Filtracja Sprężonego Powietrza Almig: Rodzaje i Zastosowanie
- Szczegóły
W powietrzu atmosferycznym znajduje się szereg niepożądanych zanieczyszczeń, które wpływają na jakość wytwarzanego sprężonego powietrza. Należą do nich: pył, różnego rodzaju węglowodory oraz wilgoć itp. Sprężarka zasysa powietrze z zewnątrz, które pierwotnie zawiera wszystkie wymienione rodzaje zanieczyszczeń.
Według najnowszych danych, bez zastosowania wstępnej filtracji wykonanej przez filtr powietrza do kompresora, w metrze sześciennym zasysanego powietrza może znajdować się nawet 190 mln cząstek zanieczyszczeń, węglowodorów i mikroorganizmów. Pamiętać należy, że po sprężeniu w jednym metrze sześciennym powietrza jest wielokrotnie więcej drobinek pyłków i innych niepożądanych cząstek.
Sprężone powietrze to gaz wykorzystywany w wielu gałęziach przemysłu do różnych celów. Często wykorzystywany jest do zasilania narzędzi pneumatycznych, takich jak wiertarki i gwoździarki, a także różnych maszyn, takich jak szlifierki czy palniki. Sprężone powietrze można również wykorzystać do wentylacji pomieszczenia lub budynku.
Jednakże, sprężone powietrze wytwarzane przez popularne w przemyśle i zastosowaniach profesjonalnych kompresory olejowe zawiera olej, brud i inne zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić zasilane urządzenia czy narzędzia. To skażenie może również wpływać na zdrowie pracowników, którzy mają z nim styczność na co dzień. Amerykański Narodowy Instytut Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (NIOSH) opublikował wytyczne zalecające stosowanie filtrów do usuwania zanieczyszczeń ze sprężonego powietrza.
Znaczenie Filtracji Sprężonego Powietrza
Filtracja sprężonego powietrza ma kluczowe znaczenie nie tylko dla końcowego wyniku procesu produkcyjnego, ale także dla działania i wydajności całego systemu sprężonego powietrza. Niefiltrowane zanieczyszczenia znajdujące się w sprężonym powietrzu mogą w znacznym stopniu uszkodzić podzespoły i inne części układu. Zanieczyszczenie sprężonego powietrza to nie tylko cząstki stałe w postaci rdzy, brudu, wiórów czy fragmentów metalu, ale także wilgoć, drobinki wody i cząstki oleju.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Zbyt dużo wilgoci w sprężonym powietrzu sprzyja szybszej korozji poszczególnych elementów systemu. Skorodowane elementy zwiększają ryzyko awarii, co z kolei może prowadzić do całkowitego wyłączenia instalacji, konieczności kosztownych napraw i strat finansowych z powodu przestojów w produkcji. Sprężone powietrze, które nie przeszło prawidłowego procesu filtracji, może również uszkodzić produkty końcowe i wymusić wycofanie całej wadliwej partii. Filtracja sprężonego powietrza obniża również koszty produkcji, co zwiększa zyski firmy.
W branży kompresorów dużo się mówi o filtracji sprężonego powietrza w związku z jego produkcją i zastosowaniem przemysłowym. Eksperci zwracają jednak uwagę, że filtrowanie sprężonego powietrza jest niezbędną częścią jego produkcji, a stosowanie sprężonego powietrza bez filtrowania nie jest zalecane ze względów, finansowych, bezpieczeństwa i ograniczenia ryzyka awarii.
Zanieczyszczenia znajdujące się w sprężonym powietrzu to para wodna, cząsteczki oleju, cząstki brudu, cząstki rdzy, wióry lub odłamki metalowe oraz kurz. Zanieczyszczenia te mogą uszkodzić wrażliwe części narzędzi.
Rodzaje Filtrów do Sprężonego Powietrza
Na rynku dostępne są różne filtry do stosowania w systemach uzdatniania sprężonego powietrza. Każdy filtr ma inne zastosowanie i specjalizację. Dzięki nowoczesnej technologii sprężone powietrze można oczyścić nie tylko z oleju, wilgoci czy cząstek stałych, ale także z zapachu czy smaku. Standardowym rozwiązaniem w układach sprężonego powietrza jest zastosowanie filtrów ze wskaźnikiem zużycia filtra oraz pływającego filtra kondensacyjnego. Z drugiej strony filtry węglowe do sprężonego powietrza usuwają smak i zapach sprężonego powietrza. W systemach sprężonego powietrza stosowane są filtry powietrza i filtry oleju. Ich zadaniem jest usuwanie różnego typu zanieczyszczeń.
Filtry powietrza eliminują z medium każdy rodzaj zanieczyszczenia - od wody, przez cząstki stałe po cząsteczki oleju. Zadaniem filtrów oleju jest eliminacja z substancji smarnej zanieczyszczeń, które mogłyby po powrocie do obiegu, uszkodzić elementy smarowane - w tym moduł sprężający.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Do usuwania oleju i cząstek stałych służą filtry powietrza. Prawidłowa filtracja polega na zastosowaniu odpowiedniej kombinacji filtrów wstępnego i dokładnego. W zależności od miejsca zamontowania osuszacza (przed czy za zbiornikiem) istnieje potrzeba zastosowania przed układem filtrów separatora cyklonowego, którego działanie polega na mechanicznym oddzieleniu zanieczyszczeń poprzez wprowadzenie powietrza w ruch wirowy na wewnętrznej kierownicy cyklonowej. Większe cząsteczki (do 3 mikronów) wyrzucane są siłą odśrodkową i spływają po wewnętrznej ścianie na dno filtra, skąd są usuwane poprzez zawór spustowy.
Filtr wstępny powinien być umieszczony przed osuszaczem i zawierać wkład koalescencyjny usuwający cząstki stałe, aerozole oleju i wodę do wielkości 0,1 mikrona przy pozostałości oleju 0,1 mg/m3. Działanie tego typu filtrów polega na przepuszczaniu powietrza przez kilka warstw filtrujących. W wewnętrznej warstwie wkładów filtracyjnych następuje wstępne oczyszczenie z aerozoli. Na włóknach osadzają się cząsteczki, które koagulując tworzą coraz większe krople. W filtrach powietrza standardowo stosowane są pływakowe spusty kondensatu, a opcjonalnie automatyczne zawory spustowe.
Rodzaje filtrów Almig:
- AFP - filtr odpylający (do cząstek stałych o wielkości max. 5 μm). Ma za zadanie usuwać pył i stosuje się go m.in.
- AFM - mikrofiltr (do cząstek o wielkości max. 1 μm, a olejowych - 0,1 mg/dm³). Znajduje więc zastosowanie np.
- AFC - filtr do sprężarki z aktywnym węglem, który usuwa dodatkowo zapach i smak sprężonego powietrza (do cząstek olejowych max. 0,003 mg/dm³). Z tego względu stosuje się go w urządzeniach stosowanych m.in.
Układ uzdatniający z osuszaczem adsorpcyjnym powinien zawierać filtry odolejające wstępny i dokładny na wejściu oraz filtr odpylający na wyjściu. Ponieważ olej może zniszczyć złoże osuszacza należy stosować filtry wysokiej jakości.
Standardowo filtry ALMiG są zaopatrzone we wskaźnik zużycia wkładu filtra oraz w spust kondensatu pływakowy. W wersji premium producent wyposaża filtry w elektroniczny spust kondensatu oraz w dodatkowe funkcjonalności.
W celu oczyszczenia powietrza sprężonego stosuje się filtry powietrza.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
- AFP - filtr odpylający (do cząstek stałych o wielkości max.
- AFM - mikrofiltr (do cząstek o wielkości max.
- AFS - sub-mikrofiltr (do cząstek o wielkości max.
- AFC - filtr do sprężarki z aktywnym węglem, który usuwa dodatkowo zapach i smak sprężonego powietrza (do cząstek olejowych max.
Zastosowanie i Dobór Filtrów
Stopień filtracji powietrza ma ogromny wpływ na jakość gazu przy wyjściu ze sprężarki. Dla poprawnej eksploatacji urządzenia dodatkowo podczas zakupów trzeba zwrócić również uwagę na sposób instalacji komponentów. Aby filtr spełniał swoje zadanie, trzeba na bieżąco kontrolować jego zużycie. Zapchane wkłady powodują bowiem spadek wydajności urządzenia, a także zwiększone zanieczyszczenie powietrza.
Ważną rzeczą w doborze układów filtrujących jest precyzyjne określenie ilości sprężonego powietrza potrzebnego w procesie lakierowania. Przyjęto, że dla systemów wysokociśnieniowych do 5 bar stosuje się układy o przepływach do 300 l/min dla jednego stanowiska lakierniczego. Zbudowanie układu sprężonego powietrza w oparciu o sprężarkę, osuszacz i filtry wysokiej jakości pozwala uzyskać powietrze o 3, 2 a nawet 1 klasie czystości wg normy ISO 8573.1.
Wszystkie sprężarki (nawet bezolejowe) wprowadzają do instalacji wraz ze sprężonym powietrzem większą lub mniejszą ilość oleju. Współczesny rozwój pneumatyki pozwala na skuteczną walkę z czynnikami obniżającymi jakość sprężonego powietrza.
Oprócz dostępu do nieprzebranej masy produktów lakierniczych o rozmaitym przeznaczeniu współczesne lakiernie usługowe dysponują najnowocześniejszym sprzętem do ich komponowania, aplikacji i suszenia. Mogłoby się wydawać, że nic nie stoi na przeszkodzie dla uzyskania powłoki lakierniczej o perfekcyjnej jakości. Skąd zatem te wszystkie „rybie oczka”, kratery, okrągłe wgłębienia, nieregularne wtrącenia, plamy wodne czy utrata przyczepności poszczególnych warstw? Przyczyna tkwi w złej jakości sprężonego powietrza. Wielu lakierników pochłoniętych innymi profesjonalnymi i biznesowymi problemami zapomina, że czynnikiem mającym wpływ na efekt końcowy lakierowania czy przygotowania powierzchni jest sprężone powietrze.
Nie wystarczy zainstalowanie „odstojnika”, aby pozbyć się wilgoci w sprężonym powietrzu, tak jak nie wystarczy zainstalować „filtr - reduktor”, aby wyeliminować całkowicie olej czy cząsteczki stałe. Powietrze zasysane przez sprężarkę zawsze zawiera wilgoć, której ilość zależy od aktualnych warunków atmosferycznych. Nie mamy więc wpływu na wilgoć zasysaną przez sprężarkę, ale mamy wpływ na jej ilość w sprężonym powietrzu. W zależności od rodzaju posiadanej sprężarki (tłokowa, śrubowa, łopatkowa) należy skonfigurować odpowiednio układ urządzeń uzdatniających sprężone powietrze. Wybór tego rodzaju urządzeń jest na rynku jeszcze większy niż sprężarek. Jednak nie każde urządzenie jest w stanie zapewnić powietrze odpowiedniej jakości.
Niezależnie od rodzaju kompresora, najważniejszy jest wybór odpowiednich filtrów by zapewnić efektywność energetyczną, odpowiednią jakość i ciśnienie sprężonego powietrza, a także zabezpieczyć części przed czynnikami zewnętrznymi, co w efekcie wydłuży żywotność sprężarki.
Utylizacja Kondensatu
Ostatnim, ale bardzo istotnym problemem związanym z zastosowaniem sprężonego powietrza jest właściwa utylizacja „pozostałości” po procesie sprężania, a mianowicie kondensatu wodno-olejowego, usuwanego poprzez osuszacze powietrza oraz zawory spustowe pod zbiornikami i filtrami. Kondensat wodno-olejowy powstaje zawsze niezależnie od rodzaju stosowanych sprężarek. W przypadku sprężarek tłokowych smarowanych olejem przybiera on postać wysoko zemulgowaną o konsystencji gęstej śmietany. W przypadku sprężarek śrubowych smarowanych olejem jest to mieszanina wody z zawartością ok. 5% oleju. Ze sprężarek bezolejowych uzyskuje się kwaśny agresywny kondensat na skutek braku czynnika neutralizującego jakim jest olej.
W żadnym przypadku kondensat zawierający olej (substancję ropopochodną) nie może być bez oczyszczenia wylewany do kanalizacji. Warunki jakie powinien spełniać kondensat określają jednoznacznie przepisy ochrony środowiska. Chcąc żyć w zgodzie z przepisami i nie niszcząc środowiska naturalnego do oczyszczania kondensatu należy zastosować urządzenia zwane separatorami kondensatu woda-olej (np. typu AQUAMAT lub OWAMAT). Zasada działania tych urządzeń polega na wykorzystaniu różnicy ciężaru właściwego wody i oleju, który gromadzi się na powierzchni wody w górnej części zbiornika rozdzielczego i zostaje odprowadzony przelewem do oddzielnego zbiornika. Tak wstępnie oczyszczony kondensat przepływa przez łatwo pochłaniający olej filtr wstępny, a następnie przez filtr adsorpcyjny. Filtr wstępny wiąże ze sobą pozostałe krople oleju, natomiast filtr adsorpcyjny zatrzymuje ostatnie najdrobniejsze cząstki. Odseparowany olej zebrany w oddzielnym pojemniku i zużyte wkłady filtrów adsorpcyjnego należy przekazać do utylizacji.
Podczas wytwarzania sprężonego powietrza nieuchronnie pojawia się kondensat. ALM-D 10 to sterowany poziomem spust kondensatu, bez strat sprężonego powietrza, do mniejszych systemów sprężonego powietrza. Typowe zastosowanie to osuszacze ziębnicze i filtry ze względu na niewielkie rozmiary i niewielki ciężar poniżej 500 gramów. ALM-D 100 usuwa wszystkie rodzaje kondensatu z systemów sprężonego powietrza do 100 m³ / min bez strat powietrza. Dzięki charakterystyce bez strat powietrza można uzyskać oszczędność energii. Opcje napięcia: 230/115/24 VAC, 24 VDC.
ALM-WS przygotowują kondensat sprężonego powietrza o średniej zawartości oleju 5%, co sprawia, że są one zbyt szkodliwe dla środowiska by mogły być odprowadzane do ścieków bez oczyszczania.
Podsumowanie
Trzeba stwierdzić, że proces odpowiedniego przygotowania sprężonego powietrza ma kluczowe znaczenie dla jakości uzyskiwanej powłoki lakierniczej. W celu odpowiedniego doboru urządzeń najlepiej kontaktować się z firmami zajmującymi się na co dzień sprzedażą i instalacją urządzeń pneumatycznych. Jedną z nich jest ALMiG Kompressoren Polska S.A., która jest polskim oddziałem znanego niemieckiego producenta sprężarek i urządzeń do uzdatniania sprężonego powietrza ALMiG Kompressoren GmbH. Firma zapewnia swym klientom fachową i sprawną obsługę.
tags: #filtr #sprężonego #powietrza #almig #rodzaje #i

