Gdzie znajduje się filtr powietrza w Suzuki GSR 600? Poradnik dla motocyklistów

Wymiana filtra powietrza w motocyklu to czynność, którą każdy motocyklista powinien umieć wykonać samodzielnie. W przypadku Suzuki GSR 600, proces ten jest stosunkowo prosty i nie powinien sprawić większych problemów nawet początkującym mechanikom.

Lokalizacja filtra powietrza w GSR 600

Aby dostać się do filtra powietrza w Suzuki GSR 600, nie jest konieczne zdejmowanie baku. Wystarczy go podnieść, aby uzyskać dostęp do airboxa. Następnie odkręcasz śruby na nim tak, żeby zdjąć jego górną część. Jak ją zdejmiesz, będziesz miał dostęp do filtra.

Wymiana filtra powietrza - krok po kroku

  1. Podnieś zbiornik paliwa.
  2. Odkręć śruby mocujące górną część airboxa.
  3. Zdejmij górną część airboxa.
  4. Wyjmij stary filtr powietrza.
  5. Wyczyść wnętrze airboxa.
  6. Włóż nowy filtr powietrza.
  7. Zamontuj górną część airboxa i dokręć śruby.
  8. Opuść zbiornik paliwa.

Filtr powietrza - czyszczenie czy wymiana?

Jeśli filtr będzie w względnym stanie, bez uszkodzeń, wystarczy, że go wyczyścisz, przedmuchasz czy raczej wymienić na nowy? Jest to filtr gąbkowy czy papierowy? Jeśli jest jeszcze oryginalny i papier jest już "napompowany", tzn. nie ma już widocznych przegród, to po tylu latach wymień na nowy. Nie kosztuje to dużo, a efekt może pozytywnie zaskoczyć.

Nawet najgorsza bestia ma odrobinę litości. Jeśli jeszcze jest oryginalny papierowy to do wymiany, a jak masz jakiś "wynalazek" do mycia-czyszczenia to go umyj jak zaleca producent (oczywiście producent tego filtra) i koniec tematu.

Problemy podczas wymiany filtra

W trakcie wymiany filtra może się zdarzyć, że zgubisz śrubkę od air-boxa. Jeśli tak się stanie, warto zdjąć bak i poszukać zaginionej śrubki. Upewnij się, że wszystkie elementy są prawidłowo zamocowane po zakończeniu wymiany filtra.

Przeczytaj także: Poradnik: Lokalizacja i wymiana filtra powietrza Dacia 1.4

Filtr oleju - ważny element układu smarowania

Filtr oleju to jeden z kluczowych elementów układów przy silniku. Olej silnikowy jest nieustannie narażony na zabrudzenie. Jego czystość utrzymasz tylko, jeśli na bieżąco będziesz usuwał z oleju rozmaite cząstki brudu czy metali.

Bez sprawnego i odpowiednio dobranego filtra Suzuki DL 650 V-Strom może w krótkim czasie ulec poważnym uszkodzeniom silnika. Przyczyną będą tu zabrudzenia i niedostateczne smarowanie. Zwracaj uwagę na typ i jakość filtra oleju, a także na jego stan w trakcie użytkowania motocykla.

W przypadku typowego filtra oleju, Suzuki DL 650 V-Strom wymaga jego wymiany po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Może się jednak okazać, że olej ulegnie zabrudzeniu wcześniej.

Kiedy wymieniać filtr oleju?

Filtr oleju powinieneś wymieniać nie tylko w razie objawów zużycia czy uszkodzenia, ale też profilaktycznie. W końcu, nawet najlepszy filtr po pewnym czasie traci swoje właściwości. W przypadku standardowego filtra i typowej jazdy, wymień go po 5-10 tysiącach przejechanych kilometrów lub po roku. Jeśli jeździsz bardziej agresywnie lub w terenie, wymianę powinieneś przeprowadzać częściej.

Objawy zużycia filtra oleju:

  • Nierówna praca silnika.
  • Gaszenie przy niskich obrotach.
  • Nietypowy dźwięk z układu wydechowego.
  • Dym z układu wydechowego.

Brak reakcji grozi utratą filmu olejowego silnika i dostaniem się do silnika zabrudzeń, także tych wyłapanych wcześniej przez filtr oleju. Pamiętaj o tych kwestiach także, jeśli zamierzasz wyposażyć motocykl w nietypowy filtr.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtry w E39?

Typ oleju a wybór filtra

Zasadniczo, typ oleju nie wpływa na wybór filtra. W końcu, olej dobierasz na podstawie danych z silnika, a filtr przewidziany do danego motocykla powinien sprostać każdemu dopuszczonemu tam olejowi.

Jaki filtr oleju wybrać?

Szukając najlepszego filtra, na rynku znajdziesz dedykowane produkty oryginalne (OEM), jak i szereg zamienników. Ich właściwości i ceny zależą od wykorzystanego materiału filtrującego, jego wytrzymałości i odporności na zabrudzenia.

Już oryginalny, standardowy filtr oleju zapewni ci ochronę silnika przy typowej jeździe. Jeśli jednak narażasz silnik na większe obciążenia, zwróć uwagę na te wyższej jakości, droższe, ale i wykonane z lepszych materiałów naturalnych lub syntetycznych.

O ile lepszy filtr pomoże ci w czyszczeniu oleju przy bardziej agresywnej jeździe, sam nie wpłynie na osiągi silnika. Dzięki szybszemu przepływowi i wyłapywaniu mniejszych cząstek, dłużej zachowasz pierwotne właściwości oleju, ale wciąż będzie to ten sam olej. Zmiany pojawią się tu dopiero przy ingerencji w sam silnik.

Ceny filtrów oleju

Dobry filtr popularnego producenta, na przykład HifloFiltro, Mahle czy Athena to koszt kilkudziesięciu złotych. W tej cenie znajdziesz nawet filtry OEM czy bardziej rozwinięte od K&N. Droższe od nich będą filtry oleju o specjalnym przeznaczeniu, wyjątkowych właściwościach lub bardzo urozmaiconej obudowie. Takie sportowe lub stylowe filtry od PC Racing i Arlen Ness mogą kosztować powyżej tysiąca złotych.

Przeczytaj także: Lokalizacja filtra powietrza Megane 2 1.6 benzyna

Wymiana filtra oleju

To, jak wymienić filtr, będzie w dużym stopniu zależało od jego konstrukcji. W niektórych będziesz musiał wymienić cały filtr, tak zwaną puszkę, w innych wystarczy abyś wymienił wkład. Pamiętaj, że przy wymianie filtra oleju może z niego wypłynąć nieco płynu. Tą należy wówczas uzupełnić. Jeśli producent wymaga wstępnego napełnienia filtra olejem, usuń z motocykla tą samą ilość oleju, by po wymianie jego ilość w układzie nie uległa zmianie.

tags: #gdzie #jest #filtr #powietrza #gsr #600

Popularne posty: