Wymiana filtra powietrza w silniku 1.9 D – poradnik
- Szczegóły
Silnik spalinowy jest wyposażony w układ dolotowy, którego zadaniem jest dostarczanie powietrza do komory spalania. Powietrze to jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Aby zapewnić sterylność w komorze spalania, konieczne jest filtrowanie powietrza pobieranego z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. W tym celu stosuje się filtr powietrza.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, wykorzystujących bawełnę, celulozę lub materiały sztuczne. Zazwyczaj przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Możemy je podzielić na dwa rodzaje: suche (jednorazowe) i mokre (wielokrotnego użytku).
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Standardowy filtr powietrza powinno się wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może być opłacalna, ponieważ zapycha się on dużo później, bo po ok. 80 tys. km, i można go prać po zakupie odpowiednich środków chemicznych.
Zlekceważenie interwałów wymiany filtra powietrza może prowadzić do problemów z mocą silnika, wzrostu zużycia paliwa, a nawet awarii elementów jednostki napędowej. Brak dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować, zwiększając ilość podawanego paliwa, co spowoduje wzrost spalania bez zwiększenia mocy.
Wymiana filtra powietrza - na co uważać?
Wymiana filtra powietrza wydaje się prosta, ale i tu czyhają pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze bez filtracji, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Nieszczelności mogą powodować dostawanie się „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na dawkę paliwa, powodując nierówną pracę silnika i utratę mocy.
Przeczytaj także: Co zamiast filtra powietrza w silniku zaburtowym 2T?
Wymiana filtra powietrza w Fiat Bravo II Multijet 1.9 8V
Puszka z filtrem powietrza w Bravo II z silnikiem Multijet 1.9 8V (120km) znajduje się pod akumulatorem. Wymiana filtra powietrza w Fiat Bravo II Multijet 1.9 8V jest możliwa od spodu auta, bez konieczności demontażu akumulatora i innych elementów.
- Zapewnij dostęp do silnika od spodu, np. podkładając płyty pod koła.
- Zdejmij środkową osłonę silnika.
- Odepnij metalową opaskę i zdejmij wąż ze zbiorniczka na olej.
- Odłącz dwa druciane zatrzaski po bokach puszki.
- Odchyl klapę obudowy i wyjmij stary filtr.
- Oczyść puszkę ze śmieci.
- Wsadź nowy wkład, uważając, by nie uszkodzić go o otwór na rurkę w zbiorniku.
- Dociśnij krawędzie filtra do obudowy i sprawdź, czy prawidłowo został osadzony.
Do wymiany potrzebny będzie wkrętak krzyżakowy i klucz 10.
Alternatywne rozwiązania
W przypadku uszkodzenia obudowy filtra powietrza, można rozważyć kilka opcji:
- Zakup oryginalnej obudowy filtra (nowej lub używanej).
- Zastosowanie filtra stożkowego.
Filtr stożkowy może być tańszą alternatywą, jednak wymagać może dodatkowych modyfikacji, takich jak dorobienie czerpaka powietrza.
Filtr powietrza a spadek mocy
W przypadku odczuwalnego spadku mocy w samochodzie, warto sprawdzić stan filtra powietrza. Zatkany filtr może ograniczać dopływ powietrza do silnika, co negatywnie wpływa na jego osiągi. Oprócz filtra powietrza, należy również sprawdzić inne elementy, takie jak wtryski, turbosprężarka, EGR, kolektor i intercooler.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Tabela: Przykładowe ceny filtrów powietrza
| Producent | Rodzaj filtra | Orientacyjna cena |
|---|---|---|
| JC PREMIUM | Filtr powietrza | Niska |
| Purflux | Filtr powietrza | Średnia |
| Mann-filter | Filtr powietrza | Średnia |
| Filtron | Filtr powietrza | Średnia |
| Bosch | Filtr powietrza | Wysoka |
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
tags: #filtr #powietrza #silnik #1.9 #d #wymiana

