Filtr Powietrza Jawa 350: Budowa i Zasada Działania

Powodowany chęcią poznawczą sprzętu na którym jeżdżę, a raczej tego, ze nie lubię żyć w nieświadomości, postanowiłem przyjrzeć się tematowi tabu jakim są gaźniki. Zagadnienie było ze względu na swoją oczywistą trudność i fakt, ze nigdzie nie ma polskich opracowań na ten temat faktycznie dość skomplikowane ale wyszłem z założenia, ze jeśli ktoś już przede mną myślał na ten temat (piszę o inżynierach którzy go skonstruowali), i skoro coś takiego wymyślił dlaczego by nie prześledzić toku jego rozumowania.

Muszę przyznać, ze japońska myśl techniczna naprawdę stoi na wysokim poziomie i tutaj mamy tego dobre tego przykłady. W swoim opracowaniu opierałem się tradycyjnie na serwisówkach Clymera i Haynesa, które były jedynym dobrym źródłem wiedzy w tym temacie, aczkolwiek niekompletnym. Wiedzę czerpałem też z amerykańskiej strony technicznej dotyczącej modelu Virago. Muszę przyznać, ze japońska myśl techniczna naprawdę stoi na wysokim poziomie.

Przy okazji demontażu mojego gaźnika miałem okazję się przekonać jak ważnym elementem jest czystość doprowadzanego paliwa, a pośrednio dobry stan powierzchni wewnętrznych zbiornika paliwa i rezerwy. biorą się z zatkanego kanału doprowadzającego paliwo znajdującego się w pokrywie komory pływakowej.

Zasada Działania Gaźnika

Gaźniki stosowane w naszych motocyklach są gaźnikami tzw. stałego podciśnienia. Oznacza to, ze główne funkcje w gaźniku sterowane są poprzez wytworzone podczas suwu ssania podciśnienie. Pamiętamy, ze w motocyklach z tzw. tamtej epoki tj. WSK, MZ, JAWA, obrót manetką gazu powodował ruch przepustnicy w górę zwiększając dawkę powietrza, a iglica jednocześnie uwalniała odpowiednią dawkę paliwa podanego z komory pływakowej, która mieszając się z powietrzem zostawała zasysana do cylindra silnika.

Tutaj natomiast podczas przekręcania manetką gazu zmieniamy tylko położenie przepustnicy powietrza, resztę pracy wykonuje już podciśnienie. Oczywiście jest przepustnica zwana tutaj tłokiem podciśnienia wraz z iglicą, ale ich wznios jest już regulowany podciśnieniem powstałym podczas zmiany położenia przepustnicy powietrza .Dokonywane jest to poprzez membranę umiejscowioną na górze gaźnika.

Przeczytaj także: Filtry stożkowe w Jawie 50: Poradnik

Wiemy również, że w motocyklach mamy także tzw. ssanie umożliwiające nam rozruch zimnego silnika. W gaźnikach naszych motocykli jest także element wpływający na regulację kąta wyprzedzenia zapłonu. Innym urządzeniem zastosowanym w naszych gaźnikach jest układ wzbogacania mieszanki. Jest to urządzenie umiejscowione z boku gaźnika składające się ze sterownika podciśnienia oraz zaworu.

Jego zadaniem jest dostarczenie dodatkowej mieszanki paliwowo-powietrznej podczas nagłego zamknięcia przepustnicy. Należy również zaznaczyć, ze podciśnienie służące do sterowania sensorem jak i urządzeniem wzbogacania paliwa, wyprowadzone jest z króćców ssących gaźników i połączone za pomocą specjalnych trójników z systemem indukcji powietrza znajdującym się pod lewą obudową gaźnika.

Wiemy już teraz jak podciśnienie działa na dawkowanie mieszanki paliwowo-powietrznej więc jedziemy dalej.

Elementy Składowe Gaźnika

Dokonujemy oględzin całości zwracając przede wszystkim uwagę na stan membrany, czy nie jest w którymś miejscu przetarta bądź pęknięta, jeśli taki fakt stwierdzimy membrana kwalifikuje się do wymiany. 2d20b.html , to nimi dostaje się ono z gardzieli dolotowej gaźnika nad w/wym.

Odkręcimy teraz cztery śruby mocujące pokrywę komory pływakowej znajdującej się u dołu gaźnika. W samej obudowie komory pływakowej możemy zobaczyć kanalik dopływu bezpośredniego paliwa do dyszy ssania. W wyniku zanieczyszczenia paliwa w komorze kanał ten bardzo często się zatyka.

Przeczytaj także: Odkryj Historię Yamaha Tenere 600

Przebieg paliwa w gaźniku odbywa się w następujący sposób: Paliwo wpływa do gaźnika poprzez króciec paliwowy, w wyniku tego w komorze pływakowej unosi się pływak i po osiągnięciu odpowiedniego stanu za pomocą zaworu iglicowego zamyka dopływ paliwa do komory pływakowej. Po opadnięciu stanu paliwa w komorze otwiera się zawór iglicowy i dopuszcza nową porcję benzyny. I ten cykl powtarza się „naokoło”.

Dale paliwo osiągając odpowiedni stan w środkowej części dyszy głównej i wysunięciu w górę iglicy tejże dyszy zostaje porywane przez podciśnienie panujące w gardzieli gaźnika do kanału dolotowego umieszczonego w głowicy silnika. W środkowej części gaźnika widzimy wspomnianą wyżej dyszę główną doprowadzającą paliwo bezpośrednio do gniazda iglicy. eeebd.html .Weryfikujemy jej stan poprzez oględziny i ewentualnie czyścimy z powstałych osadów najlepiej benzyną ekstrakcyjną. Zauważmy, że dysza ma w dolnej części kilka rzędów kanalików, ważne jest aby i one były czyste i drożne.

Układ Wzbogacania Mieszanki

Aby coś na ten temat powiedzieć musimy wiedzieć, że urządzenie służące do otwierania zaworu wzbogacania paliwa znajduje się z boku gaźnika. 11d01.html . Odkręcamy wiec 3 śruby mocujące pokrywę membrany i wyciągamy ostrożnie membranę wraz ze sprężyną. Od razu możemy prześwietlić stan membrany i wyczyścić wnętrze. Następnie odkręcamy całe urządzenie i ostrożnie zdejmujemy gumowy o-ring uszczelniający. Zdejmujemy urządzenie z gumowego przewodu i możemy go swobodnie rozebrać i wyczyścić.

Śledząc zasadę działania widzimy, ze zawór jest w stanie swobodnym cały czas otwarty umożliwiając przepływ powietrza z komory pod membraną do dyszy powietrza/wzbogacania mieszanki. Sprawia to sprężyna, która swoim działaniem naciska na membranę i otwiera zawór. Dopiero pod działaniem podciśnienia w króćcu dolotowym doprowadzonego jednym z gumowych przewodów podciśnieniowych do pokrywy membrany powoduje jego przymykanie i ograniczenie przepływu powietrza.

Teraz możemy mówić o wspomnianej wyżej dyszy wzbogacania mieszanki. Jak mówiliśmy znajduje się ona obok dyszy głównej, i teraz po przymknięciu zaworu powietrznego w/wym. urządzenia wzbogacającego, podciśnienie panujące w gardzieli gaźnika powoduje wysysanie paliwa z komory pływakowej poprzez dyszę wzbogacania mieszanki kierując go do śruby regulacyjnej (powietrznej) wzbogacania paliwa .Tam zostaje ono porywane do kanału dolotowego głowicy silnika . Właśnie w taki sposób odbywa się wzbogacanie paliwa podczas nagłego zamknięcia przepustnicy .

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Reasumując, urządzenie wzbogacania paliwa swoim działaniem zamyka przebieg powietrza powodując to, ze podciśnienie z gardzieli gaźnika wysysa paliwo poprzez kanał ograniczony śrubą regulacyjną(powietrzną), dalej poprzez dyszę/kanał wzbogacania mieszanki z komory pływakowej i wędruje do kanału dolotowego w głowicy. Inaczej, w sytuacji kiedy zawór nie działa tzn. Oba urządzenia zapobiegają zjawisku tzw. afterburningu tj.

Zawór Ssania Paliwa

Kolejnym elementem budowy gaźnika jest zawór ssania paliwa. 610f3.html. Dokonujemy demontażu dźwigni ssania na gaźniku, a następnie wykręcamy sam zawór ssania paliwa. Dokonując oględzin sprawdzamy stan elementu gumowego na końcu zaworu oraz sprężynę dociskającą na jego trzpieniu. Jeśli elementy są uszkodzone należałoby je wymienić.

Zobaczmy teraz jak działa to urządzenie. Oczywiście znowu rolę gra tutaj podciśnienie. Patrząc z góry w otwór zaworu widzimy kanał w dół oraz dwa kanały w bok. Kanałem pionowym przebiega mieszanka z kanału bocznego komory pływakowej w górę bezpośrednio do gardzieli gaźnika. Natomiast górnym kanałem przebiega powietrze w czasie gdy ssanie włączymy, wtedy zawór się unosi i powietrze może swobodnie przepływać.

Szczególną uwagę należy zwrócić na czystość przestrzeni bocznej w komorze pływakowej, a przede wszystkim na kanalik w jej dnie przez który przepływa paliwo, o czym już wspominałem powyżej. Najdrobniejsze zanieczyszczenie powoduje jego zatkanie i brak działania ssania w silniku.

System Indukcji Powietrza

III. System indukcji powietrza (air induction system)-wykorzystuje różnicę ciśnień gazów powstałych w procesie spalania mieszanki do zasysania świeżego powietrza do kanał wydechowy, gdzie miesza się z gorącymi gazami spalania. Dodatkowy tlen dostarczony przez świeże powietrze pozwala kontynuować spalanie przez dłuższy czas, dokonuje redukcji niespalonych węglowodorów w układzie wydechowym.

Dodatkowo zawór odcina dopływ powietrza podczas zwolnienia tempa jazdy co przeciwdziała samozapłonowi mieszanki. Do tego celu służy powietrzny zawór odcinający (cut off air valve). Znajduje się on pod lewa pokrywą gaźnika.

Podsumowanie Działania Gaźnika

IV. Reasumując, gaźnik służy nam do zasilania silnika w paliwo, oraz dzięki urządzeniu podciśnieniowemu „przewietrza nam” pośrednio komorę spalania. Działa na zasadzie stałego podciśnienia, wytworzonego podczas suwu ssania mieszanki paliwowo-powietrznej, które swoim oddziaływaniem steruje nam przepustnicą dawki paliwa oraz urządzeniem wzbogacającym.

Użytkownicy XV 535 mogą nie być usatysfakcjonowani, bowiem przykładem posłużył gaźnik z modeli 700/1000/1100, ale temat gaźnika XV 535 analizowałem na podstawie w/wym. serwisówek i generalnie nie różni się zasada działania.

Sprawdź układ wydechowy , filtr powietrza , gaźnik wraz z dyszami umyj w rozpuszczalniku nitro. Dysze dobrze jest oprócz przedmuchania przepchnąć drucikiem miedzianym lub aluminiowym (delikatnie!) .

tags: #filtr #powietrza #Jawa #350 #budowa #zasada

Popularne posty: