Snorkel – Rodzaje i Funkcje Filtrów Powietrza dla Samochodów Terenowych

Snorkel to nieodłączny element wyposażenia wielu pojazdów terenowych, zwłaszcza tych, które są używane w ekstremalnych warunkach off-roadowych. Montowany na zewnątrz pojazdu, snorkel zapewnia dopływ powietrza do silnika z wysokości powyżej poziomu maski, co chroni silnik przed zalaniem podczas brodzenia przez wodę i pozwala na dostarczanie czystszego, chłodniejszego powietrza. Snorkel to zewnętrzny układ wlotu powietrza, który jest montowany na pojeździe terenowym, zazwyczaj na słupku A, i prowadzi powietrze do filtra powietrza i dalej do silnika.

Dlaczego warto zamontować snorkel?

Miłośnicy jazdy w terenie, w szczególności ci, którzy często pokonują wodne przeszkody terenowe, z pewnością wiedzą czym jest snorkel. Natomiast dla tych, którzy dopiero planują swoją pierwszą przeprawę, już spieszymy z wyjaśnieniem. Otóż snorkel, to zewnętrzny, wyprowadzony ku górze poza obrys auta, wlot powietrza do silnika. Jego głównym zadaniem jest ochrona jednostki napędowej przed zalaniem. Jeden z końców montuje się w miejscu, w którym znajduje się wejście do puszki filtra powietrza, drugi natomiast wyprowadza się w górę poza obrys auta.

Wcześniej czy później każdy kierowca terenówki musi podjąć decyzję o brodzeniu. Nie musi być to nawet przejazd przez rzekę, wystarczy zalana ulica. Agresywny wjazd nawet do płytkiej wody ma niekorzystny wpływ na wiele podzespołów: rozgrzane hamulce ulegają pokrzywieniu, a wentylator musi rozbić strumień wody, po rozpyleniu której mgiełka trafia do wszystkich miejsc pod maską. Sytuacja nie jest tak groźna, gdy jest to w miarę czysta woda, jeśli jednak mamy do czynienia z błotną emulsją, sprawa znacznie się pogarsza. Im większa głębokość lub szybkość jazdy, tym ryzyko uszkodzeń rośnie.

Najpoważniejszym z nich jest uszkodzenie silnika w wyniku zassania wody wraz z powietrzem dolotowym. Punkt jego poboru najczęściej ulokowany jest w nadkolu, w pasie przednim albo w komorze silnikowej. Wystarczy jedno głębsze miejsce i znika margines bezpieczeństwa, a dolot zasysa wodę. Skutki dostania się wody do wnętrza komór spalania mogą być bardzo poważne. Aby uniknąć takich sytuacji, wlot powietrza dolotowego wyprowadza się maksymalnie daleko od miejsc, w których może znaleźć się woda. Nie można jednak przesadzić z oddaleniem przeszkadzającym zasysaniu. Trzeba też pamiętać o nieuniknionym oporze stawianym powietrzu każdym załamaniem i zwężeniem jego przepływu.

Funkcje i zalety snorkela:

  • Ochrona przed wodą: Snorkel chroni silnik przed zassaniem wody, co jest szczególnie istotne podczas brodzenia przez rzeki, zalane drogi czy inne przeszkody wodne.
  • Dostarczanie czystego powietrza: Snorkel dostarcza silnikowi powietrze, które jest mniej narażone na zanieczyszczenia takie jak pył, piasek czy błoto.
  • Poprawa wydajności silnika: Dostarczanie chłodniejszego i czystszego powietrza przez snorkel może poprawić wydajność silnika, zwłaszcza w warunkach wysokiej temperatury czy dużego zapylenia.
  • Zwiększenie wszechstronności pojazdu: Dzięki snorkelowi pojazd staje się bardziej wszechstronny i zdolny do pokonywania trudniejszych tras off-roadowych.
  • Ochrona filtra powietrza: Snorkel minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia filtra powietrza przez kurz, piasek czy błoto.

Dzięki temu urządzeniu wlot powietrza znajduje się na tyle wysoko, że jest poza zasięgiem wody. Snorkel poprowadzony ponad maskę auta odpowiada za pobieranie czystego i chłodniejszego powietrza do silnika oraz chroni go (silnik) przed zalaniem, drobinami błota, piasku, jak i kurzu.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Montaż snorkela to gwarancja, że powietrze będzie pobierane z przestrzeni znajdującej na wysokości dachu auta. Oznacza to zdecydowanie mniejszą ilość zanieczyszczeń. Powietrze, które dostaje się do silnika, będzie też zimniejsze, co ma szczególne znaczenie w naprawdę upalne dni i w trakcie ciężkiej pracy, jaką wykonuje Twoja terenówka.

Rodzaje snorkeli

Snorkele można podzielić na kilka kategorii ze względu na sposób wykonania i przeznaczenie:

  • Snorkele fabryczne: Są montowane przez producenta i zaprojektowane specjalnie dla danego modelu pojazdu.
  • Snorkele aftermarketowe: Dostępne na rynku wtórnym, popularny wybór ze względu na szeroki wybór modeli i przystępną cenę.
  • Snorkele customowe: Rozwiązania tworzone na zamówienie, dostosowane do specyficznych potrzeb i warunków użytkowania.

Materiały i Konstrukcja Snorkeli

Kwestia wyboru materiału wydaje się oczywista. Większość oferowanych przez dużych producentów snorkeli dla popularnych modeli terenówek wykonana jest z polietylenu wysokiej gęstości. Technologia produkcji wykorzystuje wydmuchiwanie tworzywa w formie, jest więc kosztowna i nadaje się tylko do dłuższych serii. Snorkele mogą być też wykonywane jednostkowo. Na potrzeby sportu wyczynowego tworzy się konstrukcje laminatowe zbrojone włóknem węglowym. Są więc bardzo drogie, ale za to lekkie i wytrzymałe i mogą być dostosowane do konkretnych wymagań. Tańszym materiałem, trwałym, lecz cięższym, jest metal. Najczęściej korzysta się ze stalowych rur - mogą być bardzo efektowne ze stali kwasoodpornej, które gnie się i łączy spawaniem lub gumowymi łącznikami. Wadą metalowych konstrukcji jest ograniczona swoboda w kształtowaniu przebiegu i zmianach profilu. Podobne ograniczenia występują przy sztywnych, plastikowych rurach.

Dla aut terenowych naturalnym miejscem poprowadzenia z komory silnika przewodu dolotowego jest słupek A. Pozwala to najkrótszą drogą osiągnąć najwyższy punkt auta, a przy tym nie komplikować konstrukcji. Konstruktorzy w tunelu aerodynamicznym szukają więc miejsc, w których można wykorzystać zjawisko doładowania dynamicznego, zwiększającego stopień napełnienia silnika. Z tego samego powodu istotne jest też zasysanie chłodniejszego powietrza, bo nie z okolic rozgrzanej komory silnikowej. W użytkowych zastosowaniach także taki efekt ma swoje plusy, ale najbardziej liczy się ochrona przed wodą i zapyleniem - im wyżej nad drogą, tym powietrze czystsze. To właśnie dlatego na szczycie rury zasysającej montuje się proste kominki albo cięższe i droższe z cyklonowym filtrem wstępnym.

Drugi, częściej spotykany rodzaj końcówki przypomina fajkę. Nie wykorzystuje ona wprawdzie zjawiska odwirowywania zanieczyszczeń, ale wstępnie separuje te większe kratką wlotową, a następnie ukształtowaniem wewnętrznym zapobiega przedostawaniu się dalej wody. Na tle tych rozwiązań spotykane niekiedy amatorskie wykonania, bez takich końcówek, zupełnie nie wykorzystują potencjału snorkela. Ich przeciwieństwem są zaawansowane technicznie projekty, które integrują kanał wysokiego poboru powietrza z konstrukcją ramoklatki.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Montaż i Ważne Aspekty

Dalszy przebieg drogi powietrza do silnika nie jest prostą sprawą. Doprowadzenie z zewnątrz przewodu dolotowego zazwyczaj wymaga cięcia nadwozia. Widoczna zewnętrzna część musi szczelnie połączyć się z kolejnymi odcinkami biegnącymi aż do filtra powietrza. W prawidłowym przeprowadzeniu prac montażowych mogą pomóc szablony ułatwiające cięcia i wiercenia blach. Renomowani producenci zapewniają też pełen komplet części połączeniowych i wsporników. Precyzyjny montaż jest kluczem do sukcesu, gdyż zapobiega naprężeniom, rozluźnianiu się połączeń i utracie szczelności. Najważniejsze jest bowiem, by wszystkie połączenia były szczelne. Dotyczy to także obudowy filtra powietrza, która może mieć otwory.

Przy samodzielnym projektowaniu dolotu trzeba koniecznie uwzględnić opory przepływu i nie sugerować się jedynie polem przekroju na wlocie do filtra. Im dalej od niego znajduje się wlot snorkela, tym jego przekrój musi być większy. Skutki ograniczenia dopływu powietrza do silnika nie ograniczają się jedynie do spadku mocy. Jest ona jedynie wynikiem ograniczenia napełnienia, co skutkuje także przegrzewaniem się silnika i turbiny, pogorszeniem składu spalin i wzrostem zużycia paliwa. Jeśli więc chce się zadbać o wysoki punkt poboru powietrza, trzeba to zrobić z głową - na całej długości układu dolotowego.

Jak wybrać odpowiedni snorkel?

Jeśli już wiesz, jakie są zalety snorkela, z pewnością zastanawiasz się, jak wybrać ten, który sprawdzi się naprawdę dobrze. Bardzo ważne jest, aby był on dopasowany do modelu pojazdu, a także silnika. Największą popularnością cieszą się modele, które nie zawierają filtra cyklonowego. Bardzo ważne jest, aby montować tylko taki snorkel, który dopasowany jest do auta.

Dobry snorkel to taki, który dopasowany jest do Twojego samochodu. To gwarancja tego, że przekrój rury jest odpowiedni, aby zapewnić wystarczającą ilość powietrza. To także szczelność wszystkich połączeń. Kolejny ważny element to zakończenie uniemożliwiające przedostawanie się do samej rury zanieczyszczeń. Jeśli chcesz kupić naprawdę dobry snorkel, postaw na ten wytrzymały. Pamiętaj, że nawet drobne uszkodzenie tego elementu może skutkować poważnym zakłóceniem pracy silnika.

Przed zakupem snorkela należy upewnić się, że jest on kompatybilny z danym modelem pojazdu i silnikiem. Snorkele mogą być wykonane z różnych materiałów, takich jak plastik, stal nierdzewna czy aluminium. Design snorkela wpływa na przepływ powietrza i estetykę pojazdu. Przy wyborze snorkela warto zwrócić uwagę na to, czy można go zainstalować samodzielnie, czy wymaga profesjonalnego montażu. Regularna kontrola i czyszczenie snorkela są kluczowe dla jego długowieczności.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Snorkele dostępne są w naprawdę zróżnicowanych cenach. W zależności od marki, na którą się zdecydujesz, a także wybranego modelu musisz liczyć się z wydatkiem od około 300 do nawet 2500 złotych. Jeśli postawisz na ten najdroższy model, możesz kupić snorkel wykonany z polietylenu z wiązaniami krzyżowymi. Jest to materiał odporny nie tylko na uszkodzenia, ale również promieniowanie słoneczne.

Wady Snorkela

Decydując się na snorkel, pamiętaj, że element ten ma również wady. Przede wszystkim sprawia, że zwiększa się opór powietrza, które opływa samochód. Co to oznacza w praktyce? Spalanie po prostu rośnie. Do tego dochodzi duży hałas. Bez wątpienia auto z zamontowanym snorkelem będzie zwracało uwagę otoczenia. Musisz być tego świadomy. Snorkel to również część narażona na uszkodzenia. Jest to bowiem wystający element, który łatwo uszkodzić, uderzając nim np.

Podsumowanie

Snorkel to nie tylko element stylizacji pojazdu terenowego, ale przede wszystkim praktyczne rozwiązanie, które chroni silnik i poprawia zdolności terenowe pojazdu. Jego montaż pozwala na bezpieczne pokonywanie głębokich przeszkód wodnych, jazdę w zapylonych warunkach oraz poprawę wydajności silnika. Decydując się na zakup snorkela, warto zwrócić uwagę na jego kompatybilność z pojazdem, materiał, z którego jest wykonany, oraz sposób montażu.

tags: #filtr #powietrza #snorkel #rodzaje

Popularne posty: