Jak zdjąć obudowę filtra powietrza w Fordzie Focusie MK1 - poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Regularna wymiana filtrów samochodowych jest kluczowa dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym. Filtry pełnią ważną rolę w oczyszczaniu różnych substancji i płynów eksploatacyjnych, zapewniając prawidłowe działanie podzespołów.
Rola filtrów samochodowych
W samochodach znajduje się kilka rodzajów filtrów, z których każdy odpowiada za oczyszczanie określonych elementów lub płynów. Do najważniejszych należą:
- Filtr oleju: Filtruje olej silnikowy, usuwając zanieczyszczenia i zapewniając właściwe smarowanie.
- Filtr paliwa: Oczyszcza paliwo, oddzielając cząstki stałe, wodę i osady.
- Filtr powietrza: Filtruje powietrze dolotowe do silnika, chroniąc go przed piaskiem, kurzem i owadami.
- Filtr kabinowy: Oczyszcza powietrze w kabinie, usuwając pyłki i zanieczyszczenia.
Wymiana filtra powietrza w Fordzie Fiesta i Fusion 1.4 TDCi - analogia do Focusa MK1
Filtr powietrza w Fordzie Fiesta i Fusion z silnikiem 1.4 TDCi znajduje się w centralnej części komory silnika pod maską, w plastikowej obudowie. Kroki, które należy podjąć, aby go wymienić są podobne w wielu modelach Forda, w tym Focus MK1:
- Zlokalizuj obudowę filtra powietrza.
- Odkręć i zdejmij górną część obudowy. Do odkręcenia potrzebne będą wkręty na Torx T20.
- Zdejmij odkręcony dekiel obudowy, aby odsłonić filtr powietrza.
- Wyjmij stary filtr powietrza.
- Włóż nowy filtr powietrza.
- Nałóż dekiel i przykręć wkręty mocujące.
Na rynku dostępny jest duży wybór filtrów powietrza do Forda. Ceny filtrów zaczynają się od około 15-20 zł.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od warunków jazdy. Ogólnie zaleca się kontrolowanie stanu filtra co 15-20 tysięcy kilometrów lub przynajmniej co 12 miesięcy. Jeśli wcześniej filtr jest zbyt brudny lub uszkodzony, należy go wymienić. Zatkany filtr powietrza jest bardzo często powodem spadków osiągów jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Krok po kroku: wymiana filtra powietrza w Polo 9N
Czyszczenie przepływomierza
Korzystając z wiosennej pogody, można poświęcić trochę czasu przepływomierzowi w aucie. Można pójść łatwiejszą drogą i nie rozbierać połowy dolotu a jedynie wyjąć sam moduł pomiarowy wraz z elementami grzejnymi. Aby tego dokonać, należy nabyć zestaw kluczy "Torx z dziurką" a w nim potrzebny klucz T-20. Dodatkowo zaopatrzyć się w pędzelek oraz preparat "Kontakt IPA Plus" tj. alkohol izopropylowy w sprayu.
Przepływomierz gdzie jest każdy wie. Dwa podgrzewane rezystory pomiarowe są "rozpięte" pomiędzy metalowymi słupkami. Powinny one być koloru srebrnego - ale osadzają się na nich zanieczyszczenia z przepływającego powietrza, co prowadzi do zmian parametrów elementów i błędnego działania przepływomierza. Do oczyszczenia elementów najlepiej użyć alkoholu izopropylowego w sprayu i małego pędzelka (o dość długich włoskach - trzeba będzie się dostać do jednego rezystora "pod" drugim). Spryskujemy alkoholem elementy, odczekujemy chwilkę i pędzelkiem delikatnie zbieramy osad z rezystorów. Gdy jesteśmy zadowoleni z efektów czyszczenia, czekamy aż alkohol wyparuje i składamy przepływomierz. Przy wsadzaniu modułu w obudowę należy zachować ostrożność żeby nie zahaczyć słupkami o brzeg obudowy!
Inne filtry i ich wymiana
Oprócz filtra powietrza, ważne jest również regularne wymienianie innych filtrów:
- Filtr oleju: Wymieniaj go przy każdej wymianie oleju. Okresowa wymiana filtrów gwarantuje, że olej będzie zawsze w odpowiednio dobrej kondycji.
- Filtr paliwa: Wymieniaj go co 2 lata. Żeby uchronić silnik przed dostaniem się tych wszystkich zagrożeń do niego, stosuje się filtr paliwa, który odsiewa je wszystkie, pozwalając na spalanie w silniku jedynie dobrej jakości paliwa.
- Filtr kabinowy: Wymieniaj go dwa razy do roku.
Nieszczelność dolotu powietrza
Nieszczelność na dolocie do filtra nie ma większego znaczenia.
Wymiana uszczelki obudowy filtra kabinowego
Po ulewach może pojawić się woda od strony pasażera na podłodze. Dodatkowo mokra może być wypukła wykładzina pod kokpitem, a nad nogami pasażera. Częstą przyczyną jest źle złożone podszybie przy wymianie filtra kabinowego.
Przeczytaj także: Krok po kroku: obudowa filtra powietrza
Wymontuj obudowę filtra kabinowego, wyczyść resztki starej uszczelki i przyklej nową uszczelkę do okien. Dodatkowo z drugiej strony możesz dać sporo silikonu i wkleić uszczelkę w silikon.
Wybór filtrów
Wybierając filtry do swojego samochodu, warto zwrócić uwagę na jakość produktów. Szeroki wybór filtrów oferują producenci znanych i cenionych marek, takich jak: 4Max, Blue Print, Donaldson, Febi Bilstein, Filtron, Knecht, Mann-Filter, Purflux, Purro czy Valeo.
Przeczytaj także: Rura filtra powietrza Skoda Octavia - usterki
tags: #jak #zdjąć #obudowę #filtra #powietrza #ford

