Sportowy filtr powietrza w Skoda Octavia 1 (1U) 1.9 TDI – opinie i charakterystyka
- Szczegóły
Wyposażenie samochodów w niestandardowe części to obecnie popularny trend wśród wielu kierowców. Jednym z elementów charakterystycznych dla sportowych samochodów, cechujących się wyższymi osiągami niż auta seryjne, jest stożkowy filtr powietrza. W związku z tym wielu kierowców decyduje się na wymianę fabrycznego filtra.
Co daje filtr stożkowy?
Samochodowy filtr powietrza w kształcie stożka okazuje się dla niektórych niezwykle przydatną modyfikacją. Stosowany jest głównie w pojazdach o wysokich osiągach, a jego montaż dodatkowo może zwiększyć liczbę koni mechanicznych generowanych przez silnik. Samochód z silnikiem spalinowym w celu podtrzymania cyklu spalania potrzebuje między innymi paliwa i powietrza. Mieszanka tych substancji stanowi źródło mocy każdej spalinowej jednostki napędowej. Efektywniejsze spalanie paliwa wpływa na zwiększenie mocy generowanej przez silnik. Montując filtr stożkowy, większość użytkowników chce uzyskać zwiększoną moc.
Dzięki swojej charakterystyce i specjalnej budowie filtr o stożkowym kształcie pozwala na przepływ znacznie większej ilości powietrza niż jego tradycyjne odpowiedniki. Co istotne, warto zadbać, aby powietrze zasysane przez filtr było jak najchłodniejsze. Przyczyni się to do zwiększenia mocy silnika. W związku z tym filtr stożkowy montuje się w specjalnie przeznaczonych do tego obudowach wyposażonych w kanały dolotowe lub stosuje się osłony odgradzające filtr od gorącej części komory silnika. W ten sposób stożek ma ograniczony dopływ gorącego powietrza, a także zwiększa się ilość chłodnego powietrza dostarczanego do komory spalania.
Zwykle filtry stożkowe są filtrami „mokrymi”, których warstwa filtrująca wykonana jest między innymi z włókien bawełnianych. Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów spalania ważne są między innymi ilość oraz gęstość powietrza, jaka trafia do silnika, konkretnie do komory spalania. Powietrze musi być pozbawione wszelkich zanieczyszczeń lub drobinek kurzu. W przeciwnym razie mogłoby dojść do uszkodzenia jednostki napędowej. Dzięki stożkowej budowie filtra powierzchnia filtracyjna jest znacznie większa niż w przypadku zastosowania seryjnego filtra panelowego. Powietrze natomiast napotyka znacznie mniejszy opór i sprawniej przepływa w głąb układu, co przekłada się na przyrost mocy.
Sportowy filtr powietrza, przyczyniając się do poprawienia osiągów silnika, może także przełożyć się na nieco mniejsze spalanie. Dzieje się tak, ponieważ dostarczenie większej ilości powietrza do jednostki napędowej powoduje różnicę w dawkowaniu paliwa oraz może poprawić efektywność przebiegu procesu spalania. Z drugiej strony jednak uzyskanie zwiększonej mocy oraz lepszego wkręcania się na obroty silnika kierowcy chętnie wykorzystują, by jeździć bardziej dynamicznie.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Czyszczenie i konserwacja filtra stożkowego
Większość sportowych filtrów powietrza jest wielokrotnego użytku. Zaleca się je czyścić po przejechaniu około kilku/kilkunastu tysięcy kilometrów. Jest to wymagane, ponieważ zanieczyszczony filtr z czasem zaczyna ograniczać możliwości utrzymania większego przepływu powietrza. Jak czyścić filtr stożkowy? Najlepiej robić to przy użyciu gotowych, przeznaczonych dla danego producenta filtra, zestawów czyszczących. Zawierają one określone środki do efektywnego rozpuszczania zanieczyszczeń i starego oleju, a także olejek, którym należy dokładnie nasączyć warstwę filtracyjną po zakończeniu procesu mycia i suszenia.
Filtr zaleca się zdemontować przed oczyszczaniem, wówczas można usunąć nagromadzone osady (np. stukając filtrem o blat stołu warsztatowego) i przeczyścić np. miękkim pędzlem z największych, stałych zanieczyszczeń. Następnie trzeba nasączyć filtr odpowiednim środkiem czyszczącym, który rozpuszcza stary olej i zanieczyszczenia. Po kilku minutach filtr spłukuje się ciepłą wodą, a jeśli widoczne są nadal odbarwienia i zanieczyszczenia, warto tę czynność powtórzyć. Należy jeszcze ostrzec przed zastosowaniem rozpuszczalników lub benzyny do czyszczenia filtrów, gdyż te mogą spowodować uszkodzenie warstwy filtracyjnej oraz materiału, z którego wykonana jest rama filtra i jego spoiwo.
Suszenie również powinno przebiegać bez zewnętrznych „wspomagaczy” takich jak sprężone powietrze. Powoduje ono powstawanie znacznych uszkodzeń wewnętrznych w warstwie filtrującej, rozpychanie włókien a tym samym drastyczny spadek możliwości filtracyjnych. Po wyschnięciu pokrywamy warstwę filtracyjną cienką, równą warstwą olejku z obu jej stron.
Montaż i cena
Wielu użytkowników zastanawia się, jak zamontować filtr stożkowy. Powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie albo w oddzielnej obudowie, choć oczywiście zależy to od samochodu oraz producenta elementu. Choć zamiana filtra wydaje się łatwa, warto udać się do serwisu, by zajęli się tym profesjonaliści. Istotnym aspektem sportowych filtrów powietrza jest ich cena. Ta zależy między innymi od renomy producenta. I ta najtańszy stożkowy filtr powietrza do diesla czy do benzyny może kosztować poniżej 100 zł. Ale są też dużo droższe modele, oferowane przez marki znane np. ze sportu motorowego. Przetestowane w najtrudniejszych warunkach, skuteczne i trwałe.
Alternatywy dla filtrów stożkowych
Kierowcom, którym przede wszystkim zależy na zmniejszeniu kosztów eksploatacji, warto polecić panelowe filtry powietrza. Montuje się je w miejscu tradycyjnych papierowych, nie ma więc konieczności przerabiania czegokolwiek pod maską. Nie trzeba też stosować ewentualnych adapterów. Co ważne, markowy filtr panelowy Pipercross nie wpływa na podniesienie natężenia dźwięków wydawanych przez układ dolotowy. Interesującą opcją są też filtry powietrza panelowe sportowe. Ta grupa produktów łączy w sobie zalety filtrów stożkowych i filtrów panelowych „niesportowych”. Filtry powietrza panelowe K&N są wydajne i wytrzymałe. Można je montować w miejscu fabrycznych papierowych wkładów, mając pewność niezawodnej pracy przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Wysoki, niemal nieograniczony, przepływ powietrza zauważalnie zwiększa moc.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Sportowy filtr powietrza Skoda Octavia (1U) 1.9 TDI 1996-2004 - Ramair
Filtry panelowe Ramair wykonane są z gąbki Ramair Aeriform o podwójnym rdzeniu oraz obudowy ze stali nierdzewnej, gwarantując maksymalną wytrzymałość wymaganą w sportach motorowych. Gumowo-polimerowe obramowanie zapewnia doskonałą czystość i gładkie wykończenie gwarantując długą żywotność produktu. Filtry te są bezpośrednim zamiennikiem fabrycznego filtra powietrza w Twoim samochodzie, dzięki czemu są łatwe w montażu i konserwacji. Gąbka Ramair z podwójnym rdzeniem jest unikalnym produktem na rynku. Została zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalną filtrację pyłu zachowując przy tym optymalną wydajność.Materiał filtracyjny: 15mm Dual Layer Foam
Cechy produktu Ramair:
- Wysokowydajna, bezpieczna dla MAF, dwuwarstwowa gąbka o specjalnej strukturze
- Pasuje do fabrycznego Airbox-a i zastępuje nieefektywny filtr papierowy
- Łatwy w czyszczeniu
- Konstrukcja zewnętrzna filtra ze stali nierdzewnej
- Gwarantowana powierzchnia dzięki zastosowaniu wysokiej jakości specjalnego polimeru
Wpływ filtra stożkowego na osiągi silnika - opinie
Zauważyłem , że w około 80 % przypadków podstawową konsekwencją zastosowania filtra powietrza stożkowego jest wyra¥ne obniżenie maksymalnego momentu obrotowego silnika z jego przemieszczeniem w zakres zdecydowanie wyższych obrotów zbliżonych do maksymalnych . W dodatku okazało się , że silnik w zakresie obrotów mocy maksymalnej traci tę moc w granicach najczęściej około 10 % . Teoretycznie , gdyby miał możliwość uzyskania jeszcze wyższych obrotów , niekorzystny bilans mocy mógłby zostać zniwelowany . Tu jednak pojawia się problem w postaci limitera obrotów , które to zabezpieczenie montowane jest już we wszystkich praktycznie silnikach.
Podstawową przyczyną tego stanu rzeczy jest po pierwsze temperatura powietrza dostającego się do silnika . Jest ona znacznie wyższa niż przy konwencjonalnym rozwiązaniu . Gorące powietrze ma mniejszą gęstość od zimnego , co w konsekwencji prowadzi do mniejszej sprawności napełniania komory spalania i mniejszej mocy . Niestety niczym nie osłonięty filtr powietrza umieszczony z reguły bezpośrednio na wlocie powietrza przy kolektorze jest ogrzewany wielką ilością gorącego powietrza podgrzanego przez elementy silnika .
Poza tym okazało się , że nie zawsze filtr stożkowy potrafi zapewnić wymaganą czystość powietrza dostającego się do silnika. 30.000 km . trzeba było wymieniać pierścienie tłokowe z powodu nadmiernego zużycia . Po demontażu filtra w kolektorze ssącym stwierdzono "odłożoną" warstwę zanieczyszczeń w postaci dużej ilości bardzo drobnego pyłku przylepionego do wewnętrznej powierzchni kolektora ssącego .
We wszystkich stwierdzonych pozytywnych przypadkach filtr stożkowy nie był zamocowany bezpośrednio na kolektorze ssącym a w dużym oddaleniu od niego z zastosowaniem odpowiedniego przewodu elastycznego łączącego filtr z kolektorem . Trzeba pamiętać , że takie filtry stosowane są z powodzeniem w silnikach przygotowanych do prawdziwego sportu czy wyczynu. Tylko, że w takich silnikach , szczególnie o małej pojemności skokowej , prędkości obrotowe są rzędu 10.000 RPM.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Sportowe wkłady filtrów powietrza - opinie
Producenci filtrów obiecują wzrost mocy silnika w granicach 10%. W przeważającej ilości czyli w około 75% przypadków podane parametry wzrosły w granicach 3%. W około 15% przypadków nie dało się zauważyć prawie żadnego wpływu na parametry silnika podczas jazdy kontrolnej. Wkłady filtrów montowane były do bardzo wielu różnych typów samochodów. Nie można jednoznacznie stwierdzić , że w jakimś typie samochodu działają wyjątkowo skutecznie. Podobna relacja zachodzi w przypadku minimalnego pozytywnego wpływu. Istniejące rozbieżności , należy sądzić, są wynikiem stanu technicznego samochodu.
Po przeczytaniu powyższych artykułów postanowiłem zastosować sportowy wkład filtra. Wybór padł na włoską firmę King Dragon. Filtry tej firmy wg mnie nie ustępują innym producentom a są znacząco tańsze. Instalacja była bardzo prosta - ograniczyła się do otwarcia 4 klamer i rozkręceniu jednej opaski zaciskowej. Wrażenia z jazdy są mile zaskakujące (stary wkład był firmy Champion i miał ok. 10 000 tyś przebiegu). Silnik reaguje żwawiej już od 1000 obr./m. Zauważyłem lepsze przyspieszenie na biegu 3 i 4.
Podsumowanie opinii użytkowników
- Zalety: Poprawa reakcji silnika, lepsze przyspieszenie, potencjalne zwiększenie mocy (szczególnie w silnikach po tuningu).
- Wady: Możliwość obniżenia momentu obrotowego, ryzyko zasysania ciepłego powietrza, konieczność częstego czyszczenia i konserwacji, ryzyko uszkodzenia silnika w przypadku niskiej jakości filtrów.
- Alternatywy: Panelowe filtry sportowe jako kompromis między wydajnością a kosztami.
Podsumowując, wybór sportowego filtra powietrza do Skody Octavii 1.9 TDI powinien być dobrze przemyślany i dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań kierowcy. Warto zwrócić uwagę na renomę producenta, jakość wykonania oraz regularną konserwację filtra, aby uniknąć potencjalnych problemów z silnikiem.
tags: #filtr #powietrza #sportowy #Octavia #1 #1.9