Obudowa Filtra Powietrza w Skuterze 2T: Budowa i Działanie

Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków, w tym dostarczanie oczyszczonego powietrza do jednostki napędowej. Filtry powietrza, które znajdziesz w tej kategorii, odpowiadają właśnie za to ostatnie.

Filtr Powietrza - Do Czego Służy?

Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry.

Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana, aby zapewnić odpowiednie powietrze dla silnika i przedłużyć jego żywotność. Koszt wymiany filtra jest nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji pojazdu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy pojazdu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

Rodzaje Filtrów Powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Obudowa Filtra Powietrza w Motocyklu

Jako osłona dla filtra i miejsce przepływu powietrza do silnika, obudowa filtra do motocykla ma kluczowe znaczenie dla wydajności motocykla. Wymiana obudowy filtra do motocykla jest dość nietypową modyfikacją układu dolotowego.

Zmiana na taką o innym kształcie zmusiłaby cię do zmian przy innych elementach jednośladu. Są jednak powody, dla których możesz wymienić obudowę na zamiennik o tym samym kształcie, ale nietypowych cechach. Zmiana obudowy na wzmocnioną przyda ci się przede wszystkim przy jeździe w terenie.

Dzięki takiej zmianie zachowasz szczelność obudowy i uchronisz filtr powietrza przed uszkodzeniem mimo dużo większego ryzyka pęknięcia obudowy. Nietypowy wygląd to natomiast sposób na podkreślenie indywidualnego stylu danego jednośladu.

To, co wyróżnia specjalistyczną obudowę motocyklowego filtra powietrza tkwi najczęściej w materiałach użytych do jej budowy. W bardziej odpornych produktach znajdziesz więcej elementów metalowych uzupełniających lub zastępujących standardowe plastiki.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Skutki Uszkodzeń Obudowy Filtra

Skutki uszkodzeń obudowy filtra można podzielić na dwie grupy. Uszkodzenie, szczególnie pęknięcie motocyklowej obudowy filtra powietrza wpłynie też na pracę silnika. Wskutek pęknięcia, do silnika będzie płynąć większa ilość powietrza, co zuboży mieszankę.

Konserwacja Obudowy Filtra

W przeciwieństwie do samego filtra, obudowy filtra powietrza do motocykla nie musisz okresowo wymieniać. Warto ją jednak regularnie sprawdzać i znaleźć ewentualne pęknięcia czy choćby zarysowania. Zrób to szczególnie przy okazji wymiany filtra i otwarciu obudowy, kiedy to wnętrze obudowy możesz też wyczyścić i usunąć zalegający brud.

W przypadku wymiany, najlepszym wyborem są produkty oryginalne. Te zapewnią ci kształt i wytrzymałość na poziomie standardowej obudowy. W przypadku zamienników, zwróć uwagę na ich jakość i materiały. Dotyczy to szczególnie obudów urozmaicających wygląd, dlatego te znajdziesz zwykle jako droższe wersje Cobra czy Baron.

Wymiana Obudowy Filtra

Wymiana całej obudowy filtra to proces bardziej skomplikowany, niż wymiana samego filtra. tu będziesz musiał zdemontować całą obudowę, a więc odłączyć ją od ramy i rozłączyć od układu dolotowego. Pamiętaj, aby najpierw odłączyć obudowę od układu, a dopiero wtedy odłączyć od ramy.

Układ Zasilania i Gaźnik

Aby dostarczyć do silnika mieszankę paliwowo-powietrzną, niezbędny jest układ zasilania. Do najpopularniejszych i najtańszych rozwiązań należy układ zasilania gaźnikiem. Gaźnik jest urządzeniem, które ma dostarczać stechiometryczną (odpowiednią w składzie) mieszankę paliwa i powietrza do silnika.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Najczęściej stosowane są gaźniki podciśnieniowe, które muszą same zaciągać powietrze z filtra powietrza - dynamiczne doładowanie np. przez wystawienie nieszczelnej obudowy filtra na pęd powietrza zaburza ich pracę.

Zasada Działania Gaźnika

Powietrze wpada do gaźnika szerokim wejściem od strony filtra powietrza i wraz z przewężaniem się gaźnika (efekt Venturiego) rozpędza się coraz bardziej. Na swojej drodze z wlotu do wylotu gaźnika zostaje ono połączone z drobnymi kropelkami benzyny. Mieszanka trafia przez króciec do silnika i umożliwia jego pracę.

Paliwo wpływając do gaźnika trafia jednym z kanalików do komory pływakowej. Jak wynika z nazwy w komorze znajduje się pływak, który zmienia swoją wysokość wraz poziomem benzyny. Gdy pływak znajdzie się na określonej wcześniej wysokości, paliwo przestaje napływać do gaźnika.

Regulacja Prędkości Obrotowej Silnika

Prędkością obrotową steruje przepustnica - w tym przypadku skrzydełkowa. Taki rodzaj przepustnicy to nic innego jak koło obracające się wokół płaszczyzny poziomej. Jest ona zamontowana w gardzieli, za wystającymi „rurkami” dysz i tłoczkiem zaworu membranowego.

Układ Wolnych Obrotów

Odpowiada za to układ wolnych obrotów. Paliwo napływające do gaźnika wewnętrznymi kanalikami prowadzone jest przez śrubę regulacyjną do otworu wystającego za skrzydełkiem przepustnicy - prawie przy samym mocowaniu do króćca. Śruba regulacyjna znajduje się z boku gaźnika i umożliwia ustawienie ilości paliwa przy której silnik pracuje najstabilniej.

Automatyczne Ssanie

Aby gaźnik dostarczył odpowiednią ilość paliwa do silnika zanim ten się rozgrzeje stosuje się ssanie. Najczęściej w skuterach stosuje się automatyczne ssanie, choć zdarzają się także wersje manualne. Automatyczne ssanie to nic innego jak elektryczna grzałka i metalowy szpic rozszerzający się pod wpływem temperatury.

Filtr Paliwa w Skuterze

Filtr paliwa w skuterze jest odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń gromadzących się w zbiorniku paliwa. Dlatego regularna wymiana filtra paliwa w skuterze jest ważną czynnością. Dokładnie o takiej średnicy, jak zaleca serwisówka.

Lokalizacja Filtra Paliwa

Filtr paliwa w skuterze 4T i 2T znajduje się pomiędzy zbiornikiem a gaźnikiem lub układem wtryskowym. Łatwo go poznać. To owalny, często przezroczysty element wypełniony paliwem.

Wymiana Filtra Paliwa

Wystarczy odkręcić dwie opaski utrzymujące przewody na końcach filtra i po ich zsunięciu założyć nowy filtr, dokręcić śruby. Ważne, aby wcześniej spuścić lub wyjeździć paliwo z pojazdu, ewentualnie zacisnąć przewód powyżej filtra tak, aby uniemożliwić wyciek paliwa z baku.

Prawidłowy Kierunek Montażu Filtra Paliwa

Na większości filtrów do skutera jest zaznaczony kierunek przepływu paliwa. Najczęściej strzałką - wraz z jej kierunkiem powinno przepływać paliwo, a więc od zbiornika do układu zasilania. Jeśli jej nie ma, obudowa filtra ma kształt lejka (na początku jest duża a na końcu mniejsza średnica). To w tym kierunku powinno płynąć paliwo.

Objawy Zapchanego Filtra Paliwa

Z zapchany filtr paliwa skuter - najłatwiej poznać po tym, że podczas pracy silnik się dławi mimo wystarczającej ilości paliwa w zbiorniku. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przyspieszania czy gwałtownego dodawania gazu. Objawy są bardzo zbliżone do braku paliwa w zbiorniku.

Większy Filtr Paliwa - Czy Warto?

W przypadku filtra paliwa o mniejszej średnicy silnik może zacząć się dławić, gdyż jego przepustowość jest za mała. W przypadku większego filtra silnik może czasem się zalewać, z powodu zbyt dużej przepustowości. Wymiana filtra na ten o większej średnicy wymaga regulacji gaźnika, aby wszystko działało lepiej lub przynajmniej prawidłowo.

Koszt Filtra Paliwa

Filtry paliwa kosztują 5-20 zł, rzadko kiedy drożej. Naszym zdaniem, zamiast koncentrować się na cenie filtra, lepiej wymieniać go częściej. Jednym słowem częsta/regularna wymiana robi „lepszą robotę”, niż zapomniany droższy filtr.

Czyszczenie Filtra Paliwa

Filtr paliwa w skuterze czyszczenie jest w większości przypadków niemożliwe. Fabryczny element nie jest przystosowany do rozmontowania. Zatem nie mamy dostępu do wkładu filtrującego. Poza tym, przy cenie od 4 zł w górę, koszt jest na tyle niewielki, że takie działanie jest nieopłacalne.

Dolot Powietrza

Wiemy już w jaki sposób tworzona jest stechiometryczna mieszanka w gaźniku, jednak aby ona powstała niezbędne jest doprowadzenie powietrza odpowiedniej jakości. Dlatego kolejnym elementem naszej skuterowej układanki jest dolot, zaopatrujący układ zasilania w powietrze.

Podczas tworzenia dolotów i filtrów oblicza się niezbędną dla prawidłowego działania silnika ilość powietrza, a wyniki tych rachunków uwzględnia w procesie projektowania. Najbardziej istotna jest długość oraz kształt dolotu i puszki filtra.

Długa rura idąca do gaźnika ma na celu nie tylko ograniczyć szmery ssania dochodzące z silnika, ale także odpowiednio dawkować ilość powietrza wchodzącego w skład powstającej mieszanki. Tym, co jest inną bardzo ważną rzeczą w dolocie to rzeczony filtr.

Doloty powietrza często wyposażone są w przyłącza bocznikowe stworzone do podłączania dopalacza spalin lub wężyka odmy. Jak wspominaliśmy na Skuterowo.com przy okazji omawiania budowy gaźników, większość z nich to urządzenia podciśnieniowe, które same muszą „brać” powietrze. Stąd także samo umiejscowienie obudowy filtra jest ważne, ponieważ dynamiczne doładowanie może zaburzyć pracę układu gaźnikowego.

Modyfikacje Filtra Powietrza

Na koniec warto wspomnieć o najczęstszej skuterowej modyfikacji, czyli montażu popularnego stożka. W ocenie wielu użytkowników filtr za 20-30zł jest lepszy niż element oryginalny, a dodatkowo ma on podnosić moc. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze?

Dobry akcesoryjny filtr wykorzystuje nasączoną olejem gąbkę, a jeżeli skuter ma być używany na codzień powinien także posiadać osłonkę chroniącą przed wodą i deszczem.

Tylko, że filtry te są przeznaczone do stuningowanych skuterów i motorowerów z silnikami o zwiększonej pojemności, a nie do seryjnych jednostek.

Wyciek Paliwa Przez Filtr Powietrza

Wyciek paliwa przez filtr powietrza w kosiarce może być nie tylko uciążliwy, ale także niebezpieczny. Wyciek paliwa przez filtr powietrza w kosiarce może prowadzić do spadku wydajności silnika, a także zwiększać ryzyko pożaru.

Jak Rozpoznać Wyciek Paliwa?

W przypadku wycieku paliwa przez filtr powietrza, warto zwrócić uwagę na kilka typowych oznak:

  • Może pojawić się silny zapach benzyny w pobliżu kosiarce.
  • Na filtrze powietrza lub wokół niego mogą być widoczne ślady paliwa.
  • Kosiarce może brakować mocy lub może ona pracować nieregularnie.

Przyczyny Wycieku Paliwa

  • Uszkodzony filtr powietrza: Uszkodzony filtr powietrza może być jedną z przyczyn wycieku benzyny. Jeśli filtr jest uszkodzony, może nie spełniać swojej funkcji, co prowadzi do przedostawania się paliwa do filtra powietrza i wycieku na zewnątrz.
  • Problemy z gaźnikiem: Problemy z gaźnikiem mogą również prowadzić do wycieków benzyny przez filtr powietrza. Gaźnik jest odpowiedzialny za dostarczanie odpowiedniej mieszanki paliwa i powietrza do silnika. Jeśli gaźnik jest uszkodzony lub nieprawidłowo wyregulowany, może doprowadzić do przedostawania się nadmiernej ilości paliwa do filtra powietrza, co prowadzi do wycieku.
  • Zabrudzony lub zapchany filtr paliwa: Zabrudzony lub zapchany filtr paliwa może również prowadzić do wycieków paliwa przez filtr powietrza. Filtr paliwa ma za zadanie oczyszczać paliwo z zanieczyszczeń przed dostarczeniem go do gaźnika. Jeśli filtr jest zabrudzony lub zapchany, może to utrudniać przepływ paliwa, co prowadzi do zwiększenia ciśnienia w układzie paliwowym i wycieku przez filtr powietrza.

Sposoby Radzenia Sobie z Wyciekiem Paliwa

  • Regulacja gaźnika: Regulacja gaźnika może być jednym z rozwiązań problemu wycieku paliwa w kosiarce. Jeśli gaźnik jest nieprawidłowo wyregulowany, może doprowadzić do przedostawania się nadmiernej ilości paliwa do filtra powietrza, co prowadzi do wycieku. Aby wyregulować gaźnik, należy sprawdzić jego ustawienia oraz dokonać odpowiednich korekt.
  • Wymiana filtra paliwa: Wymiana filtra paliwa może być konieczna, gdy filtr jest zabrudzony, zapchany lub uszkodzony. W takiej sytuacji może dochodzić do wycieku paliwa przez filtr powietrza. Aby sprawdzić, czy wymiana filtra paliwa jest konieczna, warto ocenić jego stan oraz sprawdzić, czy nie ma widocznych uszkodzeń.
  • Monitorowanie poziomu paliwa: Monitorowanie poziomu paliwa jest kluczowe dla zapobiegania wyciekom paliwa. Regularne sprawdzanie poziomu paliwa pozwala na wykrycie ewentualnych problemów związanych z jego nadmiarem lub niedoborem. Dzięki temu można uniknąć sytuacji, w której paliwo przedostaje się do filtra powietrza, prowadząc do wycieku.
  • Kontrola i czyszczenie filtra powietrza: Regularna kontrola i czyszczenie filtra powietrza jest ważne dla zapobiegania wyciekom paliwa. Zabrudzony lub uszkodzony filtr powietrza może prowadzić do przedostawania się paliwa do filtra, co z kolei może skutkować wyciekiem. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan filtra powietrza oraz czyścić go z zanieczyszczeń.
  • Prawidłowa obsługa kranika paliwa: Prawidłowa obsługa kranika paliwa w małym silniku jest istotna dla zapobiegania wyciekom paliwa.

Podsumowanie

Wyciek paliwa przez filtr powietrza w skuterze 2T to problem, który wymaga szybkiej diagnozy i interwencji. Ignorowanie tego stanu rzeczy może prowadzić do poważniejszych awarii silnika, a nawet stanowić zagrożenie pożarowe.

tags: #obudowa #filtra #powietrza #skuter #2t #budowa

Popularne posty: