Błąd Filtra Powietrza w Volvo FH FH12: Przyczyny i Objawy

Właściciele samochodów ciężarowych Volvo FH i FH12 mogą napotkać różnego rodzaju problemy techniczne. Jednym z nich jest błąd związany z filtrem powietrza. Niniejszy artykuł omawia przyczyny, objawy oraz możliwe rozwiązania problemów związanych z filtrem powietrza w tych modelach pojazdów.

Objawy i Komunikaty Błędów

Częstym komunikatem, który może się pojawić, jest "Air filt pressure drop, Value too high" (MID 128 PID 107 FMI 0) w Volvo FH12 460 z 2003 roku. Inne objawy i kody błędów, które mogą wskazywać na problemy z filtrem powietrza, obejmują:

  • Spadek mocy silnika
  • Wyświetlanie komunikatu o niskim poziomie doładowania silnika (MID 189 PSID 98 FMI 1)
  • Błąd czujnika wałka rozrządu
  • Nieprawidłowe wskazania poziomu paliwa
  • Spadek ciśnienia powietrza
  • Komunikat o zbyt wysokim ciśnieniu powietrza w skrzyni biegów (MID130 PID37 FMIO)
  • Błąd czujnika temperatury gazów wylotowych (PPID;387 FMI;5)

Dodatkowo, mogą wystąpić trudności z odpalaniem silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.

Potencjalne Przyczyny

Istnieje kilka potencjalnych przyczyn problemów związanych z filtrem powietrza w Volvo FH i FH12. Do najczęstszych należą:

  • Zatkany lub zanieczyszczony filtr powietrza
  • Uszkodzony czujnik ciśnienia filtra powietrza
  • Nieszczelność w układzie dolotowym powietrza
  • Problemy z układem paliwowym (np. zatkany filtr paliwa, uszkodzona pompa paliwa)
  • Usterki mechaniczne czujników
  • Przecieki powietrza

Warto również zwrócić uwagę na jakość paliwa oraz stan układu wtryskowego. Częstym problemem jest także uszkodzona uszczelka filtra powietrza, przez którą do dolotu dostaje się brud i spaliny.

Przeczytaj także: Zanieczyszczony filtr powietrza - jak rozpoznać?

Diagnostyka i Rozwiązania

Aby zdiagnozować problem z filtrem powietrza, należy:

  1. Sprawdzić stan filtra powietrza i w razie potrzeby go wymienić.
  2. Sprawdzić czujnik ciśnienia filtra powietrza.
  3. Zweryfikować szczelność układu dolotowego powietrza.
  4. Przeprowadzić diagnostykę komputerową w celu odczytania kodów błędów.
  5. Sprawdzić układ paliwowy, w tym filtr paliwa i pompę paliwa.
  6. Zwrócić uwagę na czujniki temperatury i ciśnienia.

W przypadku problemów z ciśnieniem powietrza, należy sprawdzić szczelność układu pneumatycznego oraz stan osuszacza powietrza.

W niektórych przypadkach konieczna może być wymiana czujnika ciśnienia w skrzyni biegów lub innych czujników związanych z układem dolotowym powietrza.

Czujniki i Ich Lokalizacja

W Volvo FH i FH12 znajduje się wiele czujników, które mogą wpływać na pracę silnika i układu dolotowego powietrza. Niektóre z nich to:

  • Czujnik ciśnienia filtra powietrza
  • Czujnik temperatury powietrza
  • Czujnik ciśnienia doładowania
  • Czujnik temperatury gazów wylotowych
  • Czujnik NOx
  • Czujnik ciśnienia paliwa
  • Czujnik wałka rozrządu
  • Czujnik położenia wału
  • Czujnik ABS

Lokalizacja tych czujników może się różnić w zależności od modelu i rocznika pojazdu. Warto skonsultować się z dokumentacją techniczną lub specjalistą, aby dokładnie zlokalizować dany czujnik.

Przeczytaj także: Gdzie jest filtr powietrza w Audi B4?

Tabela z Kodami Błędów i Możliwymi Przyczynami

Kod Błędu Opis Możliwe Przyczyny
MID 128 PID 107 FMI 0 Spadek ciśnienia na filtrze powietrza, wartość zbyt wysoka Zatkany filtr powietrza, uszkodzony czujnik ciśnienia filtra powietrza
MID 189 PSID 98 FMI 1 Niski poziom doładowania silnika Nieszczelność w układzie dolotowym, uszkodzona turbosprężarka, uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania
MID 128 PID 94 FMI 7 Zbyt niskie ciśnienie zasilania paliwem Zatkany filtr paliwa, uszkodzona pompa paliwa, obecność powietrza w układzie paliwowym
PPID;387 FMI;5 Czujnik temperatury gazów wylotowych, temperatura za katalizatorem, napięcie poniżej normalnego lub przerwany obwód Uszkodzony czujnik temperatury gazów wylotowych, przerwa w obwodzie elektrycznym

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Astrze K?

tags: #błąd #filtra #powietrza #volvo #fh #fh12

Popularne posty: