Filtry Samochodowe: Rodzaje, Funkcje i Wymiana

Filtry samochodowe to bardzo istotne elementy, odpowiadające w aucie za filtrację poszczególnych czynników. Dzięki nim samochód działa sprawnie i bez usterek. Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje osadników, o których kierowca pod żadnym pozorem nie może zapomnieć. Trzy z nich odgrywają ważną rolę w regulowaniu pracy silnika, a jeden wpływa na jakość powietrza dostającego się do kabiny.

Rodzaje Filtrów Samochodowych

W samochodzie wyróżniamy cztery podstawowe filtry:

  • Filtr oleju
  • Filtr paliwa
  • Filtr powietrza
  • Filtr kabinowy

Filtr Oleju

Śmiało można powiedzieć, że to najważniejszy filtr w samochodzie. Zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie ruchomych elementów silnika. Silnik, stale pracując i spalając mieszankę paliwowo - powietrzną, powoduje emisję zanieczyszczeń takich jak np. sadza do oleju silnikowego. Właśnie dlatego stosuje się filtry oleju - aby filtrować i magazynować w nim wszelkie zanieczyszczenia. Jego zadaniem jest odfiltrowywanie brudów i zanieczyszczeń w oleju podczas pracy jednostki napędowej.

Najczęściej jest zamontowany w dolnej części bloku silnika. Aby poznać jego lokalizację wystarczy przeczytać instrukcję obsługi lub dokładnie przyjrzeć się jednostce napędowej.

Wymiana filtra oleju jest więc bardzo istotna, bowiem jazda z zepsutym lub zużytym filtrem skutkuje spadkiem mocy silnika i wzrostem zużycia paliwa, a w niektórych przypadkach - zepsuciem jednostki napędowej. Najlepszym wyjście jest regularna wymiana filtra przy każdorazowej wymianie oleju silnikowego. Nie jest to droga część, a sprawny filtr oleju dodatnie wpłynie trwałość i długość eksploatacji silnika.

Przeczytaj także: Wybór filtrów powietrza i paliwa

Zazwyczaj co 15 tysięcy kilometrów obowiązkowo należy wymieniać filtr oleju lub raz w roku podczas wymiany oleju silnikowego.

Filtr Paliwa

Funkcją filtrów paliwa jest filtracja zanieczyszczonego paliwa, nic więc dziwnego, że zwłaszcza w polskich warunkach regularna wymiana jest bardzo ważna. W idealnym świecie opuszcza ono rafinerię bez zanieczyszczeń, jednak po drodze trafia do cysterny, dystrybutora i do baku. W każdym z tych zbiorników z czasem odkłada się brud. Zapewni nam to sprawne działanie układu wtryskowego.

Rola filtra paliwa wzrosła zwłaszcza w ostatnim czasie, kiedy zaczęły się pojawiać nowoczesne silniki diesla z listwą wtryskową Common Rail czy silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim. W przypadku takich jednostek napędowych opieszałość przy wymianie może okazać się brzemienna w skutkach, ucierpieć bowiem mogą np. wtryskiwacze, które do tanich części nie należą.

Stanowi on wkład w przewodzie paliwowym. Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów paliwa:

  • przepływowy filtr paliwa jest umieszczony bezpośrednio w przewodzie paliwowym. Ma on dwa otwory, z których jednym benzyna lub olej napędowy dopływa, a drugim - wypływa. Znajduje się pomiędzy zbiornikiem paliwa a silnikiem. Gdzie dokładnie? To najlepiej sprawdzić w instrukcji samochodu
  • filtr paliwa w zbiorniku - jak nazwa wskazuje, jest umieszczony w baku. To rozwiązanie stosowane w większości współczesnych samochodów

Według instrukcji pochodzących od wytwórców samochodów, filtr paliwa powinno wymieniać się co 30 000-60 000 km.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtry w Jumpy?

Typowe objawy zatkanego filtra paliwa:

  • gaśnięcie silnika
  • pogorszenie się osiągów
  • ciężkie odpalanie silnika
  • świecąca kontrolka silnika
  • podwyższone zużycie paliwa
  • zwiększone wibracje silnika

Wymiana filtra paliwa przed zimą jest bardzo ważna, ponieważ zanieczyszczony filtr paliwa może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika w niskich temperaturach. Wymiana filtra paliwa przed zimą zapewnia lepszą ochronę silnika oraz zmniejsza ryzyko awarii w trudnych warunkach atmosferycznych.

Wymiana filtra paliwa to czynność, którą z powodzeniem możemy dokonać samodzielnie - choć nie we wszystkich przypadkach. Zależnie od auta, czasem wymieniamy filtr jako całość, w innych przypadkach wyłącznie wkład. Szukać powinniśmy go w okolicy kolumn MacPhersona bądź ściany grodziowej komory silnika. Nie brakuje jednak aut starszej generacji, w których filtr paliwa zlokalizować można blisko zbiornika paliwa bądź przewodów paliwowych.

Filtr Powietrza

Każdy silnik wykorzystuje do spalania nie tylko paliwo, ale także i powietrze. Powietrze to jest jednak bardzo zanieczyszczone, zwłaszcza w miastach, więc silnik byłby poważnie zagrożony, gdyby nie obecność filtra powietrza. Filtr powietrza do silnika usuwa wszelkie cząsteczki kurzu, owady, kamienie czy inne zanieczyszczenia z powietrza dostającego się do komór spalania. Filtr powietrza skonstruowano, aby zapobiec trafianiu zanieczyszczonego powietrza do cylindrów silnika.

Występuje w obudowie umieszczonej z boku jednostki napędowej. Ma ona zazwyczaj kształt czarnej, plastikowej skrzynki. W starszych modelach samochodów przybierała formę okrągłego, metalowego pojemnika, zabudowanego bezpośrednio na pokrywie zaworów.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Najczęstszym okresem wymiany jest ok. 20 tys. km, a więc dystans między przeglądami. W polskich warunkach wielu kierowców dokonuje tego jeszcze częściej, warto więc samodzielnie sprawdzić w jakiej kondycji jest filtr powietrza w naszym samochodzie.

Powinno się go wymieniać raz do roku lub po przebiegu 20 000-30 000 km.

Zatkany filtr powietrza obniża jakość powietrza docierającego do silnika, co skutkuje gorszą wydajnością i większym zużyciem paliwa.

Jeśli zdecydujemy się samodzielnie wymienić filtr powietrza, pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu połączenia obudowy z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz. Połączenie to powinno być szczelne - jeśli tak nie jest, skontrolować należy elementy, odpowiadające za umiejscowienie obudowy w jednym położeniu.

Nowy filtr powietrza powinien być wymieniany co najmniej raz w roku lub co 20 000 km przebiegu, chociaż wartości te mogą się różnić w zależności od modelu samochodu i warunków eksploatacji. Regularna wymiana filtrów powietrza zapewnia lepszą jakość powietrza dostarczanego do silnika, co wpływa na jego wydajność i trwałość.

Filtr Kabinowy

Filtry kabinowe, zwane również filtrami przeciwpyłkowymi, odpowiadają za filtrację powietrza dostającego się do wnętrza auta, dzięki czemu do środka nie dostają się zanieczyszczenia takie jak kurz, pyłki roślinne, sadza czy szkodliwe gazy. Jest odpowiedzialny za filtrowanie powietrza, którym oddychają pasażerowie samochodu. Filtry kabinowe wychwytują unoszące się w powietrzu cząsteczki oraz zanieczyszczenia, zapobiegając przedostawaniu się ich do kabiny samochodu. W ten sposób zwiększa się komfort jazdy.

Zazwyczaj znajduje się za zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej. Nie jest to jednak normą, ponieważ w niektórych modelach samochodów umiejscawia się go np. pod deską rozdzielczą.

Według większości producentów samochodów należy tego dokonać co 20 000 lub 30 000 km. Niektórzy podają informację, że co rok lub co dwa lata.

Jakie są objawy zatkania filtra kabinowego? To chociażby zwiększone parowanie szyb, gdy na dworze utrzymuje się duża wilgotność powietrza. Zatkany filtr powietrza w kabinie może też np. e

Filtr kabinowy zaleca się wymieniać co 15-30 tysięcy kilometrów lub co najmniej raz do roku. Wymiana filtra kabinowego powinna być przeprowadzana regularnie, co najmniej raz w roku lub co 15 000 km przebiegu.

Znaczenie Regularnej Wymiany Filtrów

Podsumowując, filtry w samochodzie pełnią kluczową rolę w zapewnieniu jego prawidłowej pracy i długowieczności. Ich regularna wymiana to jedna z najważniejszych czynności konserwacyjnych, której nie należy zaniedbywać. Dobrej jakości i regularnie wymieniane filtry pozwalają na optymalne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co przekłada się na lepszą wydajność paliwową. Filtry chronią silnik przed zanieczyszczeniami, które mogą powodować przedwczesne zużycie komponentów i zmniejszać wydajność silnika.

Skutki braku wymiany filtrów na czas bywają różne: od niewielkich niedogodności do katastrofalnych awarii. Dla przykładu: zaniedbanie wymiany filtra olejowego może doprowadzić do zatarcia silnika. Ale już pozostawienie na zbyt długi czas starego filtra paliwa najczęściej wywołuje jedynie znaczny spadek mocy silnika, albo brak możliwości jego odpalenia, natomiast po wymianie maszyna pozostaje w pełni sprawna.

Zanim jednak nastąpi jakaś poważna awaria, maszyna będzie dawać pewne czytelne sygnały. Może to być na przykład zapalanie się kontrolki ciśnienia oleju na mocno rozgrzanym silniku. Zapchany filtr paliwowy lub powietrza będzie powodował osłabienie ciągnika.

Inwestowanie w jakościowe filtry i regularna ich wymiana może przynieść korzyści nie tylko dla samochodu, ale także dla kieszeni kierowcy, poprzez oszczędności na paliwie i uniknięcie kosztownych napraw.

Wybór Filtrów

Na rynku obecnie jest bardzo duży wybór filtrów. Warto zwrócić uwagę na jakość produkowanych filtrów, ponieważ niektóre tańsze rozwiązania mogą bardzo zaszkodzić. Polecamy tutaj oryginalne filtry OEM MAN, albo filtry renomowanych producentów takich jak HENGST, MANN FILTER.

Analizując te czynniki, można dobrze dobrać filtr spełniający oczekiwania i zapewniający optymalną wydajność samochodu. Choć filtry premium mogą być droższe, często oferują lepszą filtrację i trwałość. Filtr oryginalny został zaprojektowany specjalnie dla konkretnego modelu samochodu i gwarantuje najlepszą jakość i dopasowanie. Zamienniki, choć często tańsze, mogą różnić się jakością i trwałością.

Filtron jest jednym z takich dostawców, co oznacza, że ich produkty są częścią oryginalnego wyposażenia wielu pojazdów. Wybierając produkty Filtron jako część oryginalnego wyposażenia, klienci mają pewność, że otrzymują części spełniające najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa. Ponadto, korzystanie z oryginalnych części Filtron może wpłynąć na dłuższą żywotność silnika oraz lepszą ochronę przed uszkodzeniami.

tags: #filtr #powietrza #paliwa #rodzaje

Popularne posty: