Wymiana Filra Powietrza w Polonezie: Poradnik

Wymiana filtra powietrza to kluczowy element dbałości o prawidłową pracę silnika. Filtr ten zatrzymuje zanieczyszczenia z powietrza zasysanego do silnika z zewnątrz.

Rola Filtra Powietrza

Filtr powietrza to płuca naszego silnika. Jeżeli jest zużyty, zapchany lub niesprawny, to mieszanka powietrza trafiająca do komór spalania może być zanieczyszczona, co zmniejszy wydajność jednostki i odbije się negatywnie na zużyciu paliwa. Poprawna praca silnika zależy od optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przykładowo typowy czterocylindrowy silnik o pojemności ok. 1,5 litra zasysa mniej więcej 3000 l powietrza na minutę (przy 7000 obr./min). Gdyby nie obecność filtra, to do silnika byłoby zasysane ok. 20 g kurzu na każde 1000 km przebiegu.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Producenci zwykle sugerują, aby filtr wymieniać w podobnych interwałach, co olej silnikowy. Zazwyczaj serwis filtra powinien mieć miejsce co 10-30 tys. km lub przynajmniej raz w roku. Kierowcy bardzo często stosują zasadę, że filtr zmieniany jest przy okazji zmiany oleju silnikowego. To dobra praktyka, bo zwykle interwał olejowy jest bardzo zbliżony do tego od filtra powietrza.

I być może najważniejsze - zawsze należy sprawdzić stan filtra powietrza po zakupie używanego pojazdu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Jak Ocenić Stan Filtra Powietrza?

Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, ale jako najbardziej kluczowy uznałbym to, jaki mamy samochód. Ale zawsze najpierw należy sprawdzić instrukcję obsługi samochodu. Niewykluczone, że znajdziemy tam instrukcję punkt po punkcie, jak dokonać wymiany. Jeśli tej informacji nie ma, to może być to pierwszy sygnał mówiący nam, że lepiej powierzyć tę czynność serwisowi.

Poza tym może się okazać, że wymiana wymaga programowania w komputerze silnika, a więc i tak nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie.

Radzimy również wyszukać w YouTube nagranie z wymiany filtra w takim samym samochodzie, jak nasz. Nie spodziewasz się, że ktoś to nagrał? Będziesz zdziwiony. Tak czy siak, warto spróbować w wyszukiwarce - internet pełen jest takich filmików.

Wymiana Filtra Powietrza w Polonezie - Praktyczne Porady

W dyskusji poruszono temat wymiany filtra powietrza w modelu Polonez Atu Plus 1.6GSI. Użytkownik zapytał o sposób demontażu filtra, ponieważ instrukcja dotyczyła innego modelu (GLI). Odpowiedzi wskazują, że wystarczy odpiąć zatrzaski sprężynowe i rozpołowić obudowę, aby uzyskać dostęp do filtra.

Należy kupić odpowiedni filtr, ale dopiero po nabyciu wiedzy teoretycznej i upewnieniu się, że chcemy się podjąć tej czynności samodzielnie. Największe firmy zajmujące się handlem częściami mają na swoich stronach wyszukiwarki, które pozwolą łatwo dotrzeć do odpowiedniej części. Poza tym w instrukcji obsługi znajdziemy nr. OEM filtra powietrza. Mając ten numer, łatwo odnajdziemy część w internecie.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Można też wymontować najpierw filtr, który jest pod maską i sprawdzić nadrukowany na nim numer części lub po prostu zabrać go ze sobą do sklepu z częściami.

Kolejny etap to już wymiana. Po wcześniejszym przygotowaniu się, powinno pójść jak bułka z masłem.

Samodzielna Wymiana vs. Serwis

W przypadku starszego pojazdu fizyczna wymiana filtra i zamknięcie obudowy powinno wyczerpać temat. Do tej pory starałem się być jak najbardziej obiektywny i nie sugerować jedynego słusznego rozwiązania, ale w przypadku najnowszych samochodów (szczególnie dużych maszyn klasy premium) trzeba od razu umówić się do mechanika.

Dodatkowe Problemy i Rozwiązania

Zauważono również, że zaparowanie szyb może nie być związane z filtrem powietrza, a raczej z wilgocią w samochodzie, co może być spowodowane zanieczyszczeniami w skrzynce wodnej lub zatkanymi odpływami. Zaparowanie szyby może także pochodzić z wilgoci od zalegających w tzw. skrzynce wodnej liści, kolek iglaków itp. Za pomocą mocnej latarki zajrzyj od góry, poprzez kratki wlotowe powietrza do wnętrza skrzynki wodnej - jest to przestrzeń przed przednią szybą, tam, gdzie znajduje się mechanizm napędu przednich wycieraczek.

Rozebrałem tapicerkę w drzwiach kierowcy, i stało troche wody i kanaliki odpływowe były zatkane. Wyczyściłem i zleciała. Jeszcze muszę sprawdzić resztę drzwi.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Modyfikacje Dolotu Powietrza

Jeden z użytkowników forum wspomniał o modyfikacji dolotu powietrza poprzez usunięcie blaszki mocowanej na stałe we wlocie filtra powietrza w Plusie GLI. Wygląda to tak, jakby od strony wlotu była podwójna ściana. Tak pomyślałem, czy nie można by wyciąć tego. Powietrze łatwiej by wtedy docierało do silnika. (tak mi się wydaje). Ale nie wiem jaki to będzie miało wpływ na pracę silnika, spalanie itp.

Inny użytkownik wspomniał o wywaleniu blaszki i klapki od ciepłego powietrza - rurę też wywalić i zatkać wlot. Będzie brał tylko zimne zza reflektora.

Ogólnie jest tak, że dla benzyny lepsze ciepłe powietrze ale dla gazu zimne. Dlatego jeśli jeździsz na gazie to będzie lepiej chodził. Po zabiegu raczej wymagana regulacja gazu.

Filtr Stożkowy w Polonezie

Nie zakładać [filtra stożkowego]. Szkoda czasu. Trzeba troszku popracować nad dolotem, wylotem i elektroniką aby obniżyć uzyskanie pełnego momętu obrotowego już od 2 tyś obr. Wyraźnie odczuwam zmiane w zakresie "ciągu" już od 2 tyś ale ile wzrosło dokładnie to nie mam pojęcia. W najbliższym czasie przewiduje wypad na hamownie i zrobienie pomiarów po moich modyfikacjach.

Jeśli chcecie mieć dynamicznego Poloneza, to nawet montowany 1.4 MPI Rovera jest nieco za słaby doń (nie tyle moc, co parametr tego silnika, przebieg krzywej momentu obrotowego, którego rozsądne wartości dostępne są od 3500 obr w górę, osiągając maksimum przy 5000 obra a obroty mocy maksymalnej to ok.

Jedyna sensowna modyfikacja to wlasnie zmiana dyfra a poza tym to jak kolega juz napisal wchodzimy w swiat DOHC/rover i przerobek za jakies 20 tys zeby to mialo jakis sens... inaczej konczy sie to szrotem ewentualnie ikona przed domem ktora strach jechac dalej niz 10km.

Generalnie zamiast zakladac stozek to sprawdz uklad zaplonowy i ustaw zawory.

tags: #filtra #powietrza #polonez #wymiana

Popularne posty: