Kanał Filtra Powietrza M47: Budowa i Znaczenie

Ten przewód gumowy, o numerze katalogowym 13711707785, to kluczowy element układu dolotowego powietrza w Twoim BMW. Jest to część zamienna, która odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, zapewniając odpowiedni przepływ powietrza do komory spalania.

Budowa i Materiały

Przewód gumowy przepływomierza 13711707785 został wykonany z wysokiej jakości gumy, co gwarantuje jego elastyczność i odporność na trudne warunki panujące pod maską samochodu. Materiał ten jest odporny na wysokie temperatury, oleje i inne substancje chemiczne, co przekłada się na długą żywotność części.

Funkcja w Układzie Dolotowym

Ten przewód gumowy jest niezbędny do prawidłowego działania układu dolotowego powietrza. Odpowiada za dostarczanie czystego powietrza z filtra powietrza do kolektora dolotowego. Uszkodzenie tego elementu może skutkować nieprawidłowym odczytem przepływu powietrza przez przepływomierz, co z kolei wpływa na pracę silnika.

Wpływ na Działanie Silnika

Wybierając przewód gumowy przepływomierza 13711707785, inwestujesz w niezawodność i długowieczność swojego BMW. Jest to część zamienna, która zapewni prawidłowe funkcjonowanie układu dolotowego, co bezpośrednio przekłada się na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Filtr Paliwa i Jego Rola

Filtr paliwa odpowiada za oczyszczanie benzyny lub oleju napędowego przed doprowadzeniem ich do komory spalania. Dzięki temu cząstki stałe, które przedostały się do paliwa podczas produkcji, dystrybucji i magazynowania nie wpływają na zużycie podzespołów układu paliwowego oraz samego silnika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Budowa filtra paliwa umożliwia zatrzymywanie zanieczyszczeń o wielkości przekraczającej 10 mikrometrów. Przestrzeń filtra jest ograniczona, dlatego po wyłapaniu dużej liczby zanieczyszczeń wymaga on wymiany na nowy.

Zużyty filtr paliwa ogranicza drożność układu paliwowego, przez co dopływ paliwa do silnika może być zbyt niski, lub całkowicie niemożliwy. Da się wówczas zauważyć znaczący spadek mocy silnika bądź utratę możliwości korzystania z samochodu po całkowitej utracie dopływu paliwa do silnika.

Silnik 1.6 Turbo BMW (N13) jako Przykład

Silnik 1.6 Turbo BMW wywodzi się z rodziny Prince. A to grupa 4-cylindrowych jednostek doładowanych zbudowanych przez inżynierów bawarskiej marki i... koncernu PSA. Współpraca na linii Niemcy-Francja została ogłoszona w połowie roku 2002. Na jej efekty trzeba było jednak trochę poczekać. Motor THP ujrzał bowiem światło dzienne dopiero w roku 2006 i początkowo był montowany głównie w Peugeotach i Citroenach. Silnik w wersji N13 został zaprezentowany jeszcze później, bo dopiero w roku 2011. To wtedy też zaczął być importowany do gamy BMW.

Ciekawostki o Silniku N13

  • To pierwszy 4-cylindrowy, doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie bawarskiej marki od roku 1974, czyli prezentacji modelu 2002 Turbo.
  • Motor był produkowany stosunkowo krótko, bo do roku 2016.
  • Po liftingu serii 1 generacji F20 przetrwała wyłącznie najmocniejsza, 177-konna odmiana.
  • Poza nią w gamie spotykane były też warianty o mocy 102, 136 i 170 koni mechanicznych.

Silnik N13 BMW ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Konstrukcja była niezwykle nowoczesna. A wyznacznikiem tego stał się nie tylko sposób dostarczania paliwa do cylindrów. Benzyniak korzysta bowiem też z podwójnych zmiennych faz rozrządu typu VANOS oraz zmiennego wzniosu zaworowego Valvetronic trzeciej generacji.

Poza tym inżynierowie zastosowali turbosprężarkę typu Twin-Scroll Garrett MGT1549ZDL. Ta choć posiada jedną sprężarkę, jest wyposażona w oddzielne kanały doprowadzające spaliny z cylindrów zewnętrznych i wewnętrznych. Skutek? Redukcja efektu turbodziury oraz poprawa osiągów i obniżenie spalania.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Potencjalne Problemy Silnika N13B16

  1. Trwałość łańcucha rozrządu: Identycznie jak w przypadku jednostki THP montowanej w autach koncernu PSA wadliwy napinacz prowadzi do wyciągnięcia napędu.
  2. Nagromadzenie nagaru: Silnik N13B16 BMW boryka się również z nagarem zbierającym się na elementach głowicy. To jednak wynika z charakterystyki bezpośredniego wtrysku paliwa, w którym paliwo płynące dolotem nie czyści dolotu i zaworów.
  3. Wycieki płynu chłodzącego: Na forach użytkowników BMW serii 1 generacji F20 można znaleźć również informacje mówiące o wyciekach płynu chłodzącego w tylnej części głowicy. Najczęściej winne jest połączenie układu z czujnikiem temperatury.
  4. Uszkodzenia wentylatorów dmuchawy: Poza tym na forach pojawiają się informacje dotyczące uszkodzeń wentylatorów dmuchawy.

Zalety Silnika N13

Silnik N13 BMW ma kilka zalety. Po pierwsze oferuje dobre osiągi, po drugie jest przyzwoicie oszczędny i po trzecie ma zminimalizowany efekt turbodziury. I choć konstrukcja z całą pewnością nie jest idealna, nie jest też na tyle problematyczna, aby kierowca musiał omijać ją na rynku wtórnym szerokim łukiem.

Szczególnie dobrym świadectwem dla bawarskiej jednostki są opinie kierowców na forach.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

tags: #kanal #filtra #powietrza #m47 #budowa

Popularne posty: