Cofanie się powietrza do filtra diesel - przyczyny i rozwiązania
- Szczegóły
Problem z powietrzem w przewodach paliwowych w silnikach diesla jest dość powszechny i może prowadzić do szeregu problemów, takich jak trudności z uruchomieniem silnika, nierówna praca, a nawet dymienie. W niniejszym artykule omówimy potencjalne przyczyny cofania się powietrza do filtra paliwa oraz sposoby radzenia sobie z tym problemem.
Objawy i diagnoza
Użytkownik Renault Kangoo 1,5 dCi z 2002 roku zmaga się z problemem powietrza w przewodach paliwowych, co prowadzi do trudności z uruchomieniem silnika oraz białego dymienia. Częstym objawem jest także widoczne powietrze w przezroczystych przewodach paliwowych, zwłaszcza po wyłączeniu silnika. Użytkownik zauważył, że po wyłączeniu silnika wężyk z baku staje się pusty.
Przed wymianą wężyków też zdarzało się, że auto kopciło, ale gdy poruszałem przewodami paliwowymi, zmniejszała się ilość pęcherzyków i przestawał kopcić na jakiś czas, dopóki powietrze znowu się nie pojawiło.
Aby zdiagnozować przyczynę problemu, warto zwrócić uwagę na następujące elementy:
- Obecność powietrza w przewodach paliwowych (szczególnie między filtrem a wtryskami).
- Trudności z uruchomieniem silnika.
- Białe dymienie z wydechu.
- Nierówna praca silnika.
Potencjalne przyczyny
Istnieje kilka potencjalnych przyczyn cofania się powietrza do filtra diesel:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- Nieszczelności w przewodach paliwowych: uszkodzone wężyki, nieszczelne szybkozłączki lub połączenia.
- Uszkodzona gruszka odpowietrzająca: może być dziurawa lub mieć uszkodzony zaworek zwrotny.
- Filtr paliwa: może być uszkodzony lub nieprawidłowo zamontowany.
- Problemy z wtryskiwaczami: zacierające się wtryskiwacze mogą powodować cofanie się paliwa.
- Nieszczelność w pompie paliwa.
- Czujnik temperatury powietrza: uszkodzony czujnik temperatury powietrza znajdujący się w filtrze powietrza może powodować dymienie.
Rekomendowane działania naprawcze
W celu rozwiązania problemu z cofającym się powietrzem, warto podjąć następujące kroki:
- Sprawdzenie i wymiana przewodów paliwowych:
Wymień wszystkie podejrzane wężyki paliwowe, w tym ten prowadzący od baku do filtra. Upewnij się, że wszystkie połączenia są szczelne i dobrze zabezpieczone.
- Wymiana filtra paliwa:
Zaleca się wymianę filtra paliwa na oryginalny Purfluxa (np. PURFLUX FCS748), ponieważ w wielu przypadkach to on był przyczyną problemów. Użytkownicy forum sugerują wymianę filtra paliwa (najlepiej na Purflux FCS748) oraz gruszki, a także dokładne odpowietrzenie układu.
- Sprawdzenie i wymiana gruszki odpowietrzającej:
Sprawdź, czy gruszka nie jest uszkodzona lub nieszczelna. Upewnij się, że zaworek zwrotny w gruszce działa prawidłowo i nie pozwala na cofanie się paliwa. Wymień gruszkę, zwracając uwagę na średnicę króćców.
- Odpowietrzenie układu paliwowego:
Po wymianie filtra i gruszki, dokładnie odpowietrz układ paliwowy, również przy wtryskach, jeśli to konieczne.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
- Sprawdzenie wtryskiwaczy:
Jeśli powietrze wraca z wtryskiwaczy, sprawdź ich stan. W przypadku zacierających się wtryskiwaczy, konieczna może być ich regeneracja lub wymiana.
- Diagnostyka czujnika temperatury powietrza:
Sprawdź czujnik temperatury powietrza znajdujący się w filtrze powietrza. Wymiana czujnika może rozwiązać problem dymienia.
- Sprawdzenie pompy paliwa:
Upewnij się, że pompa paliwa jest sprawna i nie powoduje nieszczelności w układzie.
Dodatkowe wskazówki
- Warto sprawdzić, czy problem z powietrzem występuje tylko podczas pracy na paliwie ze zbiornika, czy również po podłączeniu zewnętrznego źródła paliwa (np. butelki z paliwem podwieszonej bezpośrednio do pompy wtryskowej).
- Upewnij się, że wszystkie szybkozłączki są szczelne i dobrze zabezpieczone. W razie potrzeby możesz je usunąć i podłączyć wężyki bezpośrednio, zaciskając je opaskami.
Cofanie się powietrza w filtrze powietrza
Oprócz problemów z układem paliwowym, użytkownicy zgłaszają również problem cofającego się powietrza w filtrze powietrza, co objawia się chrobotaniem lub szuraniem przy schodzeniu z obrotów. Przyczyną tego zjawiska może być:
- Uszkodzona klapa gasząca.
- Problemy z turbosprężarką.
W celu zdiagnozowania przyczyny warto sprawdzić działanie klapy gaszącej oraz stan turbosprężarki. Po odłączeniu podciśnienia z gruszki turbiny, brak szumów, wycia, chrobotania przy spadaniu obrotów może wskazywać na problem z turbosprężarką.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
tags: #cofanie #powietrza #do #filtra #diesel #przyczyny

