Bawełniany Filtr Powietrza Honda CRV III 2.0 - Opinie i Analiza
- Szczegóły
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.
Wymiana Filtra Powietrza - Interwały i Konsekwencje
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Pułapki Wymiany Filtra Powietrza
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyciszenia samochodu
Opinie Użytkowników na Temat Filtrów K&N i Innych Zamienników w Honda CRV III
Wielu użytkowników Honda CRV III 2.0 rozważa wymianę standardowego filtra powietrza na zamienniki, takie jak filtry bawełniane K&N. Poniżej zebrane opinie i doświadczenia z for internetowych:
- Poprawa Dźwięku: Użytkownicy często zauważają, że wkładki K&N poprawiają brzmienie silnika, nadając mu bardziej sportowy charakter. Z K&N jest trochę głośniej, bardziej rasowo.
- Subiektywne Odczucia: Niektórzy kierowcy twierdzą, że auto lepiej się zbiera po zamontowaniu wkładki K&N, choć może to być wrażenie spowodowane przez bardziej "sportowy" dźwięk.
- Brak Mierzalnych Przyrostów: Badania na hamowni często nie wykazują znaczących przyrostów mocy po zastosowaniu wkładek. Wkładki nie dają nic - tzn. do silnika wpada więcej syfu i nic więcej....(przerabiałem temat w VI genie), na hamowni nie ma żadnego przyrostu.
- Filtracja: Pojawiają się obawy dotyczące przepuszczania większej ilości zanieczyszczeń do silnika przez filtry bawełniane. Jednak niektórzy twierdzą, że bawełniane filtry są skuteczniejsze niż papierowe jeśli idzie o filtracje.
- Konserwacja: Filtry K&N wymagają regularnego czyszczenia i nasączania specjalnymi preparatami. Producent zaleca czyszczenie co 80 tyś km.
- Alternatywy: Niektórzy użytkownicy rozważają montaż kompletnych zestawów dolotowych, takich jak K&N Typhoon, które mogą przynieść lepsze efekty dźwiękowe i poprawę elastyczności silnika. W weekend zamontowałem dolot Typhoon i powiem Wam że wrażenia dźwiękowe przyprawiają o dreszcze. 1.8 z tym dolotem chodzi coś jakby boxer z Subaru Imprezy Sti. Rasowy basowy pomruk.
- Koszty: Inwestycja w sportowy filtr powietrza lub cały dolot może być kosztowna, a efekty nie zawsze są proporcjonalne do wydatków.
Modyfikacje Wydechu
Oprócz wymiany filtra powietrza, niektórzy właściciele Honda CRV III 2.0 rozważają modyfikacje wydechu, aby poprawić dźwięk i osiągi. Kupiłem i zamontowałem tłumik przelotowy zamiast katalizatora. Auto o wiele lepiej się zbiera.
- Dźwięk: Montaż tłumika przelotowego może znacząco zmienić dźwięk wydechu, nadając mu bardziej sportowy charakter.
- Osiągi: Niektórzy użytkownicy zauważają poprawę elastyczności i reakcji na gaz po modyfikacji wydechu. Efekt to +20Nm od 3400obr prawie do końca i dużo lepsza elastyczność.
- Problemy: Po usunięciu katalizatora mogą pojawić się problemy ze spalinami i rezonansem. Zauważyłem taki dziwny metaliczny pogłos jak przyspieszam, coś jakby rezonans. Trzecia sprawa; podczas jazdy jak wcisnę gaz i szybko odpuszczę słychać takie stuknięcie/pierdnięcie z pod maski, jak by się spaliny cofały z powrotem.
- Koszty: Wydech sportowy to kosztowny wydatek. Właśnie też planuję zrobić wydech do 2500zł.
Podsumowanie Opinii
Opinie na temat bawełnianych filtrów powietrza i modyfikacji wydechu w Honda CRV III 2.0 są podzielone. Niektórzy użytkownicy cenią sobie poprawę dźwięku i subiektywne odczucia związane z lepszą reakcją na gaz, inni natomiast podchodzą sceptycznie, zwracając uwagę na brak mierzalnych przyrostów mocy i potencjalne problemy z filtracją. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie rozważyć koszty i korzyści oraz zapoznać się z opiniami innych użytkowników.
Poniżej przedstawiono tabelę z przykładowymi kosztami wymiany filtra powietrza w Honda CR-V III 2.0:
| Producent Filtra | Cena Filtra (PLN) | Koszt Wymiany (PLN) | Całkowity Koszt (PLN) |
|---|---|---|---|
| JC PREMIUM | 30-50 | 50-100 | 80-150 |
| Purflux | 40-60 | 50-100 | 90-160 |
| Mann-filter | 50-70 | 50-100 | 100-170 |
| Filtron | 35-55 | 50-100 | 85-155 |
| Bosch | 60-80 | 50-100 | 110-180 |
Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 10 minut.
Przeczytaj także: Opinie o bawełnianych filtrach powietrza Honda Civic
Przeczytaj także: K&N - recenzja filtra powietrza
tags: #bawelniany #filtr #powietrza #Honda #CRV #III

