Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w VW Golf 4: Poradnik
- Szczegóły
Klimatyzacja samochodowa to element wyposażenia, który znacznie podnosi komfort jazdy. Pomimo że rozwiązanie to spotykane jest w tak wielu samochodach, to sporo kierowców nie jest świadomych konieczności wymiany takich podzespołów, jak filtr osuszacz. To niewielkie urządzenie ma ogromny wpływ na trwałość i wydajność klimatyzacji samochodowej.
Co to jest osuszacz klimatyzacji?
Filtr osuszacz to niewielki podzespół systemu klimatyzacji samochodowej, najczęściej o walcowatym kształcie, nazywany często także odwadniaczem. Choć większość samochodów poruszających się po drogach wyposażonych jest w klimatyzację, to obie nazwy mogą niewiele mówić kierowcom. Filtr osuszacz to urządzenie wchodzące w skład systemów klimatyzacji wyposażonych w zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika chłodzącego.
Odwadniacz przeznaczony jest m.in. do osuszania czynnika chłodzącego oraz oleju sprężarki klimatyzacji. Obecność wody w układzie klimatyzacji niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń. Filtr osuszacz najczęściej zlokalizowany jest pomiędzy skraplaczem a parownikiem.
Odwadniacz wypełniony jest materiałem higroskopijnym w postaci granulatu, którego zadaniem jest pochłanianie wody obecnej w układzie, a w konsekwencji wyeliminowanie jej z układu. Filtr może jednorazowo wchłonąć od 6 do 12 gramów wody. Rzeczywista pojemność urządzenia zależy od temperatury panującej w układzie. Im niższa, tym więcej wody może zgromadzić filtr osuszacz.
Funkcje osuszacza klimatyzacji
Podstawową funkcją, jaką pełni osuszacz jest wyłapywanie i magazynowanie drobin wody obecnych w układzie klimatyzacji, które mogą wiązać się z chłodziwem i olejem. Nadmiar wilgoci może doprowadzić do powstania drobinek lodu, które utrudniają ruch czynnika chłodzącego. To z kolei poważnie ogranicza wydajność chłodzenia powietrza trafiającego do przestrzeni pasażerskiej.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Odwadniacz odpowiada także za stałą filtrację czynnika chłodzącego. Dzięki temu wychwytywane są wszelkie opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz układu np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z podzespołów.
Czynnik chłodzący krążący w układzie klimatyzacji trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1-2 cm nad dnem urządzenia. Dolna część odwadniacza nazywana jest strefą dekantacji i podczas pracy układu gromadzi się tam niewielka ilość chłodziwa. Funkcja magazynująca odwadniacza zapewnia utrzymywanie stałego dopływu czynnika chłodzącego do parownika.
Kiedy wymienić osuszacz klimatyzacji?
Osuszacz klimatyzacji to element eksploatacyjny, który podobnie jak wiele innych części z czasem ulega zużyciu. Interwał wymiany tego podzespołu określany jest przez producentów samochodów. Najczęściej zaleca się wymianę filtra osuszacza co 2 lata w przypadku normalnej eksploatacji samochodu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi auta.
Razem z odwadniaczem należy wymienić także filtr kabinowy. Rekomendowanym okresem na przegląd i serwisowanie systemu klimatyzacji jest początek wiosny. W czasie napraw podzespołów klimatyzacji samochodowej do układu mogą dostawać się zanieczyszczenia.
Dlatego przy każdej wymianie skraplacza, parownika lub kompresora klimatyzacji należy zamontować nowy filtr osuszacz. Podobnie po każdej naprawie nieszczelności w systemie klimatyzacji konieczna jest wymiana odwadniacza, m.in. z uwagi na rozhermetyzowanie układu i kontakt urządzenia z parą wodną z otoczenia.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Wielu kierowców po zakupie używanego samochodu decyduje się wykonać szereg napraw, które mają na celu wyeliminowanie potencjalnych usterek. Najczęściej wymieniane są oleje, filtry, a czasem także paski klinowe i elementy napędu rozrządu. Tzw. pakiet startowy ma na celu zapewnienie możliwie długiej i bezproblemowej eksploatacji. Do listy wymienianych podzespołów warto dopisać też filtr skraplacz, zwłaszcza jeśli historia serwisowa pojazdu nie została całkowicie udokumentowana.
Skutki zaniedbania wymiany osuszacza
Zużyty filtr osuszacz zazwyczaj długo nie daje o sobie znać. Dlatego kierowca o usterkach tego podzespołu dowiaduje się przy okazji mniej lub bardziej poważnych awarii układu klimatyzacji. Stopień zużycia podzespołu powinien być określany podczas czynności serwisowych urządzeń odpowiadających za schładzanie powietrza.
Osuszacz to urządzenie wypełnione higroskopijnymi cząsteczkami, które ma określoną pojemność wynoszącą najczęściej do kilkunastu gramów wody. Nadmiar wilgoci w układzie często prowadzi do korozji metalowych podzespołów. Po pierwsze skorodowane elementy często tracą szczelność. Sprzyja to ulatnianiu się chłodziwa, a uzupełnienie jego stanu jest kosztowne i w przypadku nieszczelności daje krótkotrwały efekt.
Po drugie korozja może doprowadzić do uwalniania się szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni, co szybko degraduje pozostałe podzespoły układu, takie jak np. sprężarka klimatyzacji.
Koszt wymiany osuszacza klimatyzacji
Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi zazwyczaj od 70 do 300 zł. O ile poniżej dolnej granicy trudno kupić wysokiej jakości filtr osuszacz, to w niektórych modelach samochodów cena zakupu tego podzespołu może być znacznie wyższa niż wspomniane 300 zł. Dotyczy to zazwyczaj luksusowych pojazdów z rozbudowanymi systemami klimatyzacji.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
Filtr osuszacz stanowi element hermetycznego układu klimatyzacji. Samodzielna wymiana tego podzespołu jest niemożliwa bez profesjonalnego sprzętu. Przed zdemontowaniem odwadniacza należy zebrać cały czynnik chłodzący, który znajduje się w układzie.
Nowy filtr osuszacz klimatyzacji dostarczany jest zawsze w hermetycznym opakowaniu, które należy otworzyć tuż przed montażem urządzenia. Pozostawienie odwadniacza bez opakowania nawet na kilkanaście minut sprawia, że para wodna obecna w otoczeniu może całkowicie wypełnić złoże absorbujące wilgoć w układzie klimatyzacji. Sprawia to, że urządzenie staje się bezużyteczne.
Koszt robocizny związanej z wymianą filtra osuszacza oscyluje zazwyczaj w zakresie od 100 do 300 zł. Na cenę końcową wpływa także ilość czynnika chłodzącego, którą udało się odzyskać z układu.
Cena zakupu nowego osuszacza do Twojego samochodu jest o wiele niższy od kosztów związanych np. z wymianą sprężarki czy innych podzespołów klimatyzacji samochodowej. Dlatego nie warto oszczędzać na wymianie tego podzespołu. Regularny serwis klimatyzacji samochodowej zapewnia także wydajną pracę układu wtedy, gdy najbardziej go potrzebujesz.
Wymiana odwadniacza znacznie zmniejsza ryzyko kosztownych napraw podzespołów klimatyzacji, takich jak np. sprężarka.
Samodzielna wymiana chłodnicy klimatyzacji - instrukcja krok po kroku
Samodzielna wymiana chłodnicy klimatyzacji może wydawać się skomplikowaną czynnością, jednak przy odrobinie wiedzy, chęci, miejsca i czasu jest to wykonalne zadanie.
Podstawowe narzędzia niezbędne do wymiany chłodnicy to:
- nowa chłodnica
- podnośnik samochodowy
- zestaw kluczy nasadowych lub Torx
- kombinerki
- śrubokręty
- szmatka
- płyn chłodniczy
- O-ringi (zielone) do układu klimatyzacji
- rękawice robocze
Należy pamiętać, że w przypadku demontażu chłodnicy klimatyzacji, nie powinno być czynnika w układzie. Zatem przed przystąpieniem do prac należy go odessać.
- Krok 1. Demontaż elementów utrudniających dostęp do chłodnicy klimatyzacji, które zależą od marki. Najczęściej trzeba zdjąć osłonę dolną silnika (o ile auto jest w nią wyposażone). Następnie konieczne jest odkręcenie i odsunięcie nadkoli antykorozyjnych, zdemontowanie zderzaka oraz przednich lamp. Niekiedy wystarczyć tylko poluzować mocowanie chłodnicy wody i delikatnie ją odsunąć, aby uzyskać dostęp do skraplacza.
- Krok 2. Teraz odłączamy przewody prowadzące do skraplacza. Jeśli mamy za mało miejsca, można wyjąć filtr powietrza. Odpinamy linkę od zamka maski i odłączamy wszystkie kostki.
- Krok 3. Na dole chłodnicy znajdują się aluminiowe rurki odpływu cieczy, które trzeba delikatnie odkręcić, o ile chcemy ich użyć ponownie. Potem wyjmujemy je, demontując też belkę wzmacniającą, co zapewni nam więcej miejsca na wyciągnięcie chłodnicy.
- Krok 4. Odkręcamy śruby mocujące i wyciągamy chłodnicę.
- Krok 5. Montaż nowej chłodnicy klimatyzacji. Po instalacji skraplacza pozostałe elementy wkładamy i mocujemy w odwrotnej kolejności niż podczas usuwania starej chłodnicy klimatyzacji. Przy wymianie trzeba zmienić gumowe o-ringi na złączach przykręcanych do skraplacza.
- Krok 6. Na koniec należy wykonać nabijanie klimatyzacji czynnikiem chłodzącym oraz olejem smarującym kompresor i przetestować działanie klimatyzacji.
Wymiana chłodnicy klimatyzacji - lepiej zrobić to samemu czy oddać do warsztatu?
Wszystko zależy od tego, czy właściciel auta ma wiedzę i odpowiednie narzędzia. Podstawową sprawą, o której należy pamiętać, wymieniając chłodnicę klimatyzacji, to jej delikatność. Część bardzo łatwo jest uszkodzić. Poza tym problemem może być bezpieczne spuszczenie czynnika roboczego, ponieważ wymaga to specjalistycznych narzędzi.
Dlatego dla osób, które nie mają doświadczenia w naprawach auta, lepszym rozwiązaniem jest oddanie samochodu do warsztatu, gdzie mechanicy dokonają nie tylko wymiany chłodnicy klimatyzacji, ale też sprawdzą cały układ, przeczyszczą go i nabiją czynnikiem chłodzącym.
Co może powodować zamarzanie parownika klimatyzacji?
Dużym problemem z zamarzającym regularnie parownikiem jest to, iż zjawisko to może być wywołane przez co najmniej kilka różnych czynników. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można jednak założyć, iż winę za wszystko ponosi:
- zbyt duża ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji - zwykle oznacza to, że proces napełniania układu chłodziwem został przeprowadzony nieprawidłowo czy wręcz niedbale;
- zawilgocenie czynnika chłodniczego - duża procentowa zawartość wody w chłodziwie;
- zatkane przewody obiegu, zbyt niskie ciśnienie gazu.
W usuwaniu omawianego problemu kluczowe jest poprawne zdiagnozowanie przyczyn jego wystąpienia. Bez tego pozostaje jedynie metoda prób i błędów. Jeśli problem tkwi (i to dosłownie) w zatkanych przewodach, musicie wymienić je na nowe. Z kolei gdy okaże się, że przyczyną jest zbyt duża ilość czynnika chłodniczego lub jego niskie ciśnienie, pomocna okaże się wizyta w dobrym serwisie klimatyzacji.
A co jeśli zamarzanie parownika to efekt dużego zawilgocenia chłodziwa? W takim przypadku powinniście przede wszystkim wymienić w końcu osuszacz i pamiętać o jego wymianie przeprowadzanej zgodnie z zaleceniami wszystkich producentów aut, tj. co ok. 2 lata oraz za każdym razem, gdy dochodzi do otwarcia układu klimatyzacji (np. podczas wymiany kondensatora czy awarii sprężarki).
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wymiany chłodnicy klimatyzacji:
Ile kosztuje wymiana chłodnicy klimatyzacji?
Cena wymiany chłodnicy klimatyzacji zależy od modelu samochodu. Im większy i bardziej luksusowy pojazd, tym kwota jest wyższa. Koszt robocizny to ok. 250 zł. Za nowy element zapłacimy od 200 do nawet ponad 2000 zł. Do tego musimy doliczyć czyszczenie klimatyzacji - ok. 100-200 zł, wymianę filtra osuszacza ok. 100-200 zł i filtra kabinowego ok. - 100 zł oraz koszt uzupełnienia czynnika chłodzącego - od 50 do 1000 zł w zależności od potrzebnej ilości oraz rodzaju czynnika.
Czy można jeździć bez chłodnicy klimatyzacji?
Zasadniczo można jeździć z otwartym układem bez chłodnicy klimatyzacji, choć grozi to zniszczeniem osuszacza. Trzeba też pamiętać o zabezpieczeniu przewodów przed wilgocią i brudem.
Jak sprawdzić szczelność chłodnicy klimatyzacji?
Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji można zacząć od przyjrzenia się poszczególnym elementom chłodnicy pod kątem korozji lub widocznych zanieczyszczeń. Dostrzegalne plamy na skraplaczu mogą oznaczać nieszczelność i wyciek.
Podsumowanie
Klimatyzacja wyposażona w zawór rozprężny to rozwiązanie spotykane w wielu modelach samochodów, a filtr osuszacz stanowi bardzo ważny element tego układu. To niewielkie urządzenie wyposażone jest w złoże higroskopijne, które skutecznie wyłapuje cząsteczki wody, a także zabrudzenia. Regularna wymiana filtra osuszacza znacznie wydłuża żywotność układu klimatyzacji.
tags: #wymiana #osuszacz #klimatyzacji #vw #golf #4