Sportowe Filtry Powietrza do Supermoto: Rodzaje i Opinie
- Szczegóły
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Ale, czy dobry filtr powietrza motocyklowy to zawsze to samo? Żeby wybrać dobry filtr do motoru warto wpierw wiedzieć, dlaczego jest on tak ważny dla silnika.
Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Rodzaje Filtrów Powietrza do Motocykli
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. Najpopularniejsze są trzy rodzaje filtrów:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Filtr stożkowy (sportowy)
- Filtr gąbkowy
- Filtr papierowy
Filtr Stożkowy (Sportowy)
Filtr stożkowy do motocykla, zwany sportowym, wymaga okresowego mycia i nasączania. Przy odpowiednim strojeniu zwiększa moc i jest dożywotni. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej. Dla tych, co chcą poprawić osiągi motocykla, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie filtr stożkowy do motocykla. Wraz z układem rozrządu i sportowym wydechem podczas strojenia na hamowni filtr stożkowy motocyklowy może znacząco poprawić osiągi silnika.
Filtr Gąbkowy
Filtr gąbkowy stosowany głównie w enduro, również wymaga mycia i nasączania. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Filtr Papierowy
Ostatnim typ to filtr powietrza motocyklowy, papierowy. Podlega wymianie co pewien interwał przebiegu, można go czyścić sprężonym powietrzem. Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny.
Jak Wybrać Odpowiedni Filtr Powietrza?
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki.
Przy wyborze filtra do motocykla zwróć uwagę na kilka podstawowych kwestii. W przypadku filtrów do motocykli możesz spotkać filtry przeznaczone ściśle do danego modelu, jak i oferowane do szerokiej gamy pojazdów. Nawet w tym drugim przypadku, lista motocykli, do których możesz zamontować dany filtr, jest ograniczona.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Polecamy filtry powietrza zgodne z książką serwisową. A więc filtr gąbkowy motocykl w teren, papierowy na drogę.
Standardowy, dobrej jakości filtr spełni swoją rolę przy typowej jeździe. Jeśli jednak chcesz poprawić parametry pracy filtra, możesz wykorzystać te z nietypowego materiału. Materiały syntetyczne czy gąbka zapewnią tu lepszą filtrację, niż bawełna czy papier, o ile wybierzesz dobrej jakości zamienniki o sprawdzonych właściwościach.
Producenci Filtrów Powietrza
Na rynku znajdziesz szereg producentów wyspecjalizowanych w dziedzinie filtrów do motocykli.
Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Wymiana i Konserwacja Filtra Powietrza
Żaden filtr motocyklowy nie spełni swojej roli, jeśli go odpowiednio nie zamontujesz i nie zadbasz o jego działanie. Typowa wymiana filtra jest względnie prosta, o ile dokonasz ją ściśle według zaleceń producentów motocykla i filtra.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
Filtr powietrza warto wymienić co rok lub po przejechaniu 6-12 tys. km. Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także użytkowania motocykla. W twoim przypadku, te liczby mogą być wyraźnie inne.
Po wyborze i mocowaniu, o filtr będziesz też musiał dbać. Pamiętaj, że niektóre działania są związane ściśle z danym typem filtra i stosowanym tam materiałem.
tags: #filtr #powietrza #sportowy #do #supermoto #rodzaje

