Wymiana Filtra Powietrza w Volkswagen Golf 5 1.9 TDI 105 KM – Poradnik
- Szczegóły
Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla zdrowia i komfortu podróżowania. Źle przefiltrowane powietrze, które dostaje się do wnętrza auta, może wpłynąć negatywnie na zdrowie pasażerów i powodować szybsze zmęczenie kierowcy.
Filtr Kabinowy - Co To Jest i Do Czego Służy?
Oprócz filtra oleju oraz paliwa, trzeba cyklicznie wymieniać też filtr powietrza i filtr kabinowy. Filtr kabiny służy do oczyszczania powietrza wlatującego z zewnątrz do kabiny. Dzięki temu, wirusy i bakterie nie przedostają się do wnętrza auta w tak dużych ilościach, jakby to miałoby miejsce, gdyby filtra kabiny nie było.
Dzięki temu, osoby podróżujące w samochodzie nie są narażone na oddychanie zanieczyszczonym powietrzem i choroby układu oddechowego. Na długo niewymienianym filtrze może pojawić się pleśń. Jak widać, oddychanie powietrzem, które wpada do kabiny przez taki filtr nie wróży nic dobrego dla zdrowia osób przebywających w środku.
Przy okazji wymiany filtra kabinowego, warto przeprowadzić również ozonowanie wnętrza. Dzięki temu, pozbędziemy się z wnętrza samochodu większości wirusów, bakterii i grzybów.
Jak Wygląda Filtr Kabinowy?
To elementy składający się z warstw włókniny z plastikową ramką. Droższe produkty mają jeszcze dodatkowe warstwy węgla aktywnego lub materiały antybakteryjnego.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Rodzaje Filtrów Kabinowych
Filtry kabinowe są dostępne w kilku typach. Wyróżniamy między innymi standardowe filtry, filtry z węglem aktywnym oraz filtry kabinowe antybakteryjne. Te ostatnie nazywane są również antysmogowymi. Filtry te różnią się tym od standardowych, że mają dodatkowe warstwy wyłapujące więcej cząsteczek.
Dzięki temu znacznie lepiej chronią przed zanieczyszczonym powietrzem osoby przebywające we wnętrzu auta. Filtr z węglem aktywnym wyłapie więcej niż podstawowy wariant, ale mniej niż antybakteryjny. To właśnie ten ostatni filtr powietrza kabiny gwarantuje najwyższą jakość filtrowania.
Wymiana Filtra Kabinowego w Volkswagen Golf 5 - Poradnik Krok po Kroku
W teorii jest to bardzo proste. Jednak w wielu modelach montaż filtra kabinowego wymaga wyjęcia schowka. To czynność, która wydaje się prosta. Jednak lepiej zlecić to serwisowi. Robiąc to na własną rękę, ryzykujemy nie tylko połamaniem plastików, ale i pokaleczeniem rąk.
Może to skończyć się tym, że oprócz filtra, trzeba będzie jeszcze wymienić kilka elementów deski rozdzielczej lub schowek. Plastiki, które zostaną przez nas połamane przy okazji wymiany filtra mogą sporo kosztować.
W niektórych autach jest to możliwe. Taki montaż sprawia, że filtr nie przylega prawidłowo do otworu i może przepuszczać zanieczyszczone powietrze do wnętrza samochodu. Czy da się odwrotnie założyć filtr kabinowy?
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Co Ile Wymieniać Filtr Kabinowy?
Wymiana filtrów (oleju, powietrza i paliwowego - w przypadku silnika diesla) to czynność serwisowa, którą wykonuje się nie później niż co 15 000 km. Tak samo jest w przypadku zalania nowego oleju silnikowego. Cena filtra kabinowego jest na tyle mała, że warto przy okazji go zmienić.
Podobnie jak w przypadku innych filtrów wymienianych w samochodzie, tak i w przypadku filtra kabinowego, należy to robić nie później niż co 15 000 km lub raz w roku.
Koszty Wymiany Filtra Kabinowego w Golfie 5
Jak widać są to raczej symboliczne koszty. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że filtr przeciwpyłkowy chroni zdrowie kierowcy i pasażerów. Zarówno cena części jak koszt wymiany filtra kabinowego są dość tanie.
Wynika to z tego, że filtr kabiny zazwyczaj umieszczony jest na wierzchu. Nie trzeba demontować wielu elementów, aby się do niego dostać. Zwykle jest to podszybie lub okolice schowka, bądź innych elementów plastikowych deski rozdzielczej od strony pasażera.
Przykładowe ceny filtra kabinowego wraz z wymianą w Volkswagen Golf 5:
- Volkswagen Golf 5 1.4 TSI 122 KM - 70 zł
- Volkswagen Golf 5 1.6 102 KM - 70 zł
- Volkswagen Golf 5 1.9 TDI 105 KM - 70 zł
- Volkswagen Golf 5 2.0 TDI 140 KM - 70 zł
Silnik 1.9 TDI 105 KM - Symbol Niezawodności
Każdy kierowca, który szuka wytrzymałego, ekonomicznego i efektywnego diesla, prędzej czy później trafi na silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM. Często mówi się o nim, że jest symbolem niezawodności. Czy to prawda, że te silniki potrafią przejechać imponujące odległości bez większych napraw?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Jednostka 1.9 TDI, produkowana przez koncern Volkswagen, została stworzona, aby zapewnić idealną równowagę między osiągami a oszczędnością paliwa. Szybko zdobyła uznanie za swoją solidność i łatwość w serwisowaniu.
To silnik wysokoprężny o złożonej konstrukcji, na którą składają się m.in. bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarka. Pomimo tego jest on prosty w obsłudze i naprawie. Wskaźnik mocy silnika wynosi 105 KM, dzięki czemu jest on odpowiedni zarówno do dynamicznej jazdy po mieście, jak i na dłuższe dystanse.
Modele Wyposażone w 1.9 TDI
Modele wyposażone w 1.9 TDI to m.in.: Seat Toledo, Seat Cordoba, Seat Ibiza, Seat Leon, Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Fabia, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Sharan czy Volkswagen Polo.
Zalety Silnika 1.9 TDI 105 KM
- Duży moment obrotowy, który zapewnia dynamiczną jazdę.
- Ekonomiczne zużycie paliwa.
- Trwałość.
- Dostępność części zamiennych i szeroka sieć serwisowa.
Wady i Typowe Usterki Silnika 1.9 TDI 105 KM
Oczywiście, każdy silnik ma swoje wady. Potencjalne problemy obejmują wycieki oleju lub potrzebę naprawy systemów chłodzenia w starszych modelach. Na liście typowych usterek warto uwzględnić kilka punktów takich jak:
- Pasek rozrządu w silniku 1.9 TDI, który wymaga skrócenia okresu wymiany.
- Zawór recyrkulacji spalin EGR.
- Turbina, a konkretnie z korozja tzw. grzybka.
- Kolektor dolotowy, który czasami ma dziury i wymaga wymiany.
Trwałość Silnika 1.9 TDI 105 KM
Silnik TDI jest uważany za jedną z najlepszych konstrukcji w swojej kategorii. Miłośnicy motoryzacji często porównują jego wytrzymałość do legendarnych silników Mercedesa. Samochody wyposażone w silnik 1.9 TDI, które przejechały ponad 500 000 km i nadal są w znakomitej formie, nie są rzadkością.
Jak Zwiększyć Żywotność Silnika 1.9 TDI?
Jak każdy silnik, także i 1.9 TDI wymaga regularnej konserwacji, aby zapewnić długotrwałą wydajność. Oto kwestie i zapobiegawcze działania, na które warto zwrócić uwagę.
- Regularne przeglądy i wymiana oleju i filtrów
- Kontrola układu rozrządu
- Zwracanie uwagi na pracę systemu wtryskowego
- Sprawdzanie turbosprężarki
- Kontrole EGR i DPF
- Chłodzenie
- Odpowiedni styl jazdy i dobra jakość paliwa
- Stosowanie dodatków do oleju silnikowego
Plan Serwisowy Volkswagen Golf V 1.9 TDI (90 KM/105 KM)
Spotkanie dwóch legend. Volkswagen Golf to jeden z najpopularniejszych samochodów na świecie. Z kolei turbodoładowana wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,9 l przez wiele lat dzierżyła tytuł najpopularniejszego silnika w wielu modelach samochodów pochodzących z koncernu VAG.
Co 15 tys. km lub co rok:
- Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju.
Co rok:
- Kontrola i dezynfekcja układu klimatyzacji (jeśli występuje).
Co 30 tys. km lub 2 lata:
- Skontrolowanie stanu paska rozrządu i napinacza;
- Sprawdzenie stanu paska wieloklinowego, wymiana w razie oznak zużycia;
- Sprawdzenie stanu klocków i tarcz hamulcowych;
- Sprawdzenie stanu świec żarowych;
- Skontrolowanie stanu akumulatora (test dla dużego obciążenia);
- Czyszczenie klem akumulatora.
Co 30 tys. km:
- Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju, jeśli stosowany jest olej Long Life.
Co 2 lata:
- Wymiana płynu hamulcowego;
- Wymiana filtra kabinowego;
- Wymiana filtra osuszacza (w autach z klimatyzacją);
- Wymiana płynu chłodniczego (jeśli stosowany jest uniwersalny).
Co 60 tys. km:
- Wymiana oleju przekładniowego i filtra oleju w skrzyni DSG;
- Kontrola stanu podwozia samochodu pod kątem uszkodzeń i korozji.
Co 90 tys. km lub 4 lata:
- Wymiana filtra powietrza;
- Kontrola silnika, skrzyni biegów, półosi pod kątem wycieków oleju;
- Wymiana filtra paliwa;
- Kontrola stanu układu chłodniczego pod kątem wycieków;
- Kontrola stężenia środka zapobiegającego zamarzaniu (jeśli stosowany jest koncentrat);
- Sprawdzenie układu paliwowego: przewodów, rurek i połączeń elektrycznych;
- Sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów, uzupełnienie poziomu w razie potrzeby;
- Sprawdzenie stanu przewodów układu hamulcowego pod kątem uszkodzeń;
- Sprawdzenie stanu układu kierowniczego pod kątem zużycia eksploatacyjnego i wycieków.
Co 100 tys. km:
- Wymiana oleju przekładniowego w 5 i 6 biegowej skrzyni manualnej;
- Wymiana świec żarowych (komplet).
Co 4 lata:
- Sprawdzenie przydatności środka do łatania opon.
Co 120 tys. km lub co 4 lata:
- Wymiana paska rozrządu i pompy cieczy chłodzącej;
- Kontrola stanu pozostałych elementów napędu rozrządu, wymiana w razie potrzeby;
- Sprawdzenie stanu układu wydechowego (szczelność, mocowanie itd.);
- Sprawdzenie zamków, zawiasów i ograniczników, smarowanie ich.
Co 150 tys. km:
- Kontrola filtra cząstek stałych DPF, jeśli występuje (od 2006 - BLS, od 2008 - BXJ).
Co 240 tys. km:
- Wymiana koła pasowego napinacza paska rozrządu.
Oleje i Płyny Eksploatacyjne - Ilość i Specyfikacje:
Rodzaj Płynu | Ilość | Zalecenia |
---|---|---|
Olej silnikowy | max 3.8 l | VW 505 01, alternatywny SAE 5W-50, SAE 10W-50, SAE 10W-60 |
Olej silnikowy Long Life | max 3.8 l | VW 507 00, alternatywny SAE OW-30 |
Olej przekładniowy - pięciobiegowa manualna | 2.1 l | G 052 726 A2 |
Olej przekładniowy - sześciobiegowa manualna | 1.9 l | G 052 726 A2 |
Olej przekładniowy do skrzyni DSG Typ 02E | 7.2 l | VW G 052 182 |
Olej przekładniowy do skrzyni DSG Typ 09G | VW G 052 025 | |
Płyn chłodniczy | 8 l | Zalecany koncentrat VW |
Płyn hamulcowy | VW 501 14, alternatywny DOT 4 |
tags: #filtr #powietrza #golf #5 #1.9 #tdi