Osłona Filtra Powietrza Kompresora Kupczyk: Budowa i Działanie

Kompresory Kupczyk to popularny wybór zarówno w profesjonalnych warsztatach, serwisach samochodowych, jak i wśród użytkowników domowych. Są to urządzenia uniwersalne, wytrzymałe i proste w obsłudze, a także przystosowane do intensywnej i dłuższej pracy.

W ofercie znajdują się sprężarki powietrza o różnych parametrach, od modeli kompaktowych, idealnych do garażu, po wydajne urządzenia do pracy ciągłej. Firma oferuje również kompresory śrubowe, które charakteryzują się prostą budową i cichszą pracą w porównaniu do modeli tłokowych.

Budowa i Działanie Kompresora

Sprężarka powietrza jest złożonym urządzeniem, które posiada kilka podzespołów, a awaria któregokolwiek z nich może skutkować nie tylko obniżoną sprawnością kompresora, ale także pogorszeniem jakości sprężonego powietrza. Ważne jest więc, by znać nie tylko sposób działania sprężarki powietrza, ale także najczęstsze usterki.

W kompresorach śrubowych powietrze z otoczenia zasysane jest przez filtr, a następnie przepływa przez regulator ssania wyposażony w zawór regulacyjny, który dostosowuje się do chwilowego zapotrzebowania na sprężone powietrze. Do powietrza sprężonego w stopniu śrubowym jest wtryskiwany olej, który pełni funkcję smarowania, uszczelnienia i chłodzenia. Mieszanina oleju i powietrza jest sprężona, a następnie przepływa do zbiornika separatora oleju, gdzie wytrąca się większa część oleju. Następnie powietrze przepływa przez filtr dokładnego oczyszczania, zawór minimalnego ciśnienia i chłodnicę końcową.

W kompresorach tłokowych, podział jest prostszy - wyróżnia się kompresory olejowe i bezolejowe. W obu przypadkach dochodzi do sprężu powietrza, ale w kompresorze olejowym należy dolewać olej jako element eksploatacyjny, natomiast tłok kompresora bezolejowego jest wykonany z materiału o niskim współczynniku tarcia i nie potrzebuje smarowania.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Osłona Filtra Powietrza i Jej Rola

Filtr powietrza jest nieodłącznym elementem każdej sprężarki. Jego rolą jest oczyszczanie sprężonego powietrza poprzez usunięcie z niego zanieczyszczeń stałych i płynnych. Dzięki temu kompresor może dostarczać sprężone powietrze najwyższej jakości. Osłona filtra powietrza chroni filtr przed uszkodzeniami mechanicznymi i zanieczyszczeniami zewnętrznymi.

Niesprawności w pracy filtrów w sprężarce mogą spowodować znaczny spadek wydajności urządzenia, a także szybsze zużycie jego roboczych komponentów. W najgorszym wypadku sprężarka może się nawet całkowicie zniszczyć w wyniku zatarcia. Awaria filtra prowadzi do pogorszenia jakości sprężonego powietrza, a to skutkuje obniżeniem sprawności wszystkich urządzeń, które je odbierają. Zanieczyszczenia, które nie zostają odfiltrowane, mogą także powodować korozję.

Częstotliwość Wymiany Filtrów:

  • Wymiana filtra powietrza: Z reguły za najlepszy moment uważa się od dwóch do trzech tysięcy przepracowanych godzin, ale nie rzadziej niż raz w roku.
  • Wymiana filtra oleju: Powinno się ją wykonać nie rzadziej niż po przepracowaniu dwóch tysięcy godzin.

Najczęstsze Usterki i Problemy z Kompresorami

Oprócz problemów z filtrami, istnieje wiele innych potencjalnych usterek, które mogą wystąpić w kompresorach:

  • Problem ze sprężarką powietrza - syczenie spod presostatu: Może być spowodowane niesprawnym zaworem zwrotnym lub odkształceniem uszczelki.
  • Problemy z olejem: Zbyt mała lub zbyt duża ilość oleju, stosowanie niskiej jakości oleju, praca w wilgotnym środowisku.
  • Kompresor nie pompuje powietrza tak, jak należy: Wady fabryczne, niskie ciśnienie, nieszczelności.
  • Nieprawidłowe działanie chłodnicy: Może doprowadzić do przegrzania i pogorszenia sprawności kompresora.
  • Uszkodzenie bądź obluzowanie przewodu sprężarki: Powoduje spadek ciśnienia w kompresorze.
  • Wyraźne zwiększenie głośności pracy sprężarki: Może być objawem zużycia się elementu mechanicznego.
  • Brak maksymalnego ciśnienia: Może to doprowadzić do szybkiego zużycia i przegrzania urządzenia, a w rezultacie do poważnej awarii.

Tabela: Najczęstsze Usterki Kompresorów i Ich Przyczyny

Usterka Przyczyna
Syczenie spod presostatu Niesprawny zawór zwrotny, uszkodzona uszczelka
Problemy z olejem Zbyt mała/duża ilość oleju, niska jakość oleju, wilgotne środowisko
Kompresor nie pompuje powietrza Wady fabryczne, nieszczelności
Przegrzewanie się kompresora Nieprawidłowe działanie chłodnicy, zanieczyszczona głowica

Konserwacja i Części Zamienne

Regularna konserwacja jest kluczowa dla utrzymania kompresora w dobrym stanie. Należy regularnie sprawdzać poziom oleju, wymieniać filtry powietrza i oleju, a także kontrolować stan przewodów i zaworów.

W przypadku awarii, ważne jest, aby używać wysokiej jakości części zamiennych, które są kompatybilne z danym modelem kompresora. W ofercie części zamiennych do kompresorów znajdują się m.in. filtry powietrza, zawory, paski klinowe, separatory, manometry, szybkozłącza, uszczelki, reduktory oraz elementy instalacji pneumatycznej.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana filtra powietrza Felicja

Przeczytaj także: Osłony filtrów powietrza - charakterystyka

tags: #osłona #filtra #powietrza #kompresora #kupczyk #budowa

Popularne posty: