Modyfikacja seryjnego filtra powietrza w samochodzie – czy warto?

Wszelkiego rodzaju sportowe ulepszenia instalowane w seryjnie produkowanych samochodach to niezwykle modne, ale nie zawsze potrzebne rozwiązania. W niektórych sytuacjach ich instalacja niewiele zmieni, a może nawet pogorszyć osiągi naszego auta. Tak może być chociażby w przypadku sportowego dolotu z filtrem stożkowym. Jak uniknąć tego typu komplikacji?

Funkcja i znaczenie układu dolotowego

Układ dolotowy to jeden z prostszych, ale również niezwykle istotnych układów samochodowych. Jego zadaniem jest dostarczanie do silnika odpowiednich ilości powietrza, które wraz z paliwem utworzy mieszankę paliwowo-powietrzną. Oryginalne układy dolotowe, w które wyposażane są seryjnie produkowane auta, obliczone są na optymalne osiągi oraz zapewnieni komfortu jazdy. Układ taki posiada skrzynkę z zamkniętym w niej filtrem powietrza, umieszczonym zwykle mniej więcej w połowie jego długości.

Między innymi z tego powodu za pośrednictwem seryjnego układu dolotu do silnika trafia nieco mniej powietrza, niż by mogło, za to układ taki nie generuje np. nadmiernego hałasu, który w czasie dłuższej jazdy mógłby być dla kierowcy i jego pasażerów zwyczajnie uciążliwy. Wymiana fabrycznego układu dolotowego na sportowy ma znieść to ograniczenie i sprawić, że silnik zasilony zostanie większą ilością powietrza. Większa ilość powietrza zwiększy spalanie paliwa, ale jednocześnie podniesie ciśnienie w cylindrze i sprawi, że moment obrotowy silnika wzrośnie. Taka modyfikacja ma na celu zwiększenie mocy i dynamiki samochodu. W rzeczywistości jednak nie zawsze przyniesie zauważalne efekty i wymierne korzyści.

Rodzaje sportowych filtrów powietrza

Decydując się na sportowy dolot powietrza z filtrem stożkowym, zasadniczo mamy do wyboru jego dwa podstawowe rodzaje - dolot krótki oraz dolot długi. Różnica pomiędzy nimi, jak sama nazwa wskazuje, polega przede wszystkim na długości całkowitej układu.

Montaż sportowego dolotu powietrza

Bez względu na to, na jaki typ układu się zdecydujemy, jego instalację musimy rozpocząć od wymontowania oryginalnego dolotu. Zadanie to z reguły jest bardzo proste i możliwe do wykonania całkowicie samodzielnie. Do odkręcenia wszystkich śrub i obejm w większości konstrukcji wystarczy nam śrubokręt oraz nasadowa dziesiątka. Całość pracy nie powinna zająć nam więcej niż 15 minut.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Instalacja długiego i krótkiego sportowego dolotu

Profesjonalny, dedykowany zestaw sportowego układu dolotowego powinien zawierać wszystkie niezbędne do jego instalacji elementy. Zakładając krótki dolot, znajdziemy w takim zestawie m. in. silikonowy kołnierz, opaski zaciskowe i blaszki mocujące całą konstrukcję do silnika. Montaż całego zestawu również nie zajmie nam więcej niż 15 minut. W przypadku dolotu krótkiego musimy jednak pamiętać również o specjalnej osłonie, która osłoni filtr stożkowy przed gorącym powietrzem wydmuchiwany przez wentylator chłodnicy. Jest to bardzo ważne, ponieważ wzrost efektywności dolotu będzie miał miejsce jedynie wówczas, gdy dostarczane przez niego powietrze będzie miało jak najniższą temperaturę (im niższa temperatura powietrza, tym wyższa jest jego gęstość). Brak takiej osłony może sprawić, że modyfikacja dolotu nie przyniesie żadnych korzyści.

W przypadku montażu długiego dolotu czeka nas nieco więcej pracy. W niektórych modelach aut konieczne będzie odkręcenia koła i zdjęcie nadkola. Dłuższy dolot sprawia, że filtr wyprowadzany jest z komory silnika (znajduje się w okolicach nadkola), przez co w sposób naturalny trafia do niego powietrze o niższej temperaturze. Niestety położenie filtra w okresie jesienno-wiosennym naraża go na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, a także kontakt z solą czy piaskiem. Dlatego na ten czas warto skrócić długość układu i zminimalizować do długości, jaką osiąga typowy krótki dolot.

Panelowy filtr powietrza - alternatywa dla stożka

Pośród sportowych filtrów powietrza stosuje się dwa rozwiązania. Pierwsze - nieco bardziej zaawansowane - to filtr stożkowy. Drugie - panelowy filtr powietrza (ten termin, rozumiany jako wkładki sportowe do filtrów powietrza, będzie dominował w niniejszym tekście).

Zasada działania filtra panelowego zasadniczo jest taka sama jak tradycyjnego. Sportowy panelowy filtr powietrza przede wszystkim wyłapuje zanieczyszczenia, chroniąc przed przedostawaniem się ich do komory spalania. Ponadto filtr powietrza panelowy reguluje dopływ powietrza, co zapewnia odpowiednią proporcję mieszanki. Co istotne, filtry tego typu mają lepszą przepustowość od klasycznych - akurat o tyle, aby polepszyć przepływ bez obaw o nieodpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Za to odpowiada wkładka o zwiększonej przepustowości. O ile w seryjnych filtrach powietrza stosuje się papier, to sportowe (panelowe i stożkowe) zamiast tego mają wkładkę bawełnianą lub z gąbki.

Filtr panelowy cieszy się sporą popularnością zarówno ze względu na właściwości, jak i łatwość montażu. Wkładka sportowa filtra powietrza (to też spotykana nazwa) montowana jest w miejscu zwykłej, fabrycznej. Bez konieczności żadnych przeróbek czy stosowania adapterów.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Wady i zalety panelowego filtra powietrza

Czy panelowy filtr powietrza ma wady? Owszem. Są dwie główne. Pierwszą jest cena. Markowe modele takich marek, jak Pipecrooss czy K&N, mogą kosztować nawet więcej niż 300 zł. Oczywiście do niektórych aut można znaleźć tańsze sportowe wkładki filtra - także markowe.

Wspominając o cenach sportowych wkładek filtra powietrza, trzeba nadmienić, że najdroższe są modele wielokrotnego użytku. Czyli te, które można samodzielnie czyścić i regenerować.

Przegląd popularnych marek

Na szczególną uwagę, jako opcja dla wymagających, zasługują wkładki filtrów powietrza K&N oraz Pipercross. Te marki nie bez powodu były już kilkakrotnie „przywoływane do tablicy”. Pipercross to brytyjska marka, której produkty są wykorzystywane nie tylko przez aktywnych fanów tuningu, ale też przez wyczynowych zawodników i konstruktorów silników o sportowej charakterystyce. W ofercie Pipercross są między innymi wydajne filtry powietrza (wkładki) do wielu popularnych modeli aut.

Firma K&N została założona w latach 60. XX wieku przez aktywnych kierowców wyścigowych i od tego czasu proponuje rozwiązania idealnie dopasowane do samochodów o ponadprzeciętnych osiągach. Oczywiście w ofercie są też sportowe wkładki filtrów powietrza do „cywilnych” wozów.

Czy warto montować sportowy filtr powietrza?

Ta opcja polecana jest przede wszystkim osobom, które szukają sposobu na zauważalne, choć zarazem niewielkie, podniesienie mocy. Co ważne, montaż sportowej wkładki jest nieinwazyjny i można zamontować sportowy filtr tego typu samodzielnie. Kilka procent więcej mocy, producenci filtrów zazwyczaj wspominają o przyroście w zakresie 3-5 proc., to nie wszystko. Okazuje się, że także kierowcy bez sportowej żyłki też mogą zyskać, ale… na stacji paliw. Sportowy filtr powietrza przy spokojnym obchodzeniu się z pedałem gazu powoduje zmniejszone spalanie.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Dodatkowe modyfikacje układu dolotowego

Możemy zatem zostawić seryjny filtr powietrza i zmodyfikować jedynie kanał doprowadzający do niego powietrze. Często niektóre z jego sekcji są za wąskie, zbyt kręte, mają zbyt wiele zagięć. Sam wlot powietrza bywa umieszczany w miejscach, gdzie przepływ powietrza jest słaby - ograniczają go elementy nadwozia. Możemy więc postarać się zamontować specjalny „zabierak” powietrza na przedzie auta i powiększyć całą ścieżkę układu dolotowego, aby wyeliminować jak najwięcej restrykcji. Taka przeróbka jest tania, nie zmienia się filtracja powietrza i w zależności od tego, gdzie umieścimy wlot, możemy znacznie obniżyć temperaturę zasysanego powietrza.

Najlepszym rozwiązaniem, będącym połączeniem obu powyższych, jest kupno dedykowanego układu dolotowego wraz z filtrem stożkowym. Zarówno kształt, jak i średnica kanałów jest w tym przypadku odpowiednio liczona i dobierana pod kątem danego silnika. To sprawdzone rozwiązanie, które gwarantuje poprawę osiągów, choć zarazem najdroższe.

O czym należy pamiętać?

Pamiętajmy, że ingerencja w układ dolotowy musi zostać wykonana z głową. Nie próbujmy sami konstruować zbyt skomplikowanych, całych układów dolotowych od zera, które nawet w samochodach seryjnych są pieczołowicie obliczane pod kątem przepływu gazów. Niewykonanie choćby podstawowych obliczeń może skutkować niepożądanymi turbulencjami powietrza i w efekcie prowadzić do pogorszenia osiągów. Wymienione przeze mnie zabiegi mogą polepszyć parametry silnika przy uwzględnieniu podstawowych praw fizyki.

Odpowiedzi na często zadawane pytania

W zasadzie każdy użytkownik pojazdu wie, co to jest filtr powietrza, prawie każdy pamięta o konieczności jego regularnej wymiany, a nieliczni widzą w nim nawet pewien tuningowy potencjał. Na forach internetowych i w komentarzach pod filmikami warsztatowymi pełno jest związanych z tym tematem pytań i jeszcze więcej odpowiedzi.

  • Czy brudny filtr może zostać wessany do układu dolotowego? Tak, to prawda. Takie sytuacje zdarzają się głównie w doładowanych silnikach dużej mocy w pojazdach dostawczych i ciężarowych.
  • Czy wymiana klasycznego filtra na stożkowy zwiększa moc silnika? I tak, i nie. Wszystko zależy od tego, jak zamocowany będzie filtr stożkowy.
  • Czy filtr powietrza może się zapalić? Tak, zdarzają się takie przypadki, na szczęście bardzo rzadko.
  • Jak często wymieniać filtr powietrza? Bardzo trudno określić to jednoznacznie. Producenci samochodów sugerują zwykle interwał 15 lub 30 tys. km, ewentualnie rok (w zależności od tego, co wypadnie szybciej).
  • Czy stan filtra może wpływać na osiągi silnika? Tak, im bardziej zanieczyszczony filtr, tym większe opory przepływu powietrza i mniej tlenu w układzie dolotowym.
  • Czy każdy filtr działa tak samo? Niestety nie. Filtry możemy oceniać w kilku kategoriach. Najważniejsze to precyzja wykonania (dopasowanie do kasety filtra), opory przepływu, chłonność filtra i skuteczność filtrowania.
  • Czy można jeździć bez filtra powietrza? Tak, ale drastycznie skróci to żywotność silnika.

tags: #modyfikowanie #seryjnego #filtra #powietrza #w #samochodzie

Popularne posty: