Brudny Filtr Powietrza a Spalanie Paliwa: Objawy, Skutki i Rozwiązania

Filtr powietrza to kluczowy element w samochodzie, który dba o kondycję silnika, zatrzymując zanieczyszczenia i kurz. Dostarczając czyste powietrze, filtr powietrza zapewnia efektywne spalanie i redukuje emisję spalin. Niestety, bywa on często pomijany podczas regularnych przeglądów.

Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?

Filtr powietrza ma za zadanie dostarczać czyste powietrze do silnika, dzięki czemu spalanie jest bardziej efektywne, a emisja spalin mniejsza. Warto pamiętać, że filtr powietrza nie tylko odpowiada za odpowiednią ilość powietrza dostarczanego do silnika, ale również chroni go przed szkodliwymi zanieczyszczeniami.

Objawy Zapchanego Filtra Powietrza

Macie podejrzenia, że coś z Waszym filtrem powietrza może być nie tak? Szukacie potwierdzenia tych podejrzeń, przyglądając się pracy poszczególnych podzespołów? Sygnałami wskazującymi na zabrudzony lub wręcz zapchany filtr powietrza są:

  • Spadek mocy silnika - to oczywiste, że zapchany filtr nie przepuszcza tyle powietrza, ile powinien, a brak dostatecznej ilości powietrza dopływającego do jednostki napędowej przekłada się na spadek mocy silnika. Pamiętajcie, że dla silnika powietrze jest równie ważne, jak paliwo. Nie ma powietrza, nie ma mocy.
  • Zwiększone zużycie paliwa - zapchany filtr powietrza zmusza Wasz silnik do kompensowania niedostatku powietrza (i braku mocy) poprzez zwiększenie dawki paliwa. Silnik chce osiągnąć dużą moc, ale bez powietrza tego nie potrafi. Ratuje się większą ilością paliwa pobieraną z baku. A to oznacza więcej pieniędzy pobieranych z Waszego portfela. Chcecie oszczędności? Kupcie nowy filtr powietrza.
  • Problemy z uruchamianiem silnika - przytkany filtr powietrza może utrudniać uruchamianie silnika. Szczególnie zauważalne będzie to w chłodniejsze dni.
  • Dymienie z rury wydechowej - zapchany filtr to, jak już mówiliśmy, nieefektywne spalanie paliwa. A nieefektywne, zwiększone spalanie paliwa to mocniejsze dymienie z rury wydechowej i wzrost emisji spalin, czyli również problemy na przeglądzie. Filtr powietrza warto przed takim przeglądem wymienić.
  • Bywa i tak, że zabrudzony, zapchany filtr powietrza daje objaw w postaci palącej się kontrolki silnika (check engine). Kontrolka ta będzie wówczas informować o problemach z układem dolotowym. Warto pamiętać o takiej interpretacji jej pojawienia się.

Skutki Jazdy z Zapchanym Filtrem Powietrza

Zapchany filtr powietrza może doprowadzić do wielu awarii, które mogą okazać się dużo kosztowniejsze niż wymiana samego filtra. Układ dolotowy jest szczególnie ważny, aby nie przepuszczał zanieczyszczeń, ponieważ te trafiają bezpośrednio do silnika. Nie wymieniany filtr powietrza może uszkodzić elementy układu dolotowego. Najgorszym z zanieczyszczeń jest piach, który dla silnika jest zabójczy i robi spustoszenie. W najgorszym przypadku może doprowadzić do uszkodzenia wirnika od turbosprężarki.

Jazda z zapchanym filtrem powietrza może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia jednostki napędowej. Niewłaściwa filtracja powietrza może również prowadzić do problemów z układem dolotowym i do zwiększonego zużycia innych podzespołów silnika.

Przeczytaj także: Problemy z filtrem powietrza w kombajnie - rozpoznawanie

Z pozoru błaha sprawa może prowadzić do poważnych skutków: przegrzewanie silnika, uszkodzenie tłoków, spadek wydajności pracy i wzrost kosztów eksploatacyjnych.

Jak Samodzielnie Sprawdzić Stan Filtra Powietrza?

Sprawdzenie stanu filtra powietrza nie jest skomplikowane i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Jak powinno wyglądać takie sprawdzenie stanu filtra powietrza?

  1. Otwieramy pokrywę filtra powietrza - zazwyczaj filtr ten znajduje się w łatwo (w miarę łatwo) dostępnym miejscu, tuż obok silnika. W zależności od modelu auta, może być konieczne zdjęcie kilku elementów (np. pokrywy filtra).
  2. Przeprowadzamy kontrolę wizualna filtra - w ten sposób sprawdzamy, czy filtr nie jest już zabrudzony. Czysty filtr będzie miał nadal kolor jasny (najczęściej biały lub beżowy), zbliżony do koloru nowego filtra. Filtr brudny jest ciemniejszy, z widocznymi zanieczyszczeniami. Zanieczyszczenia te oznaczają, że czas już na jego wymianę. I nie ma znaczenia, że wymienialiście go ledwie kilka miesięcy temu. Najwyraźniej przez ten czas nazbieraliście dość zanieczyszczeń, by filtr powietrza zmienił wyraźnie swój wygląd.
  3. Sprawdzamy elastyczność materiału filtra powietrza - stary, zapchany i wielokrotnie zawilgocony filtr powietrza może wyraźnie stwardnieć i stracić swoją elastyczność. Wystarczy ścisnąć go delikatnie, aby wyczuć, że materiał nie jest już tak elastyczny, jak być powinien.

Aby ocenić stan wkładu, wystarczy otworzyć obudowę filtra i go wyjąć - już sam wygląd może wiele powiedzieć o jego zużyciu. Ciemne, zabrudzone lub zatkane filtry powietrza wyraźnie wskazują, że czas na ich wymianę. Pomocna może być też latarka - skierowanie światła na powierzchnię pozwala sprawdzić, ile promieni przechodzi przez materiał. Im mniej światła, tym gorsza przepuszczalność. Dobrym sposobem jest również porównanie zużytego filtra z nowym - różnice są zwykle bardzo widoczne.

Czyszczenie vs. Wymiana Filtra Powietrza

W przypadku zapchanego filtra powietrza w teorii mamy dwie możliwości - czyszczenie lub wymianę. W praktyce mamy tylko jedną możliwość. Zabrudzony filtr należy wymienić na nowy, najlepiej na filtr dobrej jakości, markowy lub oferowany przez sprawdzonego dostawcę. Żaden filtr powietrza nie da się w pełni wyczyścić, czy poprzez trzepanie, pranie, czy z pomocą sprężonego powietrza. Wbite w jego materiał cząsteczki są nie do usunięcia. Jedyne, co zyskacie, to złudne przekonanie o własnym sprycie i zaradności. No i wszelkie problemy wynikające z jazdy z częściowo zapchanym filtrem.

Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza?

Wymiana filtra powietrza powinna odbywać się co najmniej raz na 15 000 do 30 000 km, chociaż zalecenia mogą się różnić w zależności od producenta pojazdu oraz warunków eksploatacji (np. jazda w kurzu, w trudnym terenie). W przypadku kiedy auto jest często eksploatowane na drogach gruntownych lub w dużym mieście często stoi w korkach, to filtr powietrza może się zużyć zdecydowanie wcześniej.

Przeczytaj także: Jak rozpoznać zabrudzony filtr powietrza?

W przypadku filtra powietrza w ciągniku czy filtra powietrza w kombajnie przyjmuje się, że wymiana powinna następować co 200-300 motogodzin. Dla przemysłowego filtra powietrza, zwłaszcza w środowiskach o wysokim stężeniu cząstek stałych, wymiana co 1000-1500 godzin pracy jest standardem.

Gdzie Kupić Dobry Filtr Powietrza?

Na iParts.pl znajdziesz szeroki wybór filtrów powietrza do różnych modeli samochodów. Mamy coś dla oszczędnych i dla fanów sportowych rozwiązań. Sprawdźcie sami!

Podsumowanie

Regularna kontrola i wymiana filtra powietrza mogą zapobiec kosztownym naprawom oraz poprawić wydajność paliwową pojazdu. Wymiana filtra jest prostym procesem, który można wykonać samodzielnie, a odpowiedni filtr powietrza łatwo znajdziecie na iParts.pl. Pamiętaj, aby wymieniać filtr powietrza na czas, zgodnie z zaleceniami producenta. Warto również kontrolować jego stan sprawdzając go profilaktycznie, czy nie został np. uszkodzony.

Regularna wymiana filtra powietrza to gwarancja nie tylko lepszej pracy maszyny, ale i spokoju ducha jej operatora. Pamiętaj, że jeden z pozoru prosty element może zadecydować o trwałości silnika, a także o efektywności całego procesu produkcyjnego lub rolniczego. Nie czekaj, aż objawy staną się problemem - działaj prewencyjnie i chroń swoje maszyny, zanim awaria Cię zaskoczy.

Przeczytaj także: Kiedy wymienić filtr powietrza w Kia Sorento?

tags: #brudny #filtr #powietrza #a #spalanie #paliwa

Popularne posty: