Montaż stożkowego filtra powietrza w Peugeot Partner 1.9D – Poradnik i opinie

Wielu właścicieli samochodów Peugeot Partner 1.9D rozważa modyfikacje układu dolotowego powietrza, w tym montaż stożkowego filtra powietrza. Celem jest poprawa osiągów, dźwięku silnika oraz potencjalne zabezpieczenie przed uszkodzeniami w przypadku awarii oryginalnej obudowy filtra.

Czy warto montować stożkowy filtr powietrza?

Użytkownik pyta o możliwość zamontowania stożkowego filtra powietrza w Peugeot Partner 1.9D, po uszkodzeniu oryginalnego filtra i obudowy. Odpowiedzi wskazują, że można zastosować inny filtr, ale należy uważać na jego jakość, ponieważ może to wpłynąć na trwałość silnika. Fabryczne obudowy filtrów powietrza mają istotną cechę: zabezpieczają bardzo skutecznie przed przedostaniem się wody filtra (a co za tym idzie, do wnętrza silnika).

Odpowiedzi wskazują, że można zastosować inny filtr, ale należy uważać na jego jakość, ponieważ może to wpłynąć na trwałość silnika. Oczywiscie, mozesz zalozyc inny filtr, pod warunkiem, ze nie bedzie to tylko namiastka "wyczynowa". Od tego bowiem zalezy trwalosc silnika. Tak naprawe, to mozesz jezdzic i bez filtra.

Jak prawidłowo zamontować stożkowy filtr powietrza?

Jeśli zdecydujesz się na montaż stożkowego filtra, istnieje kilka sposobów na jego prawidłowe zamontowanie. Jak to prawidłowo zamontować wykonać. „Do montażu takiego nie profesjonalnego, aczkolwiek skutecznego będzie Ci potrzebny kawałek rurki plastykowej lub metalowej o średnicy 60mm (polecam rynny Castorama, Obi, itd.) Do standardowej gumowej rury od dolotu musisz doczepić 4-7 cm takiej rurki i do tego przyczepić filtr.

I jest taka zasada - im dłuższy dolot tym auto ma większego muła na początku, później dopiero łapie oddech (sprawdzone w także w takim Ave jak twój ) Następnie dobrze by było doprowadzić do stożka nawiew zimnego powietrza gdzieś spod zderzaka. Do tego radziłbym Tobie najbardziej prosty sposób, a wiec musiałbyś zdjąć zderzak i wywalić taką duża puszkę, od której biegnie powietrze do filtra. Po jej zdemontowaniu, do tego kawałka rury który biegnie w nadkole dołączasz elastyczny (nie wiem jak to nazwać) przewód wentylacyjny (tez do zakupienia w Castoramie, Obi itd.) o średnicy 80 mm (on jest taki srebrny i ma w sobie spirale z drutu dzięki temu jest elastyczny).

Przeczytaj także: Optymalizacja dolotu powietrza do filtra

Drugi koniec mocujesz gdzieś przy zderzaku tak żeby dolatywało do niego powietrze. Jednak WAZNE! przy gazie nie może lecieć powietrze bezpośrednio w ta rurę, bo przy większych prędkościach jak wrzucisz na luz to może ci silnik zgasnąć! PAMIETAJ O TYM! A u góry przy stożku możesz oddzielić stożek od reszty silnika np. ekranem aluminiowym, aha i tak samo nie zakładaj rury na stożek, musi być ona gdzieś w miarę blisko tak żeby on sobie zasysał tyle powietrza ile będzie chciał, nic na sile .

Opisywany przeze mnie montaż stożka jest najlepszy, tzn. najbardziej optymalny w stosunku do całych obrotów... Bo chyba nie interesuje Cię to żeby na początku miała "kopa" a później (przy większych prędkościach) jak żółw. A różnica w osiągach jest wyczuwalna.

Potencjalne problemy i zagrożenia

Należy pamiętać, że montaż stożkowego filtra powietrza może wiązać się z pewnymi problemami i zagrożeniami. Gnat80 nie wiem czy blacha wystarczy jako oslona termiczna , moim zdaniem nie, poniewaz znakomicie przewodzi cieplo i kiedy nagrzeje sie od silnika to za chwile sama bedzie ci je dalej oddawac.

Wiążą się z tym pewne zagrożenia: wysoka temperatura w obrębie komory spalania i wysokie prędkości obrotowe silnika powodują zmniejszenie trwałości pierścieni tłokowych i szybsze zużywanie się prowadnic zaworowych oraz uszczelniaczy trzonków zaworowych. Poza tym okazało się, że nie zawsze filtr stożkowy potrafi zapewnić wymaganą czystość powietrza dostającego się do silnika.

W ubiegłym roku w paru przypadkach, w silnikach z zamontowanym filtrem stożkowym bezpośrednio na kolektorze ssącym, po przebiegu rzędu 30.000 km. trzeba było wymieniać pierścienie tłokowe z powodu nadmiernego zużycia. Po demontażu filtra w kolektorze ssącym stwierdzono "odłożoną" warstwę zanieczyszczeń w postaci dużej ilości bardzo drobnego pyłku przylepionego do wewnętrznej powierzchni kolektora ssącego. Klasycznym przypadkiem negatywnego działania założenia filtra stożkowego bezpośrednio na kolektor ssący a w zasadzie na wlot wtrysku jest CC i SC.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana dolotu filtra powietrza Audi A4 B5

Alternatywne rozwiązania

Jeśli obawiasz się potencjalnych problemów związanych ze stożkowym filtrem powietrza, możesz rozważyć alternatywne rozwiązania, takie jak sportowy wkład do oryginalnej obudowy filtra. Sportowe filtry dzielą się na wkłady montowane w fabrycznej obudowie filtra powietrza i filtry pełnego przepływu, zwykle w kształcie stożków, które montuje się przed przepustnicą.

Generalnie można stwierdzić, że wkłady poprawiają elastyczność lecz nie zapewniają znaczących przyrostów mocy. Natomiast filtry stożkowe wymagają odpowiedniego montażu z doprowadzeniem zimnego powietrza i mogą, ale nie muszą pogorszyć elastyczności, za to zapewniają o wiele większe przyrosty mocy na wysokich obrotach.

Podsumowanie

Montaż stożkowego filtra powietrza w Peugeot Partner 1.9D może przynieść pewne korzyści, takie jak poprawa dźwięku silnika i potencjalny wzrost mocy na wysokich obrotach. Należy jednak pamiętać o potencjalnych zagrożeniach i problemach związanych z taką modyfikacją. Ważne jest, aby dokładnie rozważyć wszystkie za i przeciw, a także skonsultować się z doświadczonym mechanikiem przed podjęciem decyzji.

Przeczytaj także: Mercedes W204 - Wymiana Dolotu Filtra

tags: #dolot #filtr #stożkowy #powietrza #peugeot #montaż

Popularne posty: