Golf 2: Filtr powietrza, membrana i wymiana – kompleksowy przewodnik
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Silnik będzie pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania i mogą być przyczyną większych problemów z jednostką napędową.
Układ dolotowy w Golfie 2 - budowa i funkcje
Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Objawy nieszczelnego układu dolotowego
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Golfie 5?
Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza. Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.
Diagnostyka nieszczelności układu dolotowego
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami.
Metoda z aerozolem
Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Metoda z dymem
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Golfie 5?
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe.
Pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu, może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Naprawa nieszczelności w układzie dolotowym
Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia.
Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.
Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimy w Golfie 4?
Czyszczenie przepustnicy
Przepustnicę myjemy od środka. Można używać czystej szmatki nasączonej dobrym środkiem do czyszczenia przepustnic. Po wyczyszczeniu przepustnicy - zakładamy dolot i przeprowadzamy próbę szczelności na pracującym silniku. Należy pamiętać, że tego typu środki to przeważnie silnie toksyczne, więc najlepiej używać zgodnie z zaleceniami producenta.
Dodatkowe wskazówki dotyczące diagnostyki i napraw
- Sprawdź elektrozawór biegu jałowego.
- Sprawdź wężyki podciśnieniowe idące do gaźnika i filtra powietrza.
- Upewnij się, że odma jest sprawna i drożna.
- Zwróć uwagę na stan membrany w nastawniku przepustnicy.
- Sprawdź, czy nie ciągnie lewego powietrza pomiędzy przepustnicą a przepływomierzem.
Filtry powietrza w Golfie 2 - ochrona przed zanieczyszczeniami
Filtry powietrza zatrzymują ponad 99% alergenów: pyłków, sierści, zarodników grzybów. Filtry BROYX 4P1 składają się z 4 warstw filtrujących, w tym z warstwy z węglem aktywnym. Są one elementem masek filtrujących BROYX ANTYSMOG SPORT 500 i 700 w rozmiarach M i L. Maski BROYX wyposażone w filtry ANTYSMOG SPORT 4P1 chronią przed zanieczyszczeniami powietrza, pyłami i aerozolami.
Ten filtr składa się z 4 warstw opisanych poniżej (od zewnątrz do wewnątrz):
- Warstwa ochronna, wstępnie filtrująca duże aerozole.
- Filtr z aktywnym węglem neutralizujący niektóre zapachy i aerozole.
- Filtr z nanocząsteczkami. Jest to główny filtr naładowany elektrostatycznie.
- Cząsteczki stałe i ciekłe usuwane są podczas przechodzenia powietrza przez warstwy filtrujące.
Filtry należy przechowywać w zamkniętym i nieuszkodzonym fabrycznym opakowaniu, w pomieszczeniu o wilgotności nieprzekraczającej 80% i w temperaturze od -10ºC do +30ºC. Maksymalny czas przechowywania filtrów opisany jest na produkcie i na końcu instrukcji, w miejscu widocznym poprzez opakowanie.
Tabela: Przykładowe elementy układu dolotowego i możliwe problemy
| Element | Możliwe problemy | Objawy |
|---|---|---|
| Filtr powietrza | Zanieczyszczony, uszkodzony | Spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa |
| Przewody dolotowe | Pęknięcia, nieszczelności | Falowanie obrotów, spadek mocy |
| Przepustnica | Zabrudzona | Falowanie obrotów, problemy z odpalaniem |
| Odma | Zatkana | Wycieki oleju, zwiększone ciśnienie w silniku |
| Nastawnik przepustnicy | Uszkodzona membrana | Nierówna praca silnika, falowanie obrotów |
tags: #golf #2 #filtr #powietrza #membrana #wymiana

