Filtr Powietrza Vario 7: Budowa i Zasada Działania

Filtry powietrza odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu czystego powietrza zarówno w kabinach samochodów, jak i w silnikach maszyn rolniczych. Ich działanie ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie, koncentrację podczas jazdy oraz wydajność i trwałość silników.

Dlaczego Jakość Powietrza w Samochodzie Jest Ważna?

Szczególnie wiosną, gdy stężenie pyłków w powietrzu jest wysokie, alergicy cierpią na katar sienny, kaszel i duszności. Badania wskazują, że wzrost stężenia pyłków może zwiększyć ryzyko wypadków nawet o 30% u alergików.

Dla osób w samochodzie niebezpieczne są również sadza, bakterie i toksyczne gazy. Bez skutecznego filtra stężenie szkodliwych substancji w kabinie może być nawet sześć razy wyższe niż na zewnątrz.

Filtry kabinowe chronią pasażerów przed stałymi i gazowymi substancjami, zatrzymując je niemal w całości. Ciągły dopływ świeżego, czystego powietrza zapewnia komfort i spokój podczas jazdy. Możliwość koncentracji i szybkiego reagowania kierowcy zależą od jakości i temperatury powietrza.

Obieg Powietrza w Samochodzie

Cyrkulacja powietrza w kabinie może odbywać się na dwa sposoby:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Obieg otwarty: Dmuchawa zasysa powietrze z otoczenia. Kratka wentylacyjna zatrzymuje większe cząstki, a filtr kabinowy filtruje pył, pyłki i sadzę. Oczyszczone powietrze trafia na parownik, gdzie jest chłodzone, a następnie ogrzewane do wybranej temperatury.
  • Obieg zamknięty: Powietrze zasysane jest tylko z wnętrza kabiny, oczyszczane przez filtr kabinowy i wraca do wnętrza. Ten tryb jest używany głównie w korkach i tunelach.

Filtry Kabinowe Filtron - Budowa Zewnętrzna

Filtry kabinowe instalowane są w kanale powietrza zasysanego przez dmuchawę i pochłaniają lotne cząstki ciał obcych. Filtry kabinowe Filtron są dostępne w różnych formach i wersjach, zależnych od marki i modelu pojazdu: prostokątne, trapezowe i okrągłe, z obudową z tworzywa sztucznego, z pianką uszczelniającą lub bez.

Filtry Kabinowe - Klasy Skuteczności

Rozwój technologii produkcji umożliwia wprowadzanie coraz skuteczniejszych rozwiązań w zakresie materiałów, z których filtry kabinowe Filtron są wykonywane. Największą chłonnością i najmniejszą podatnością na wilgoć cechują się filtry z włóknin kilkuwarstwowych.

Filtry Kabinowe Standardowe

Filtry kabinowe Filtron standardowe absorbują głównie cząstki stałe, takie jak pyłki, zarodniki, sadzę, pył i ścier z opon. Złożone są z trzech warstw filtrujących:

  • Warstwa podstawowa: wychwytuje cząstki brudu, kurzu i pyłki kwiatowe.
  • Warstwa środkowa (mikrofaza): zatrzymuje zarodniki grzybów, bakterie i drobiny sadzy.
  • Warstwa nośna: stabilizuje konstrukcję filtra.

Alternatywą jest filtr łączony, który umożliwia wyposażenie pojazdów z filtrem standardowym w filtr węglowy o identycznej konstrukcji.

Filtry Kabinowe Węglowe

Filtry kabinowe Filtron węglowe wykorzystują węgiel aktywny do oczyszczania powietrza. Oprócz cząstek stałych, filtrują także szkodliwe gazy, takie jak tlenki azotu, dwutlenek siarki, ozon i węglowodory, chroniąc wnętrze pojazdu w 95%. Składają się z czterech warstw:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

  • Warstwa podstawowa: wychwytuje największe stałe.
  • Warstwa środkowa: zatrzymuje drobne cząstki stałe i bakterie.
  • Warstwa nasycona węglem aktywnym: chroni przed szkodliwymi gazami (ozon, tlenek węgla, tlenek azotu).
  • Warstwa nośna: stabilizuje konstrukcję filtra.

Filtry węglowe usuwają również nieprzyjemne zapachy, redukując dyskomfort podczas jazdy przez tunele i korki.

Węgiel aktywny to naturalny produkt wytwarzany z węgla, torfu, drewna lub łupin orzechów kokosowych. Porowata struktura węgla aktywnego zapewnia znacznie większą powierzchnię filtracji.

Dodatkowa Ochrona - Protect+

Filtry kabinowe Filtron standardowo pokrywane są powłoką mikrocząsteczek, która zatrzymuje alergeny oraz zapobiega rozwojowi bakterii i pleśni na filtrze. Ta powłoka uszkadza ściany komórkowe drobnoustrojów, prowadząc do zahamowania ich metabolizmu i śmierci.

Konieczność Wymiany Filtrów

Każdy filtr kabinowy ma ograniczoną żywotność, dlatego ważna jest jego regularna wymiana. Producenci pojazdów zalecają wymianę co rok lub co 15 000 km przebiegu.

Objawy sygnalizujące potrzebę wymiany filtra:

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

  • Zaparowane szyby mimo wysokiego stopnia pracy dmuchawy.
  • Niska wydajność klimatyzacji lub dmuchawy.
  • Zapach stęchlizny.
  • Uczucie zmęczenia kierowcy i pasażerów.
  • Zanieczyszczenie kokpitu i tapicerki.

Montowanie Filtra

Filtry kabinowe są zwykle łatwo dostępne w komorze silnika lub w strefie kokpitu. Zaleca się, aby wymiany dokonywał wykwalifikowany specjalista.

Uwaga: Nie należy czyścić filtrów sprężonym powietrzem ani przez opukiwanie, ponieważ może to uszkodzić strukturę filtra.

Filtry Kabinowe Filtron - Zastosowanie

Poniżej przedstawiono tabelę z przykładowymi zastosowaniami filtrów kabinowych Filtron w różnych modelach samochodów:

Rodzaj Filtra Samochód - Marka / Model Standardowy Węglowy
K 1000 Opel Astra Classic, Astra F/Astra F Cabrio, Calibra, Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Astra-F, Calibra, Combo A, Corsa MK1, Tigra I X K 1000A
K 1001 Opel Omega B, Vauxhall Omega B X K 1001A
K 1002 Opel Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Combo A, Corsa MK1, Tigra I X K 1002A
K 1003 Audi 80, 80 Quattro, 90, Cabriolet, Coupe, Coupe Quattro X
K 1004 Audi A4 (B5/8D), Cabriolet, Coupe, Coupe Quattro, Volkswagen Passat (3B2/3B5) X K 1004A

Filtr Cząstek Stałych (DPF)

Filtr cząstek stałych (DPF) jest zorientowany na redukcję cząstek stałych, które powstają wskutek niecałkowitego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Sercem DPF-u jest wkład wykonany z materiału ceramicznego o budowie podobnej do wkładów w katalizatorach (przekrój - plaster miodu). Jednakże kanaliki we wkładzie mają większą średnicę i porowate ścianki. Istnieją także inne struktury filtrów DPF, np. przypominające walcowy filtr powietrza z kanalikami zwężającymi się ku wylotowi.

Aby filtr mógł się oczyścić, potrzeba temperatury około 600 stopni C. Nie zawsze filtr jest w stanie oczyścić się sam, czasem potrzebuje bodźca od operatora (starsze rozwiązania), czyli wprowadzenia na wyższe obroty.

Sportowe Filtry Powietrza Pipercross

Zamiana standardowego filtra na sportowy filtr powietrza, taki jak Pipercross, to prosty sposób na zwiększenie przepływu powietrza do silnika, co przekłada się na zwiększoną wydajność i moc. Filtry gąbkowe Pipercross zapewniają do 30% więcej przepływu powietrza w porównaniu ze standardowymi filtrami, skuteczniej wyłapując zanieczyszczenia.

Sekret tkwi w kilku warstwach poliuretanowej gąbki o różnej wielkości i porowatości. Filtry Pipercross są wielorazowego użytku i wymagają czyszczenia specjalnymi preparatami.

Rodzaje Filtrów Powietrza

  • Filtry papierowe: Montowane fabrycznie, tanie, ale jednorazowe i szybko się zatykają.
  • Filtry bawełniane: Wielowarstwowa bawełniana gaza, wymagają specjalnego olejku, możliwość regeneracji.
  • Filtry gąbkowe: Wielowarstwowa pianka o różnych gradacjach, zatrzymuje cząstki o różnych rozmiarach, utrzymuje przepływ powietrza nawet przy dużym zanieczyszczeniu.

Zalety Gąbkowych Filtrów Powietrza

  • Skuteczne wyłapywanie zanieczyszczeń.
  • Odpowiedni przepływ powietrza.
  • Wielorazowe użytkowanie.
  • Więcej mocy i momentu obrotowego.
  • Niższe spalanie.
  • Mniejsze koszty serwisu.
  • Poprawa dźwięku silnika.

tags: #filtr #powietrza #vario #7 #budowa #zasada

Popularne posty: