Filtr Powietrza Mokry vs. Suchy: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Filtr powietrza w ciągniku to kluczowy element silnika, o którym często zapominamy. Nie zdajemy sobie sprawy, jak istotny to podzespół i jak ważną funkcję spełnia. Może dlatego, że rzadko się psuje. Jeśli jednak ulegnie awarii, jedno jest pewne: czeka nas remont silnika i spore wydatki.
Filtry powietrza chronią silnik przed zanieczyszczeniami takimi jak kurz, brud, pyłki i inne cząstki, które mogą uszkodzić delikatne części silnika. Filtr powietrza pojawił się już w pierwszych konstrukcjach ciągników, związanych z rozwojem motoryzacji. Początkowo były to proste sitka metalowe, które wymagały częstego czyszczenia.
Wraz z rozwojem technologii i wzrostem mocy silników, konieczne stało się stosowanie bardziej zaawansowanych systemów filtracji. Na początku XX wieku, wraz z rozwojem mechanizacji rolnictwa, pojawiła się potrzeba skuteczniejszej filtracji powietrza.
Rodzaje Filtrów Powietrza w Ciągnikach Rolniczych
Rodzaje filtrów powietrza w ciągnikach rolniczych dzielą się na filtry mokre i suche, które różnią się metodą filtracji i konserwacji. Filtry mokre wykorzystują olej do zatrzymywania zanieczyszczeń, podczas gdy filtry suche opierają się na papierowych wkładach filtracyjnych.
Filtr Powietrza Mokry
Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto oczywiście z motoryzacji, a więc spójrzmy teraz na rysunek poniżej, który przedstawia budowę takiego filtra. Filtr powietrza w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny. za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia.
Przeczytaj także: Proces filtracji krwi w organizmie
Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku.
Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia.
Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona. W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny.
Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju.
Wady mokrego filtra powietrza
- Oczyszczone powietrze zawiera sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.
- Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.
Filtr Powietrza Suchy
W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie.
Przeczytaj także: Poradnik czyszczenia filtra Stihl MS 290
Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem.
Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.
Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować.
Czyszczenie i Wymiana Filtrów
Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.
W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej.
Przeczytaj także: Zastosowania wody destylowanej i wodociągowej
Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.
Nowe Standardy Skuteczności Filtrów
W 2025 roku MANN+HUMMEL informuje o wprowadzeniu mediów filtracyjnych spełniających klasę skuteczności MERV 16. Dlatego filtry te zatrzymują cząstki o wielkości od 0,3 mikrometra z efektywnością 95 procent. Ponadto ich konstrukcja pozostaje kompaktowa, co ułatwia montaż w nowoczesnych kabinach ciągników. Jednak mimo mniejszych wymiarów zachowują pełną wydajność filtracji. W rezultacie rolnicy otrzymują skuteczniejszą ochronę w warunkach silnego zapylenia.
Tabela Porównawcza Filtrów Powietrza
| Cecha | Filtr Powietrza Mokry | Filtr Powietrza Suchy |
|---|---|---|
| Metoda Filtracji | Olej | Papier |
| Konserwacja | Regularna wymiana oleju i czyszczenie | Okresowa wymiana wkładów |
| Skuteczność | Wysoka dla dużych cząstek | Wysoka dla drobnych cząstek |
| Zastosowanie | Starsze modele ciągników | Nowoczesne ciągniki |
tags: #filtr #powietrza #mokry #vs #suchy

