Objawy zabrudzonego filtra powietrza w kombajnie rolniczym
- Szczegóły
Silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego niezmiernie istotne jest, by pracował on w sposób bezawaryjny i stabilny. Niestety, kierowcy nieraz spotykają się z nierówną pracą jednostki napędowej - niezależnie od tego, czy mówimy o motorze wysokoprężnym, czy tym o zapłonie iskrowym. Zjawisko to objawia się typowym szarpaniem, przez co jest łatwe do zdiagnozowania. Nierównomierna praca silnika jest najczęściej oznaką awarii - mniejszej lub większej, stąd nigdy nie należy bagatelizować tego problemu.
Zanim omówimy najczęstsze przyczyny nierównej pracy silnika, odpowiedzmy sobie na inne pytanie: czy nierównomiernie pracująca jednostka napędowa jest powodem do niepokoju? Odpowiedź jest jedna: tak, jest to sytuacja, której nie należy lekceważyć, ponieważ może być ona spowodowana poważną usterką, która może przerodzić się w kosztowną awarię układu napędowego.
Przyczyny nierównej pracy silnika
Przyczyny nierównej pracy silnika mogą być różne - głównie ze względu na typ konstrukcji. Inne bowiem części odpowiadają za taki stan rzeczy w pojazdach napędzanych benzyną, jeszcze inne w przypadku silników wysokoprężnych, a do tego dochodzą również samochody z instalacją LPG. Poniżej omówimy sobie wszystkie sytuacje, dlaczego silnik nierówno pracuje dla każdego paliwa.
Nierówna praca silnika benzynowego:
- Zużyte świece zapłonowe - sprawdzenie stanu układu zapłonowego to podstawa w czasie nierównej pracy silnika napędzanego benzyną. Jest to spowodowane tym, że świece zapłonowe, które są w złej kondycji, mogą mieć za dużą przerwę na elektrodzie, co skutkuje nierównomiernym działaniem jednostki.
- Przewody zapłonowe - cisi winowajcy nierównej pracy silnika benzynowego. Mogą one poskutkować tzw. wypadaniem zapłonu, co z kolei wiąże się z nierównomiernym działaniem silnika.
- Zapchany filtr paliwowy - szarpanie oraz nierównomierna praca jednostki napędowej w przypadku benzyny występuje również wtedy, gdy mówimy o usterce układu paliwowego.
- Niesprawna przepustnica - jest to podzespół, który dozuje odpowiednią ilość powietrza do silnika. W momencie, gdy jej praca będzie zakłócona, przełoży się to na dławienie jednostki napędowej.
- Układ wydechowy - powodem, dla którego silnik pracuje inaczej, niż powinien, mogą być również problemy z katalizatorem, a także zagięciami rury.
Nierówna praca silnika z LPG:
Nierówna praca jednostki występuje również w pojazdach, w których zamontowano LPG.
- Przewody zapłonu - podobnie jak w przypadku zwykłych silników benzynowych, przyczyn należy szukać również w przewodach.
- Zużyte wtryskiwacze - nierówna praca silnika na niskich obrotach? To sygnał, że z wtryskami dzieje się coś niedobrego. Zużyte wtryskiwacze dadzą o sobie znać w podobny sposób również na biegu jałowym. Problemy biorą się również od podkładek, które są przyczyną nieszczelności, a w konsekwencji - utratą kompresji.
Nierówna praca silnika Diesla:
- Niesprawna świeca żarowa - przyczynia się ona do szarpania, a także wibracji jednostki napędowej, nadmiernego dymienia czy też cięższego rozruchu jednostki.
- Pompa wtryskowa - usterka tego elementu objawia się nierówną pracą silnika wysokoprężnego.
To, o czym wyżej napisaliśmy to jednak nie wszystko. Wpływ na nierównomierne działanie jednostki może mieć również lewe powietrze, uszkodzone przewody wysokiego napięcia, słaba masa pojazdu, uszkodzona głowica, przestawiony rozrząd, wadliwe działanie zaworu EGR czy opór na osprzęcie silnika.
Przeczytaj także: Filtr powietrza E46 320d: objawy i wymiana
Zatkany układ wydechowy - objawy
Układ wydechowy w samochodzie odpowiada za oczyszczanie i odprowadzanie spalin, które są produktem procesu spalania paliwa. Gdy wydech jest zatkany, spaliny nie mogą opuścić silnika, co prowadzi do poważnych konsekwencji.
Jeszcze gorszym scenariuszem jest sytuacja, gdy spaliny, nie mogąc znaleźć ujścia, pozostają w komorze spalania i z niej przedostają się do skrzyni korbowej. Gdy przez odmę do układu dolotowego ze skrzyni korbowej dostają się spaliny, silnik może nie działać prawidłowo.
Najczęstszą przyczyną zatkania wydechu jest zatkany katalizator lub filtr cząstek stałych (FAP/DPF).
Sygnały, które powinny zapalić w nas czerwoną lampkę:
- Znaczny spadek mocy silnika.
- Samochód jest głośniejszy niż zwykle.
- Samochód nie reaguje na dodanie gazu.
Filtr powietrza w ciągniku
Filtr powietrza w ciągniku jest często elementem zaniedbywanym. Gdy filtr powietrza w ciągniku jest zapchany, zanieczyszczenia mają wolną drogę do niemal wszystkich zakamarków pojazdu. Docierają do układu wtryskowego, chłodnicy i silnika. Tam dokonują podstępnych zniszczeń.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Przed rozpoczęciem prac w polu, powinniśmy upewnić się, że nasz sprzęt jest do tego gotowy. Niejednokrotnie bywa bowiem tak, że rolnik po zakończeniu żniw umieszcza swój ciągnik w garażu i niejako o nim „zapomina”. Dla pojazdu pozostawionego bez opieki zima może okazać się zgubna. Zwłaszcza gdy podczas sezonu przejechał mnóstwo motogodzin.
Jak przygotować ciągnik do sezonu?
Zanim pozwolimy odpocząć maszynie, powinniśmy dokładnie ją umyć. Najlepiej wykonać to przy użyciu myjki ciśnieniowej lub sprężarki powietrza. Dzięki temu dotrzemy do wszystkich, nawet tych trudno dostępnych, miejsc. Konieczne jest również sprawdzenie stanu technicznego maszyny. Wymieńmy wszystkie zużyte lub zepsute części, wyczyśćmy lub wymieńmy filtry w ciągniku, uzupełnijmy oleje i nasmarujmy ruchome elementy robocze.
Filtry najczęściej wymienia się po osiągnięciu wartości 250 przepracowanych motogodzin. Jednak, gdy stan filtra tego wymaga, powinniśmy dokonywać wymiany częściej. Pamiętaj o tym, by wybierać produkty odpowiedniej jakości i pochodzące od sprawdzonych dostawców.
Rodzaje filtrów powietrza w ciągniku
Filtr powietrza w ciągniku jest istotnym podzespołem. Dzięki niemu możliwe jest oczyszczenie powietrza z zarówno drobnych, jak i całkiem sporych zanieczyszczeń. Obecnie filtry powietrza dzieli się na mokre i suche. Bez względu jednak na to, jaki posiadamy filtr powietrza w ciągniku, powinniśmy poświęcać mu sporo uwagi.
Mokry filtr powietrza
Mokry filtr powietrza w ciągniku ma formę walca. Składa się z obudowy i misy. Do misy wlewamy olej, który roztapia mniejsze zanieczyszczenia. Dzięki kąpieli olejowej ciecz osadza się na elementach filtrujących i wraca do misy. Stąd nazwa tego rodzaju filtrów - mgła olejowa jest istotnym elementem ich pracy. We wnętrzu znajduje się wkład filtrujący z gąbki, drutu lub plastiku. Jego częścią stałą jest również monocyklon. Ma on za zadanie usuwać duże zanieczyszczenia w taki sposób, by nie przedostały się one nawet do wnętrza filtra.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Koniecznie musimy systematycznie sprawdzać stan oleju. Musi on być nie tylko dobrej jakości. Nigdy nie może go zabraknąć! Gdy chcemy oczyścić zbiornik osadniczy, powinniśmy odkręcić śrubę i zdjąć pokrywę filtru oraz wyjąć zbiornik. Myjemy go wyłącznie w oleju silnikowym.
Suchy filtr powietrza
W przypadku filtra suchego filtracja zachodzi bez wykorzystania żadnej cieczy. Wkłady filtrujące można zatem wytrzepać i odkurzyć. Ich budowa jest zbliżona do filtrów mokrych. Kształtem przypominają walec, ale nie posiadają misy. Cechą charakterystyczną jest siatka i gumowe brzegi obudowy. Zabezpieczają one wkład filtra przed zassaniem.
Konsekwencje zaniedbania filtra powietrza
Mimo że filtr powietrza w ciągniku rzadko się psuje, może doprowadzić do wystąpienia poważnej awarii. Ta skutkuje natomiast najczęściej unieruchomieniem maszyny. Unieruchomienie pociąga za sobą straty dla rolnika. Nie mając sprawnego sprzętu, nie może on przecież pracować. Duże wysilenie silnika może skutkować osłabieniem jego siły. Kierowca odczuje wobec tego spadek mocy ciągnika i zauważy wzrost ilości spalanego paliwa. To pierwsze oznaki, że z naszym sprzętem nie dzieje się dobrze. Problem może tkwić właśnie w filtrze powietrza. W drugiej kolejności maszyna może nam „gasnąć”, zwłaszcza podczas wymagającej pracy.
Najczęstszymi konsekwencjami są: awarie turbosprężarki, zaworów ssących, komory spalania. Zanim silnik straci moc, wzrośnie zużycie paliwa i pojawi się problem z rozruchem - wcześniej daje o sobie znać zatkany filtr powietrza.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Częstotliwość wymiany uzależniona jest od intensywności użytkowania, warunków pracy oraz rodzaju urządzenia. W przypadku filtra powietrza w ciągniku czy filtra powietrza w kombajnie przyjmuje się, że wymiana powinna następować co 200-300 motogodzin. Dla przemysłowego filtra powietrza, zwłaszcza w środowiskach o wysokim stężeniu cząstek stałych, wymiana co 1000-1500 godzin pracy jest standardem.
W maszynach pracujących w zapylonym środowisku - jak hale przemysłowe czy pola podczas suszy - żywotność filtra powietrza ulega znacznemu skróceniu. Wilgoć, sadza i pyły powodują jego szybkie zapchanie, co wymaga częstszej kontroli.
Objawy zużycia filtra powietrza
Jednym z pierwszych objawów, że mamy zatkany filtr powietrza, jest wyraźny spadek mocy. Zabrudzony filtr ogranicza dopływ powietrza, a to z kolei zaburza proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Efekt? Większe spalanie. Jeśli na powierzchni wkładu pojawiają się wyraźne przebarwienia, tłuste osady, pęknięcia lub inne oznaki zużycia, wymiana filtra powietrza staje się koniecznością.
Pojawiające się podczas pracy silnika nietypowe odgłosy - takie jak buczenie, świsty czy metaliczne brzmienia - mogą sygnalizować, że zatkany filtr powietrza zakłóca prawidłowy przepływ powietrza.
Jak sprawdzić stan filtra powietrza?
Aby ocenić stan wkładu, wystarczy otworzyć obudowę filtra i go wyjąć - już sam wygląd może wiele powiedzieć o jego zużyciu. Ciemne, zabrudzone lub zatkane filtry powietrza wyraźnie wskazują, że czas na ich wymianę. Pomocna może być też latarka - skierowanie światła na powierzchnię pozwala sprawdzić, ile promieni przechodzi przez materiał. Im mniej światła, tym gorsza przepuszczalność.
Dymienie ciągnika - przyczyny
Ciągnik może dymić z różnych powodów, a przyczyny tego zjawiska zazwyczaj wiążą się z niewłaściwym spalaniem lub działaniem silnika. Niewłaściwe spalanie paliwa jest jednym z głównych powodów dymienia. Jeśli mieszanka paliwo-powietrze nie jest optymalna, może to prowadzić do niedoskonałego spalania i emisji dymu. Zanieczyszczenia w filtrze powietrza mogą ograniczać dopływ powietrza do silnika, co wpływa na skuteczność spalania i może prowadzić do dymienia. W przypadku ciągników z turbosprężarką, uszkodzona turbina może wpłynąć na skuteczność spalania i generować dym.
Ogólnie rzecz biorąc, dymienie ciągnika jest sygnałem, że coś może być nie tak z wydajnością lub stanem technicznym silnika. Różne kolory dymu (biały, czarny, niebieski) mogą wskazywać na różne problemy.
Rodzaje dymu i ich przyczyny
- Biały dym - wskazuje na obecność płynu chłodzącego lub wody w komorze spalania. Ta para wodna wychodzi w postaci białego dymu z układu wydechowego. Biały dym zawsze powinien być traktowany jako poważny sygnał alarmowy, ponieważ świadczy o obecności płynu w miejscu, gdzie nie powinien się znajdować.
- Czarny dym - jest charakterystyczny dla nadmiaru paliwa w mieszance paliwo-powietrze, co skutkuje tym, że cała ilość dostarczonego paliwa nie jest w pełni spalona. Jednym z głównych powodów jest niewłaściwie ustawiona pompa wtryskowa lub wtryskiwacze. Zanieczyszczenia filtra powietrza również mogą wpłynąć na jakość mieszanki.
- Niebieski dym - pochodzący z układu wydechowego wskazuje na obecność spalanego oleju silnikowego w komorze spalania. Może to wynikać z zużytych pierścieni tłokowych lub uszkodzonych uszczelek zaworowych.
Jak zapobiec nierównomiernej pracy jednostki napędowej?
Warto pamiętać o regularnej pielęgnacji poszczególnych układów za pomocą płukanek i innych preparatów czyszczących i konserwujących. Dolewanie takich środków pozwoli zachować elementy w dobrej kondycji i zapobiegnie powstawaniu różnorakich usterek. Ważna jest jednak regularność. Jeżeli planujesz zadbać o pojazd, zapoznaj się z ofertą TEC 2000. Na naszej stronie znajdziesz bowiem różne preparaty, za pomocą których uchronisz konkretne układy przed gromadzącymi się zanieczyszczeniami i nie tylko.
Przykładowe preparaty:
- Engine Flush - innowacyjna płukanka do silnika, która konserwuje układ napędowy, pozbywając się zanieczyszczeń
- Oil Booster - dodatek do oleju zmniejszający zużycie środka smarnego. Preparat zapobiegający utlenianiu i twardnieniu oleju.
- Fuel System Cleaner - dodatek do benzyny o właściwościach wiążących wodę.
- Induction Cleaner - preparat do czyszczenia układu dolotowego, za pomocą którego pozbędziesz się zabrudzeń.
Podsumowanie
Regularna wymiana filtra powietrza to gwarancja nie tylko lepszej pracy maszyny, ale i spokoju ducha jej operatora. Pamiętaj, że jeden z pozoru prosty element może zadecydować o trwałości silnika, a także o efektywności całego procesu produkcyjnego lub rolniczego. Nie czekaj, aż objawy staną się problemem - działaj prewencyjnie i chroń swoje maszyny, zanim awaria Cię zaskoczy.
tags: #brudny #filtr #powietrza #objawy #kombajnie #rolniczym

