Wymiana Filtra Powietrza w Kawasaki VN 1500: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Aby motocykl zachował swoją sprawność i zapewniał maksymalnie bezpieczną jazdę, trzeba o niego dbać. Ważne są regularne serwisy i przeglądy, jak i wymiana części eksploatacyjnych, które w naturalny sposób ulegają zużyciu. Wśród nich są filtry powietrza, znajdujące się nie tylko w motocyklach, ale i w innych pojazdach, jak samochód osobowy czy ciężarowy.
Rola Filtra Powietrza w Motocyklu
Jak sama nazwa wskazuje, ich zadanie to filtrowanie, a dokładnie usuwanie zanieczyszczeń, które w przeciwnym razie mogłyby przedostać się do silnika. Motocyklowe filtry powietrza pełnią kilka funkcji, ale najważniejszą już znasz - zatrzymują zanieczyszczenia, które wraz z zassanym powietrzem mogłyby przedostać się do silnika.
Skutkowałoby to zaburzeniem jego pracy, a to z kolei przełożyłoby się na sprawność całego pojazdu - silnik to w końcu serce każdego jednośladu czy też samochodu. Wszytko to sprawia, że należy regularnie kontrolować stan filtrów powietrza, aby uniknąć ewentualnych problemów z pracą silnika. Czasem wystarczy go jedynie wyczyścić, innym razem trzeba go wymienić.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Filtry powietrza należy sprawdzać za każdym razem przy okazji regularnych przeglądów. Zebrane na filtrze zabrudzenia w dużej ilości to sygnał, że trzeba go natychmiast wymienić i zadbać w przyszłości o to, aby wymieniać go częściej. Niektórzy kierowcy decydują się to robić podczas każdego przeglądu. Taka regularność pozwala uniknąć ewentualnych problemów z silnikiem, a także dodatkowych wizyt w warsztacie.
Zaniedbanie tej czynności może Cię kosztować poważną awarię jednostki napędowej. Czasem wystarczy silnik naprawić, w skrajnych przypadkach niezbędna jest jego wymiana, co jest kosztowne i często pozbawia kierowcę jednośladu na kilka dni.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Objawy Zużytego Filtra Powietrza
To, że filtr powietrza nie spełnia już swojej roli, najłatwiej zauważysz po gorszej pracy silnika i niespalonym paliwie. Silnik będzie pobierał zbyt mało powietrza, przez co mieszanka będzie zbyt bogata i nie będzie do końca spalana. Ale uwaga! Gorsza praca silnika może wynikać także z zabrudzenia powietrza wskutek uszkodzenia filtra i przedostania się brudu do komory spalania.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Wyróżnić możemy kilka rodzajów filtrów powietrza. Pierwszy to filtr gąbkowy, który cechuje się bardzo dobrą przepuszczalnością powietrza. Wadą gorszej jakości filtrów gąbkowym jest jednak zdolność do przepuszczania kurzu. Alternatywą jest papierowy filtr powietrza, który cechuje się lepszą ochroną przed przenikaniem pyłu. Jeśli chodzi o sportowe motocykle, to bardzo często montuje się w nich stożkowy filtr powietrza. Jego największą zaletą jest bardzo duża przepustowość.
Filtry Papierowe
W większości motocykli, papierowe lub stalowe filtry powietrza wystarczą ci do typowej, codziennej, a nawet bardziej agresywnej jazdy. Kluczową rolę gra więc tu jakość filtra. Że czyszczenie filtra papierowego na mokro nie ma sensu, wie chyba każdy użytkownik motocykla. W praktyce jednak, opada tu także czyszczenie go na sucho. Choć nie raz spotkasz się z sugestią, by taki filtr potrząsnąć i przedmuchać odwrotnie do kierunku przepływu powietrza, takie czyszczenie usunie tylko część cząstek brudu z filtra. Co więcej, łatwo możesz tu pogorszyć strukturę filtra i doprowadzić do, nie zawsze widocznych, pęknięć.
Standardowo, producenci mówią tu o 10 tysiącach przejechanych kilometrów. W przypadku motocykli terenowych i agresywnej jazdy, filtr papierowy powinieneś jednak wymienić już po 4-7 tysiącach kilometrów.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Wybór Filtra Papierowego
Generalnie, papierowe filtry powietrza są przygotowane pod konkretne modele motocykli. Wystarczy więc, byś skorzystał z naszej wyszukiwarki i wybrał model i rocznik motocykla, do którego szukasz nowego filtra. Przy wyborze produktu, zwróć uwagę na jego właściwości, a także oceny i opinie użytkowników.
Typowe filtry papierowe spotkasz w cenach już od kilkudziesięciu złotych. Popularne produkty od HifloFiltro czy MIW w zupełności wystarczą do typowej filtracji powietrza. Pośród filtrów papierowych znajdziesz nie tylko osobne filtry, ale i całe zestawy. Te obejmują rozmaite części przy filtrach i zwykle dostosowują je do nowych kształtów.
Filtry K&N
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika.
Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń. Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km. Do czyszczenia i nasączania prosimy używać specyfików przeznaczonych wyłącznie do tego celu. Można je znaleźć w zakładce „Patrz też”. Procedura czyszczenia i nasączania jest dostępna na opakowaniu filtra lub specjalnej ulotce. Nie używać do czyszczenia benzyny ani rozpuszczalników.
Wymiana Filtra Powietrza w Kawasaki VN 1500
Tak, jak wiele innych motocykli, Kawasaki VN 1500 nie wymaga nowoczesnego, drogiego filtra powietrza. Do uzyskania oczekiwanej sprawności i osiągów silnika przy typowej jeździe, w zupełności wystarczy ci tu filtr papierowy. Postaw na filtr OEM lub dobrej jakości zamiennik i kontroluj pracę silnika, by nie doprowadzić do zabrudzenia wnętrza jednostki napędowej lub do zmniejszenia przepływu powietrza.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Kawasaki VN 1500 wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. Kawasaki VN 1500 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika.
Pamiętaj, że Kawasaki VN 1500 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model.
Samodzielna Wymiana Filtra
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Czyszczenie Filtra Powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Gdzie Kupić Filtr Powietrza?
Sprawdź filtry powietrza w najlepszych cenach w naszym sklepie. Znajdziesz u nas filtry stożkowe, papierowe i gąbkowe. Oferujemy szeroki wybór filtrów powietrza renomowanych producentów. Jazda ze starym filtrem to wyraźnie większe ryzyko uszkodzenia silnia. Zapoznaj się z naszą kategorią filtrów i sprawdź, który najlepiej pasuje do Twojego motoru.
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Przykładowe Ceny Filtrów
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Podsumowanie
Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika. Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu.
tags: #filtr #powietrza #kawasaki #vn #1500 #wymiana