Jak podłączyć przewody do filtra powietrza Mazda GDI: Schemat i instrukcje
- Szczegóły
Niesprawny nawiew w kabinie samochodu to spory problem zarówno latem, jak i zimą. Jazda z uszkodzonym nawiewem nie tylko powoduje dyskomfort, ale i pewne niebezpieczeństwo, gdyż może prowadzić do zaparowania szyb. Najczęstszą przyczyną tego typu problemów jest awaria rezystora dmuchawy, jednak nie zawsze to w nim należy upatrywać właściwego sprawcy.
Diagnostyka problemów z nawiewem
Pozornie zdiagnozowanie awarii rezystora dmuchawy jest bardzo proste, jednak w rzeczywistości są sytuacje, w których może to przysporzyć pewnych trudności nawet wykwalifikowanym specjalistom. Prostota diagnozy bierze się ze skutków, jakie awaria rezystora zwykle przynosi.
Objawy awarii rezystora dmuchawy
- Awaria sterowaniem siłą nawiewu - możecie zetknąć się z nie tak znowu rzadką sytuacją, kiedy to sterowanie siłą nawiewu w kabinie Waszego auta przestanie działać prawidłowo. Zwykle wygląda to tak, że np. na 4-stopniowym panelu sterowania dmuchawa nie będzie włączać się na 1, 2 i 3 biegu nawiewu wentylacji, ale będzie uruchamiać się na 4. Co ciekawe, na 4 biegu wentylacja będzie działała normalnie, z siła odpowiednią dla tego ustawienia. Jeśli właśnie coś takiego Wam się przydarzy, pierwszym podejrzanym powinien być właśnie rezystor dmuchawy.
- Brak nawiewu z wentylacji - w tym przypadku powietrze nie będzie wydmuchiwane z nawiewu nie tylko na pierwszych 3 biegach wentylacji, ale w ogóle na żadnym. Problem w tym, że tutaj lista podejrzanych, którzy mogliby być odpowiedzialni za tego typu awarię, jest znacznie dłuższa nić w opisywanym wyżej przykładzie. Rezystor dmuchawy należy wprawdzie do tego grona, jednak już niekoniecznie od niego należałoby rozpocząć przesłuchania.
Diagnoza problemów z nawiewem w obu podanych przykładach powinna przebiegać według schematu, który często stosowany jest przez doświadczonych mechaników - sprawdzanie przyczyn rozpoczynamy od tych elementów, których naprawa lub wymiana sprawia najmniej problemów i stopniowo przechodzimy do tych najbardziej kłopotliwych. W przypadku nawiewu wentylacji oznacza to, że warto zacząć właśnie od rezystora dmuchawy lub bezpiecznika.
Możliwe przyczyny problemów z nawiewem
Choć tematem przewodnim tego poradnika jest rezystor dmuchawy, nie możemy zapominać o tym, że bardzo podobne objawy awarii przyniesie uszkodzenie innych elementów wentylacji. W przypadku awarii sterowania siłą nawiewu przyczynami mogą być również:
- uszkodzenie panelu sterowania nawiewem (rzadko może się zdarzyć, aby uszkodzenie to dało dokładnie taki sam efekt, jak wyżej opisany, jednak nie można tego wykluczyć);
- uszkodzenie silniczka dmuchawy.
Jeśli zaś chodzi o całkowity brak nawiewu z wentylacji, to oprócz uszkodzonego rezystora dmuchawy, identyczne objawy może również przynieść:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- przepalony bezpiecznik (byłaby to najlepsza z możliwych, ponieważ najprostsza i najtańsza w usunięciu usterka);
- uszkodzony przekaźnik (chodzi o przekaźnik pozwalający sterować dużym prądem za pomocą małego prądu);
- awaria silnika dmuchawy (silnik ten odpowiada za tłoczenie powietrza do kabiny pojazdu);
- zatkany wlot powietrza (wystarczy zablokowanie jednego z wlotów powietrza, by powietrze nie trafiało do kabiny);
- uszkodzone przewody wentylacyjne (rozszczelnienie czy inne uszkodzenie tych przewodów może skutkować zanikiem nawiewu do poziomu niewyczuwalnego w kabinie).
Na szczęście konieczność sprawdzenia wszystkich tych elementów zdarza się niezwykle rzadko. Zwykle wystarczy ograniczyć się do tych najbardziej prawdopodobnych sprawców, czyli do rezystora dmuchawy i bezpiecznika.
Co zrobić w przypadku awarii rezystora dmuchawy?
Rezystor dmuchawy to element, którego po uszkodzeniu nie naprawia się i nie regeneruje. Jedynym rozwiązaniem jest jego wymiana. Jeśli w Waszym aucie pojawiły się opisane przez nas objawy i wszystko wskazuje na to, iż jest to właśnie wina rezystora dmuchawy, możecie śmiało od razu zabrać się za wyszukiwanie nowego.
Uwaga! Choć naprawa rezystora dmuchawy mija się z celem, można spróbować ją przeprowadzić, aby nie pozostawać bez nawiewu do czasu zakupu nowej części. Pamiętajcie jednak, że taki naprawiany, zwykle polutowany rezystor, nie wytrzyma nigdy dłużej niż kilka dni.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
tags: #jak #podłączyć #przewody #do #filtra #powietrza