Wymiana Filtra Powietrza i Paliwa w BMW E39

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Zapchane filtry znacznie pogarszają warunki i jakość pracy naszego auta.

Filtr Powietrza w BMW E39

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.

Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Wymiana Filtra Powietrza - Silnik Benzynowy

Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi.

Przeczytaj także: Poradnik: Lokalizacja i wymiana filtra powietrza Dacia 1.4

  1. Zaczynamy od wciśnięcia zaczepów mocujących z prawej i lewej strony zasuwy wkładu filtru powietrza.
  2. Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki.
  3. Następnie w naszym BMW E39 montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Wymiana Filtra Powietrza - Silnik Diesla

Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi.

  1. Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika.
  2. Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW.
  3. Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki.
  4. Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne. Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.

Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Filtr Paliwa w BMW E39

Nienaganny stan filtrów to podstawa w każdym silniku Diesla.

Przeczytaj także: Lokalizacja filtra powietrza Megane 2 1.6 benzyna

Wymiana Filtra Paliwa - Silnik Benzynowy

Tutaj wymianę przeprowadza się znacznie rzadziej. W przypadku silnika benzynowego co 80 000 km lub co dwa lata. Koszt to ok. 80 zł wzwyż. Wydłużanie tego okresu nie jest dobre dla silnika benzynowego.

Filtr paliwa umiejscowiony jest w BMW E39 przy lewej podłużnicy pod siedzeniem kierowcy. Dostęp do niego jest tylko i wyłącznie od dołu auta. Podczas tej pracy nie powinno być wokół nas żadnych źródeł ognia.

  1. Unosimy BMW i demontujemy dolną osłonę silnika. Odkręcamy pokrycie obok filtra i ściskamy za pomocą zacisków przewód przed i za nim. Wszystko po to, żeby po wymontowaniu filtra nie było wycieku paliwa.
  2. Odłączamy od niego przewody paliwa, odkręcamy i rozsuwamy taśmę mocującą przy filtrze i wyjmujemy go. Zalecamy mieć przy sobie puste naczynie na paliwo, które będzie wyciekać podczas tej wymiany.
  3. Montujemy filtr paliwa i przykręcamy wspornik. Należy zwrócić uwagę na jego prawidłowe położenie. Na jego obudowie znajduje się strzałka, która informuje nas o kierunku przepływu w stronę silnika.
  4. Naciągamy giętkie przewody paliwa na króćce filtru i mocujemy je opaskami. Pozostało nam zdjąć zaciski i odpalić samochód.
  5. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym, zaciągamy hamulec ręczny i uruchamiamy samochód. Na początku mogę być problemy z rozruchem.
  6. Sprawdzamy szczelność wszystkich połączeń. Jeżeli nie widać żadnych wycieków montujemy osłony i opuszczamy auto. Udajemy się na jazdę próbną, obserwując pracę naszego silnika benzynowego.

Wymiana Filtra Paliwa - Silnik Diesla

W przypadku silnika wysokoprężnego wymiana jest zalecana co 40 000 km. Dodatkowo właściciele modelu tds powinni odwadniać swój filtr, co 10 000 km. Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na paliwo, dlatego wymiany są zalecane częściej niż w silniku benzynowym.

Filtr paliwa umiejscowiony jest w przedziale silnika wysokoprężnego BMW E39 po lewej stronie. Do odlania zgromadzonej w nim wody będzie nam potrzebne puste naczynie.

Odwadnianie Filtra Paliwa

  1. Montujemy giętki przewód na złączkę spustową o średnicy 8mm.
  2. Podstawiamy puste naczynie, odkręcamy ręcznie o kilka obrotów śrubę na dole filtru.
  3. Zlewamy ok. 0.2 l oleju napędowego do momentu aż będzie czysty.
  4. Dokręcamy ręcznie zawór odwadniający.

Wymiana Filtra Paliwa w BMW E39 525 tds

  1. Zaczynamy od zlania paliwa. Postępujemy identycznie jak przy odwadnianiu.
  2. Odkręcamy ręcznie filtr od kołnierza. Jeżeli będą z tym problemy to musimy najpierw wykręcić dwie śruby w jego górnej części.
  3. Zaciskamy zaciski na przewodach i odłączamy je. Odpinamy złącze przewodów ogrzewania kołnierza filtru.
  4. Teraz napełniamy nowy filtr olejem napędowym do jego górnej krawędzi i przykręcamy ręcznie do kołnierza. Robimy to do momentu aż dotknie uszczelki. Wówczas dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu.
  5. Montujemy filtr razem z kołnierzem (jeśli został wymontowany). Nasuwamy przewody paliwa BMW, uruchamiamy silnik Diesla i szukamy ewentualnych wycieków.

Wymiana Filtra Paliwa w BMW E39 520d i BMW E39 530d

  1. Wyłączamy zapłon i naciskamy sprężyny ryglujące. Następnie odłączamy przewody paliwa i nakrętki mocujące. W tym momencie można swobodnie wyjąć cały zespół paliwa. Nie ma potrzeby demontażu chłodnicy paliwa, pozostawiamy ją w samochodzie.
  2. Teraz oddzielamy poprzez odkręcenie filtr paliwa od zespołu paliwa.
  3. Przystępujemy do montażu nowego filtru. Przykręcamy go do zespołu filtru. Montujemy cały zestaw w BMW i podłączamy przewody paliwa naciskające na sprężyny ryglujące.

Odpowietrzanie Filtra Paliwa

  1. Teraz wciskamy zabezpieczenie z drutu i odłączamy od górnej części filtru przewód paliwa prowadzący do pompy wtryskowej. Do następnego etapu wymiany filtru paliwa w BMW E39 będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.
  2. Jedna osoba uruchamia silnik BMW, a druga obserwuje moment wypłynięcia paliwa z filtru. W taki oto sposób następuje jego szybkie odpowietrzenie. Olej napędowy, który wypłynie podczas tej operacji powinien być zebrany do pustego naczynia. Nasuwamy przewody paliwa, uruchamiamy silnik i szukamy ewentualnych wycieków.
  3. W tym celu włączamy zapłon i pozostawiamy włączony przez około 1 minutę. Przez ten czas pompa zasilająca jest uruchamiana, napełnia paliwo i odpowietrza filtr. Na koniec uruchamiamy silnik i oglądamy dokładnie filtr paliwa. Szukamy ewentualnych wycieków lub nieszczelności.

Podsumowanie

Jak widać wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku Diesla nie jest trudna. Podczas wszystkich prac należy uważać, żeby nie rozlewać oleju napędowego po innych elementach samochodu.

Przeczytaj także: Ultradźwiękowy nawilżacz powietrza

Orientacyjne ceny filtrów i wymiany

Poniższa tabela przedstawia orientacyjne ceny filtrów i wymiany w BMW E39:

Typ filtra Częstotliwość wymiany Koszt filtra Dodatkowe informacje
Filtr powietrza (benzyna/diesel) Co 20 000 km 50-100 zł Zalecane marki: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron, Bosch
Filtr paliwa (benzyna) Co 80 000 km lub co 2 lata 80 zł wzwyż Wymiana znacznie rzadziej niż w dieslu
Filtr paliwa (diesel) Co 40 000 km Orientacyjna cena nieznana Właściciele modelu tds powinni odwadniać filtr co 10 000 km

tags: #bmw #e39 #lokalizacja #filtra #powietrza #wymiana

Popularne posty: