Wymiana Rury Filtra Powietrza w Toyota Avensis i Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.
Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową. Chcesz wiedzieć, jak sprawdzić nieszczelność w dolocie? Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane.
Budowa i Działanie Układu Dolotowego
Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Skutki Nieszczelności Układu Dolotowego
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika.
Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa
Objawy Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Jako kierowca nie masz jednak wglądu do wnętrza cylindra i składu spalin. Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki.
Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
Przyczyny Nieszczelności
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza. Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego.
Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.
Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?
Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy. Jak to zrobić?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe.
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt.
Przeczytaj także: Wybierz idealny nawilżacz powietrza dla siebie
Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Naprawa Nieszczelności
Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie.
W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.
Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.
Wymiana Rury Filtra Powietrza - Praktyczny Przykład
Jeden z użytkowników Toyoty doświadczył problemu z rurą filtra powietrza podczas podróży. W jego przypadku na skutek przepuszczania oleju przez turbo, przy przebiegu 290 tys. km, gumowa rura od filtra spadła od strony turbo i wciągnęło tą uszczelkę. Uszczelka przeleciała przez turbo do silnika, z powrotem do turbo i do rury wydechowej. Niestety turbo słabo to zniosło. Wpadając do środka uszczelka pogięła łopatki i turbo zaczęło hałasować.
Całe zdarzenie miało miejsce na Chorwacji w czasie powrotu z wakacji, na szczęście zatrzymał się kilometr dalej w przydrożnym warsztacie. Mechanik popatrzył, zmierzył suwmiarką średnicę rury metalowej turbo oraz wewnętrzną średnicę rury gumowej i zniknął na 15min. Po tym czasie wrócił z rurą gumową od jakiegoś innego auta, dociął z niej odpowiednią długość i zamontował. Koszt 10Euro części z robocizną.
Koszty naprawy w Polsce (połowa 2012 roku) przedstawiały się następująco:
Element | Koszt |
---|---|
Turbosprężarka (Allegro) | 1200 PLN |
Wymiana turbo | 250 PLN |
Olej Mobil 15W40 6l | 150 PLN |
Filtr oleju | 45 PLN |
Filtr powietrza | 55 PLN |
Sprawdzenie i doważenie turbo | 400 PLN |
Czyszczenie układu dolotowego z oleju | 250 PLN |
Po takim zdarzeniu, wciągnięciu gumy do turbo, zalecana jest wymiana oleju i filtra oleju. Chociaż użytkownik wymieniał oleje i filtry ze 2-3 tys. km wcześniej, serwis zalecił ponowną wymianę.
Jak widzisz, do rozwiązania problemów niemal zawsze niezbędne będą części zamienne. Bez względu na to, czy potrzebujesz przewodów dolotowych, uszczelek kolektora czy nowego intercoolera - znajdziesz je w ofercie sklepów motoryzacyjnych.
Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe. Znasz już objawy, a także przyczyny nieszczelności w układzie dolotowym. Odpowiednia diagnostyka, a następnie rozwiązanie problemu może uchronić jednostkę napędową przed uszkodzeniem.
tags: #rura #filtra #powietrza #toyota #avensis #wymiana