Wpływ filtra powietrza na pracę silnika w Astrze H

Filtr powietrza to jeden z podstawowych elementów eksploatacyjnych, który wymaga regularnego serwisowania. Co ile należy wymieniać filtr powietrza? Jaką dokładnie pełni on funkcję? Czym grozi jazda z brudnym filtrem powietrza i jak go samodzielnie wymienić? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Funkcja filtra powietrza

Filtr powietrza to jeden z najprostszych, ale i najważniejszych elementów układu dolotowego. Jego podstawowym zadaniem jest ochrona silnika przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami. Wyobraźmy sobie sytuację, w której drobiny piasku przedostają się do cylindrów… Rysy mamy wtedy gwarantowane.

Wpływ zabrudzonego filtra na pracę silnika

Z powodu zatkanego filtra paliwa do komory spalania trafia mniej powietrza niż powinno, co prowadzi do zakłócenia procesu spalania. Komputer sterujący procesem spalania obcina dawkę paliwa, auto traci moc i najczęściej więcej spala gdyż bardziej się “męczy”. W skrajnych przypadkach auto może przełączyć się w tryb awaryjny. Auto stanie się po prostu bardzo “mułowate”.

Elementem odpowiedzialnym za pomiar masowy przepływającego przez filtr powietrza jest przepływomierz. Jeśli “wyczuje” on, że przepływ powietrza jest skrajnie niski, wyśle sygnał do komputera sterującego o zaistniałej sytuacji.

Częstotliwość wymiany filtra powietrza

Producenci aut tak naprawdę podają różne wartości jeśli chodzi o wymianę filtra powietrza. Najczęściej jest to od 20 do 60 tys. km. Jednak są to wartości, które naszym zdaniem nijak moją się do rzeczywistości… Wszystko zależy od warunków w jakich użytkowane jest auto. Jeśli auto będzie jeździć w większości po szutrowej drodze przez chociażby 10 tys. km, jego filtr będzie prawdopodobnie już dawno zapchany.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Bardzo dobrą praktyką jest wymiana filtra powietrza przy okazji corocznego okresowego przeglądu pojazdu. Niezależnie czy przejechaliśmy 15 czy 25 tys. km na filtrze powietrza nie warto oszczędzać. Optymalny przedział to od 15 do 20 tys. kilometrów. Niektórzy zapominają jednak o innym ważnym filtrze w samochodzie, mianowicie filtrze powietrza.

Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności wymiany filtra oleju czy też filtra kabinowego.Szacunkowo, w ciągu roku, w samochodzie pokonującym 30 tys. km, filtr potrafi odseparować od powietrza nawet kilkadziesiąt gramów pyłu. Poza tym „wyłapuje” on także inne obiekty, np. kawałki roślin czy też owady. To dobitnie pokazuje, że długotrwała jazda z tym samym filtrem powietrza naraża silnik na pracę w coraz trudniejszych warunkach. Nie pozostaje to obojętne dla jednostki napędowej i daje o sobie znać wieloma łatwo odczuwalnymi objawami, które powinien zauważyć nawet niewprawiony kierowca.

Zgodnie z zaleceniami producenta, filtr powietrza należy wymieniać raz na 4 lata lub po przejechaniu 60 tys. km. Jednak w rzeczywistości czas ten zależy od intensywności i warunków eksploatacji samochodu. Od samochodu nie otrzymujemy żadnej informacji o konieczności jego zmiany.

Objawy zapchanego filtra powietrza

Objawy zapchanego filtra powietrza w dieslu, czy jednostce benzynowej są dość łatwe do rozpoznania. Pierwszym z symptomów jest zwiększenie zużycia paliwa. Objawy zapchanego filtra powietrza dotyczą również sytuacji, kiedy silnik pracuje nierówno i gwałtownie, a także nieoczekiwanie gaśnie lub pojawiają się problemy z uruchomieniem jednostki. Symptomem brudnego filtra powietrza jest też podświetlona lampka check engine.

Zanim silnik straci moc, wzrośnie zużycie paliwa i pojawi się problem z rozruchem - wcześniej daje o sobie znać zatkany filtr powietrza.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Jednym z pierwszych objawów, że mamy zatkany filtr powietrza, jest wyraźny spadek mocy. Zabrudzony filtr ogranicza dopływ powietrza, a to z kolei zaburza proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Efekt? Większe spalanie.

Konsekwencje jazdy z brudnym filtrem powietrza

Jazda z brudnym filtrem powietrza negatywnie wpływa na pracę przepływomierza, a także sprzyja odkładaniu się nagaru na zaworach czy pierścieniach tłokowych. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia silnika - niewykluczone bowiem, że przez uszkodzony (np. Jak widać, skutków zaniedbań filtra powietrza jest dużo i mogą być naprawdę druzgocące dla silnika, dlatego warto pamiętać o systematycznej wymianie filtra powietrza.

Samodzielna wymiana filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności obsługowych przy samochodzie. Na wstępie lokalizujemy miejsce gdzie zamocowany jest filtr. Najczęściej jest to czarna puszka zlokalizowana w górnej części silnika. Może być z przodu, z tyłu lub z boku, w zależności od tego z jakim pojazdem mamy do czynienia. Gdy ją już znajdziemy zdejmujemy zapinki lub odkręcamy śruby. Zdejmujemy pokrywę i wtedy naszym oczom powinien ukazać się filtr. Wyjmujemy go delikatnie, następnie najlepiej za pomocą odkurzacza oczyszczamy komorę na filtr z wszelkich nieczystości, wkładamy nowy filtr i zakładamy z powrotem pokrywę starając się aby dokładnie dolegała do uszczelki filtra.

Podczas czynności związanych z wyminą filtra warto zwrócić uwagę na stan jego obudowy oraz plastikowych rur do niej i od niej prowadzących. Jeśli któryś z elementów układu dolotowego będzie uszkodzony filtr nie będzie spełniał swojej funkcji. W zależności od tego gdzie będzie uszkodzenie do silnika może docierać tzw. “Lewe powietrze” to najczęstrza przyczyna nieprawidłowej pracy silnika. Uszkodzone elementy bezwzględnie należy naprawić lub wymienić na nowe.

Jaki filtr powietrza wybrać?

Niektórzy użytkownicy polecają markowe filtry, takie jak MANN, unikając stożkowych filtrów, które w fabrycznym dolocie nie przynoszą znaczącej poprawy osiągów. Zastosowanie nawet najbardziej wymyślnego filtra powietrza w fabrycznym, niemodernizowanym dolocie przyniesie co najwyżej lepsze samopoczucie kierowcy.

Przeczytaj także: Poradnik: Filtr kabinowy Opel Astra H

Przykładowe marki filtrów powietrza polecane przez użytkowników:

  • Filtron AP051/7: Chwalony za lepsze wykonanie niż fabryczny GM, sztywniejszy, zbrojony metalową siatką.
  • MANN: Często wybierany, ale niektórzy zauważyli, że bywa mniejszy niż filtry z Sędziszowa.
  • Knecht i Mahle: Uznawane za trzymające poziom, choć zazwyczaj droższe.
  • PZL Sędziszów WA59327: Krajowy produkt z podklejonym "futerkiem" filcowym.

Dodatkowe informacje

Filtr powietrza jest elementem mającym za zadanie wychwycić wszelkie zabrudzenia, które znajdują się w powietrzu zasysanym przez układ dolotowy silnika. Czystość powietrza, jak i jego odpowiedni przepływ, są bowiem niezbędne to prawidłowego przeprowadzenia procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Wbrew pozorom filtr powietrza ma dużo pracy w każdych warunkach drogowych, nawet gdy poruszamy się wyłącznie po asfalcie i nie narażamy auta na kontakt z dużą ilością kurzu.

Filtr powietrza jest jedną z najtańszych wymiennych części w samochodzie. Przeważnie kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Markowe filtry przeznaczone do aut sportowych czy luksusowych z dużymi silnikami mogą oznaczać wydatek powyżej 100 zł.

Wymiana filtra powietrza w nieautoryzowanym warsztacie z reguły kosztuje ok. 50 zł, natomiast w ASO - ok.

tags: #astra #h #filtr #powietrza #wpływ #na

Popularne posty: