Wymiana i dbałość o filtr powietrza w Suzuki V-Strom 650
- Szczegóły
Filtr powietrza to niewielki, ale niezwykle ważny element motocykla, taki jak Suzuki V-Strom 650. Jest odpowiedzialny za czystość powietrza dostarczanego do komory spalania w silniku. Jest to element układu ssącego, który zatrzymuje nieczystości, jakie mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować spore problemy.
Lekceważenie filtra powietrza przy okresowych przeglądach może doprowadzić do spadku mocy, wzrostu spalania, a nawet uszkodzenia silnika. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą Ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem. Serwis i wymiana filtra są proste i tanie, więc nie warto oszczędzać na tych elementach eksploatacji jednośladu.
Dlaczego filtr powietrza jest tak ważny?
Podobnie jak w przypadku działania silnika spalinowego, gdzie do wprawienia tłoków i wału korbowego w ruch są potrzebne paliwo i powietrze, filtr powietrza odgrywa kluczową rolę. Powietrze jest pobierane z zewnątrz przez układ ssący, a następnie podgrzewane i sprężane. Po spotkaniu powietrza, paliwa i iskry dochodzi do wybuchu, który wydziela energię wprawiającą tłok w ruch. Przyjmuje się, że silnik współczesnego motocykla klasy superbike o pojemności jednego litra może zasysać ok. 108 litrów powietrza na sekundę przy w pełni otwartej przepustnicy.
Filtr powietrza chroni delikatne komponenty silnika przed uszkodzeniem, zapobiega przedwczesnemu zużyciu i awariom. Dobrej jakości filtr powietrza zapewnia nie tylko czystość w układzie dolotowym, ale również optymalny przepływ powietrza, co przekłada się na lepszą wydajność silnika, większą moc, szybsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Często motocykliści zastanawiają się, co ile wymieniać filtr powietrza w motocyklu. Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, ponieważ najpierw należy ustalić, jaki mamy rodzaj filtra w motocyklu. Filtry gąbkowe można czyścić i smarować specjalnym olejem, a następnie ponownie montować. Jeżeli filtr jest papierowy, należy go wymienić, kiedy się mocno zabrudzi. Inna szkoła mówi, że wymianę warto wykonywać przy każdym przeglądzie, a te zazwyczaj są w interwałach co 10 do 20 tysięcy kilometrów lub co rok.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj motocykla, warunki jazdy (jazda w kurzu, pyle i błocie) oraz styl jazdy. Ogólnie przyjmuje się, że filtr powietrza w motocyklu należy wymieniać co 10 000 do 15 000 kilometrów. W niektórych przypadkach, np. podczas jazdy w ekstremalnych warunkach, może być konieczna wymiana filtra częściej.
Objawy zużytego filtra powietrza:
- Spadek mocy silnika
- Wzrost zużycia paliwa
- Nierównomierna praca silnika
- Trudności z odpaleniem silnika
- Dymienie z wydechu
- Głośniejsza praca silnika
Przy zapchanym filtrze może też pojawić się nierównomierna praca silnika. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, niezwłocznie sprawdź stan filtra powietrza. Wymiana zużytego filtra może szybko przywrócić motocyklowi jego pierwotną moc i efektywność.
Jaki filtr powietrza wybrać?
Układ dolotowy to skomplikowany element, który składa się z wlotu lub wlotów powietrza, kanałów dolotowych, puszki z filtrem oraz kolektora dolotowego. Żeby motocykl miał odpowiednie osiągi, inżynierowie przeprowadzają mnóstwo testów, które prowadzą do skonstruowania odpowiedniego kształtu układu oraz jego parametrów. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup filtra zgodnego ze specyfikacją fabryczną. Jeżeli jednak producent fabrycznie zastosował papierowy filtr, to można zastąpić go filtrem gąbkowym zwanym też bawełnianym. Będzie on droższy w zakupie, ale też odwdzięczy się dłuższą żywotnością i lepszą filtracją. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia.
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów powietrza do motocykli, różniących się materiałem wykonania, kształtem i stopniem filtracji. Wybór odpowiedniego filtra zależy od modelu motocykla, warunków jazdy oraz stylu jazdy. Standardowy, dobrej jakości filtr spełni swoją rolę przy typowej jeździe. Jeśli jednak chcesz poprawić parametry pracy filtra, możesz wykorzystać te z nietypowego materiału. Materiały syntetyczne czy gąbka zapewnią tu lepszą filtrację, niż bawełna czy papier, o ile wybierzesz dobrej jakości zamienniki o sprawdzonych właściwościach. Na rynku znajdziesz szereg producentów wyspecjalizowanych w dziedzinie filtrów do motocykli.
Przykładowe filtry powietrza K&N do Suzuki V-Strom 650:
Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność filtrowania i ogólną wydajność filtrowania. Rozwiązania zastosowane do budowy tego filtra pozwalają na optymalne wykorzystanie oryginalnego airboxu co odzwierciedla się w poprawie dynamiki motocykla i przyroście mocy. Filtr ten ma bardzo dobre właściwości filtracyjne co skutkuje wysoką ochroną silnika przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami. Kolejną jego zaletą jest możliwość wielokrotnego czyszczenia bez utraty właściwości filtracyjnych co oznacza oszczędność pieniędzy na przyszłość. Raz zamontowany filtr nie wymaga już nigdy wymiany.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Firma K&N, udziela bowiem gwarancji na jakość produkowanych przez siebie filtrów na dystansie 1,6 miliona kilometrów.
Pasuje do:
- 2017 SUZUKI DL650A V-STROM XT ABS 645 - All
- 2017 SUZUKI DL650A V-STROM ABS 645 - All
- 2016 SUZUKI DL650A V-STROM XT ABS 645 - All
- 2016 SUZUKI DL650A V-STROM ABS 645 - All
- 2015 SUZUKI DL650A V-STROM XT ABS 645 - All
- 2015 SUZUKI DL650A V-STROM ABS ADVENTURE 645 - All
- 2015 SUZUKI DL650A V-STROM ABS 645 - All
- ...i wiele innych modeli (szczegółowa lista w oryginalnym tekście)
Czy warto kupić sportowy filtr powietrza?
Niektórzy właściciele motocykli przy okazji wymiany filtra powietrza zastanawiają się nad wymianą go na sportowy. Osobna grupa to filtry stożkowe lub po prostu filtry o większym rozmiarze niż fabryczne. Mogą one wymagać dokonania przeróbek układu dolotowego i tu zaczynają się schody, ponieważ nie zawsze większa powierzchnia filtra musi oznaczać, że moc silnika wzrośnie. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego.
Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem. Nie zawsze warto wymieniać filtr powietrza na sportowy, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Układy dolotowe są fabrycznie obliczone tak, by zapewniać silnikowi optymalną ilość powietrza niezbędną do dynamicznej jazdy.
Jak wymienić filtr powietrza w Suzuki V-Strom 650?
Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Wymiana filtra powietrza w motocyklu jest stosunkowo łatwa i można ją wykonać samodzielnie. Potrzebne będą:
- Nowy filtr powietrza odpowiedni do Twojego motocykla.
- Klucze imbusowe lub nasadowe.
- Śrubokręt.
- Środek czyszczący do filtrów powietrza (opcjonalnie).
- Olej do filtrów powietrza (opcjonalnie).
Procedura wymiany:
- Zlokalizuj airbox, czyli obudowę filtra powietrza. Zazwyczaj znajduje się ona po stronie silnika, w pobliżu przepustnicy.
- Odkręć śruby mocujące pokrywę airboxa.
- Wyjmij zużyty filtr powietrza.
- Jeśli stosujesz olej do filtrów powietrza, nasącz nim nowy filtr.
- Włóż nowy filtr powietrza do airboxa.
- Zamknij pokrywę airboxa i dokręć śruby mocujące.
Pamiętaj, aby po wymianie filtra powietrza sprawdzić szczelność airboxa.
Dbałość o filtr powietrza
Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu.
Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan. Niektóre filtry powietrza wymagają nasączenia specjalnym olejem do filtrów powietrza. Olej ten pomaga wychwycić zanieczyszczenia i zwiększa wydajność filtra. Należy stosować olej zalecany przez producenta filtra. Nie należy nasączać filtrów papierowych, ponieważ może to pogorszyć ich działanie!
Podsumowanie
Choć filtr powietrza jest elementem, który zazwyczaj ma niewielkie rozmiary, to w żadnym wypadku nie wolno go lekceważyć. To on odpowiada za zdrowie silnika, co przekłada się na jego żywotność i Twój spokój oraz wiele radośnie przejechanych kilometrów. Regularna wymiana filtra powietrza w motocyklu to prosty sposób na zwiększenie mocy i osiągów silnika, zmniejszenie zużycia paliwa, przedłużenie żywotności silnika, zapobieganie awariom oraz poprawę komfortu jazdy.
tags: #filtr #powietrza #suzuki #v-strom #650 #wymiana

