Jak Wygląda Zanieczyszczony Filtr Powietrza? Objawy i Konsekwencje

Mechanicy alarmują, że coraz więcej samochodów trafiających do warsztatów ma objawy wskazujące na zaniedbanie filtra powietrza. Nie chodzi tylko o jego stan, ale również o regularność i prawidłowość wymian, które powinny być przeprowadzane często i umiejętnie. Zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do poważnych usterek, włącznie z zatarciem silnika.

Warto pamiętać, że filtr powietrza nie tylko odpowiada za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika, ale również chroni go przed szkodliwymi zanieczyszczeniami. Regularna kontrola i wymiana filtra powietrza mogą zapobiec kosztownym naprawom oraz poprawić wydajność paliwową pojazdu. Wymiana filtra jest prostym procesem, który można wykonać samodzielnie, a odpowiedni filtr powietrza łatwo znajdziecie na iParts.pl.

Objawy Zapchanego Filtra Powietrza

Czy podejrzewasz, że coś jest nie tak z Twoim filtrem powietrza? Szukasz potwierdzenia swoich przypuszczeń, obserwując pracę poszczególnych podzespołów? Oto sygnały, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę:

  • Spadek mocy silnika - Zapchany filtr nie przepuszcza wystarczającej ilości powietrza, co bezpośrednio przekłada się na spadek mocy silnika. Pamiętaj, że powietrze jest równie ważne jak paliwo.
  • Zwiększone zużycie paliwa - Silnik, kompensując niedostatek powietrza, zwiększa dawkę paliwa, co prowadzi do większego zużycia paliwa i dodatkowych kosztów.
  • Problemy z uruchamianiem silnika - Przytkany filtr może utrudniać uruchomienie silnika, szczególnie w chłodne dni.
  • Dymienie z rury wydechowej - Nieefektywne spalanie paliwa spowodowane zapchanym filtrem prowadzi do mocniejszego dymienia z rury wydechowej i wzrostu emisji spalin, co może skutkować problemami na przeglądzie.
  • Świecąca kontrolka silnika (check engine) - Może informować o problemach z układem dolotowym.

Jak Samodzielnie Sprawdzić Stan Filtra Powietrza?

Sprawdzenie stanu filtra powietrza jest proste i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Według statystyk, około 30% polskich kierowców wykonuje tę czynność samodzielnie lub z pomocą znajomych, choć mogliby to robić wszyscy.

  1. Otwórz pokrywę filtra powietrza - Zazwyczaj filtr znajduje się w łatwo dostępnym miejscu obok silnika.
  2. Przeprowadź kontrolę wizualną filtra - Sprawdź, czy filtr nie jest zabrudzony. Czysty filtr ma jasny kolor (biały lub beżowy), natomiast brudny filtr jest ciemniejszy z widocznymi zanieczyszczeniami.
  3. Sprawdź elastyczność materiału filtra powietrza - Stary, zapchany filtr może stwardnieć i stracić elastyczność.

Ostrzeżenie: Nie zalecamy wykonywania testu wydajności poprzez chwilowe zdjęcie filtra i uruchomienie silnika. Nawet krótka chwila bez filtra może spowodować poważne uszkodzenia silnika.

Przeczytaj także: Gdzie jest filtr powietrza w Audi B4?

Naprawa Zapchanego Filtra Powietrza: Czyszczenie vs. Wymiana

W przypadku zapchanego filtra powietrza teoretycznie mamy dwie możliwości - czyszczenie lub wymianę. Jednak w praktyce jedynym sensownym rozwiązaniem jest wymiana filtra na nowy.

  • Wymiana filtra - To jedyne rozsądne rozwiązanie. Zabrudzony filtr należy wymienić na nowy, najlepiej na filtr dobrej jakości, markowy lub oferowany przez sprawdzonego dostawcę.
  • Czyszczenie filtra - Nie ma sensu. Żaden filtr powietrza nie da się w pełni wyczyścić, niezależnie od metody. Cząsteczki wbite w jego materiał są nie do usunięcia.

Filtry powietrza są niekiedy mylone z filtrami kabinowymi (przeciwpyłowymi). W rzeczywistości te drugie, choć również spełniają funkcję filtrującą, oczyszczają powietrze przedostające się z zewnątrz do kabiny kierowcy.

Jak Dobrać Filtr Powietrza do Samochodu?

Filtry powietrza mogą występować w różnych wariantach. Najpopularniejsze są te jednorazowe, które są najtańsze, ale wymagają regularnej wymiany. Oprócz nich można kupić także filtry wielokrotnego użytku lub modele wysokowydajnościowe, sportowe (zwiększają przepływ powietrza i wydajność silnika). Bez względu na to, który rodzaj wybierzesz, musisz sprawdzić kompatybilność oczyszczacza z modelem danego pojazdu. Aby znaleźć pasującą część, możesz wykorzystać numer VIN lub informacje zawarte np. w dowodzie rejestracyjnym.

Konsekwencje Jazdy z Zapchanym Filtrem Powietrza

Jazda z zapchanym filtrem powietrza może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia jednostki napędowej. Niewłaściwa filtracja powietrza może również prowadzić do problemów z układem dolotowym i do zwiększonego zużycia innych podzespołów silnika. Regularna wymiana filtra to klucz do zachowania prawidłowej pracy pojazdu.

Zapchany filtr powietrza powoduje znaczne zużycie paliwa, co tak naprawdę może zdiagnozować tylko właściciel pojazdu. Taki objaw może wskazywać również na uszkodzenie innego podzespołu, lecz warto również w czasie diagnozy sprawdzić właśnie filtr powietrza. Spadek osiągów będzie odczuwalny poprzez mniejszą dynamikę pojazdu. Jak wcześniej pisaliśmy - odpowiada on za filtracje układu dolotowego, a gdy ten jest zatkany prędzej czy później spadek osiągów zacznie być odczuwalny coraz to mocniej. Właśnie to jest kolejnym objawem zapchanego filtra powietrza. Silnik może się "dusić". Obroty będą falowały, a sam dźwięk samochodu również będzie dawał o sobie znać poprzez nierównomierną pracę.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Układ dolotowy jest szczególnie ważny, aby nie przepuszczał zanieczyszczeń, ponieważ te trafiają bezpośrednio do silnika. Nie wymieniany filtr powietrza może uszkodzić elementy układu dolotowego. Najgorszym z zanieczyszczeń jest piach, który dla silnika jest zabójczy i robi spustoszenie. W najgorszym przypadku może doprowadzić do uszkodzenia wirnika od turbosprężarki. Tym samym trzeba będzie wymienić ją na nową co w niektórych przypadkach może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Nie ma innej możliwości niż wymiana starego filtra na nowy. Wymiana go jest zależna od Twojego samochodu, ale w większości przypadków jest bardzo prosta. Często wystarczy odkręcić parę śrubek, zdjąć obudowę i wymienić filtr - nic trudnego.

Co Ile Wymieniać Filtr Powietrza?

Producenci pojazdów zalecają wymianę filtra powietrza po przejechaniu przez pojazd 20 000-30 000 km lub raz na rok. Jednak zawsze trzeba mieć na uwadze wyjątki, z uwagi na różne warunki środowiskowe, w jakich eksploatowane są pojazdy. Duże zanieczyszczenie i zapylenie powietrza wpływa na skrócenie okresu między wymianami.

Regularna wymiana filtra powietrza to jeden z kluczowych warunków niezawodnej i długowiecznej pracy silnika Diesla. Producenci samochodów zalecają zwykle wymieniać ten element co 10-15 tysięcy kilometrów, jednak rzeczywisty interwał zależy od warunków użytkowania pojazdu. Jeżeli auto często jeździ po drogach gruntowych, na wsi lub w mocno zanieczyszczonym środowisku, filtr może zatkać się o wiele szybciej.

Wymiana Filtra Powietrza - Prosty Serwis, Który Wykonasz Samodzielnie

Aby wymienić zużyty filtr powietrza, musisz oczywiście posiadać nowy egzemplarz - nie może być przecięty i posiadać zagnieceń czy odkształceń. Najczęściej oczyszczacze zamontowane są w komorze silnika pod maską. Otwórz ją, a następnie:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

  1. Zlokalizuj czarną, niewielką obudowę z tworzywa sztucznego, połączoną z rurą dolotową powietrza. Znajdziesz ją w bliskim sąsiedztwie silnika.
  2. Zdemontuj obudowę (jest przymocowana na wkręty i/lub zatrzaski). Możesz też odłączyć rurę dolotową, aby móc łatwiej zdjąć obudowę filtra.
  3. Wyjmij stary filtr. W komorze filtra prawdopodobnie znajdziesz większe zanieczyszczenia w postaci np. kawałków suchych liści. Usuń je odkurzaczem.
  4. Załóż nowy filtr. Jego uszczelka musi dokładnie przylegać do pokrywy obudowy, która została wcześniej zdjęta.
  5. Zamontuj pokrywę obudowy. Zwróć uwagę, aby uszczelka nie wystawała poza nią. Podłącz rurę dolotową.
  6. Zamknij maskę samochodu.

Jeśli posiadasz filtr powietrza wielokrotnego użytku, wystarczy go wyjąć, odpowiednio wyczyścić i ponownie zamontować.

Objawy Zatkanego Filtra w Systemie Wentylacyjnym

Zatkany filtr w systemie wentylacyjnym objawia się słabszym przepływem powietrza i spadkiem wydajności urządzenia. Może to prowadzić do uczucia duszności, zwiększonego hałasu i wyższego zużycia energii. W pomieszczeniach pojawia się więcej kurzu, alergenów i nieprzyjemnych zapachów. Często występuje też wilgoć i zaparowane szyby.

Jednym z pierwszych objawów zatkanego filtra jest zauważalne osłabienie działania wentylacji. Powietrze nie krąży prawidłowo, co może skutkować uczuciem duszności lub „stojącym” powietrzem w pomieszczeniach. Zatkany filtr powoduje, że wentylator musi pracować intensywniej, aby pokonać opór przepływu powietrza. To prowadzi do zwiększonego zużycia energii, szybszego zużycia podzespołów oraz często także do głośniejszej pracy urządzenia.

Filtr, który przestał skutecznie zatrzymywać zanieczyszczenia, nie chroni już powietrza przed pyłkami, kurzem, zarodnikami pleśni czy sierścią. Gromadzące się w filtrze zanieczyszczenia mogą z czasem powodować wydzielanie nieprzyjemnych zapachów, takich jak stęchlizna. Zaburzona cyrkulacja powietrza przekłada się także na zbyt wysoką wilgotność wewnątrz budynku. Objawia się to parowaniem szyb, wilgocią na ścianach, a w skrajnych przypadkach także rozwojem pleśni.

tags: #jak #wygląda #zanieczyszczony #filtr #powietrza

Popularne posty: