Budowa i Działanie Filtra Powietrza Samochodowego

Filtr powietrza jest kluczowym elementem układu dolotowego w silniku spalinowym, odpowiedzialnym za oczyszczanie powietrza zasysanego do komory spalania. Jego obecność w każdym samochodzie jest niezwykle ważna, ponieważ filtry powietrza redukują również szumy zasysanego powietrza. Poprzez zmniejszenie przepustowości filtra powietrza może dochodzić do wysyłania błędnych danych przez przepływomierz do jednostki sterującej pracą pojazdu.

Rola i Funkcje Filtra Powietrza

Filtry powietrzne w samochodzie pełnią kluczową rolę w utrzymaniu czystości powietrza zarówno wewnątrz kabiny, jak i w silniku. Ich głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza z zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki, spaliny czy drobne cząstki stałe. Dzięki temu, powietrze dostarczane do silnika jest wolne od drobnych cząstek stałych, które mogą powodować uszkodzenia i spadek wydajności.

Warto pamiętać, że auto potrzebuje czystego powietrza do mieszanki paliwowej. Obserwując przednią szybę, łatwo się domyślić, co wraz z powietrzem może wpaść do silnika. Filtry powietrza redukują też szumy zasysanego powietrza, dlatego jego obecność w każdym samochodzie jest tak ważna.

Dlaczego Trzeba Dbać o Czyste Powietrze w Aucie?

Filtr powietrza odpowiada za oczyszczanie z zanieczyszczeń przed dostaniem się do silnika samochodu oraz do wnętrza kabiny. W przypadku silnika, czyste powietrze jest niezbędne dla prawidłowego procesu spalania paliwa, co wpływa na wydajność i osiągi pojazdu. W przypadku kabiny, filtr kabinowy oczyszcza powietrze z pyłków, kurzów i innych zanieczyszczeń, co przyczynia się do komfortu jazdy oraz zdrowia pasażerów. Niedrożny filtr powietrza może prowadzić do spadku wydajności silnika oraz pogorszenia jakości przebywania wewnątrz pojazdu.

Budowa Filtra Powietrza

Filtr powietrza składa się z obudowy i umieszczonego w jej wnętrzu materiału filtracyjnego. Obudowa wykonana jest z poliuretanu, stanowiąc jednocześnie uszczelkę dla materiału filtracyjnego. Od dokładności jej przylegania do tego ostatniego zależy jakość filtracji zasysanego powietrza. Podstawowym materiałem stosowanym w większości filtrów montowanych w pojazdach jest papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, nasączony dodatkowo żywicami. Zdolność pochłaniania zanieczyszczeń wynosi w granicach 190-220 g/m².

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Papier filtracyjny nie jest gładki, ale ma charakterystyczne zagięcia zabezpieczone przed potencjalną deformacją za pomocą nitki kleju. Plisowanie jest zabiegiem celowym, zwiększa bowiem powierzchnię filtracyjną bez zwiększania rozmiarów filtra. Dodatkowo w celu zwiększenia chłonności filtrów, na płaskich powierzchniach papieru filtracyjnego wykonywane są specjalne przetłoczenia. Dzięki nim pomiędzy plisami pojawiają się szczeliny, w które wnikają i są zatrzymywane zanieczyszczenia.

W skład filtra wchodzą:

  • Uszczelka - idealnie dopasowana do obudowy.
  • Medium filtracyjne - posiada optymalnie dobrany gatunek bibuły.
  • Wzmocnienie - elementy wzmacniające takie jak strużki klejowe czy siatki wzmacniające usztywniają konstrukcyjnie filtr.

Działanie Filtra Powietrza

Aby mógł nastąpić proces spalania, powietrze jest zasysane do wnętrza jednostki napędowej. Ale powietrze to nie tylko mieszanina gazów z azotem i tlenem na czele, ale też kurz, pył czy drobinki piaski. I je właśnie wyłapuje filtr powietrza. Standardowo filtr powietrza w samochodzie powinno wymieniać się co 12-24 miesiące (15-40 tys. km). Zasada działania filtra panelowego zasadniczo jest taka sama jak tradycyjnego.

Powietrze, zanim zostanie zassane do komory spalania, musi przejść przez filtr powietrza. Brud i zanieczyszczenia osadzają się na materiale wkładu filtracyjnego, którego mikroskopijnego pory są większe niż cząsteczki nieczystości, ale mniejsze niż cząsteczki powietrza. W ten sposób do komory spalania trafia oczyszczone powietrze.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza dzielą się na suche oraz mokre. W przypadku starszych samochodów powietrze przechodziło przez oleje, do których przyczepiały się drobiny zanieczyszczeń. Jednakże obecnie w samochodach stosuje się filtry suche zbudowane z kilku warstw materiałów, gdyż są one wydajniejsze i trwalsze. Takie filtry możemy podzielić ze względu na materiał, z którego są wykonane, np.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Wyróżnia się filtry suche (powietrze przechodzi przez materiał filtracyjny) oraz mokre (medium filtracyjnym jest olej pokrywający filtr). W tym wypadku powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, na przykład bawełnę lub papier.

Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów powietrza, które można podzielić na kilka kategorii:

  • Filtry papierowe - najbardziej popularne, wykonane z plisowanego papieru filtracyjnego. Charakteryzują się dobrą skutecznością oczyszczania powietrza, ale mają ograniczoną żywotność.
  • Filtry bawełniane - wykonane z warstw tkaniny bawełnianej nasączonej specjalnym olejem. Filtry te są często stosowane w sportowych filtrach powietrza, ponieważ pozwalają na większy przepływ powietrza, co może przyczynić się do zwiększenia mocy silnika.
  • Filtry piankowe - wykonane z pianki poliuretanowej nasączonej olejem. Są trwałe i łatwe w czyszczeniu, ale mają niższą skuteczność filtracji w porównaniu z filtrami papierowymi.
  • Filtry ze stali nierdzewnej - wykonane z siatki ze stali nierdzewnej, która zapewnia dużą przepustowość powietrza. Są trwałe i odporne na korozję, ale mają niższą skuteczność filtracji niż filtry papierowe.

Sportowe Filtry Powietrza

Sportowy filtr powietrza należy do niepozornych podzespołów eksploatacyjnych, których montaż może przynieść spore korzyści. Zauważalny wzrost mocy czy dynamiki to pierwsza z nich. Kolejną może być też ograniczenie zużycia paliwa. Stożkowy lub panelowy filtr powietrza zwiększa ilość tlenu dostarczanego do komory silnikowej, w porównaniu do filtrów tradycyjnych, co przekłada się na zwiększenie wydajności. Pośród sportowych filtrów powietrza stosuje się dwa rozwiązania: filtr stożkowy oraz panelowy filtr powietrza.

O ile w seryjnych filtrach powietrza stosuje się papier, to sportowe (panelowe i stożkowe) zamiast tego mają wkładkę bawełnianą lub z gąbki.

Wymiana Filtra Powietrza

Producenci zalecają wymianę filtra powietrza w samochodzie co 15-40 tys. przejechanych kilometrów. Przy niewielkich przebiegach warto zmieniać go raz w roku. Wymiana filtra w odpowiednim czasie, zgodnie z wytycznymi producenta, pozwala zachować optymalne parametry pracy silnika. W większości aut filtr powietrza znajduje się pod maską, w komorze silnika.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Standardowo filtr powietrza w samochodzie powinno wymieniać się co 12-24 miesiące (15-40 tys. km).

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Filtry powietrza należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu, ale zależnie od środowiska, w jakim porusza się pojazd. Filtry wymieniamy przy okazji różnych prac związanych z samochodem, takich jak np. wymiana oleju.

Filtr powietrza wymieniany jest zazwyczaj podczas okresowego przeglądu samochodu, który w zależności od modelu odbywa się zazwyczaj po przejechaniu 15-30 tys. km. Zapełnienie filtra może jednak nastąpić wcześniej i zależy to nie tylko od warunków eksploatacji, ale także od jakości filtra. W samochodach intensywnie eksploatowanych filtr powinno się wymieniać co ok. 20 tys. km. Jeśli przebiegi są stosunkowo niewielkie, zaleca się wymianę filtra co 2-3 lata. Po takim czasie zaczyna się on kruszyć.

Samodzielna Wymiana Filtra

Przy samodzielnej wymianie filtrów powietrza, musimy być bardzo ostrożni, aby podczas wymiany chronić wloty, aby nawet najmniejsza drobina kurzu z wymienianego filtra nie przedostała się do silnika. Przed założeniem nowego filtra wymagane jest dokładne odkurzenie komory filtra, sprawdzenie stanu uszczelek oraz obudowy. Możemy go natomiast co jakiś czas samodzielnie oczyścić wyjmując go i delikatnie opukując z zanieczyszczeń. Przy okazji można wtedy sprawdzić stan techniczny obudowy i wyczyścić ją wilgotną szmatką.

Filtr powietrza z powodzeniem można również wymienić samemu, ponieważ operacja ta nie jest skomplikowana. Najczęściej zlokalizowany jest on w jednym z kielichów po lewej lub prawej stronie komory silnika.

Jak Rozpoznać Zużyty Filtr Powietrza?

Objawami wyeksploatowanego filtra jest przede wszystkim nieprzyjemny zapach w kabinie auta, niepokojące hałasy dobywające się spod maski i zwiększenie spalania przy równoczesnym spadku mocy.

Konsekwencje Braku Wymiany Filtra

Brak wymiany filtra powietrza może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla silnika oraz komfortu jazdy. Konsekwencje zbyt późnej wymiany filtra obejmują spadek wydajności silnika, zwiększone zużycie paliwa, nieprawidłowe spalanie czy pogorszenie jakości powietrza w kabinie. W dłuższej perspektywie, brak wymiany filtra powietrza może wpłynąć na stan techniczny samochodu, prowadząc do uszkodzeń silnika czy układu wentylacji i klimatyzacji.

Niesprawny filtr powietrza będzie przyczyniał się do nadmiernie szybkiego zużycia elementów ciernych w silniku, cylindrów, pierścieni i łożysk korbowodów - w konsekwencji może to doprowadzić do poważnej awarii silnika. W takich sytuacjach zagrożona jest także turbosprężarka.

Filtry Powietrza - Kluczowe Dane

Właściwość Wartość
Zawartość pyłu w powietrzu 0,2 do 50 mg/m3
Zdolność pochłaniania pyłów włókniny nasączonej olejem Ok. 1000 g/m3
Zdolność pochłaniania pyłów papieru Ok. 200 g/m3
Częstotliwość wymiany filtra 15-40 tys. km lub raz w roku
Stopień separacji filtrów dobrej jakości 99,8% (osobowe), 99,95% (użytkowe)

tags: #budowa #i #działanie #filtra #powietrza #samochodowego

Popularne posty: