Problemy z rurą od filtra powietrza w Skodzie Octavii - demontaż obejmy i potencjalne konsekwencje

Wielu użytkowników Skody Octavii doświadcza problemów z pękającą rurą od filtra powietrza. Awaria ta może prowadzić do szeregu komplikacji, w tym spadku mocy, zwiększonego zużycia paliwa i problemów z systemem AdBlue. Poniżej omówimy przyczyny, objawy i możliwe rozwiązania tego problemu.

Przyczyny i objawy awarii rury od filtra powietrza

Pęknięcie rury od filtra powietrza jest częstą usterką w Skodach Octaviach, szczególnie w modelach z większym przebiegiem. Niektórzy użytkownicy zauważają, że rura pęka już po przejechaniu około 165 000 km. Najczęstsze objawy to:

  • Huk przypominający wybuch silnika, szczególnie przy prędkościach autostradowych.
  • Utrata mocy i przejście w tryb awaryjny.
  • Zapalone kontrolki check engine.
  • Komunikaty o niskim stanie AdBlue.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Zapychanie się filtra DPF.

Samo wysuwanie potęgują niewielkie ilości oleju które znajdują się w tym miejscu dolotu.

Demontaż obejmy i naprawa rury

Demontaż obejmy rury od filtra powietrza jest stosunkowo prosty. Przekręcasz szary cienki pierścień w lewo i ciągniesz do siebie. Jeśli jest w stanie agonalnym, to się zacina. Przynajmniej u mnie tak było.

Po zdiagnozowaniu pęknięcia, konieczna jest naprawa lub wymiana rury. Istnieje kilka opcji:

Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa

  1. Zakup zestawu naprawczego.
  2. Wymiana na nową, oryginalną rurę.
  3. Zastosowanie rury silikonowej.
  4. Podpasowanie rury od 1.8 T (podobno pasuje i ma większy przekrój).

Warto również sprawdzić stan obejm mocujących rurę i w razie potrzeby je wymienić. Samo wysuwanie potęgują niewielkie ilości oleju które znajdują się w tym miejscu dolotu.

Potencjalne konsekwencje awarii rury

Ignorowanie pękniętej rury od filtra powietrza może prowadzić do poważniejszych problemów. Przy pękniętej rurze, MAF de facto się nie zmienia, ale do kolektora dostarczane jest dużo mniej powietrza, a dawka paliwa jest taka jak dziury by nie było. Po strzeleniu rury silnik nie pracował jak powinien, zaczął świrować.

Do najczęstszych konsekwencji należą:

  • Zapychanie filtra DPF. Leje paliwem bo cały czas próbuje wypalać DPF, który momentalnie się zapycha.
  • Problemy z systemem AdBlue. Po naprawie rura silikonową wartość ustabilizowała się na 150% ale podczas jazdy nadal głupial i komunikował, że próba oczyszczenia filtra nie udana co skutkowało obcięciem mocy i błędem P244B.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Uszkodzenie innych podzespołów silnika.

Alternatywne rozwiązania i modyfikacje

Niektórzy użytkownicy decydują się na modyfikacje, takie jak montaż rury o większej średnicy. Druga opcja to podpasować rurę od 1.8 T. Podobno podejdzie i ma większy przekrój. Ale kosztuje 200zł... Tyle tylko, że wylot jest w stronę pasażera, a nie na wprost, a to dodatkowo spowoduję potrzebę stworzenia jakiegoś kolanka.

Jednak, o mniejsza średnicę dolotu bym się nie martwił, w D20DTR wyjście z turbo ma 38 mm, wejście I wyjście z IC chyba 45, a przy klapie gaszącej już 57, więc tak czy inaczej nie ma wszędzie tej samej średnicy.

Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?

Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra

tags: #rura #od #filtra #powietrza #octavia #demontaż

Popularne posty: