Montaż Stożkowego Filtra Powietrza: Czy Warto?
- Szczegóły
Wielu kierowców zastanawia się nad montażem sportowego filtra powietrza, licząc na poprawę osiągów silnika. Szczególnie popularne są filtry stożkowe, które według zapewnień producentów, mogą zwiększyć moc i poprawić reakcję na pedał gazu. Ale czy taka modyfikacja ma sens w każdym przypadku?
Jak Działa Stożkowy Filtr Powietrza?
Samochód z silnikiem spalinowym potrzebuje paliwa i powietrza do prawidłowego spalania. Efektywniejsze spalanie paliwa wpływa na zwiększenie mocy generowanej przez silnik. Filtr stożkowy, dzięki swojej budowie, ma pozwalać na przepływ większej ilości powietrza niż tradycyjne filtry, co potencjalnie przekłada się na poprawę osiągów. Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów spalania ważne są między innymi ilość oraz gęstość powietrza, jaka trafia do silnika, konkretnie do komory spalania.
Ważne jest, aby powietrze zasysane przez filtr było jak najchłodniejsze, co dodatkowo przyczynia się do zwiększenia mocy silnika. W związku z tym, filtr stożkowy montuje się w specjalnie przeznaczonych do tego obudowach wyposażonych w kanały dolotowe lub stosuje się osłony odgradzające filtr od gorącej części komory silnika. Zwykle filtry stożkowe są filtrami „mokrymi”, których warstwa filtrująca wykonana jest między innymi z włókien bawełnianych, pokrytych specjalnym olejem.
Zalety Stożkowego Filtra Powietrza:
- Zwiększony przepływ powietrza: Stożkowa budowa filtra zapewnia większą powierzchnię filtracyjną, co zmniejsza opór przepływającego powietrza.
- Potencjalny wzrost mocy: Większa ilość powietrza dostarczana do silnika może skutkować poprawą osiągów, zwłaszcza w górnym zakresie obrotów.
- Poprawa ekonomii spalania: Sportowy filtr powietrza, przyczyniając się do poprawienia osiągów silnika, może także przełożyć się na nieco mniejsze spalanie.
- Wielorazowość: Filtry sportowe, takie jak K&N, można czyścić i ponownie nasączać, co eliminuje konieczność wymiany filtra co 15 000 km.
Wady Stożkowego Filtra Powietrza:
- Gorsza filtracja: Filtry "wieczne", które się myje, mogą przepuszczać większe cząstki zanieczyszczeń, co negatywnie wpływa na żywotność silnika.
- Konieczność konserwacji: Filtry stożkowe wymagają regularnego czyszczenia i nasączania specjalnym olejem.
- Potencjalne problemy z LPG: Na LPG silnik jest bardzo wyczulony na wszelkie drobiny i brak tlenu.
- Koszty: Filtry K&N są droższe od standardowych filtrów papierowych.
Montaż Filtra Stożkowego - Na Co Zwrócić Uwagę?
Prawidłowy montaż stożkowego filtra powietrza jest kluczowy dla jego efektywnego działania. Filtr powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie albo w oddzielnej obudowie, choć oczywiście zależy to od samochodu oraz producenta elementu. Szczególnie trudne może okazać się dopasowanie nowego filtra - tak, by bez problemu się zmieścił pod maską i został odizolowany od możliwości zasysania gorącego powietrza.
W samochodach z przepływomierzem i czujnikiem temperatury powietrza, konieczne jest odpowiednie zamontowanie tych elementów w nowym układzie dolotowym. Czujnik temperatury można wprowadzić w rurę przed przepływką wiercąc w niej odpowiedni otwór pasujący do uszczelki czujnika w puszce.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr Stożkowy a LPG
W przypadku samochodów z instalacją LPG, montaż filtra stożkowego może być bardziej problematyczny. Silniki zasilane LPG są bardziej wrażliwe na jakość powietrza i jego przepływ. Z tego powodu, po zamontowaniu filtra stożkowego, może być konieczne dostrojenie instalacji LPG, aby zapewnić optymalne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.
Czy Warto Zamontować Filtr Stożkowy?
Decyzja o montażu filtra stożkowego powinna być dobrze przemyślana. Warto wziąć pod uwagę potencjalne korzyści, ale także wady takiego rozwiązania. Jeśli zależy nam na poprawie osiągów, zwłaszcza w górnym zakresie obrotów, i jesteśmy gotowi na regularną konserwację filtra, to montaż stożka może być dobrym pomysłem. Natomiast, jeśli priorytetem jest długa żywotność silnika i bezproblemowa eksploatacja, to lepiej pozostać przy standardowym filtrze papierowym.
Należy pamiętać, że sam montaż filtra stożkowego nie zawsze przynosi spektakularne efekty. Często konieczne są dodatkowe modyfikacje w układzie dolotowym, aby w pełni wykorzystać potencjał filtra. Przeróbka całego układu dolotowego, wtedy tak, owszem.
Podsumowując, montaż filtra stożkowego może być dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą poprawić osiągi swojego samochodu i są gotowe na regularną konserwację filtra. Jednak, przed podjęciem decyzji, warto dokładnie przeanalizować wszystkie za i przeciw, aby uniknąć rozczarowania i potencjalnych problemów.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #stożkowy #montaż #150km

