Błąd Filtra Powietrza w Volvo FH FH12: Przyczyny i Objawy
- Szczegóły
Właściciele samochodów ciężarowych Volvo FH i FH12 mogą napotkać różnego rodzaju problemy techniczne. Jednym z nich jest błąd związany z filtrem powietrza. Niniejszy artykuł omawia przyczyny, objawy oraz możliwe rozwiązania problemów związanych z filtrem powietrza w tych modelach pojazdów.
Objawy i Komunikaty Błędów
Częstym komunikatem, który może się pojawić, jest "Air filt pressure drop, Value too high" (MID 128 PID 107 FMI 0) w Volvo FH12 460 z 2003 roku. Inne objawy i kody błędów, które mogą wskazywać na problemy z filtrem powietrza, obejmują:
- Spadek mocy silnika
- Wyświetlanie komunikatu o niskim poziomie doładowania silnika (MID 189 PSID 98 FMI 1)
- Błąd czujnika wałka rozrządu
- Nieprawidłowe wskazania poziomu paliwa
- Spadek ciśnienia powietrza
- Komunikat o zbyt wysokim ciśnieniu powietrza w skrzyni biegów (MID130 PID37 FMIO)
- Błąd czujnika temperatury gazów wylotowych (PPID;387 FMI;5)
Dodatkowo, mogą wystąpić trudności z odpalaniem silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.
Potencjalne Przyczyny
Istnieje kilka potencjalnych przyczyn problemów związanych z filtrem powietrza w Volvo FH i FH12. Do najczęstszych należą:
- Zatkany lub zanieczyszczony filtr powietrza
- Uszkodzony czujnik ciśnienia filtra powietrza
- Nieszczelność w układzie dolotowym powietrza
- Problemy z układem paliwowym (np. zatkany filtr paliwa, uszkodzona pompa paliwa)
- Usterki mechaniczne czujników
- Przecieki powietrza
Warto również zwrócić uwagę na jakość paliwa oraz stan układu wtryskowego. Częstym problemem jest także uszkodzona uszczelka filtra powietrza, przez którą do dolotu dostaje się brud i spaliny.
Przeczytaj także: Zanieczyszczony filtr powietrza - jak rozpoznać?
Diagnostyka i Rozwiązania
Aby zdiagnozować problem z filtrem powietrza, należy:
- Sprawdzić stan filtra powietrza i w razie potrzeby go wymienić.
- Sprawdzić czujnik ciśnienia filtra powietrza.
- Zweryfikować szczelność układu dolotowego powietrza.
- Przeprowadzić diagnostykę komputerową w celu odczytania kodów błędów.
- Sprawdzić układ paliwowy, w tym filtr paliwa i pompę paliwa.
- Zwrócić uwagę na czujniki temperatury i ciśnienia.
W przypadku problemów z ciśnieniem powietrza, należy sprawdzić szczelność układu pneumatycznego oraz stan osuszacza powietrza.
W niektórych przypadkach konieczna może być wymiana czujnika ciśnienia w skrzyni biegów lub innych czujników związanych z układem dolotowym powietrza.
Czujniki i Ich Lokalizacja
W Volvo FH i FH12 znajduje się wiele czujników, które mogą wpływać na pracę silnika i układu dolotowego powietrza. Niektóre z nich to:
- Czujnik ciśnienia filtra powietrza
- Czujnik temperatury powietrza
- Czujnik ciśnienia doładowania
- Czujnik temperatury gazów wylotowych
- Czujnik NOx
- Czujnik ciśnienia paliwa
- Czujnik wałka rozrządu
- Czujnik położenia wału
- Czujnik ABS
Lokalizacja tych czujników może się różnić w zależności od modelu i rocznika pojazdu. Warto skonsultować się z dokumentacją techniczną lub specjalistą, aby dokładnie zlokalizować dany czujnik.
Przeczytaj także: Gdzie jest filtr powietrza w Audi B4?
Tabela z Kodami Błędów i Możliwymi Przyczynami
| Kod Błędu | Opis | Możliwe Przyczyny |
|---|---|---|
| MID 128 PID 107 FMI 0 | Spadek ciśnienia na filtrze powietrza, wartość zbyt wysoka | Zatkany filtr powietrza, uszkodzony czujnik ciśnienia filtra powietrza |
| MID 189 PSID 98 FMI 1 | Niski poziom doładowania silnika | Nieszczelność w układzie dolotowym, uszkodzona turbosprężarka, uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania |
| MID 128 PID 94 FMI 7 | Zbyt niskie ciśnienie zasilania paliwem | Zatkany filtr paliwa, uszkodzona pompa paliwa, obecność powietrza w układzie paliwowym |
| PPID;387 FMI;5 | Czujnik temperatury gazów wylotowych, temperatura za katalizatorem, napięcie poniżej normalnego lub przerwany obwód | Uszkodzony czujnik temperatury gazów wylotowych, przerwa w obwodzie elektrycznym |
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Astrze K?
tags: #błąd #filtra #powietrza #volvo #fh #fh12

