Objawy zabrudzonego filtra powietrza w Kia Sorento i innych autach
- Szczegóły
Aktualnie nawet w przypadku kilkunastoletnich używanych aut coraz trudniej o egzemplarz z silnikiem wolnossącym - nie tylko w odniesieniu do diesli, ale również jednostek benzynowych. Małe silniki z turbodoładowaniem stopniowo wyparły z gam większe konstrukcje bez „wspomagacza”, co nie zawsze poszło w parze ze zmniejszeniem awaryjności, a nawet zużycia paliwa. Faktem jest jednak, że kupno auta z silnikiem wolnossącym jest coraz trudniejsze i wobec tego warto znać możliwe przypadłości jednostek turbodoładowanych.
Rola filtra powietrza w samochodzie
Podstawą dbałości o przepływomierz jest regularna wymiana filtra powietrza. Przez brudny filtr do wnętrza przepływomierza przedostają się zabrudzenia, które mogą zakłócić jego działanie lub wręcz uszkodzić urządzenie. Wyczyszczenie przepływomierza nie gwarantuje w takiej sytuacji przywrócenia mu pełni sprawności.
Objawy zabrudzonego filtra powietrza
Wystarczy czasem, że filtr powietrza będzie brudny i kopci. Brudny filtr powietrza oraz jakość mieszanki wpływają na wynik uzyskany przez sondę lambda. Uszkodzony przepływomierz wiąże się m.in. z wysokim spalaniem, nieprzyjemnymi wibracjami silnika, które przechodzą na cały pojazd, a także utratą mocy podczas przyspieszania.
- Spadek mocy samochodu może być sygnałem problemów z przepływomierzem.
- Niewłaściwe proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej - zbyt bogata lub zbyt uboga - są powodem obniżenia osiągów.
- Jednak uszkodzony przepływomierz może być źródłem wzrostu spalania.
- Może ona również informować o innych problemach z silnikiem, więc nie należy opierać możliwości awarii przepływomierza wyłącznie na niej.
Przepływomierz powietrza - budowa i działanie
Przepływomierz to element układu dolotowego. Zadaniem przepływomierza jest pomiar ilości powietrza trafiającego do komory spalania. Otwierając pedałem gazu przepustnicę, regulujemy ilość powietrza wpadającego do silnika. To komputer decyduje jaką dawkę paliwa dobrać.
Dlatego większą moc silnika można osiągnąć poprzez zwiększenie pojemności lub zastosowanie turbosprężarki - w obydwu przypadkach prowadzi to do większej ilości powietrza w komorze spalania. Optymalna mieszanka to taka, w której paliwo zostaje spalone w całości (mieszanka stechiometryczna). Przy zaburzeniu tej proporcji mamy do czynienia z mieszanką ubogą (za duża ilość powietrza w proporcji) lub wzbogaconą (za duża ilość paliwa w proporcji).
Przeczytaj także: Problemy z filtrem powietrza w kombajnie - rozpoznawanie
W warunkach laboratoryjnych stosunek wynosi 14,7 kg powietrza na 1 kg paliwa. W praktyce skład idealnej mieszanki nie jest uniwersalny. Zależy od wielu czynników jak m.in.
Coraz bardziej zaawansowane technologicznie samochody wymagały wzrostu precyzji pomiaru ilości powietrza oraz niezawodności przepływomierzy.
- Pierwszy typ to przepływomierz klapkowy. Swoje działanie opiera na kącie wychylenia klapki, który zależny jest od ilości powietrza przepływającego przez urządzenie. Informacja o położeniu klapki przesyłana jest do sterownika, który na tej podstawie ustala właściwą dawkę paliwa. Główny powód uszkodzenia przepływomierzy klapkowych to zbyt gwałtowne zamknięcie klapki.
- Wciąż najbardziej popularnym rozwiązaniem pozostaje pośredni typ konstrukcji - przepływomierz masowy. Swoje działanie opiera na podstawie temperatury umieszczonego w nim kawałka drutu - najczęściej platynowego - którego zadaniem jest utrzymywanie stałego poziomu ciepła około 120-130°C. Większa ilość powietrza powoduje jego chłodzenie, przez co wzrasta ilość energii konieczna do zachowania ustalonej temperatury.
- Stosowany w najnowocześniejszych samochodach przepływomierz typu Vortex to precyzyjna i zaawansowana technologicznie konstrukcja. Dlatego jest okupiona wysoką ceną. Przepływomierze typu Vortex mierzą ilość przepływającego powietrza za pomocą fal ultradźwiękowych. Generator drgań wysyła sygnały, które trafiają do mikrofonu.
Objawy uszkodzonego przepływomierza
Awarię przepływomierza może sygnalizować żółta kontrolka “check engine” na desce rozdzielczej. Może ona również informować o innych problemach z silnikiem, więc nie należy opierać możliwości awarii przepływomierza wyłącznie na niej.
- Spadek mocy samochodu może być sygnałem problemów z przepływomierzem. Niewłaściwe proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej - zbyt bogata lub zbyt uboga - są powodem obniżenia osiągów. Może to być również efekt systemów bezpieczeństwa, które zaalarmowane problemami aktywują tryb serwisowy.
- Jazda z uszkodzonym przepływomierzem stwarza ryzyko gaśnięcia samochodu w ostatnim etapie hamowania - np. podczas dojazdu do świateł czy skrzyżowania. To dużo groźniejsza sytuacja, gdyż po zgaśnięciu, pojazd traci systemy wspomagania układów - kierowniczego oraz hamulcowego - co może zakończyć się stłuczką. Nie zawsze dochodzi jednak do zatrzymania pracy jednostki napędowej - objawem może być także gwałtowny spadek obrotów tuż przed zatrzymaniem. Winnym takiego zachowania może być nie tylko przepływomierz.
- Źle dobrana dawka paliwa do ilości powietrza może powodować również szarpanie silnika. Szarpnięcia pojawiają się zwykle podczas przyspieszania, ale mogą nastąpić również podczas jazdy ze stałą prędkością.
- Powszechnym objawem uszkodzonego przepływomierza jest falowanie obrotów na biegu jałowym. Komputer dobiera dawkę paliwa tak, aby utrzymać stałe obroty silnika.
- Objawy takie jak utrata mocy nie zawsze są oczywiste. Kierowcy, którzy nie korzystają z pełnej mocy pojazdu, mogą tego nie odczuć - zwłaszcza w przypadku mocniejszych silników. Jednak uszkodzony przepływomierz może być źródłem wzrostu spalania.
Eksploatacja i wymiana przepływomierza
Przepływomierz jest względnie trwałym elementem pojazdu. Jak wcześniej wspomniano, zadbany wystarczy na bardzo długo - mogą to być setki tysięcy kilometrów. Dlatego w przypadku konieczności wymiany tego podzespołu, nie warto eksperymentować z tanimi produktami o wątpliwej jakości. Przepływomierz nie jest elementem eksploatacyjnym - w zadbanym i dobrze zestrojonym pojeździe nie powinien wymagać wymiany bez powodu. Producenci nie przewidują interwałów dla tej czynności.
Jednak jest kilka czynników, które mogą doprowadzić do uszkodzenia przepływomierza. Podstawą dbałości o przepływomierz jest regularna wymiana filtra powietrza. Przez brudny filtr do wnętrza przepływomierza przedostają się zabrudzenia, które mogą zakłócić jego działanie lub wręcz uszkodzić urządzenie. Wyczyszczenie przepływomierza nie gwarantuje w takiej sytuacji przywrócenia mu pełni sprawności.
Przeczytaj także: Jak rozpoznać zabrudzony filtr powietrza?
Sporym zagrożeniem dla przepływomierza są również niewłaściwie wyregulowane instalacje LPG. Spowodowane tym eksplozje w kolektorze dolotowym mogą być przyczyną uszkodzenia urządzenia. Niewłaściwy pomiar ilości powietrza dostającego się do silnika może być również spowodowany nieszczelnością układu dolotowego. Jeżeli w układzie znajdują się szczeliny, pomiar może nie uwzględniać powietrza wpadającego przez źle spasowane elementy, co zaburza dobór właściwej proporcji paliwa.
Czujnik doładowania turbiny
Czujnik doładowania turbiny to niewielki element bezpośrednio przekładający się na pracę turbosprężarki. Ulokowany jest zazwyczaj w kolektorze dolotowym lub między nim a turbosprężarką. Sensor monitoruje wartości ciśnienia doładowania (czyli ilość powietrza dostarczanego do silnika) i przekazuje je do elektronicznej jednostki sterującej silnikiem, która ustala odpowiednią dawkę mieszanki paliwowo-powietrznej.
Czujnik doładowania turbiny zazwyczaj dość późno daje o sobie znać, ale, jak każdy podzespół w samochodzie, ma ograniczoną żywotność. Najczęściej dochodzi do zabrudzenia czujnika ciśnienia doładowania (wskutek np. odkładania w czasie wymiany filtra powietrza lub jego nieszczelności), ale też do podniszczenia styków przez zbierającą się w okolicy wilgoć. Niewykluczona jest również zwykła usterka tego elementu w wyniku wyeksploatowania.
Można ewentualnie samemu sprawdzić czujnik, mierząc napięcie między stykiem zasilającym a masowym. By ograniczyć koszty, można spróbować wyczyścić czujnik ciśnienia doładowania - najlepiej delikatnymi środkami czyszcząco-konserwującymi, np. benzyną ekstrakcyjną. Nie stosujmy do tego celu mocnej chemii czy rozpuszczalników.
Przeczytaj także: Brudny filtr powietrza w BMW E36 M43: co robić?
tags: #brudny #filtr #powietrza #kia #sorento #objawy

