Wymiana filtra powietrza w Ford Focus 1.8 benzyna

Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie. Wymianę filtrów przeprowadzimy w modelach z silnikiem benzynowym oraz wysokoprężnym. Zaczniemy od filtra powietrza a na końcu wymienimy filtr w silniku benzynowym oraz Diesla.

W przypadku filtra powietrza producent zaleca czyszczenie go co roku natomiast wymiana przewidziana jest co trzy lata. Koszt zakupu filtra powietrza to wydatek około 30 złotych. Nie jest to wysoka cena dlatego zamiast corocznego czyszczenia proponujemy wymieniać filtr na nowy. W ostateczności należy zastosować się do wytycznych producenta.

Wymiana filtra powietrza w silniku benzynowym

W silniku benzynowym należy poluzować opaskę zaciskową znajdującą się na przewodzie dopływu powietrza. Następnie demontujemy koniec przewody z pokrywy filtra powietrza. Teraz odkręcamy 6 śrub typu Torx i zdejmujemy obudowę filtru powietrza. Wyjmujemy stary filtr i dokładnie czyścimy dolną część obudowy. Instalujmy nowy filtr i montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Wymiana filtra powietrza w silniku Diesla

W silniku Diesla zasada postępowania jest podobna. Najpierw odkręcamy trzy śruby typu Torx, które mocują pokrywę filtru. Unosimy ją w kierunku przodu samochodu i wypinamy z trzech zaczepów mocujących. Wyjmujemy stary wkład i czyścimy dokładnie dolną część obudowy. Wkładamy nowy filtr i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Czyszczenie filtra powietrza

Jeżeli nie decydujemy się na wymianę filtru to pozostaje nam wyczyszczenie starego wkładu. Na początku musimy go wyjąć z obudowy. Postępujemy w taki sam sposób jak przy wymianie. Po wyjęciu filtra uderzamy nim kilkakrotnie o twardą powierzchnię. Najważniejsze, żeby robić to z odpowiednim wyczuciem i zanieczyszczoną stroną. W ten sposób pozbędziemy się większych zanieczyszczeń.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Ford - wymiana krok po kroku

Mniejsze zabrudzenia usuwamy za pomocą sprężonego powietrza. Ciśnienie nie może być za duże, żeby nie uszkodzić powierzchni filtru. Pamiętajmy, że przedmuchujemy zawsze od czystej do zabrudzonej strony. Nie należy czyścić filtru żadnymi detergentami, zmniejszy to ilość powietrza, które dopływa do silnika. Tutaj również pamiętamy o wyczyszczeniu dolnej części filtra przed montażem wyczyszczonego wkładu.

Wymiana filtra paliwa w silniku benzynowym

Kolejnym krokiem jest wymiana filtru paliwa. Zaczniemy od silnika benzynowego. Okazuje się, że producent przewidział trwałość filtru do końca eksploatacji silnika. Jeżeli nie mamy pewności co do jakości paliwa jakie było tankowane przez poprzedniego właściciela to warto wymienić filtr paliwa. Niestety z zamiennikami jest duży problem. Pozostaje nam wizyta w autoryzowanym serwisie Forda i kupno oryginalnego filtru. Naszą propozycją jest wymiana filtru co 3 lata.

Przed rozpoczęciem pracy należy przygotować sobie stanowisko pracy. Przede wszystkim musimy wykonywać tą czynność z daleka od źródeł ognia. Przyda nam się duża ilość czystych szmatek do wytarcia wytryskującego paliwa.

Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż bezpiecznika pompy paliwa. W modelach produkowanych do 2006 roku ma numer 51 natomiast od 2007 roku numer 111. Bezpieczniki znajdują się w skrzynce pod tablicą rozdzielczą.

Jeżeli nie wiemy na której pozycji znajdują się wyżej wymienione bezpieczniki to należy posłużyć się schematem z rozkładem bezpieczników. Po wyjęciu go uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować na biegu jałowym. Czekamy aż przestanie być podawane paliwo i silnik zgaśnie. Teraz dla pewności obracamy rozrusznikiem i sprawdzamy czy nadciśnienie w przewodzie dopływowym paliwa zostało całkowicie zredukowane.

Przeczytaj także: Wymiana uszczelki dolotu Ford Focus C-Max

Jeśli stwierdzimy, że nie ma możliwości rozruchu to instalujemy ponownie bezpiecznik do skrzynki pod tablicą rozdzielczą. Teraz musimy unieść tył samochodu. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Pamiętajmy, żeby zachować szczególną ostrożność. Lokalizujemy filtr paliwa (jest widoczny) i podstawiamy pod niego puste naczynie. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra i wykręcamy śrubę mocującą.

Zdejmujemy filtr i odkładamy go do naczynia, żeby nie zanieczyszczać miejsca pracy. Teraz przechodzimy do montażu. Przeprowadzamy go w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o prawidłowym montażu. Strzałka znajdująca się na obudowie filtru paliwa powinna wskazywać kierunek przepływu paliwa. Następnie uruchamiamy silnik i sprawdzamy szczelność wszystkich połączeń nie powinny być widoczne żadne wycieki.

Na końcu zajmujemy się starem filtrem paliwa. Opróżniamy go całkowicie i oddajemy do punktu utylizacji razem ze zlanym paliwem. Tego typu odpadów nie należy wyrzucać w dowolne miejsce.

Wymiana filtra paliwa w silniku wysokoprężnym

Przechodzimy do silnika wysokoprężnego. Na początku przedstawimy proces odwadniania filtru paliwa a na końcu dokonamy wymianę. Wymiana przewidziana jest co 60 000 kilometrów lub 3 lata. Jeśli chodzi o odwadnianie zalecam wykonywać tą czynność raz do roku. Nie zabiera ona zbyt wiele czasu i nie wymaga żadnego wkładu finansowego. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę filtru paliwa i odkręcamy śrubę spustową znajdującą się na dole filtru paliwa. Wystarczy obrócić ją o około 2 obroty.

Czekamy aż zacznie wypływać czysty olej i zakręcamy śrubę spustową. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy nie ma wycieków.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Ford Ecosport I?

Wymiana filtru wymaga od nas znacznie więcej pracy. Koszt zakupu filtru do silnika wysokoprężnego to wydatek około 120 złotych. Oczywiście są dostępne zarówno tańsze jak i droższe modele.

Silniki 1.6 i 2.0

Zaczniemy od silnika 1.6 i 2.0. Cały proces w tych obu silnikach przebiega bardzo podobnie. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie demontujemy plastikową osłonę silnika.

Teraz odpinamy złącze elektryczne od czujnika poziomu wody w filtrze. Następnie odłączamy przewód podciśnienia od pompy podciśnienia. Odkręcamy 5 śrub mocujących ze wspornika filtru. Jest on przykręcony do głowicy silnika. Kolejny krok to odpięcie złącza elektrycznego podgrzewania paliwa. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra paliwa i wycieramy wypływające paliwo.

W silniku 2.0 odłączamy złącze elektryczne podgrzewania paliwa po czym odpinamy wiązkę przewodów, która jest zamocowana do wspornika filtra. Wykręcamy 6 śrub od osłony termicznej i ochronnej. Odpinamy przewód paliwa od uchwytu i zdejmujemy dwa przewody paliwowe.

Kolejne kroki są takie same dla obydwu silników.

Demontujemy filtr paliwa ze wspornika i wyciągamy go do góry. Wyjmujemy stary wkład i w jego miejsce instalujemy nowy. Zalewamy filtr czystym olejem napędowym i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Na koniec uruchamiamy silnik, układ paliwa sam się odpowietrza.

Silnik 1.8

Teraz zajmiemy się silnikiem 1.8. Początek jest taki sam, odłączamy przewód masowy i demontujemy plastikową osłonę silnika. Zdejmujemy górną, ochronną obudowę filtra paliwa i odpinamy od filtra złącze podgrzewania. Odłączamy przewód dopływu paliwa do filtru razem z przewodem odpływowym. Wyjmujemy filtr paliwa z głowicy silnika i odkręcamy pierścień mocujący pokrywę do obudowy filtru.

Następnie wyjmujemy wkład filtru z obudowy i opróżniamy ją z paliwa. Instalujemy nowy wkład i zalewamy go świeżym olejem. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Dodatkowe informacje

Cena wymiany filtra powietrza w Ford Focus Mk1 wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut.

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Filtry Samochodowe - Podział i Funkcje

Filtry do samochodu występują w wielu formach i przeznaczone są dla różnych układów. Bez względu na miejsce montażu każdy odpowiada za oczyszczanie czy to podzespołów, z którymi ma za zadanie współpracować, czy płynów eksploatacyjnych, czy powietrza.

  • Filtr oleju: Montuje się go w dolnej lub górnej części silnika. Dzięki filtrowi możliwe jest wychwycenie gromadzących się zanieczyszczeń, co pozwala olejowi na zachowanie właściwości smarujących. Pamiętaj, że wymiana filtra powinna być dokonywana przy każdej wymianie oleju.
  • Filtr paliwa: Zadaniem filtra paliwa jest oczyszczanie mieszanki dochodzącej do silnika z cząstek stałych. Z tego względu niezwykle ważne jest, by filtr samochodowy był w pełni sprawny.
  • Filtr powietrza: Znajdziesz go bezpośrednio w układzie dolotowym silnika. Zatkany filtr powietrza jest bardzo często powodem spadków osiągów jednostki napędowej. Zgodnie z powszechną wiedzą filtr powietrza zazwyczaj wymienia się co 20 tys. km km.
  • Filtr kabinowy: Zajmuje się przede wszystkim oczyszczaniem powietrza tłoczonego wentylacją do kabiny samochodu. Najlepszą praktyką jest wymiana filtra przeciwpyłowego dwa razy do roku.

FAQ - Pytania i Odpowiedzi

  1. Jak często należy wymieniać filtr powietrza w samochodzie? Ogólnie zaleca się kontrolowanie stanu filtra co 15-20 tysięcy kilometrów lub przynajmniej co 12 miesięcy.
  2. Jak często wymieniać filtr oleju? Wymiana filtra oleju powinna odbywać się zawsze razem z wymianą oleju.
  3. Kiedy należy wymieniać filtr LPG? W przypadku większości filtrów LPG zaleca się wymianę co 15-30 tys. km lub co 1-2 lata.

Wymiana filtra kabinowego w Fordzie Focusie Mk2

Wymiana filtra kabinowego jest równie ważna co regularne zmienianie innych filtrów i płynów eksploatacyjnych. Ta czynność serwisowa ma bardzo duży wpływ na zdrowie osób podróżujących autem. Zapewnia też sprawne działanie klimatyzacji i wentylacji.

Regularnie wymieniając filtr kabiny, dbamy o własne zdrowie i komfort podróżowania. Źle przefiltrowane powietrze, które dostaje się do wnętrza auta może nie tylko wpłynąć negatywnie na zdrowie pasażerów, ale też powodować znacznie szybsze zmęczenie kierowcy w czasie jazdy.

Filtr kabiny służy do oczyszczania powietrza wlatującego z zewnątrz do kabiny. Dzięki temu, wirusy i bakterie nie przedostają się do wnętrza auta w tak dużych ilościach, jakby to miałoby miejsce, gdyby filtra kabiny nie było. Na długo niewymienianym filtrze może pojawić się pleśń. Przy okazji wymiany filtra kabinowego, warto przeprowadzić również ozonowanie wnętrza. Dzięki temu, pozbędziemy się z wnętrza samochodu większości wirusów, bakterii i grzybów.

Jak wymienić filtr kabinowy w Fordzie Focusie Mk2? W teorii jest to bardzo proste. Jednak w wielu modelach montaż filtra kabinowego wymaga wyjęcia schowka. To czynność, która wydaje się prosta. Jednak lepiej zlecić to serwisowi. Czy da się odwrotnie założyć filtr kabinowy? W niektórych autach jest to możliwe. Taki montaż sprawia, że filtr nie przylega prawidłowo do otworu i może przepuszczać zanieczyszczone powietrze do wnętrza samochodu.

Co ile wymieniać filtr kabinowy? Wymiana filtrów (oleju, powietrza i paliwowego - w przypadku silnika diesla) to czynność serwisowa, którą wykonuje się nie później niż co 15 000 km. Tak samo jest w przypadku zalania nowego oleju silnikowego. Podobnie jak w przypadku innych filtrów wymienianych w samochodzie, tak i w przypadku filtra kabinowego, należy to robić nie później niż co 15 000 km lub raz w roku.

Filtry kabinowe służą do oczyszczania powietrza, które wpada do kabiny z zewnątrz. Ograniczają też przedostawanie się spalin samochodowych do środka auta. Regularnie wymieniając filtr kabinowy, nie trzeba się też przejmować innymi zanieczyszczeniami czy smogiem. Drożny filtr ogranicza też przedostawanie się do kabiny szkodliwych spalin w przypadku diesla. Jak rozpoznać zużyty filtr kabinowy? Mogą o tym świadczyć parujące szyby. Warto pamiętać również o tym, że filtr ten pomaga w skutecznym działaniu klimatyzacji. Ogranicza też pojawianie się wilgoci i pleśni we wnętrzu samochodu.

Wybierając taki filtr do Forda Focusa Mk2, można sprawdzić ranking filtrów kabinowych. Najlepiej decydować się na filtry ze średniej półki lub te najdroższe. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że filtry kabinowe są dostępne w kilku typach. Wyróżniamy między innymi standardowe filtry, filtry z węglem aktywnym oraz filtry kabinowe antybakteryjne. Te ostatnie nazywane są również antysmogowymi. Filtry te różnią się tym od standardowych, że mają dodatkowe warstwy wyłapujące więcej cząsteczek. Filtr z węglem aktywnym wyłapie więcej niż podstawowy wariant, ale mniej niż antybakteryjny. To właśnie ten ostatni filtr powietrza kabiny gwarantuje najwyższą jakość filtrowania.

Filtr przeciwpyłkowy a kabinowy? Choć niektórym osobom może wydawać się, że to zupełnie inne typy filtrów, tak naprawdę to dokładnie to samo. Filtr kabinowy to nazwa znacznie bardziej popularna i zwykle stosowana przez producentów części. Zbiera on zanieczyszczenia powietrza i ogranicza ich przedostawanie przez układ wentylacji w samochodzie do jego wnętrza.

Filtr do klimatyzacji nazywany jest inaczej osuszaczem klimatyzacji. Do czego służy osuszacz klimy? Jego główną rolą jest pochłanianie wilgoci w układzie, co zapobiega korozji jego elementów. Ta może też powodować powstawanie kryształków, które blokują przepływ czynnika w klimatyzacji. Zapchany osuszacz klimatyzacji skutecznie utrudni jej działanie. Jaki jest koszt wyjęcia starego i montażu nowego osuszacza klimatyzacji? Wymiana zwykle kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Jest to uzależnione od dostępu do niego.

tags: #filtr #powietrza #ford #focus #1.8 #benzyna

Popularne posty: