Wymiana Filtra Powietrza w Skodzie Octavia I

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:

  • suche - jednorazowe
  • mokre - wielokrotnego użytku.

Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Octavia 1999 - wymiana

Wymiana Filtra Powietrza - Ważne Aspekty

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Filtr Kabinowy w Skodzie Octavii I

Filtr kabinowy w Skodzie Octavii I umieszczony jest na podszybiu z prawej strony (od pasażera).

Instrukcja Wymiany Filtra Kabinowego

  1. Zdejmujemy gumową uszczelkę podszybia.
  2. Zdejmujemy prawą część plastikowej osłony podszybia (do osłony przymocowany jest wężyk płynu spryskiwaczy, należy uważać, aby go nie uszkodzić).
  3. Wyciągamy filtr, odchylając wcześniej 2 zatrzaski mocujące.
  4. Wyciągamy filtr z plastikowej obudowy w której się znajduje i na jego miejsce wkładamy nowy.
  5. Miejsce w którym znajduje się filtr kabinowy w samochodzie oczyszczamy z brudów i przecieramy szmatką.
  6. Zakładamy nowy filtr kabinowy i montujemy wszystkie zdemontowane wcześniej elementy w odwrotnej kolejności.

Na rynku jest bardzo duży wybór filtrów kabinowych do Octavii I.

Sportowy Filtr Powietrza FigerSPEC

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy.

Filtr FigerSPEC oferuje technologię rodem z motorsportu - rozwiązania używane przez czołowe zespoły wyścigowe - teraz dostępne dla Twojego auta cywilnego.

Przeczytaj także: Opinie o filtrze sportowym w Octavii 1.9 TDI

  • Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
  • Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
  • Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
  • Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.

Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.

FigerSPEC to polska firma specjalizująca się w produkcji i dystrybucji wysokiej klasy części do motorsportu oraz tuningu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w sportach motorowych, FigerSPEC dostarcza sprawdzone rozwiązania poprawiające osiągi pojazdów - od układów dolotowych po inne komponenty wyścigowe.

Filtr Przeciwpyłkowy (Kabinowy) w Skodzie Fabii

Filtr przeciwpyłkowy w samochodzie Skoda Fabia znajdziemy w kabinie, z prawej strony, pod deską rozdzielczą, nad nogami pasażera siedzącego przy kierowcy. W celu wymiany tego filtra (zalecane co 30 tys. km, proponujemy wymieniać o połowę częściej) otwieramy prawe przednie drzwi, odsuwamy fotel pasażera maksymalnie do tyłu - będziemy mieć wtedy dużo miejsca. Znajdują się na niej dwa prostokątne elementy służące do jej zamocowania do układu wentylacji.

Instrukcja Wymiany Filtra Przeciwpyłkowego w Skodzie Fabii

  1. Wysuwamy, znajdujący się tam pionowo, filtr wraz z ramką w kierunku na dół/do podłogi.
  2. Przy tej operacji zwracamy uwagę na oznaczenie kierunku przepływu powietrza na nowym filtrze oraz na ramce filtra. Kierunek powietrza na obu elementach musi się zgadzać.
  3. Montaż przeprowadzamy w kolejności odwrotnej do demontażu.
  4. Filtr w ramce wsuwamy w układ wentylacji w kierunku pionowo do góry.
  5. Wkładamy następnie pokrywę filtra także w kierunku do góry i dociskamy ją.
  6. Teraz aby zakończyć montaż filtra musimy ruchome elementy mocujące na pokrywie przesunąć na zewnątrz, tak, aby wsunęły się w mocowania w obudowie układu wentylacji.

Koszty Wymiany Filtra Powietrza w Skoda Octavia I

Cena wymiany filtra powietrza w Skoda Octavia I wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 25 minut.

Specyfikacja Produktu - Filtr Powietrza FILTRON AP 149/1 (dotyczy Skoda Octavia I)

Poniżej przedstawiono specyfikację filtra powietrza FILTRON AP 149/1, który pasuje do modelu Skoda Octavia I (1U2, 1U5) z lat produkcji 1996-2010, z różnymi pojemnościami silnika, kodami i mocami.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Marka i Model Lata Produkcji Poj. Silnika Kod Moc [kW] Moc [KM]
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 1.4i AME 50 68
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 1.4i AMD 44 60
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 1.6i AFT / AKL / AEH 74 101
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 1.6i AVU / BFQ 75 102
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 1.8i 20V AGN 92 125
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 1.8T 20V ARX / AUM / AEB / AGU 110 150
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 1.8T 20V AUQ 132 180
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 2.0i AZJ 85 115
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 2.0i ATF 88 120
SKODA OCTAVIA I (1U2, 1U5) 1996 - 2010 2.0i AEG / APK / AQY / AZH 85 115

Uwaga! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. Prosimy nie sugerować się tylko umieszczeniem Państwa modelu w spisie. Data w zastosowaniu oznacza lata produkcji danego modelu auta, a nie lata zastosowania części. Producenci w tych samych latach mogli stosować różne części zależnie od roku lub od numeru VIN auta.

tags: #filtr #powietrza #octavia #1 #wymiana

Popularne posty: