Filtr powietrza Jawa 50: Budowa i zasada działania
- Szczegóły
Wielu użytkowników motocykli Jawa, w tym modelu 50, ma często błędne informacje na temat budowy i regulacji gaźnika Jikov 2928 CE (638). Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje na temat budowy gaźnika, jego regulacji oraz roli filtra powietrza w prawidłowym funkcjonowaniu silnika.
Budowa gaźnika Jikov 2928 CE (638)
Gaźnik Jikov 2928 CE (638) składa się z kilku podstawowych elementów, które współpracują ze sobą, aby dostarczyć odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną do silnika. Główne elementy gaźnika to:
- Dysza biegu jałowego
- Dysza pomocnicza (72)
- Dysza główna
- Rurka prowadząca do wydzielonej komory w komorze pływakowej
- Rozpylacz
- Iglica
Zasada działania gaźnika
Działanie gaźnika Jikov 2928 CE (638) można opisać następująco:
- Bieg jałowy: Przy zamkniętej przepustnicy paliwo dostarczane jest przez dyszę biegu jałowego.
- Małe i średnie obroty: Przy lekko uniesionej przepustnicy paliwo dostarczane jest przez dyszę biegu jałowego i dyszę pomocniczą.
- Wysokie obroty: Kiedy przepustnica jest wyżej rozpylacza, pracuje iglica i dysza główna.
Rola filtra powietrza
Filtr powietrza pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu gaźnika i silnika. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego do gaźnika z zanieczyszczeń, takich jak kurz, pył i inne drobiny. Zanieczyszczenia te mogą powodować:
- Zapychanie dysz gaźnika
- Zacieranie cylindra i tłoka
- Zmniejszenie wydajności silnika
Regularne czyszczenie lub wymiana filtra powietrza jest niezbędna dla utrzymania optymalnej pracy silnika. Zaniedbanie tego elementu może prowadzić do poważnych problemów i kosztownych napraw.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr paliwa
Oprócz filtra powietrza, istotną rolę odgrywa również filtr paliwa. Jego zadaniem jest oczyszczanie paliwa z zanieczyszczeń, które mogą dostać się do gaźnika ze zbiornika paliwa. Zanieczyszczone paliwo może powodować:
- Zapychanie dysz gaźnika
- Nierówną pracę silnika
- Problemy z rozruchem
Filtr paliwa warto wymieniać co 2 lata lub po przejechaniu 15-20 tysięcy kilometrów. W przypadku starszych motocykli, gdzie zbiornik paliwa może być zardzewiały, wymiana filtra powinna być częstsza.
Rodzaje filtrów paliwa:
- Filtry papierowe
- Filtry siatkowe
Filtry papierowe są bardziej skuteczne w oczyszczaniu paliwa, ale są mniej trwałe niż filtry siatkowe.
Regulacja gaźnika
Prawidłowa regulacja gaźnika jest kluczowa dla optymalnej pracy silnika. Regulacja gaźnika polega na ustawieniu odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej, która zapewnia:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- Płynną pracę silnika na biegu jałowym
- Dobre przyspieszenie
- Niskie zużycie paliwa
Regulację gaźnika należy wykonywać po każdej wymianie filtra powietrza lub paliwa, a także w przypadku wystąpienia problemów z pracą silnika.
Tabela: Dysze w gaźniku Jikov 2928 CE (638)
| Dysza | Funkcja |
|---|---|
| Dysza biegu jałowego | Dostarcza paliwo przy zamkniętej przepustnicy |
| Dysza pomocnicza (72) | Dostarcza paliwo przy małym i średnim otwarciu przepustnicy |
| Dysza główna | Dostarcza paliwo przy wysokich obrotach silnika |
Pamiętaj, że regularna konserwacja i czyszczenie filtra powietrza oraz paliwa, a także prawidłowa regulacja gaźnika, są kluczowe dla długiej i bezproblemowej pracy Twojego motocykla Jawa 50.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #Jawa #50 #budowa #zasada

