Nierówna praca silnika a zapchany filtr powietrza: przyczyny, objawy i rozwiązania
- Szczegóły
Z silnikiem jest jak z sercem człowieka. To najważniejszy element samochodu, od którego tak naprawdę zależy sposób jego funkcjonowania. Dlatego wszelkich oznak nieprawidłowości, w tym nierównej pracy, absolutnie nie należy bagatelizować. Stanowi pierwsze ostrzeżenie o tym, że z jednostką napędową zaczyna dziać się coś złego. Nie zawsze jednak oznacza to konieczność przeprowadzenia drogiej naprawy. Nierówna praca silnika - przeczytaj, co może być jej przyczyną i jak pozbyć się usterki.
Nierównomierna praca jednostki napędowej na biegu jałowym lub w trakcie przyspieszenia, odznaczająca się również szarpaniem, to oznaka utraty mocy na jednym lub kilku cylindrach. Powodów tego może być mnóstwo - niektóre są błahe i łatwe do zdiagnozowania oraz tanie w naprawie. Inne wymagają już poważnej ingerencji we wnętrze jednostki napędowej, a co za tym idzie - są drogie.
Najczęstsze przyczyny nierównej pracy silnika
Przyczyny nierównej pracy silnika są różne w zależności od tego, jakim paliwem jest on zasilany. Dlatego w zależności od tego, czy jest to jednostka benzynowa, wysokoprężna, czy też na LPG, należy szukać różnych przyczyn problemu.
Nierówna praca silnika benzynowego
Układ zapłonowy
Powodów nierównej pracy silnika związanych z układem zapłonowym może być kilka. Pierwszym, jaki bierze się pod uwagę, jest zły stan świec zapłonowych, które mogą mieć np. zbyt dużą przerwę na elektrodzie. To powoduje wypadanie zapłonu, co skutkuje nierównomierną pracą. Świece należy wymieniać regularnie - najlepiej według zaleceń producenta, choć asekuracyjnie można to zrobić co 30 000 km. Oczywiście, przy okazji zachęcamy do stosowania zamienników renomowanych producentów.
Kolejną bolączką może być zły stan przewodów zapłonowych, co sprawia również problemy z uruchamianiem - szczególnie przy niskich temperaturach i dużej wilgotności powietrza. Przyjmuje się, że należy je wymieniać co 4 lata.
Przeczytaj także: Alergia u dzieci a nawilżacz powietrza
Trzeci problem związany z układem zapłonowym to uszkodzona cewka. W jej przypadku silnik nie tyle pracuje nierówno, co dość gwałtownie przerywa podczas przyspieszenia, doprowadzając do wyraźnego szarpania.
Przepustnica
Nierówna praca silnika może być także związana z zabrudzoną przepustnicą, w której odkłada się nagar. Problem ten można rozwiązać czyszcząc ją specjalnym środkiem, a jeśli to nie pomoże - wymieniając na nową. Da się ją regenerować, co nie należy do tanich, lub też kupić nową. Należy jednak liczyć się z wydatkiem od około 400-500 zł. Oczywiście zależny od marki i modelu samochodu oraz tego, czy część jest oryginalna.
Czujnik przepustnicy
Awarię czujnika najlepiej rozpoznać nie tylko przez szarpanie obrotów podczas rozpędzania, ale także utrzymywanie się silnika na wysokich obrotach po odjęciu nogi z gazu. Gaśnięcie silnika przy ruszaniu również może świadczyć o uszkodzeniu czujnika przepustnicy.
Zużyta pompa paliwowa i zapchany filtr paliwa
Szarpanie silnika może być spowodowane również zapchaniem filtra paliwa, co dotyczy głównie samochodów o wysokich przebiegach.
Jeśli jednak auto będzie traciło moc przy przyspieszaniu z gazem wciśniętym do podłogi, a w innych sytuacjach podobna dolegliwość nie będzie obecna, powodem może być zużyta pompa paliwa. A więc niewystarczająco wydajna, aby „nadążyć” za zapotrzebowaniem silnika.
Przeczytaj także: Filtr LPG: objawy zapchania
Uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego
Objawia się to nie tylko przerywaniem podczas przyspieszania, ale także niemożnością silnika do wejścia na najwyższe obroty.
Przepływ powietrza i spalin
W przypadku niedostatecznej ilości powietrza dostającego się do komory spalania silnik również może pracować nierówno, a na dodatek nie dysponować odpowiednią mocą przy rozpędzaniu. Za taki stan rzeczy należy winić albo przewody dostarczające powietrze, albo mocno zabrudzony filtr.
Silnik może pracować nieprawidłowo również z powodu niedrożności układu wydechowego. W tym przypadku odczuwalny jest również spadek mocy.
Nierówna praca silnika wysokoprężnego
Wtryskiwacze
W przypadku silnika wysokoprężnego pierwsze podejrzenie o nierówną pracę zawsze spada na wtryskiwacze oraz podkładki, znajdujące się pod nimi. Ich wymiana wiąże się również z koniecznością wyrównania gniazd w głowicy, dlatego warto ją zlecić fachowemu zakładowi.
O awarii wtryskiwaczy świadczą takie objawy, jak trudne uruchamianie silnika, dymienie z rury wydechowej oraz nadmierne zużycie paliwa. O ile wtryskiwacze elektromagnetyczne można jeszcze regenerować, o tyle piezoelektryczne praktycznie zawsze wymagają wymiany, co jest operacją idącą już w tysiące złotych.
Przeczytaj także: Przyczyny gaśnięcia kosy spalinowej
Filtr paliwa
Ze względu na rodzaj paliwa, zawierającego m.in. parafinę, ma on zdecydowanie trudniejsze „życie” niż filtr paliwa w jednostkach benzynowych, dlatego należy wymieniać go przy każdym przeglądzie. W niskich temperaturach może zostać zatkany przez wytrącającą się parafinę, co objawia się nierównomierną pracą jednostki napędowej.
Pompa wtryskowa
Podaje ona paliwo do wtryskiwaczy pod bardzo wysokim ciśnieniem i tak jak one, jest wyjątkowo wrażliwa na olej napędowy niskiej jakości. Choćby z tego względu warto tankować na renomowanych stacjach, a żeby dodatkowo zabezpieczyć silnik przed złym paliwem - systematycznie wymieniać filtr.
Niestety, naprawa pompy, jak i sama pompa paliwa, to droga „zabawa”.
Świece żarowe
Kolejną przyczyną nierównej pracy, a także wyraźnie utrudnionym rozruchem, kopceniem oraz wibracjami jednostki napędowej są świece żarowe, których zadanie polega na uruchamianiu silnika oraz nagrzewaniu go w początkowej fazie.
Zaleca się wymianę co 80 tys. km lub nawet co 200 tys. km w przypadku świec ceramicznych.
Nierówna praca silnika zasilanego LPG
Przewody instalacji gazowej
W przypadku silnika zasilanego LPG przyczyn nierównej pracy należy upatrywać przede wszystkim w instalacji gazowej. Najczęściej winowajcą są przewody, na których absolutnie nie należy oszczędzać. Specjaliści zalecają bowiem, aby wymieniać je co 30-40 tys. km oraz dobierać w odpowiedni sposób. W przeciwnym razie można doprowadzić do uszkodzenia katalizatora lub kolektora ssącego.
Komputer gazowy
Najtańsze podzespoły mogą w nieodpowiedni sposób dawkować paliwo, co prowadzi do nierównomiernej pracy silnika. Dlatego zaleca się stosowanie komputera renomowanej firmy oraz z funkcją automatycznej adaptacji, poprawiającej osiągi i pozwalającej oszczędzać paliwo.
Przewody doprowadzające gaz
Doprowadzają gaz do wtryskiwaczy i przez lata zużywają się. Prowadzi to do ich rozszczelniania, co skutkuje niewystarczającymi dawkami paliwa.
Filtry
Szarpanie może być spowodowane również niewymienianiem filtrów (gazu w stanie ciekłym, montowanego przed reduktorem oraz gazu w stanie lotnym, który jest umiejscowiony przed wtryskiwaczami). Należy je wymieniać co 10-15 tys. km, a więc przy okazji rutynowych przeglądów instalacji LPG.
Co ważne, ich wymiana we własnym zakresie powoduje utratę gwarancji na instalację gazową.
Filtr powietrza a nierówna praca silnika
Opisane powyżej problemy nie są oczywiście wszystkimi, jakie mogą powodować nierównomierną pracę silnika. Nie da się ukryć, że silnik samochodowy potrzebuje powietrza, by działać prawidłowo. Niestety, mimo rozwoju technologii, jednostki napędowe nadal nie są zbyt odporne na zanieczyszczenia zawarte w zasysanym powietrzu. Co gorsze, wszelkie brudy szkodzą silnikowi, utrudniając i obniżając jego wydajność. Stąd konieczność stosowania filtra powietrza, którego zadaniem jest skuteczne oczyszczenie powietrza.
Rola filtra powietrza
Filtr powietrza w samochodzie odpowiada za prawidłowy dopływ powietrza do silnika. Regularna wymiana filtra powietrza jest niezbędna do zapewnienia silnikowi optymalnych warunków pracy, w tym efektywności spalania paliwa i odpowiedniej żywotność jednostki napędowej. Poza ogólnymi wskazaniami dotyczącymi jego wymiany, najważniejszym wyznacznikiem jest jego rzeczywisty stan.
Objawy zapchanego filtra powietrza
- Spadek mocy silnika
- Zwiększone zużycie paliwa
- Trudności w uruchomieniu silnika
- Nierówna praca silnika
- Dymienie z rury wydechowej
Zanieczyszczony filtr może powodować spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, trudności w uruchomieniu silnika, a także nierówną pracę silnika i dymienie z rury wydechowej. Regularna kontrola stanu filtra powietrza i jego wymiana zapewniają prawidłowe funkcjonowanie silnika oraz oszczędności na paliwie.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Takie ogólne zalecania nakazują interwał wymiany filtra co mniej więcej 15-20 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Oczywiście, to tylko teoria, bowiem w praktyce bywa różnie i wszystko zależy od stopnia zanieczyszczenia dróg, po których jeździmy na co dzień, a także od sposobu eksploatacji samochodu. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem regularna kontrola stanu filtra.
Dla osób jeżdżących w trudniejszych warunkach, takich jak obszary wiejskie, gdzie droga jest pełna piasku i kurzu, wymiana filtra powinna odbywać się nawet co 10 tys. km, a więc nie 1, a zwykle co najmniej 2 razy w roku. Jeśli natomiast jeździcie głównie po autostradach i nie macie do czynienia z dużym zapyleniem, możecie śmiało ograniczyć się do standardowego interwału.
Korzyści z regularnej wymiany filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych, a zarazem najważniejszych czynności, którą można wykonać w trosce o silnik i całą eksploatację pojazdu. Regularne jej przeprowadzanie zapewni Wam:
- Lepszą wydajność silnika
- Oszczędność paliwa
- Ochronę silnika
- Lepszą pracę w trudnych warunkach
Regularna wymieniana filtra powietrza ma duży wpływ na poprawę efektywności spalania, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Więcej powietrza to lepsza mieszanka i prosty sposób na obniżenie kosztów użytkowania pojazdu.
Dbałość o filtr powietrza jest szczególnie istotna w trudnych warunkach atmosferycznych i terenowych. Dzięki jego sprawności silnik pozostaje mniej narażony na zanieczyszczenia mogące wpłynąć na jego wydajność i żywotność.
Podsumowanie
Nierówna praca silnika to sygnał, którego nie wolno lekceważyć. Może być objawem prostej usterki, którą da się szybko i tanio usunąć, ale może też wskazywać na poważniejszy problem. Najważniejsze to w porę zareagować i nie czekać, aż sytuacja się pogorszy. Obserwuj swój samochód, słuchaj go i reaguj na niepokojące objawy. Pamiętaj - regularny serwis i szybka reakcja na pierwsze objawy to najlepszy sposób na utrzymanie silnika w doskonałej kondycji i uniknięcie kosztownych napraw.
tags: #zapchany #filtr #powietrza #a #nierówna #praca

