Wymiana filtra kabinowego w Opel Astra G – poradnik krok po kroku

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu.

Rola filtra kabinowego

Jaka jest właściwie jego rola? Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu. Filtr kabinowy zwany też przeciwpyłkowym to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów.

Budowa filtra kabinowego

Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.

Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie.

Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.

Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty. Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Gdzie szukać filtra kabinowego w Opel Astra G?

Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

W Oplu Astra G filtry powietrza i kabinowe pełnią istotną rolę zarówno w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, jak i komforcie pasażerów. Filtr powietrza chroni jednostkę napędową przed zanieczyszczeniami z dolotu, a filtr kabinowy zapewnia czyste powietrze we wnętrzu, eliminując kurz, pyłki i nieprzyjemne zapachy.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie. Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza.

Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra.

Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety. Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić. Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka. Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.

Wymiana filtra powietrza w Oplu Astra G jest prosta - znajduje się on w obudowie silnika, wystarczy odpiąć zatrzaski i wymienić wkład. Filtr kabinowy natomiast umieszczony jest pod schowkiem pasażera i wymaga zdemontowania pokrywy szczeliny. Dostęp jest stosunkowo łatwy, choć w niektórych wersjach konieczne jest odkręcenie elementów schowka.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów.

Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Typowe objawy zużytych filtrów w Opel Astra G

  • Spadek mocy silnika
  • Zwiększone spalanie
  • Wyraźne szumy zasysanego powietrza
  • Parowanie szyb
  • Nieświeży zapach w kabinie

Profilaktyka i częstotliwość wymiany

Profilaktyka obejmuje wymianę filtra powietrza co 15 tys. km lub częściej w trudnych warunkach oraz filtra kabinowego co sezon, najlepiej przed okresem wiosennym i jesiennym. Nowoczesne filtry kabinowe występują w wersjach przeciwpyłkowych i węglowych - te drugie dodatkowo wiążą zanieczyszczenia chemiczne i zapachy, zwiększając komfort.

FAQ

Czy można jeździć z zapchanym filtrem powietrza? Tak, ale powoduje to spadek mocy i wzrost zużycia paliwa.

Co grozi ignorowanie wymiany filtra kabinowego? Gorsza jakość powietrza w kabinie i parujące szyby.

Kiedy wymieniać filtry? Regularnie co sezon lub maximum co 15 tys. km.

tags: #filtr #powietrza #kabinowy #opel #astra #g

Popularne posty: