Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w Fordzie Focus MK1: Poradnik i Rozwiązanie Problemów
- Szczegóły
Wymiana osuszacza klimatyzacji w Fordzie Focus MK1 może być konieczna po wielu latach eksploatacji. Osuszacz, będący elementem pochłaniającym wilgoć, ma określoną żywotność i jego wymiana wraz z serwisem klimatyzacji jest zalecana. Poniżej omówimy typowe problemy związane z wymianą osuszacza oraz sposoby ich rozwiązania.
Problemy podczas wymiany osuszacza
Podczas wymiany osuszacza klimatyzacji w Fordzie Focus MK1 często pojawiają się trudności z odłączeniem węży. Mechanicy mogą mieć problem z odłączeniem węży, a próby siłowego wyszarpania mogą prowadzić do uszkodzeń. Przewody elastyczne w układzie klimatyzacji są połączone systemem SPRINGLOCK, gdzie pod kołnierzem znajduje się sprężyna, która z czasem koroduje.
Specjalne narzędzia do rozłączania węży
Do rozłączenia węży systemu SPRINGLOCK potrzebne są specjalne narzędzia. W Fordzie samodzielnie, bez odpowiednich przyrządów, nie wyjmie się i nie założy wspomnianej sprężynki. Próba siłowego demontażu może uszkodzić przewód. Warsztaty dysponują specjalnymi przyrządami, które umożliwiają bezpieczne odłączenie i ponowne zamontowanie węży.
Zapieczone połączenia
Częstym problemem jest zapieczenie aluminium z aluminium, co uniemożliwia zdjęcie starego osuszacza. W takiej sytuacji konieczne może być rozwalenie starego osuszacza, ale to często nie rozwiązuje problemu, ponieważ w rurkę nie da się wsadzić nowego osuszacza z powodu zapieczonej sprężynki.
Rozwiązanie problemu zapieczonych połączeń
Jednym z rozwiązań jest wycięcie kawałka węża idącego w kierunku kabiny, zaprasowanie nowego węża z końcówką pasującą do osuszacza i zamontowanie nowego osuszacza. Koszt takiej naprawy może być wyższy, ale zapewnia skuteczne rozwiązanie problemu.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Diagnostyka układu klimatyzacji
Warto zwrócić uwagę na prawidłowe działanie układu klimatyzacji. Przykładowo, przewód czynnika chłodniczego od sprężarki do skraplacza musi być gorący, a przewód od skraplacza musi być ciepły aż do kapilary i zimniejszy od wcześniej wspomnianego przewodu. Różnica temperatur powinna wynosić więcej niż 20°C (w zależności od temperatury otoczenia). Jeśli różnica temperatur jest mniejsza, należy sprawdzić, czy płytki sprężarki nie są zanieczyszczone lub uszkodzone oraz sprawdzić funkcjonowanie wentylatora chłodnicy.
Elementy układu klimatyzacji i ich funkcja
Sprężarka układu klimatyzacji napędzana jest przez silnik i zasysa gazowy czynnik chłodzący ze zbiornika zasysania, a następnie go spręża. Kapilara rdzenia parownika oddziela sprężony czynnik chłodzący od czynnika pod niskim ciśnieniem, a płynny czynnik chłodzący rozszerza się w obwodzie do parownika. W parowniku płynny czynnik chłodzący przechodzi ponownie w stan gazowy, pochłaniając ciepło dostające się do wnętrza pojazdu. Powietrze ulega ochłodzeniu, a wilgoć w nim zawarta oddawana jest do parownika.
Układ zabezpiecza wyłącznik wysokociśnieniowy odcinający, zapobiegający uszkodzeniu przez zbyt wysokie ciśnienie. Cyklami pracy sprężarki steruje wyłącznik niskociśnieniowy odcinający, który wyłącza sprężarkę, gdy ciśnienie spadnie poniżej dopuszczalnej wartości.
Tabela: Kontrola temperatur w układzie klimatyzacji
Element układu | Oczekiwana temperatura |
---|---|
Przewód od sprężarki do skraplacza | Gorący |
Przewód od skraplacza do kapilary | Ciepły |
Przewód od kapilary do parownika | Zimny |
Jeśli rura od klimatyzacji rosi się tylko na odcinku zawór rozprężny - sprężarka (strona niskiego ciśnienia), jest to normalne zjawisko. Filtr osuszacz zamontowany jest po stronie wysokiego ciśnienia i rury w tym miejscu powinny być ciepłe. Szronienie się na odcinku filtr-zawór oznacza, że filtr jest zapchany.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
tags: #osuszacz #klimatyzacji #ford #focus #mk1 #wymiana