Ford Focus Mk2: Interwały wymiany filtra powietrza i oleju
- Szczegóły
Dwa lata przed zakończeniem produkcji I generacji (2003), światło dzienne ujrzał Ford Focus Mk2. Następca bardzo popularnego modelu niższej klasy średniej urósł w każdą stronę, a jego kształty nabrały powagi. Gama silników także znacznie się powiększyła i do oferty trafiło 13 silników benzynowych o pojemnościach 1.4 - 2.5 oraz 9 diesli 1.6 - 2.0.
Wymiana filtra powietrza w Ford Focus Mk2
W FF4 wymiana filtra powietrza jest przewidziana co 60 000 km. Producent przewiduje wymianę co 3 lata (60 000km) i filtr w normalnych warunkach spokojnie tyle wytrzymuje. Wszystko zależy w jakich warunkach się jeździ i również od konstrukcji dolotu. Po roku filtr wygląda niezbyt zachęcająco zarówno na pierwszy rzut oka, jak i po oględzinach samego papieru.
Wymiana oleju silnikowego
Olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe.
Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność. Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny.
Przeczytaj także: Filtr powietrza Ford - wymiana krok po kroku
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku.
Oleje Longlife
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś.
Producenci filtrów
Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fordzie Focus 1.8 benzyna?
Przeczytaj także: Problemy z klimatyzacją w Fordzie Focus MK1? Sprawdź osuszacz!
tags: #ford #focus #mk2 #filtr #powietrza #wymiana

