametrów takich jak:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

  • wielkość przyłącza (typ, średnica gwintu) otworu przyłączeniowego
  • rodzaj spustu (automatyczny lub ręczny)
  • precyzja filtracji jaka jest wymagana w układzie

Przyjmuje się że sprężone powietrzne dedykowane do napędów i układu sterowania obrabiarkami i innych maszyn powinno być wolne od zanieczyszczeń większych od przedziału 0,025 - 0,04mm. W przypadku gdy zasilamy sterownicze układy niskociśnieniowe lub napędy szlifierek powinniśmy mieć pewność filtracji wolnej od zanieczyszczeń większych niż 0,005 - 0,01 mm.

Zanieczyszczenia w sprężonym powietrzu

Używanie sprężonego powietrza wiąże się koniecznością właściwego przygotowywania i obróbki medium przez procesy osuszania, odolejenia czy eliminację zanieczyszczeń w różnych formach. Tylko suche (ewentualnie smarowane), czyste i posiadające właściwe ciśnienie sprężone powietrze jest w stanie zagwarantować prawidłowe działanie i maksymalną żywotność sprzętu pneumatycznego.

Przed filtracją powietrza, sprężone powietrze posiada płynne, gazowe i stałe zanieczyszczenia tj.:

  • wodę, która występuję w formie pary wodnej w zasysanym powietrzu atmosferycznym. Ilość wody zależy wilgotności, ciśnienia i temperatury powietrza
  • cząstki stałe, które wraz z zasysanym powietrzu z atmosfery znajdują się w układach pneumatycznych maszyn i urządzeń odpowiedzialnych za transport, magazynowanie czy wytwarzanie sprężonego powietrza. Cząstki stałe mogą dostać się do powietrza wskutek wewnętrznych procesów korozyjnych urządzenia, zgorzeliny, starzenia się elementów wykonanych z tworzywa, tarcia elementów ruchomych w kompresorze, zaworach itd.
  • olej, który jako zanieczyszczenie powstaje z oparów oleju znajdujących się w powietrzu lub jako resztka zasysana jest przez wir powietrza ze ścianek węży i urządzeń.

Najczęstsze problemy i usterki kompresorów

Sprężarka powietrza jest złożonym urządzeniem, które posiada kilka podzespołów. Awaria któregokolwiek z nich może skutkować nie tylko obniżoną sprawnością kompresora, ale także pogorszeniem jakości sprężonego powietrza. To z kolei będzie miało negatywny wpływ na każdą maszynę i narzędzie zasilane skompresowanym gazem.

Problem z syczeniem spod presostatu

Problem z kompresorem, który pojawia się dość często nawet w stosunkowo nowych sprężarkach, dotyczy uciekającego spod presostatu powietrza, które wydaje przy tym charakterystyczny syczący dźwięk. Presostat w sprężarce, zwany też wyłącznikiem ciśnieniowym, jest odpowiedzialny za odcinanie napięcia zasilania, kiedy sprężony gaz w zbiorniku osiągnie maksymalne ciśnienie. Natomiast kiedy ciśnienie spada poniżej wartości minimalnej, presostat ponownie załącza napięcie zasilania i kompresor zaczyna sprężać gaz.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Może się zdarzyć, że zawór zwrotny jest niesprawny i pompa zaczyna pracę pod obciążeniem. Wówczas silnikowi elektrycznemu grozi przeciążenie, a elementowi sprężającemu (pompie tłoka, śrubom lub łopatkom) obniżenie żywotności. Syczenie, które nie ustaje tak jak zawsze, tylko jest słyszalne cały czas, może być spowodowane odkształceniem lub rozpadem uszczelki przez zbyt długie cykle pracy kompresora.

Problemy związane z olejem

Olej w np. sprężarce śrubowej powietrza służy głównie do smarowania jej ruchomych części oraz do odprowadzania ciepła z urządzenia. Jego rolą jest ochrona elementów kompresora przed nadmiernym zużyciem, a także usprawnianie procesu sprężania powietrza. Poziom oleju należy systematycznie kontrolować. Zbyt mała ilość tej substancji w kompresorze może bowiem spowodować poważne uszkodzenia mechaniczne, ponieważ elementy sprężarki, które nie będą odpowiednio nasmarowane olejem, są narażone na zatarcie. Może to prowadzić do tak zaawansowanych usterek jak awaria elektryczna.

Awaria może być wywołana także zbyt dużą ilością oleju w sprężarce, dlatego nie należy przesadzać z jego uzupełnianiem. Ponadto ważne jest, by zawsze stosować wysokiej jakości oleje rekomendowane przez specjalistów, a nie najtańsze produkty na rynku, które i tak mogą wiązać się z dodatkowymi kosztami, ponieważ częściej wywołują awarie.

Kompresor nie pompuje powietrza tak, jak należy

Wady fabryczne mogą także objawiać się niskim ciśnieniem mimo ciągłej pracy urządzenia - wówczas kompresor nie pompuje powietrza tak, jak należy, a to może prowadzić do przeciążenia silnika i przegrzania głowicy. Dodatkowo w przypadku błędów konstrukcyjnych częściej dochodzi do nieszczelności w przewodach olejowych i powietrznych.

Problemy z układem filtracji

Niesprawności w pracy filtrów w sprężarce mogą spowodować znaczny spadek wydajności urządzenia, a także szybsze zużycie jego roboczych komponentów (łopatek, cylindrów czy tłoków). W najgorszym wypadku sprężarka może się nawet całkowicie zniszczyć w wyniku zatarcia. Awaria filtra prowadzi do pogorszenia jakości sprężonego powietrza, a to skutkuje obniżeniem sprawności wszystkich urządzeń, które je odbierają. Zanieczyszczenia, które nie zostają odfiltrowane, mogą także powodować korozję.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

Przede wszystkim należy pamiętać o regularnej wymianie filtrów, która zależy od tego, w jakim środowisku sprężarka pracuje, w jaki sposób i jak często sprężarka załącza się i wyłącza, a także od żywotności filtra - każdy model może mieć inną. Częstotliwość wymiany będzie zależeć także od jakości oleju.

Pozostałe usterki w układzie sprężonego powietrza

  • Nieprawidłowe działanie chłodnicy - może doprowadzić do przegrzania i pogorszenia sprawności kompresora.
  • Uszkodzenie bądź obluzowanie przewodu sprężarki - powietrznego, olejowego, przewodu chłodnicy wodnej lub innego bądź przyłącza przewodów - może objawiać się charakterystycznym syczeniem i powodować spadek ciśnienia w kompresorze.
  • Wyraźne zwiększenie głośności pracy sprężarki - może być objawem zużycia się elementu mechanicznego.
  • Brak maksymalnego ciśnienia - jeżeli sprężarka pracuje bardzo długo, ale nie jest w stanie napompować zbiornika do pełna, czyli osiągnąć największego możliwego ciśnienia, może to doprowadzić do szybkiego zużycia i przegrzania urządzenia, a w rezultacie do poważnej awarii.
  • Zanieczyszczenie głowicy lub nieprawidłowa regulacja zaworów - skutkuje zbyt wysoką temperaturą pracy sprężarki, a w konsekwencji jej przegrzaniem.
  • Odgłos stukania podczas pracy - może się pojawić, jeśli tłoki pokryte zbyt dużą ilością spalonego oleju zaczną uderzać o powierzchnię głowicy.
  • Nieszczelna obudowa filtra powietrza - objawy to m.in. obniżenie ciśnienia oraz pogorszenie przepływu powietrza przez cały układ.

Konserwacja i zapobieganie usterkom

Warto pamiętać, że wielu awarii można uniknąć, ale niezbędna jest regularna regeneracja kompresorów, a także kontrola zaworów, filtrów oraz poziomu oleju. Wczesne wykrycie objawów takich jak zbyt wysoka temperatura, niskie ciśnienie lub spadek wydajności pozwala nie tylko przedłużyć żywotność sprężarki, ale również uniknąć kosztownych przestojów w pracy.

FAQ

  1. Jakie są najczęstsze problemy ze sprężarkami powietrza? Zdarzają się m.in. uszkodzenia mechaniczne, zatarcia, pogorszenie się jakości sprężonego powietrza przez zużycie filtrów, zalanie ciekłym czynnikiem chłodniczym, wady fabryczne, rozszczelnienie układu, korozja i inne.
  2. Jak zapobiegać usterkom kompresora? Przede wszystkim należy regularnie kontrolować sprawność urządzenia i wykonywać jego regenerację. Należy zwracać uwagę na używany olej i systematycznie go uzupełniać, ale nie przelewać. Ważne jest także przestrzeganie zasad wymiany filtrów.
  3. Jak poradzić sobie z awarią sprężarki? Najlepszym wyjściem jest zasięgnięcie pomocy w renomowanym serwisie kompresorów.
  4. Jak rozpoznać, że wyłącznik ciśnieniowy jest uszkodzony? Objawy to brak wyłączania sprężarki po osiągnięciu ciśnienia lub to, że kompresor nie dobija ciśnienia. Może to prowadzić do przeciążenia i uszkodzenia silnika.
  5. Dlaczego kompresor wyrzuca olej przez odpowietrznik? Najczęściej winny jest nadmiar oleju, niewłaściwy olej lub zapchany zawór odpowietrzający.
  6. Jak często należy sprawdzać poziom oleju w kompresorze? Należy regularnie sprawdzać poziom oleju - przynajmniej raz na kilka dni pracy, a w trybie ciągłym - codziennie.

tags: #obudowa #filtra #powietrza #kompresora #budowa #zasada

Popularne posty: