Yamaha Tenere 600: Kultowy Motocykl Rajdowo-Wyprawowy
- Szczegóły
Yamaha Tenere 600 to motocykl, który na stałe zapisał się w historii motocyklizmu. Często wszystkie modele Tenere 600 są wrzucane do jednego worka, co jest błędem dla osób, które interesują się motocyklami bardziej niż tylko okazjonalną jazdą. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu kultowemu modelowi, jego różnym wersjom i cechom charakterystycznym.
Modele Tenere 600
Poniższe modele stanowią jedną koncepcję motocykla rajdowo-wyprawowego. Innych modeli Tenere 600 nie ma. Kolejne to modele 660 z bardzo różną techniką: głowice, pojemność, chłodzenie, rama itd.
- 34L/55W: Najwyższy i najbardziej "kozacki" model. Jest zdecydowanie najlżejszy i zapewnia najwygodniejszą pozycję za kierownicą. Posiada tylko kopkę startową, ale dobrze wyregulowany zapala łatwo.
- 1VJ: Bardzo fajny model Tenere, ani lepszy, ani gorszy od innych. W terenie jeździ się bardzo podobnie do 34L. Jest trochę cięższy, a pozycja za kierownicą jest inna. Jest najbardziej uniwersalny z wszystkich trzech modeli, nadaje się zarówno na rajdy, jak i na podróże. Posiada zarówno rozrusznik, jak i kopkę.
- 3AJ: Ostatni model Tenere 600. Jest to Tenere obudowana owiewką przednią. Daje poczucie większego motocykla. Jest najbardziej z Tenerek wyprawowym motocyklem, a najmniej rajdowym. Posiada tylko starter elektryczny.
Charakterystyka Poszczególnych Modeli
34L/55W
- Model 34L jest najbardziej rajdowy - najłatwiej zarzucając tyłem zawrócić motocykl, genialny jest w prowadzeniu w terenie.
- Posiada tylko kopkę startową.
- Brak rozrusznika jednak nie przeszkadza. Dobrze wyregulowany zapala łatwo.
- 34L/55W ma prawie bliźniaczy silnik do dwóch pozostałych modeli 1VJ i 3AJ.
- Różnica występuje m.in. w korbowodzie, głowicy, pompie oleju (jest mniejsza niż w 3AJ), ale koncepcja jest identyczna i praktycznie te silniki są identyczne.
- Skrzynia ma też trochę inne przełożenia, ale to we wszystkich modelach możemy kompensować żonglerką z zębatkami.
- Chłodnica oleju jest z boku ze specjalnym łapakiem powietrza.
- Wahacz jest aluminiowy co zostało zmienione na stal w kolejnych modelach.
- Gaźnik jest YDIS czyli yamachowski dwuczęściowy - część podciśnieniowa i część mechaniczna (podciśnienie w 34L jest na tłoku, w kolejnych na membranie).
- Gaźnikiem można ładnie sterować charakterem motocykla. Gaźnik YDIS jest pancerny, łatwo naprawialny i bezproblemowy.
- 34L ma zbiornik oleju i filtr powietrza w innym miejscu niż kolejne modele.
- 34L ma największy baniak - 28 L lub 30 L wg. różnych źródeł.
1VJ
- 1VJ (z rozrusznikiem i kopką) bardzo fajny model tenerki.
- W terenie jeździ się bardzo podobnie do 34L.
- Jest trochę cięższy i pozycja za kierownicą jest inna.
- Jest najbardziej uniwersalny z wszystkich trzech modeli i na rajd i na podróż.
- Wahacz ma stalowy - 34L/55W miał amelinum.
- Koła takie same 21 i 18 oraz tak samo złote DIDa.
- Z tyłu tak jak w 34L jest bęben hamulcowy.
- Koncepcja gaźnika YDIS bardzo podobna do 34L, ale podciśnieniowy jest na mambranie oraz ma inne krućce air-boxa bo jest on pod zbiornikiem paliwa.
- Z tego powodu zbiornik wygląda na większy niż w 34L, ale jest sporo mniejszy bo ma 23L/24L.
- CDI - niestety bez akumulatora się nie obejdzie, bo zasilanie idzie najpierw na aku potem na zapłon.
- 1VJ ma dwie (niby znane), ale łatwo usuwalne wady. Pierwszą jest wlot powietrza do air-boxa znad silnika. Może to skutkować przegrzaniem pieca (sic).
Takie perpetum mobile - silnik zasysa gorące powietrze znad siebie i podczas jazdy nie jest o problem. Łatwo usunąć tę niedoróbkę zaślepiając kanały wlotowe do airboxa i wycinając dziurę w airboxie żeby powietrze było brane spod kanapy - nie jest to żadna rzeźba bo identycznie ma to rozwiązane kolejny model 3AJ. Drugim rozwiązaniem jest kupno airboxa z 3AJ i wchodzi plug and play. Drugą wadą jest umieszczenie chłodnicy oleju za błotnikiem wiadomo o co chodzi - należy zrobić dziury poziome w błotniku lub kupno błotnika z takimi otworami (na moim zdjęciu).
3AJ
- 3AJ (tylko starter elektryczny) - ostatni model tenerki 600.
- Wg. Jest to tenera obudowana owiewką przednią. Daje poczucie większego motocykla.
- Cechy są tak zestrojone, że 3AJ jest najbardziej z tenerek wyprawowym motocyklem a najmniej rajdowym.
- Owiewki w terenie raczej się nie łamią.
- 3AJ ma rozwiązany problem air-boxa z 1VJ , chłodnicę oleju ma większą i przesuniętą lekko w bok.
- Niski błotnik nie zasłania w ogóle chłodnicy.
- Felgi ma podobnie 21 i 18, ale srebrne.
- Z tyłu ma hamulec tarczowy co mi się bardzo podoba.
- Gaźnik praktycznie identyczny jak w 1VJ, krućce też, zbiornik oleju, filtr powierza także.
Wrażenia z Jazdy i Eksploatacja
Każda z trzech Tenerek daje super wrażenia z jazdy. W terenie skoki zawieszeń genialne dla zastosowań tego moto. Jak komuś brakuje zawiasu to zakłada przód z TTS a sprężynę tył z XTZ750. W terenie bardzo trudno zgasić ten silnik. Będzie np. na dwójce tuf..tuf..tuf⌠walił wielkim tłokiem z prędkością żółwia, ale nie zgaśnie o ile choć trochę się poruszasz do przodu. Inne motory niby to super/hiper trzeba gonić po obrotach a tego nie, że korba w ten sposób dostaje? A widział kto korbę do Tenery 600??? To potęga ta korba. Ten dół silnika jest genialny. Lecisz sobie pyrkając w lekkim terenie a tu dziura na metr szeroka czy głęboka - lekkie muśnięcie gazu a ten bez zastanowienia jak nie JEBNIE z dołu i przeleci... nie ma silnych przeleci - lecieliśmy ostatnio w cztery tenerki dołem wału przeciwpowodziowego i w głębokiej trawie był wybetonowany taki dół, metr na dwa, każdy pykał na dwójce wolno i każdy miał niespodziankę i przejechał lekko waląc (sic) w gaz, przeszły wszystkie, albo lecisz na trójce z obrotami 2 tyś w piachu itp. odwinięcie lekkie i czujesz tył.
Spalanie na trasie poniżej 5 litrów lecąc ciągle 100 km/h. Prędkość użytkowa w terenie zależy od umiejętności. Max prędkość użytkowa w trasie to 90-110. Moja 3AJ pojedzie 140 a może nawet więcej , ale ten piec nie jest do tego - stówką polecisz i zrobisz kilometraż na Kowal z Podróży Motocyklowych ma 385 tyś na tenerze 600!!! Yeuop na XT Mongolia, Pamir, Europaâ. Z tego co pamiętam ok. Czy nadaje się w podróże wg. mnie bardziej niż dr-ki, dominatory, lc4 itd? Oczywiście jednoosobowo, ale można jechać w dwie osoby, ale nie do tego ten motor jest.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Zaręczam, że jak staniesz Tenerą 600 obok innych motrów to ona będzie zwracała największą uwagę. Inne miejsce. Inny dialog.
Remont i Dostępność Części
Tenerę 600 można łatwo wyremontować. Wszystko jest dostępne. W 34L robiłem generalkę silnika. ASO Yamahy korbowód mi z Japonii ściągało, ale bez problemu. 34L ma inną średnicę stopy korby niż 1VJ i 3AJ.
Szacunkowe ceny remontu:
- Kompletny remont góry:
- Głowica regeneracja: 300 PLN
- Szlif, honowanie: 150 PLN
- Uszczelki: 200 PLN
- Tłok + pierścienie: Cena zmienna
- Ceny dołu - najdroższe są tryby biegów i wałek zdawczy w 34L/1VJ (ponad 600 pln), podobnie jak w afryce jest pływający, to jest chyba wyznacznik czy jakiś motor mam czy nie mam:) w 3AJ już yamaha poszła do głowy i jest skręcony.
- Łożyska (wielka zaleta tenerki nie ma panewek, tylko wielkie łożyska) komplet ok. 300-350 koyo.. itdâz dołem może być różnie jak wiadomo, ale remont także prosty i wszystko dostępne.
Szczelność air-boxa - bardzo ważna sprawa, żeby przez gaźnik nie dostał się piach do cylindra, ale to w każdym gaźnikowcu zabija silnik. Filtr powietrza nasącza się olejem.
Gaźnik YDIS
Jest to wymysł Yamahy, produkcja różna (będzie dalej).I jak pokazuje doświadczenie wymysł bardzo udany w koncepcji i wykonaniu. Gaźniki po latach sprawują się bardzo dobrze, łatwo je naprawić i zregenerować. - wtedy otwiera się druga gardziel YDISa - w domyślnym setupie po podniesieniu pierwszej przepustnicy na 7mm - i w drugiej zabawa jest taka sama… z tej samej komory pływakowej/paliwowej trafia paliwo, ale inną dyszą i na inną iglicę… paliwo rozbryzguje się o iglicę i miesza z powietrzem, miesza się z mieszanką (sic!) z pierwszej gardzieli… dochodzi do przekroczenia masy krytycznej… całość trafia do tego samego cylindra… ścisk, iskra, reakcja…reakcja atomowa… szok. Drugi gaźnik jest podciągany podciśnieniowo, choć moment rozpoczęcia otwierania się gardzieli w sekcji podciśnieniowej sterowany jest mechanicznie, jest tam okrągła zaślepka na ośce, która jest zsynchronizowana z przepustnicą mechaniczną. Zaślepka domyślnie zamyka cały kanał dolotowy w sekcji podciśnieniowej i zaczyna się uchylać po pewnym czasie, który można łatwo ustawić. Domyślnie jest to owe 7mm otwarcia pierwszej przepustnicy. Po zmianie na wcześniejsze otwarcie lub późniejsze można osiągnąć inne efekty mocowo-ekonomiczne. - to działa i jest udanym pomysłem.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- i w sekcji mechanicznej i w sekcji podciśnieniowej były przez Yamahę zmieniane w ciągu lat produkcji Tenery 600.
- do każdej dyszy Yamaha opracowała odpowiednią iglicę. Czy są badania na temat wpływu budowy iglicy i dyszy na temat oddawania mocy? Pewnie tak. Trochę inaczej rozbryzguje się paliwo, albo łagodniej albo gwałtowniej. Ale ja specjalistą się w tym temacie nie jestem.
- w każdej z dwóch sekcji przepustnica podnosi iglicę, która otwiera dyszę podającą paliwo z komory pływakowej oraz o nią się paliwo rozbryzguje. Bardzo ważny w tym gaźniku jest poziom zaczepienia iglicy (ząbek na górze). Od tego zależy skład mieszanki. Zmiana w górę lub w dół daje odczuwalny efekt.
Śruba składu mieszanki - pilot screw - zwał jak zwał - np. po niemiecku Geschischregulierschraube::)), bo nie do końca o skład chodzi, ale jednak. Mianowicie - w sekcji mechanicznej jest dodatkowy malutki kanalik - prowadzi z komory paliwowej/pł...
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #jawa #350 #1983 #wymiary