Bawełniany Filtr Powietrza Honda Civic – Opinie i Analiza

Wymiana standardowego filtra powietrza na sportowy to z pewnością najprostszy sposób na zwiększenie przepływu powietrza do silnika. Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów sportowych, w tym bawełniane filtry powietrza, takie jak K&N. Zastanówmy się, jakie są opinie na temat stosowania bawełnianych filtrów powietrza w samochodach Honda Civic.

Bawełniane Filtry Powietrza - Doświadczenia Użytkowników

Użytkownicy filtrów K&N zauważają głośniejszą pracę dolotu i wydechu. Niektórzy kierowcy odczuwają poprawę w górnym zakresie obrotów silnika i nieznaczne zwiększenie prędkości maksymalnej (V max). Jednakże, różnice te są często kosmetyczne i trudne do jednoznacznego zmierzenia. Istotną kwestią jest filtracja zanieczyszczeń. Na zagranicznych forach można znaleźć różne opinie na ten temat. Część użytkowników obawia się, że olejki z filtra mogą zanieczyszczać przepływomierz, co może prowadzić do problemów z jego działaniem.

Jeden z użytkowników, testując różne filtry (OE Renault "papierowy", K&N bawełniany oraz Pipercross gąbkowy), nie odczuł żadnej różnicy w osiągach samochodu. Analiza oleju po użyciu filtra K&N wykazała delikatnie podniesiony poziom krzemu, ale nieznacznie, jak na sportową wkładkę.

Opinie są podzielone - niektórzy użytkownicy odradzają stosowanie filtrów K&N, argumentując, że korzyści są niewspółmierne do potencjalnych wad. Inni natomiast, szczególnie posiadacze motocykli z modyfikowanym wydechem i mapą wtrysku, uważają, że taki filtr jest niezbędny. Jeden z użytkowników, po założeniu wkładki K&N w Fiacie 1.6 16V, zauważył, że silnik stał się "zamulony", co sugeruje, że filtr mógł być fabrycznie przesączony zbyt dużą ilością oleju.

Filtry Gąbkowe Pipercross - Alternatywa dla Bawełny?

Gąbkowy filtr powietrza Pipercross zapewnia aż 30% więcej przepływu powietrza do komory silnika w porównaniu ze standardowym! Co więcej, jest też zauważalnie skuteczniejszy w wyłapywaniu zanieczyszczeń. Sekret tkwi w kilku warstwach poliuretanowej gąbki. Każda z nich różni się wielkością oraz porowatością. Mokre filtry powietrza Pipercross nie dość, że zaskakują wydajnością i skutecznością w wyłapywaniu zanieczyszczeń, to jeszcze są wielorazowego użytku. Po określonym przebiegu nie trzeba więc kupować nowego filtra powietrza, a jedynie wystarczy wyczyścić zamontowany wcześniej.

Przeczytaj także: Porady dotyczące wyciszenia samochodu

Filtry gąbkowe wykorzystują ideę większych porów, większej struktury 3D i zastosowania oleju do zatrzymywania cząstek zanieczyszczeń, ale robią to w nieco odmienny sposób. Wielowarstwowa pianka wykorzystuje różne warstwy gąbki o różnych gradacjach, każda warstwa zatrzymuje cząstki o różnych rozmiarach, jednocześnie pozwalając na swobodny przepływ powietrza. Dzięki temu pianka ma przewagę nad filtrem bawełnianym - choć oba filtry mają małe opory, media wykonane z gąbki pozwalają filtrowi utrzymać przepływ powietrza nawet przy dużym zanieczyszczeniu. Gąbkowy filtr powietrza jest nie tylko skuteczny w wyłapywaniu zanieczyszczeń przez cały czas pomiędzy czyszczeniami, ale też zapewnia odpowiedni przepływ.

Długoterminową korzyścią jest to, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia, ale nie traci wydajności w miarę upływu czasu, co oznacza, że wydajność filtra powietrza pozostaje niemal stała od jednego serwisu do drugiego, a skuteczność w wyłapywaniu zanieczyszczeń jest na równym poziomie i to bez ograniczenia przepływu powietrza do silnika.

Filtry powietrza Pipercross są wykonane w technologii próżniowo rozbijanej wielowarstwowej gąbki. Są to filtry sportowe, które w szybkim czasie można przywrócić do pełnej sprawności. Do czyszczenia zalecane są specjalne preparaty Pipercross, opracowane z myślą o filtrach gąbkowych. Z punktu widzenia użytkownika ważne jest, aby proces czyszczenia i nasączania specjalistycznym środkiem wykonywany był zgodnie z zaleceniami producenta. Tylko wtedy będziesz miał gwarancję, że wykorzystasz wszystkie atuty.

Korzyści ze Stosowania Sportowych Filtrów Powietrza

Sportowy filtr powietrza zmniejsza opory, dzięki czemu silnik może pracować wydajniej, zasysając więcej powietrza, niż miałoby to miejsce w przypadku filtra standardowego. Więcej powietrza (ściślej: tlenu) to lepsza efektywność procesu spalania, czyli zrównoważony skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Poprawa efektywności jednostki napędowej to nie tylko zauważalnie lepsze osiągi, ale też możliwości realnej redukcja spalania. Oczywiście częstotliwość odwiedzania dystrybutora zależy przede wszystkim od stylu jazdy, ale kierowcy o spokojniejszym usposobieniu mogą liczyć na spadek zużycia paliwa o kilka procent. Brak konieczności regularnej wymiany papierowego filtra powietrza oznacza spore oszczędności ponoszone i na serwis, i na zakup samego filtra. Ważna jest też oszczędność czasu - czyszczenie oraz nasączane odpowiednim preparatem wielorazowego filtra powietrza Pipercross nie zajmuje go wiele.

Zastosowanie filtra sportowego, szczególnie stożkowego, poprawia ten parametr. Oczywiście jeszcze większe zmiany będą zauważalne, kiedy modyfikacje będą większe niż tylko zmiana filtra. Chodzi tu o ingerencję w układ dolotowy. Ale już sam stożkowy filtr powietrza może zauważalnie zmienić barwę dźwięku generowanego przez jednostkę napędową.

Przeczytaj także: Test filtra bawełnianego w Honda CRV III 2.0

Filtry Sportowe w Dieslach - Kontrowersje

Montowanie tego typu filtrów w dieslu jest ryzykowne, ponieważ może prowadzić do awarii. Turbina potrzebuje uzyskać inne obroty i inną moc pracy w zależności, jak łatwo będzie można zasysać powietrze. Jeżeli powietrze dopływające do turbiny jest już rozrzedzone poniżej ciśnienia atmosferycznego z powodu restrykcji (np. filtra powietrza o kiepskim przepływie) to potrzebna będzie wyższa moc, aby uzyskać zadane ciśnienie. Oznacza to że turbina (część turbosprężarki po stronie spalinowej) będzie musiała odebrać więcej energii spalinom, a więc - mocniej "przytkać" wydech. Pogorszy się napełnianie i moc spadnie. Dodatkowo sprężarka uzyska większe straty mechaniczne (bo obraca się szybciej) i być może z powodu zbyt wysokich obrotów - niższą sprawność. Pył może uszkadzać łopatki turbiny, bardzo pomalutku je ścierając aż będzie trzeba wymienić.

Podsumowanie

Decyzja o zastosowaniu bawełnianego filtra powietrza w Hondzie Civic powinna być dobrze przemyślana i oparta na indywidualnych preferencjach oraz specyfice użytkowania pojazdu. Należy wziąć pod uwagę potencjalne korzyści, takie jak poprawa przepływu powietrza i dźwięku silnika, ale także ryzyko związane z filtracją zanieczyszczeń i potencjalnymi problemami z przepływomierzem. Alternatywą dla filtrów bawełnianych mogą być filtry gąbkowe, które oferują podobne korzyści przy zachowaniu wysokiej skuteczności filtracji.

Poniżej przedstawiono tabelę porównawczą filtrów papierowych, bawełnianych i gąbkowych:

Filtr Przepływ Powietrza Filtracja Koszt Utrzymanie
Papierowy Niski Wysoka Niski Wymiana
Bawełniany Średni Średnia Średni Czyszczenie i nasączanie
Gąbkowy Wysoki Wysoka Średni Czyszczenie i nasączanie

Przeczytaj także: K&N - recenzja filtra powietrza

tags: #bawelniany #filtr #powietrza #honda #civic #opinie

Popularne posty: