Wymiana filtra powietrza w Skoda Octavia 1999

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze, które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu.

Zasada działania filtra powietrza

Głównym zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza przed dostaniem się do silnika. Filtr zatrzymuje zanieczyszczenia, takie jak kurz, piasek, pył, owady, liście i inne zanieczyszczenia, które mogą przedostać się z zewnątrz przez układ zasilania silnika. Dzięki temu silnik działa wydajnie i ma dłuższą żywotność.

Filtr powietrza działa na zasadzie mechanicznego zatrzymywania zanieczyszczeń. Powietrze, które wpływa do filtra, przepływa przez specjalny materiał filtrujący, który zatrzymuje zanieczyszczenia. Filtr powietrza zbudowany jest z kilku warstw materiału filtrującego, które różnią się między sobą gęstością i grubością. W ten sposób filtry powietrza są w stanie zatrzymać większość zanieczyszczeń i chronią silnik przed uszkodzeniem.

Kiedy wymienić filtr powietrza?

Najczęściej producenci samochodów zalecają wymianę filtra powietrza co 20-30 tysięcy kilometrów, lub raz do roku maksymalnie dwa lata, ale warto sprawdzać instrukcję obsługi dla danego modelu, aby upewnić się, jak często należy go wymieniać. Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy też od wielu czynników, takich jak warunki atmosferyczne, rodzaj jazdy, miejsca, w których jeździmy, i ilość zanieczyszczeń w powietrzu.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Dlaczego regularna wymiana filtra powietrza jest ważna?

Filtr powietrza codziennie oczyszcza setki tysięcy litrów tej mieszaniny gazów trafiającej do komór spalania. Jest to bardzo ważne, ponieważ silnik wykazuje ogromną wrażliwość na wszelkie zanieczyszczenia i szybko psuje się z ich powodu. Jeśli filtr nie spełnia swojego zadania, dochodzi do większego zużycia paliwa, spadku mocy, a także szybszego zużycia wielu podzespołów. Zazwyczaj przypominamy sobie o nim dopiero, gdy wystąpi problem. W założeniu filtr powietrza powinien wytrzymać od przeglądu do przeglądu, co oznacza przebieg liczący 15-20 tys. km. Niestety, w praktyce nie zawsze tak jest. W przypadku jazdy po mocno zanieczyszczonych drogach zużywa się ona dużo szybciej. Optymalnym rozwiązaniem jest kontrolowanie jego stanu co kilka tysięcy kilometrów - zużytego filtra na pewno nie pomylisz z czystym.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Jak wymienić filtr powietrza?

Filtr powietrza zazwyczaj znajduje się w plastikowej obudowie na szczycie lub z boku silnika. Jego pokrywę trzymają przeważnie metalowe klipsy lub zatrzaski, proste do sforsowania. Zanim dokonasz wymiany filtra, sprawdź połączenie obudowy z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz - musi być szczelne, aby spełniało swoją funkcję. Z reguły czynnik ten zabezpiecza gumowy pierścień, który powinien dokładnie przylegać do obwodu wlotowej rury. Jeśli tak nie jest, należy to niezwłocznie poprawić.

W celu wymiany filtra, odczepiamy zatrzaski i zdejmujemy pokrywę, po czym ujrzymy filtr w kształcie walca lub prostopadłościanu. Wykonanie z miękkiego materiału, zazwyczaj papieru, sprawia, że nie ma problemów z jego wyjęciem. Żeby skontrolować jego stan, wystarczy kilka razy go wygiąć i obserwować ilość wydostającego się brudu. W przypadku sporej dawki zanieczyszczeń, wymieniamy go na nowy. Przy okazji oczyść obudowę z liści, piasku, a także innych zanieczyszczeń. Wymiana kończy się po zamknięciu obudowy. Jak widać, nie jest to trudne zadanie, ale w przypadku braku wiedzy lepiej pozostawić je specjaliście.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Czy można czyścić filtr powietrza?

Czyszczenie filtra powietrza nie polepsza, a wręcz pogarsza jego właściwości filtracyjne. Tylko okresowa wymiana filtra na nowy jest w stanie zapewnić skuteczną filtrację powietrza dostającego się wprost do komory spalania silnika. Podczas czyszczenia drobne cząstki zanieczyszczeń wnikają w głąb medium filtracyjnego, co powoduje:

  • trwałe uszkodzenie wielowarstwowej struktury medium filtracyjnego,
  • obniżenie właściwości filtracyjnych filtra,
  • zmianę oporów przepływu powietrza przez filtr

Koszt wymiany filtra powietrza

Filtr powietrza nie jest drogim elementem i kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, co tym bardziej powinno przekonywać do jego regularnej wymiany. Za niewielką kwotę zyskujemy pewność, że silnik będzie działał prawidłowo, a ilość spalanego paliwa zmieści się w normie. Z reguły sama wymiana jest na tyle prosta, że dokona jej bez większych problemów laik motoryzacyjny. Jeśli jednak nie chcesz ryzykować nieszczelności lub złego montażu, udaj się do profesjonalnego warsztatu, gdzie taka usługa zostanie wykonana ekspresowo i za niewielką cenę.

Cena wymiany filtra powietrza w Skoda Octavia I wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 25 minut.

Filtr kabinowy - dodatkowa ochrona

Filtr kabinowy zwany też przeciwpyłkowym to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.

Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów. Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Cena wymiany filtra kabinowego w Skoda Octavia I została przedstawiona w tabeli powyżej. Do obliczenia kosztu filtra wraz z wymianą uwzględniono filtr rekomendowany.

Podsumowanie

Regularna wymiana filtra powietrza w Skodzie Octavii 1999 jest kluczowa dla zachowania sprawności silnika i komfortu jazdy. Pamiętaj o przestrzeganiu zaleceń producenta i regularnej kontroli stanu filtra.

tags: #filtr #powietrza #skoda #octavia #1999 #wymiana

Popularne posty: