Wymiana filtra powietrza w Opel Corsa D 1.3 CDTI

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego.

Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Wymiana filtra powietrza w Opel Corsa D - krok po kroku

W Corsie z 2004 roku, 1.3 CDTI, filtr paliwa znajduje się w metalowej osłonie. Aby wymienić wkład, należy zacząć od odłączenia dwóch kostek elektrycznych na górze obudowy filtra paliwa. Po tym można wysunąć obudowę filtra do góry. W tym momencie wciąż wkład filtra mamy zamknięty w metalowej puszcze. Spójrz na poniższy rysunek i ... Ostrożnie wyjąć do góry obudowę filtra paliwa z pojemnika ochronnego.

Potencjalne przyczyny uszkodzeń obudowy filtra paliwa

  • Nieumiejętna wymiana filtra paliwa.
  • Uszkodzenia mechaniczne podczas napraw.
  • Starzenie się materiału.

Pęknięta obudowa filtra paliwa może prowadzić do zapowietrzenia układu paliwowego, co skutkuje problemami z zapalaniem silnika, zwłaszcza po dłuższym postoju. Przez szczelinę w obudowie dostaje się powietrze, co utrudnia prawidłową pracę silnika.

Diagnostyka układu paliwowego

Jeśli po wymianie obudowy filtra paliwa nadal występują problemy z zapalaniem, należy sprawdzić szczelność całego układu paliwowego. Nieszczelności mogą powodować zapowietrzanie się układu, co utrudnia rozruch silnika.

Aby wyeliminować definitywnie powietrze, można podjąć następujące kroki:

  • Wymiana zaworka przy filtrze paliwa.
  • Wymiana filtra paliwa na nowy.
  • Sprawdzenie i ewentualne udrożnienie zaworków zwrotnych w smoku zbiornika.

Najczęściej rozszczelnienie pojawia się po nieumiejętnej wymianie filtra paliwa przez mało doświadczony zakład. Katalog producenta nie wskazuje samych końcówek jako części - trzeba zakupić całe nowe przewody.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Dodatkowe wskazówki

  • Korzystaj z usług doświadczonych mechaników, aby uniknąć uszkodzeń podczas wymiany filtra paliwa.
  • Regularnie sprawdzaj stan obudowy filtra paliwa i w razie potrzeby wymień ją na nową.

Filtr powietrza - informacje o produkcie

Przedmiot zakupu Filtr powietrza
Producent FILTRON
Numer katalogowy AP 072/1
Stan Towar oryginalny, fabrycznie nowy
Ilość 1 sztuka

Zastosowanie

Powyższy produkt występuje w samochodach o poniższej specyfikacji:

  • Marka i model: OPEL CORSA D
  • Lata produkcji: 2006 - ...

POJ. SILNIKA / KOD / MOC:

  • 1.3 CDTI / A13DTE / 70 [kw] / 95 [KM]
  • 1.3 CDTI / A13DTC / 55 [kw] / 75 [KM]
  • 1.3 CDTI / A13DTR / 70 [kw] / 95 [KM]
  • 1.3 CDTI / Z13DTE / 70 [kw] / 95 [KM]
  • 1.3 CDTI / Z13DTH / 66 [kw] / 90 [KM]
  • 1.3 CDTI / Z13DTJ / 55 [kw] / 75 [KM]
  • 1.7 CDTI / A17DTR / 92 [kw] / 125 [KM]
  • 1.7 CDTI / Z17DTR / 92 [kw] / 125 [KM]

Uwaga! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. PROSIMY NIE SUGEROWAĆ SIĘ TYLKO UMIESZCZENIEM PAŃSTWA MODELU W SPISIE. DATA W ZASTOSOWANIU OZNACZA LATA PRODUKCJI DANEGO MODELU AUTA, A NIE LATA ZASTOSOWANIA CZĘŚCI. PRODUCENCI W TYCH SAMYCH LATACH MOGLI STOSOWAĆ RÓŻNE CZĘŚCI ZALEŻNIE OD ROKU LUB OD NUMERU VIN AUTA.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #opel #corsa #d #1.3

Popularne posty: