Wymiana obudowy filtra powietrza w BMW E46 M54B30
- Szczegóły
Wymiana uszczelki obudowy filtra oleju w BMW E46 z silnikiem M54B30 jest konieczna, gdy zauważymy wycieki oleju w dolnej części silnika, szczególnie w okolicach podstawy filtra. Poniżej przedstawiono szczegółowy sposób wymiany tej uszczelki.
Krok po kroku: wymiana uszczelki obudowy filtra oleju
- Odłączenie akumulatora: Odłączamy klemę akumulatora.
- Demontaż osłony chłodnicy: Wyjmujemy osłonę chłodnicy wraz z elektrycznym wiatrakiem. Należy odłączyć dwie kostki elektryczne (jedna od wiatraka, druga od czujnika zanieczyszczeń), kluczem Torx 25 odkręcamy wkręt po lewej stronie obudowy, natomiast po prawej jest zwykły kołek wciskany.
- Demontaż dolotu powietrza i obudowy filtra: Wyjmujemy dolot powietrza do filtra (3 kołki wciskane), następnie odkręcamy obudowę filtra wraz z przepływomierzem, z którego zdejmujemy kostkę. Śruby obudowy filtra odkręcamy kluczem 10, a opaskę zaciskową przy przepływomierzu.
- Przesunięcie zbiorniczka płynu wspomagania: Odkręcamy zbiorniczek płynu wspomagania od podstawy filtra oleju - 2 śruby na klucz 13 i przesuwamy go sobie na bok nie odłączając przewodów.
- Zdejmowanie paska: Podważamy osłonkę rolki napinającej pasek i kluczem Torx 50 luzujemy napinacz (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) - po czym zdejmujemy pasek.
- Demontaż napinacza paska (opcjonalnie): Można zdemontować cały napinacz paska, co zapewni lepszy dostęp do śrub trzymających alternator. Napinacz trzyma się na dwóch śrubach na klucz 13 - uwaga, są różnej długości. Jeśli nie zdejmujemy napinacza, trzeba mieć dość głęboką nasadkę 17, aby odkręcić dolne mocowanie alternatora.
- Odkręcanie alternatora: Odkręcamy alternator. Trzeba odpiąć z tyłu kostkę oraz nakrętkę trzymającą przewód prądowy (gruby czerwony) na klucz 17. Następnie odkręcamy alternator od podstawy filtra - dwie śruby na klucz 17 (są różnej długości).
- Demontaż pompy wspomagania: Potem musimy odkręcić od podstawy jeszcze pompę wspomagania - tam są 3 śruby na klucz 13. Nie trzeba jej odłączać - będzie się trzymać na przewodach. Dwie śruby są dość dobrze widoczne (jedna od przodu auta, druga od ściany grodziowej) - a trzecia jest od dołu przykręcona do podstawy. Żeby wyjąć pompę trzeba odkręcić je wszystkie.
- Opróżnienie filtra oleju: Odkręcamy dekiel i wyjmujemy filtr oleju - by olej swobodnie ściekł z podstawy.
- Odkręcenie przewodu Vanosa: Kluczem 19 odkręcamy śrubę z otworami trzymającą przewód doprowadzający olej do vanosa - tam są dwie podkładki miedziane.
- Odłączenie czujników: Odłączamy dwie kostki od czujników znajdujących się w podstawie. Należy uważać na ząbki od kostek, ponieważ są delikatne.
- Demontaż podstawy filtra oleju: Kluczem 13 odkręcamy 6 śrub podstawy filtra oleju i możemy ją wyjąć. Śruby są różnej długości (najlepiej oznaczyć, gdzie która przychodzi). Dostęp do szóstej śruby jest utrudniony, więc przyda się głęboka i chuda nasadka - najlepiej z rączką w kształcie litery T.
- Czyszczenie i wymiana uszczelki: Wyciągamy starą uszczelkę podstawy i dokładnie czyścimy całą podstawę filtra. Przed założeniem nowej uszczelki trzeba dokładnie wyczyścić rowek uszczelki i sprawdzić, czy powierzchnia przylegania podstawy do silnika nie ma wżerów i uszkodzeń.
- Czyszczenie powierzchni przylegania: Czyścimy powierzchnię przylegania uszczelki na silniku (można użyć benzyny ekstrakcyjnej) i usuwamy pozostałości po wyciekającym oleju.
- Montaż: Wszystko skręcamy w odwrotnej kolejności.
Dodatkowe informacje
Uszczelka w ASO kosztuje około 20,50 zł. Nie smarujemy uszczelki silikonem - wystarczy ją wyczyścić, złożyć na czysto i skręcić. Czas pracy wynosi około 3 godziny. Najwięcej problemów może sprawić naciągnięcie rolki napinacza, dlatego należy użyć dobrego Torxa 50, aby uniknąć przeskakiwania na rolce.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #bmw #e46 #m54b30

